Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TFT-skärm?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-21 23:59

De flesta 19" - och alla 17" har 1280*1024. Hade 19"-skärmarna i rimliga prislägen haft högre upplösning så hade jag köpt sådana i stället (med samma upplösning som 17", så finner jag 19" TFT helt överflödiga...) - men jag är i alla fall supernöjd med mina två 17" TFT och kan verkligen rekommendera dem!
Båda är från Samsung och har extremt smal kant, så de kan stå riktigt tätt ihop. En 171N och en 172x.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 00:57

Själv skulle jag nog hellre köra en skärm med högre upplösning än två. Apples 20" är dyr men känns väldigt rätt på väldigt många vis annars tycker jag.

Kolla in Hercules! Alla mina kompisar är avis på min skärm..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 02:15

URL?

  • Medlem
  • 2005-01-22 02:27

Ett litet tillägg, lite inte på tester i Mikrodatorn (eller någon annan tidning för den delen). Ahh, gammal tråd ser jag nu

Tror inte jag har sett mer fel i tester än just den tidningen.
Om man nu tar tidningar som man "tror" gör bra tester med folk som vet vad dom pysslar med.

Själv älskar jag CRT men det finns ingen som säljer Trinitron skärmar längre (har för mig Sony lagt ner det).
Så skönt att inte behöva bry sig om en specifik upplösning, bra uppdatering och svärta/kontrast/färger är bra.
Jeje man lever väl i det förflutna

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-22 23:58
Ursprungligen av Haplo:

Ett litet tillägg, lite inte på tester i Mikrodatorn (eller någon annan tidning för den delen). Ahh, gammal tråd ser jag nu

Tror inte jag har sett mer fel i tester än just den tidningen.
Om man nu tar tidningar som man "tror" gör bra tester med folk som vet vad dom pysslar med.

Själv älskar jag CRT men det finns ingen som säljer Trinitron skärmar längre (har för mig Sony lagt ner det).
Så skönt att inte behöva bry sig om en specifik upplösning, bra uppdatering och svärta/kontrast/färger är bra.
Jeje man lever väl i det förflutna

Trinitronskärmarna tålde jag aldrig. De två äckliga horisontella linjerna över skärmen störde mig något fruktansvärt - även om de är väldigt tunna...

  • Medlem
  • 2005-01-23 01:25
Ursprungligen av Claes:

Trinitronskärmarna tålde jag aldrig. De två äckliga horisontella linjerna över skärmen störde mig något fruktansvärt - även om de är väldigt tunna...

Hehe, jo det finns dom som inte tål dom.
Själv har jag aldrig tänkt på dom utom när man "vill" se dom.

Efter långt om länge har jag köpt ny skärm. Det blev en Samsung 910t. Det blev lite dyrare än tänkt (dryga 6 000), men den hade dvi-ingång vilket betyder att jag kan köra min gamla skärm samtidigt och därmed få en härligt stor arbetsyta.

Jag har inte så stor erfarenhet av olika tft-skärmar, men den här är kanon. Och vilken njutning att jobba med en så stor skärm. Mina ögon, som börjar bli gamla och trötta, behövde verkligen det här lyftet.

Alla ni som skriver samsung, kan lika gärna skriva Samtron, för det är samma sak, bara billigare. Jag har en samtron crt 19" men det står samsung på baksidan, och manualen är åxå till en samsung. Finns flera samtronnare här, både crt o tft.
http://www.datorbutiken.com/se/

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-23 00:00
Ursprungligen av charliecrash:

Alla ni som skriver samsung, kan lika gärna skriva Samtron, för det är samma sak, bara billigare. Jag har en samtron crt 19" men det står samsung på baksidan, och manualen är åxå till en samsung. Finns flera samtronnare här, både crt o tft.
http://www.datorbutiken.com/se/

Samtron är Samsungs eget "slask-märke" - dvs att det är i princip Samsung-modeller med lägre kvalitet, större toleranser på komponenter och lägre nivå på kvalitetskontrollen. Det är därför de kan säljas billigare... Därmed inte sagt att det är dåliga skärmar - men de som säljs under Samsung-märket är bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 13:03

ett par tillverkare har infört nolltolerans beträffande pixelfel, fler lär följa.
samsung och philips än så länge tror jag.

Tycker att ViewSonic's X modeller är jäkligt snygga - funkar nog t o m med mini mac (estetiskt).
även den nya VP171 är snygg förutom foten som ser ut som ett par ankfötter.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 13:15

17" 2995:- tre års utbytesgaranti. 1280x1024

Samsung 710T är som sagt en skärm väldigt, väldigt många rekommenderar. Är en av de skärmar som har bäst responstid av alla skärmar på marknaden. Läs mer om den här: http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-8_15.html

För ca en tusenlapp mindre finns en annan fin LG skärm, även den med stöd för DVI. LG1730B heter den och här står det lite mer om den:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-8_3.html

Sök på http://buggy.no-ip.com/ för prisjämförelser.

Sen vad det gäller upplösningar. 19" har precis som 17" 1280*1024 som optimal upplösning, vilket ju inte gör 19-tummarna särskilt prisvärda eftersom pixlarna bara sprids ut över en större yta så att säga. Är ju på ett sätt kanske skönt ändå med större skärm men det är något man bör tänka på. Vill man ha större än 17" bör man skaffa en 20", eller 23" kanske.=)

Kör för närvarande med en LG faktiskt - en ur Flatron serien. Köpte den för strax över 3000:- på utförsäljning här i hemmastaden. Faktiskt inte alls dum - kalasfin kontrast kan man få till - fast tyvärr bara 1024x768. På min Siemens-laptop har jag dock en skärm som kör på 1400x1050 och är bland det bästa jag någonsin arbetat med. Otroligt bra färgdynamik. Riktigt nöjd faktikt (tur att man inte köpte sig en VAIO!)!

Jag har grubblat på att köpa en Acer AL1711S (=billig!) och undrar om någon har testat den? Sen funderar jag också på vilken roll responstiden egentligen spelar när man sitter och arbetar med musikapplikationer?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 17:11

ACERs kvalitet är lite sisådär, responstid i musikapplikationer spelar ingen större roll.

Bevaka tråden