Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Ihop Två Musikdatorer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man skulle vilja köra två olika sequensers på två olika datorer. Alltså t.ex Cubase på en och Logic på en annan. Vad hade varit bästa sättet att länka ihop dom på, och få dom att köra jämt med varandra? Har en gammal PC med Logic, men vill köpa en ny och använda Cubase...

  • Medlem
  • 2004-06-24 13:01

Midi ut -> midi in?

Eller finns det ett problem som jag inte ser här? Tänker du köra en massa audio, och kommer få problem med olika latency på de olika datorerna?

Jag hade nog tänkt köra midi och vst-instrument på Logic och audio, effekter och vst-instrument under Cubase. Har funderat på MIDI-syncning, men undrar om det inte ger upphov till latency på ganska många ms och ganska stor variation i timingen. Kan ganska lite om syncning och undrar om det finns nåt bättre sätt. Sitter på kort med adat och spdif in-ut och ett unitor 8 mkII med diverse syncmöjligheter som jag inte förstår mig på. (Unitor 8: http://www.emagic.de/products/hw/unitor/features.php?lang=EN )

MIDI ger ingen latency.

Sanningen ligger väl mittemellan dom två ovanstående påståenden. I praktiken ligger väl MIDI på 4-5 ms latency skulle jag tro?

SMPTE-sync kanske vore något? Lite högre upplösning än MIDI, och det borde vara lättare att starta mitt i låtar osv. Vet inte hur MTC funkar, med det borde väl funka...

Ursprungligen av Peter H:

Sanningen ligger väl mittemellan dom två ovanstående påståenden. I praktiken ligger väl MIDI på 4-5 ms latency skulle jag tro?

Vilket knappast borde presentera ett problem?

Steinberg har någon mjukvarugrej för att koppla ihop två burkar som kör Cubase. Till OS X finns Wormhole som kör audio över ethernet, och Jack till Linux (finns månne någon Windowsport?) fixar det också vad jag förstått.

Personligen tror jag att distribuerad audioprocessning är en grej som kommer komma till alla de stora sequencerna ganska snart (Apple/Logic har redan liknande lösningar för andra sorters beräkningar, och Wormhole fungerar men med brister, så det är uppenbarligen möjligt att göra). Det kanske inte löser ditt problem just nu, men bara vänta två år eller så.

Skulle testa midi i din situation, och fundera på digitala utgångar + klocka om det inte funkar bra.

Jag hade 2st datorer ihopkopplade tidigare då jag körde Gigastudio på ena datorn. Då använde jag MIDIoveLAN+: http://www.musiclab.com/products/rpl_info.htm
Det funkade kalas bra. Det är dessutom billigt. Rekommenderas!

Jag tror att MIDI latency brukar ligga på runt 5 ms, som sagts ovan, och jitter på 1 ms eller så. Sen vet jag inte hur PCI-latencyn ligger. Det är inte så farligt, men om man kan bli av med det är det förstås bättre. Variationen i timingen ligger mellan några tiondels till hela bpm på tempon runt 120 bpm, har jag märkt av erfarenhet, och fått bekräftat av andra. Det är väl inget att lipa över, men det är inte heller försumbart. Tack för tipsen iallafall, allihop. SMPTE tror jag kan va intressant. Får förstås också pröva mig fram och se vad som funkar bäst.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-25 02:08

Min kommentar är bara att folk verkar ta till vilka drastiska metoder som helst för att slippa köra en Mac till Logic, så som det ska vara nu. Cubase (SX?) plus en ny PC är _lätt_ mycket dyrare än en Logic-uppdatering plus en ny, vettig Mac. Du behöver inte köpa "värsta värsta" för att få bättre Logic-prestanda heller. Att jobba med två datorer samtidigt är ju lika smidigt som att cykla med två cyklar samtidigt. Man kommer rasa ordentligt många gånger innan man lär sig konsten, och sedan, när man kan konsten, får man ändå aldrig upp farten som man gör med en dedikerad... maskin. Köp en stenhård Mac och uppdatera Logic säger jag.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-28 17:38

Undrar vad kraftwerk har för att synca sina fyra laptops med varandra. Hmmm...

PF: så värst avancerat är det väl inte? Folk har väl kört dedikerade maskiner för Gigasampler och liknande rätt länge (speciellt om man heter Hans Zimmer eller liknande).

Det finns också lite roliga lösningar för midi över ethernet om man känner för sånt. Samma problem med jitter och midi i största allmänhet, men en bit snabbare vad jag förstår.

1
Bevaka tråden