Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ngn som kan ta in wavljud i sin sampler?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, ähum, här kommer en ganska konstig fråga:

är det ngn här som sitter på en sampler med möjlighet att enkelt ta in ett wavljud (som jag exvis mailar), bearbeta, och experimentera lite snabbt, för att sedan skicka tillbaka till datorn ?

Säg till om nån är intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 09:17

Kulle det inte funka lika bra med ett ljudediteringsprogram på datorn, som WaveLab, CoolEdit etc etc?

/Tommy
www.unease.se

Jo. Fast sånt har jag själv Vad det handlar om är att jag funderar på att skaffa sampler och jag är bara lite nyfiken på vad man kan göra med såna. Så jag tänkte om nån ville prova att transformera nåt ljud som jag redan vet hur det låter från början .... det är dessutom samplat i 22 khz .... (inspelat ute en sen och öde natt, när jag gick förbi några rödljus som lät).

Det du vill göra kan du nog göra i mjukvara, fast inte i lika begränsad form som med en hårdvarusampler.

Precis vad jag tänker. Sybariten: vad är det du tänkt ska hända med ljudet? Det enda du får reda på med ett sånt test är ju isåfall vad just den personen gjort med just sin sampler på just det ljudet just den gången.

Det är f.ö. en väldig skillnad mellan olika samplers och av okänd anledning brukar samplergränssnitt ofta vara rätt tveksamma på ett sätt som avskräcker alla utom tekniknördar från att gräva djupare i deras funktioner.

Ursprungligen av Johannes:

Precis vad jag tänker. Sybariten: vad är det du tänkt ska hända med ljudet? Det enda du får reda på med ett sånt test är ju isåfall vad just den personen gjort med just sin sampler på just det ljudet just den gången.

Ja, det stämmer.

Ursprungligen av Johannes:

Det är f.ö. en väldig skillnad mellan olika samplers och av okänd anledning brukar samplergränssnitt ofta vara rätt tveksamma på ett sätt som avskräcker alla utom tekniknördar från att gräva djupare i deras funktioner.

Alltså jag hade ju inte räknat med att det skulle vara nån speciell modell av sampler. Spelar mindre roll. Fick lust att höra vad nån här kan göra bara, hade väl inte direkt räknat med att nån skulle nappa.

(det hela har att göra med at tjag är sugen på att skaffa sampler, men det kommer nog i en egen tråd...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-29 14:48

Du kan göra mer med en dator än en sampler idag. Mycket mer.
Själv har jag förmånen att ha en V-synth som är en synt med
inbyggd sampler, som kan göra en del galna grejer, lite mer än
normala hårdvarusamplers och lite mer än de flesta program.
Men den förändrar inte själva WAV-filen utan man förser bara
samplingen med en mängd parametrar som gör att den spelas
upp annorlunda. Man kan iofs sampla av resultatet.

Ursprungligen av PF:

Du kan göra mer med en dator än en sampler idag. Mycket mer.

Ja, jo, det är möjligt, fast det är inte en dator jag är på jakt efter utan en sampler......

Varför då? En mjukvarusampler gör precis samma sak, och är otroligt mycket smidigare att jobba med. Fast du kanske inte kör med dator öht, då är det begripligt.

Om du skaffar sampler så är det en god idé att skaffa en där samplingarna kan lagras i Flash-minne så att du slipper vänta på hårddisken eller disketterna. Det gör allting mycket roligare. Vill du bli övertalad att köpa en gammal EPS-16+ så kan jag stå till tjänst I ärlighetens namn håller jag dock helt med de andra: en dator kan göra mer och du "behöver" ändå en dator för att göra musik.

Personligen föredrar jag att bearbeta samplingarna i datorn och sen skicka dem till samplern och ha dem där för MIDI-styrning, detta pga att jag använder ett MIDI-program som inte stöder VST etc utan bara skickar rå MIDI till externa enheter. Då spelar det en hel del roll vad man har för sampler eftersom man "programmerar ett instrument" av den datorbearbetade samplingen. Inget att göra ljudexempel av dock.

