Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snärtigt och elakt basljud

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag lyssnat på ljudet du laddade upp, Rizzo. Jag vidhåller mitt tidigare påstående. Jag flyttas rast tillbaka till 1991 och min V-50 kompletterad med en Boss Dr-550. Jag hade hur många sådana här ljud som helst i den. Vill minnas att jag döpte ett till "plopp-bas". Höjde man modulationsnivån på en operater (eller vaffan man nu gjorde) så kunde det låta som ett filtersvep, fast ändå inte. Och så brusade ljudet fetmycket.

Om de där djuraffärspojkarna sedan använde en DX-1, Fairlight, Synclavier eller Moog 55 kan jag inte svara på, men jag är övertygad om att du kan göra liknande sljud med en 4 OP FM-kärra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 22:40

"Schas, rackarns fågelkräk, kom inte här å baja om din gamla fyr-opp!"

Ursprungligen av PF:

"Schas, rackarns fågelkräk, kom inte här å baja om din gamla fyr-opp!"

Förlåt att jag inte betat av 25456346574 syntar på några månader. Skall aldrig nämna något om 4 OP-syntar igen.

Lite OT, men när vi ändå pratar klassiska basljud; är det någon som vet hur världens finaste bas (Berlin - Take My Breath Away, Top Gun-låten alltså) gjordes? Det hade varit kul att försöka återskapa den.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 00:00

Mmm. Det är snyggt. Det är ju Giorgio Moroder som programmerat, så då blir det kvalitet av resultatet. Kan säkert vara något skumt som någon Buchla eller modulär Moog eller kanske en CS-80... ja du. Vore verkligen kul att veta.

Ser man på? Det visste jag inte att Giorgio var där och nosmade också. Hmm... kanske ska kolla den där samplings-CD grejen jag har, 'hollywood edge: giorgio moroder rare synthesizer collection'. Återkommer om jag orkar koppla in min gamla S2000...

Argh... Släpade fram S2000, SCSI-helvetet och rotade igenom hela arkivskåpet efter de där Moroder-samplingarna. Inget takemybreathaway-basljud där inte. Men däremot en otrolig massa skräp! Hoppas att stackarn jag fick skivorna av inte fått betala alltför mycket...

Kommer ihåg att på DX7:an på ett av dom 2 medföljande kassetterna så fanns det ett über fult basljud som hade "Take My Breath Away" vibbar. Varje gång jag zappade förbi det ljudet så spelade jag den basen. Låter som en slags buskis bandlös bas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 13:50

Parakeet: Äsch, jag skojade! 100%!
Edit: Skojade inte om Moroder!

Ok...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-10 15:12

För att fortsätta lite OT så måste jag nämna att Moroder är bra. Lyssnar på hans "the chase" och "I wanna funk with you tonight" nästan dagligen.

Håller med om Moroder är bra...
Jag har en stencool LP-skiva som heter E=mc^2 Han ser för lustig ut på omslaget, med stor mustash
Synd att jag inte har något som kan spela LP-skivor längre...

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 21:03

mmmmmm.......

Energi = Microcomposer x 2

L - Sparkade igång min häromdagen. Vilket driv det blev i basgångarna !! Synd bara att den inte har batteribackup

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 21:40

Moroder ja. Han kanske rentav är (synt)basgångarnas okrönte konung? Jag kan då inte tänka mig en ballare och mer genial basgång än den han gjorde med Moog Modular till Donna Summer och låten I Feel Love. Sanslöst kool, och en sådan basgång jag alltid måste programmera in om jag har turen att hamna vid en Sequential Pro One eller Roland SH-101, vars sequencers (och ljud, för den delen) kan göra hyfsade "emuleringar"...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-10 23:49

PF: Vi har en sh-101 i bandet...gissa vad jag gör med den!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 00:01

You feel love with dat thing?

Hey boy... Get a grip on yaself! :kaaaka!:

........................Eey lovely SH-101 with a grip... on herself, ya man.

aah, måste snart sprätta igång min hårt sargade 101:a om ni fortsätter prata gott om den.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 00:49

Finns inget ont om den, så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 01:15

Varför har inte fler tagit efter? 2½ oktav skulle vara perfekt som MIDI-controller lixom

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 01:24

Jepp! Roland kunde döpa den "SH-LOL" och låta det vara en mjukvarucontroller i perfekt replika, med fullsize-keys, anslagskänsla, USB... 2x MIDI... OCH intern ljuddel... OCH intern seq... en riktig 101 mk II helt enkelt... men "LOL" för att den var modern, "it-anpassad" och KUL... i tre olika färger, oh yes. THIS. THAT. YEAH.

