- Rizzo
- Medlem ●
- Stockholm
Hej alla oscillatordiggare!
Jag är på jakt efter ett basljud i stil med det som Pet Shop Boys använder i "Always On My Mind/In My House" (från skivan "Introspective"). Det behöver givetvis inte vara exakt samma, men peka i vilken riktning jag ska rusa så är ni bussiga
Har skruvat och pillat på både min Supernova II rack och min Nord Lead 2 utan att ens komma i närheten av det resultat jag vill ha. Det är säkert något sample-baserat som de har använt sig av ..
Det jag är på jakt efter är en snärtig, men ändå rund, bas som jag kan ha i min 99klubb-låt som jag håller på att snickra på. Basen jag har idag är alldeles för snäll tycker jag :rolleyes:
Kan inte för mitt liv komma ihåg hur basen låter, men fmsyntes är som Lemon antyder kung på (vissa) basljud. Skaffa en TX81z eller liknande så är du nog hemma. (Mjuka fm-syntar finns ju det också ett par.)
Har gjort en del ljud av den typen på Pro~One. Kommer inte riktigt ihåg hur, men ett liknande recept borde vara detta:
Två oscillatorer som lirar sågtand. Den ena skall ligga en oktav lägre än den andra. 24 db/okt-filter på det, liiite resonans. En ADSR-envelop på typ 0/2/0/0 eller så. Dra ner filterfrekvensen tills dess att du har rätt grundsound. Dra upp filterenvelopens påverkan på ljudet tills dess att du har ett "bump" i början av ljudet. Voila!
Annars så håller även jag på DX7, dvs FM-syntes.
Ljudklipp hittar nu här:
Basgång
Det _kan_ vara så att eftersom jag nu klippt i en mp3-fil (orkade inte dra in skiten från CD ännu en gång) och sedan kodat om den så kan den låta lite mer lo-fi (som om mp3 skulle vara annat än lo-fi?!?) än vad det egentligen gör .. but you'll get the idea.
Det är något som funkar som attacktransient, typ... mja, nästan en samplad 909-tom som man klippt lite fint i, eller ett resonanssvep som också är klippt, sedan typ något så enkelt som sinusbas på det. En sampler / sample playback-synt gör nog ljudet lättare än en analogsynt eller FM-synt så att säga.
Jag satt och skruvade JV-1080 igår :eek: och använde vågformer från 'vintage'-kortet :hmmm:
Gick på jgbs förslag med den korta filter envelopen (har varit inne på något sånt, men inte överdrivit tidigare som jag dock gjorde igår) och nu har jag kommit ganska nära faktiskt Så pass nära att jag är helt klart nöjd, och ni kommer att få höra det i kvällens eventuella uppdatering av min 99klubb-låt som nu även har en klart grym text och allt :kaaaka!:
Nu vi snackar Pet Shop Boys och basar; En bas som gjort större intryck på mig är den i "Left to my own devices". Distinkt men låter ändå organisk på något vis. Sanslöst snygg produktion på den låten för övrigt. Den tjocka "brödiga" syntbasen i "West End Girls" går inte av för hackor heller. Vilken monofonsynt kan ligga bakom den tro?
Den i live-versionen av "West End Girls" från Nightlife-turnén 2000 är inte dum heller.
Encore, jag vet vilken du menar, men det är inte samma basljud i den långa versionen på "Introspective" mot den kortare (radioversionen) som återfinns på diverse samlingar. Det är dock den i den korta versionen jag har för mig som är tung och organisk.
PSB har ju använt en uppsjö synthar, men det kan nog vara en Pro-One eller Prophet 5 i orginalversionen av WEG. De spelade in ett fåtal låtar i New York, och hade inte speciellt många synthar att tillgå då ..
.. och när Bobby O och Neil Tennant satt på ett fik så var det ett fans till Duran Duran som kom fram till Neil och bad honom om en autograf, eftersom han trodde Neil var sångaren i Duran Duran :kaaaka!:
Min egen favorit är deras If There Was Love med Liza Minelli. Underbar bas.
Detta har f ö talats om förr, men tål ju att nämnas igen: det är inte Pet Shop Boys som gör bakgrundsmusiken. De gör ganska taffliga demos själva. Jobbet görs av producenter heta för stunden, Pete Gleadall gör en del, Chris Lowe gör en del, men i huvudsak verkar Pet Shop Boys själva funka mer som tyckare och tänkare. Plus att de förhoppningsvis skriver låtarna dock. Neil är hyfsad på gitarr (!).
