Om du skaffar sampler så är det en god idé att skaffa en där samplingarna kan lagras i Flash-minne så att du slipper vänta på hårddisken eller disketterna. Det gör allting mycket roligare. Vill du bli övertalad att köpa en gammal EPS-16+ så kan jag stå till tjänst I ärlighetens namn håller jag dock helt med de andra: en dator kan göra mer och du "behöver" ändå en dator för att göra musik.
Personligen föredrar jag att bearbeta samplingarna i datorn och sen skicka dem till samplern och ha dem där för MIDI-styrning, detta pga att jag använder ett MIDI-program som inte stöder VST etc utan bara skickar rå MIDI till externa enheter. Då spelar det en hel del roll vad man har för sampler eftersom man "programmerar ett instrument" av den datorbearbetade samplingen. Inget att göra ljudexempel av dock.
Det en "hårdvarusampler" kan göra bättre än en äldre dator (och i många fall, bättre helt enkelt) är att spela upp saker tight. Då är det främst filter och effekter som bestämmer samplerns fördelar, och det är ju inte riktigt att 'förvränga samplingar'. Till det är program som CoolEdit överlägsna (vill slå ett slag för SamplEd också!).