Det en "hårdvarusampler" kan göra bättre än en äldre dator (och i många fall, bättre helt enkelt) är att spela upp saker tight. Då är det främst filter och effekter som bestämmer samplerns fördelar, och det är ju inte riktigt att 'förvränga samplingar'. Till det är program som CoolEdit överlägsna (vill slå ett slag för SamplEd också!).

Ursprungligen av Johannes:

Om du skaffar sampler så är det en god idé att skaffa en där samplingarna kan lagras i Flash-minne så att du slipper vänta på hårddisken eller disketterna. Det gör allting mycket roligare. Vill du bli övertalad att köpa en gammal EPS-16+ så kan jag stå till tjänst I ärlighetens namn håller jag dock helt med de andra: en dator kan göra mer och du "behöver" ändå en dator för att göra musik.

Personligen föredrar jag att bearbeta samplingarna i datorn och sen skicka dem till samplern och ha dem där för MIDI-styrning, detta pga att jag använder ett MIDI-program som inte stöder VST etc utan bara skickar rå MIDI till externa enheter. Då spelar det en hel del roll vad man har för sampler eftersom man "programmerar ett instrument" av den datorbearbetade samplingen. Inget att göra ljudexempel av dock.

Det en "hårdvarusampler" kan göra bättre än en äldre dator (och i många fall, bättre helt enkelt) är att spela upp saker tight. Då är det främst filter och effekter som bestämmer samplerns fördelar, och det är ju inte riktigt att 'förvränga samplingar'. Till det är program som CoolEdit överlägsna (vill slå ett slag för SamplEd också!).

Jag behöver nog inte nån dator för att göra musik egentligen, det har gått bra hittills ... men jag älskar cool edit så jag är inne lite på att klippa ljiuden på datorn och sen föra över dem till samplern, vet dock inte riktigt hur sånt går till.... fast ... det där borde jag nog ta i en egen tråd.
EPS16+ trodde jag var en sån som man sålde på två röda om man ville det, är itne de rätt eftertraktade....
För en gångs skulle tänkte jag inte göra så dock att jag köper nån gammal "kul" pryl för att "testa" utan jag tänkte satsa på ett riktigt instrument , som jag vet att jag kan använda, redan från början.... lite sugen på A3000.

peace!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-06 15:39

Ett bra köp. Alla samplers är bra köp... (bara man orkar använda dem)

Syb: Va? Nejnej, samplers går knappt att ge bort nuförtiden (men om nån skulle vilja så är det bara att PM:a... ) Dessutom så är en EPS16+ ganska frustrerande om man inte får med SCSI och sånt från början eftersom det är APDYRT att köpa till. 2MB minne som max brukar avskräcka folk också... Möjligen kan jag tänka mig att ASR-10:n har sin marknad eftersom den trots allt kan väldigt mycket, men ändå; det är en "anonym rackburk" så den kan lixom inte bli kult, särskilt inte som den tar rätt lång tid att sätta sig in i. MPC-grunkorna är förstås en helt annan femma.

Om du har fått intrycket av att EPS-16+ är eftertraktade så har du nog varit lite för blåögd när du läst på Sonicstate.com och Vintagesynth.com Om man läser en del där så inser man snart att den allmänna uppfattningen är att _alla_ synthar är "VÄLDENS BÄSTA NÅGONSIN KÖP NU!!!"...

PF: har inte du försökt bli av med din ASR-10 i typ hur länge som helst nu? Och den har väl t.o.m. SCSI och Waveboy etc?

Men visst är EPS16+ en grym maskin! Men det är ju lixom en annan sak... Inget att köpa för att 'testa lite' iaf. A3k vet jag inget om.
---
Ojdå, aha, när jag skrev "vill du bli övertalad" så lät det förstås som om jag försökte kränga min EPS-16+. Det försökte jag inte; det kommer jag nog aldrig att göra.

Ursprungligen av Johannes:

Ojdå, aha, när jag skrev "vill du bli övertalad" så lät det förstås som om jag försökte kränga min EPS-16+. Det försökte jag inte; det kommer jag nog aldrig att göra.

Yep, det lät som om du lite uppgivet försökte bli av med ditt ex men så var det kanske inte nej.

Harebra

1
Bevaka tråden