Och det är just det som de kallar för "The Pet Shop Boys Partnership"
Men det är som du säger. Pete nämnde i en intervju att Chris och Neil talar om vad de vill ha, sen är det upp till Pete att fixa det. Dock tror jag inte att Pete var med i första början på Bobby Orlandos tid, men jag kanske minns fel? Borde läsa om "Literally" igen.
det e samplat
måste inte vara samplat...vi fick till ett väldigt "organisk" ljudbild med min analoga neptune 2:a (som vi försökte få att låta så elakt vi bara kunde) tillsammans med en clean elgitarr med tremolo på. Synthiga trummor a la 909 på det.
nej det e en samplad synt. hör hur envelopen blir längre när de spelar lägre toner
Jag tycker det låter ganska digitalt a la FM (fast den sortens ljud kan man nog få fram på ganska många olika sätt). Innan peter skickar in ett inlägg till vill jag påpeka att FM-syntes av yamahaslag har funktionen "envelope scaling" för att ändra på envelopetider beroende på tonhöjd. Men det kan ju vara en samplad fmsynt också.
...vi får väl skriva & fråga!
Jag sätter dock mina slantar på en FM-synt - gissningsvis DX7...
...som tidigare påpekats så hade min numera sålda SY99 ett IDENTISKT basljud - portat från en DX7 - & som false messiah så riktigt påpekar envelope scaling har ett finger med i spelet...
FM-syntes är underskattad, man kanske skulle ta & köpa GM's FSR1 om han har den kvar...
*meningslöst mummel*
Är det samma ljud på den versionen av låten som finns med på samlingen "Pet Shop Boys Discography"? Den basen kan väl vara i princip vad som helst. Men det påminner en hel del om mina första ploppande "Koto"-basar jag försökte få fram när jag precis köpt min Yamaha V-50 år 1990. Så visst kan det vara FM. Försökter lyssna på basarna på de andra låtarna, men jag kan inte, Jag mår fysiskt dåligt av att höra den där snubben sjunga. Är nog ganska ensam om det här.
Är det samma ljud på den versionen av låten som finns med på samlingen "Pet Shop Boys Discography"?
Om du tänker på klippet jag la upp så är det bara i den låten som den basen är med. PSB's orginalversion av "Always On My Mind" har ett helt annat basljud, och en annan basgång till och med om jag inte minns fel (men så har jag inte hört låten på rätt så länge heller).
Om du däremot tänker på "Left To My Own Devices" så är det basljudet på den version som är med på "Discography", "Introspective (CD2 - Further Listening)" och "PopArt".
Nu har jag lyssnat på Rizzo's mp3-klipp. Jo, det låter mycket FM-syntes över det. Stor chans att det är DX7 eller någon av dess kusiner. Stock Aitken Waterman var också fan av sådana basar. Finns ju också en möjlighet att det är en samplad DX7:a, även om envelope scaling förstås också kan vara med i bilden.
Att det är samplat är skrivet i stjärnorna när man lyssnar på det så där spontant... Vad det sen är för synt..? Jag måste dessvärre hålla med om flertalet här.. Det låter 4 operators FM-syntes.. Men? Varför i hela friden vill man sampla en YAMAHA FM-historia? Spooky... Mysteriet fortsätter att mala i mitt huvud... Hmm.. Vågformens/samplingens längd är så pass kort att karaktären på källan mycket väl slätats ut och lurar en.. En analog subtraktiv syntes kan mycket väl också skapat ljudet om man grubblar lite mer... Mycket svårtolkat.. Annars brukar jag ha lätt för det.. Men det är samplingshistorian som ställer till det och rör runt i min hjärnas tolkningsalgoritmer nu känner jag.. Klart intressant fall käre Watson..
Jag tycker inte det låter FM för fem öre, så jag ställer mig i motvallskärring-båset... Kan dryga ut (mig) med att jag fick mina TX81Z-ljud recenserade "killer collection" i Keyboard Magazine sisådär -92... ...så jag har ju rattat FM liksom.
Detta tycker jag är mer sampler. Fairlight känns far fetched, men det kan ju vara det. Fairlight hör man dock mkt tydligt i en av låtarna på Introspective-plattan, minns ej på rak arm vilken låt... kan vara denna. Det är ett långt ljud som övergår - morphar - från en sampling till en annan, just en sådan grej Fairlight kunde göra (tog väl ngt dygn för den att räkna ut sådana ljud dock).