Priset då? Ha! Självklart! 2995:- Oh yes, oh yes... please...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 01:25

"Kära Roland,

Härmed tycker undertecknade att ni borde bygga en MIDI-kontroller av er gamla kultförklarade SH-101....."

Basen i 'I Feel Love' är lätt den bästa synthbas som någonsin gjorts. Helt bortom beskrivning kool. Det schysstaste är att den på något superklurigt sätt växer sig fetare och fetare hela tiden och hur man än lyssnar märker man inte var det händer. Det är helt klart flera synthar inblandade, men jag blir lika bortkollrad varje gång jag ger mig på att analysera den.

En liten anekdot: När jag var en liten parvel på sisådär 9-10 bast tränade jag simning. I cafeterian på simhallen fanns en jukebox och i jukeboxen fanns Donna Summers 'I Feel Love'. Jag gillade den så mycket att jag spenderade hela min fikapeng på att spela singeln 5 gånger i rad, var tredje dag i typ 6 månader. Alla mina lagkamrater hatade mig och Donna Summer. Men jag tycker fortfarande det är en otroligt bra låt.

Ursprungligen av sawtooth:

Lite OT, men när vi ändå pratar klassiska basljud; är det någon som vet hur världens finaste bas (Berlin - Take My Breath Away, Top Gun-låten alltså) gjordes? Det hade varit kul att försöka återskapa den.

Ursprungligen av sawtooth:

Basen i 'I Feel Love' är lätt den bästa synthbas som någonsin gjorts. Helt bortom beskrivning kool. Det schysstaste är att den på något superklurigt sätt växer sig fetare och fetare hela tiden och hur man än lyssnar märker man inte var det händer. Det är helt klart flera synthar inblandade, men jag blir lika bortkollrad varje gång jag ger mig på att analysera den.

Stopp och belägg! Nu får du allt bestämma dig, va?

För övrigt lyssnade jag på en DJ (Per Herb) en gågn som körde en bootleg på den där Donna Summer-låten... den heter Donna Kebab.... :rolleyes:

Vad det gäller moroder "upptäckte" jag honom för bara fyra-fem år sen .... jag köpte ett skiva på en fransk loppmarknad. Det fanns två CD till salu på bordet har jag för mig, den ena var soundtracket till Midnight Express och jag slog till för 30 franc bara för att jag tycker filmen är så överjävligt bra. Jag hade dock inget minne av att musiken var så klockren. Här snackar vi ren och skär synth, egentligen. Låten The chase från den plattan blev väl lite känd och har spelats in i ett par versioner av andra snubbar.
Sen blev det några plattor till... hmm... märkligt, nu när jag tänker efter så köpte jag ju faktiskt min senaste moroderplatta även den på en fransk depot de vente (som en auktionskammare). Är detta bara ett sammanträffande, eller en sjuk profetia ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 01:37

-Oh, it's so good, it's so good, it's so good...

Säg inte så där nu! Då måste jag crawla bort till stereon och lira den just NU bara för att jag också verkligen älskar den och egentligen borde vara alldeles för trött för att vilja höra musik nu... har ändå jobbat i 14 timmar idag... gah! Ändå pigg, galet... måste vara allt automagiskt kaffe... glurr... I Feel Love blir man ju inte trött av direkt heller...

-Somna, dummer! :kaaaka!:

när det gäller bra syntbas så gillar jag david foster's minimooglirande på några av chicagos skivor. lyssna t ex på låtarna "you're the inspiration" och "hard habit to break". härliga baspatchar och skön spelstil.

• Medlem
  • 2004-06-11 10:44

Jag+några polare gjorde en pastisch på "I feel love" för några år sedan. Dubbla minimoogar på bas (japp, det skall vara dubbelt), och mig på pitchshiftade stön.

"Erika P:son Svenson, 16+" fick den så kallade sångerskan heta. Hmm... skall se om man inte kan hitta den någonstans. Och utsätta er för det hela. Muahahhahaa!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-11 11:12

Jaaa, nu när du säger det... Erika... du är ju rätt söt i den där mössan... :kaaaka!:

• Oregistrerad
  • 2004-06-11 12:39

goldfrapp fick ju till ett maffigt donna summer-basljud i "strict machine".
vill oxå göra er uppmärksamma på ett nytt basdilemma:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?p=61292#post61292

Native: kolbaserat.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-16 01:17

Aaah, Midnight Express ja! Den plattan har jag diggat hos Oberfunker ett par gånger.

Bevaka tråden