Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jarres laserpicka

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill minnas att jag frågat detta tidigare, men fick inget bra svar. Så jag gör ett nytt försök. Jag vill göra ett ljud som låter som Jarres laserpickadoll i "Oxygene Part II". Ni som kan er Jarre vet vilket vilket jag menar. Jag fattar inte riktigt hur det är modulerat och med vad. Skulle tro att en MW XT kan fixa detta då en har en ganska potent modulationsmatris.

Några idéer?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-06-27 20:35

Jag har inte hört laserpickan så jag vet inte, men det vore skojj att höra den!

Sen så skulle det vara ännu kuligare om vi försöker göra likast ljud med våra häfftiga syntar!! småtävla lixom...

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 20:53

Parakeet : Hmm, jag blev lite konfunderad innan jag fattade vilket ljud du syftade på. Du menar alltså "spriririrtouut.... "-ljuden som hörs genom närapå hela låten och är panorerade i vänster kanal med ett delay i höger kanal?

Tja, jag har gjort ett liknande ljud med min DX7:a. Tror jag utgick från ett grund sinus-ljud, men det kan man ju prova sig fram till. Kopplade helt enkelt LFO:n till pitch:en och använde en "sågtand ner" som LFO-vågform. Reglerade sedan hastigheten (med modulations-reglaget) på LFO:n med ena handen och volymkontrollern med andra handen. Ett tapedelay på det (eller ett digitalt eko med filtrering på feedback:en) så kan man komma nära. Jarres ljud verkar även filtreras när dess volym är låg, så du kan ju testa att koppla ett reglage/ratt/etc till både amplitud och filter på en och samma gång.

XT:n fixar det inte då den av någon sjuk anledning saknar sågtandsvåg på sina LFO:er. Sicken smäck! Men jag kom nära med JP-8000:ingen. Jag drog upp full resonans och lät en LFO med sågtandsvåg modulera filtret. Hastigheten styrde jag med JP:s "ribbon controller". Sedan får man prova sig fram till rätt filterinställningar och sånt. Och så lägger man på järnet med eko och grejer. Tyvärr blir ljudet lite för vasst, det är lite för hård attack på varje cykel. Får testa om Novan kan detta bättre.

En idé är ju att testa det på SY-77:an, den är ju en hottade DX-7. Måste bara greja en sinusvåg på den först. Sedan borde det vara busenkelt.

Här (klickbar länk) hittade jag låten.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 21:58

Skaffa en EMS VCS-3 eller Synthi-A/AKS så fixar det sig galant !

L

varför inte en Arp 2500? Skulle aldrig slängt den jag hade. Trodde det var en gammal telefonväxel...

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-27 23:30

Ja varför inte ?

12500USD = därför !

L

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 11:05

Elka Synthex - 100% säker!

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-28 11:11

Nu har du nog inte läst tråden tillräckligt nogrannt !

Det gällde effektljuden i bakgrunden på Oxygenplattan. Den kom -76 och Synthex kom -83.

L

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 22:56
Ursprungligen av waveterm:

Nu har du nog inte läst tråden tillräckligt nogrannt !

Det gällde effektljuden i bakgrunden på Oxygenplattan. Den kom -76 och Synthex kom -83.

L

Whoops! :eek:
Sorry!

På den tiden gjorde väl Elka små skumma orglar och i bästa fall stråkmaskiner. Laserharpan däremot... det är en Synthex.

Saxat ur en intervju från tiden strax efter Oxygene:

JA:
What's your current equipment lineup?

JMJ:
I use both the ARP 2600 and the ARP 2500, and sometimes the Moog III, but that not so much. I use a VCS-3 synthesizer which is very interesting, mainly because of the matrix board. It's the only [modular] synthesizer that doesn't use patch cords. Wires are not so easy to use, because after about 20 wires you are a bit lost, but with the matrix board you have just pins, and it's very clear. And I use a Mellotron, and a Farfisa organ that has been totally modified, and another organ that isn't so well known in the U.S. called Eminent. And the RMI Keyboard Computer, the one that uses punch cards, and also the RMI Harmonic Synthesizer. It has 16 harmonics, and you can build your tone with them. And a Korg polyphonic. I've been working with a very fine French electronician named Michel Geiss. Electronic engineers are the modern versions of violin makers. They're the craftsmen of today, or perhaps I should say of tomorrow morning. Geiss is making a 1000-note sequencer for me with pins mainly, and I'll be able to program the length of each note, and a lot of other parameters. It's very interesting, because I'll be able to change the sequence during the sequence, which will eliminate the mechanical sound of the sequencer. Another thing he's devising is a way of programming some delay, or some slight variations in the filter, on some of the notes. It will make it possible for me to add the human aspects of interpretation to the sequence.

• Medlem
  • 2004-06-28 13:37

Kan även vara något med omtriggbara enveloper, dvs i realiteten blir det en LFO med någorlunda kontroll över vågformen. Annars får du fuska och slänga någon midi-cc som matar lämplig triangelvåg till filtret. Inte lika bra, men det funkar säkert någorlunda.

Var det bara jag som läste Jarre-texten med en löjlig fransk brytning?

JGB... jag tror SY77:an har någon loopfunkton på sina envelopes. Kanske skulle testa det.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-28 23:06

Muahahahahaaaaaaa !

No worries mate, been there, done that .

L

Parakit: När ska du inse att det är en Nord Modular du innerst inne vill ha?

Samma dag som jag börjar älska att göra ljud genom att dutta med en mus. Men jag har lekt med tanken... Sedan är det väl bara en tidsfråga innan jag börjar köra med enbart datasyntar.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-06-29 13:10

Peter H: så rätt så rätt! Fågeln behöver köpa på sig mer prylar (han har en liten bit kvar tills han har alla VA som gjorts...NM skulle spöa dem alla).

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-02 00:20

Halloj,

Jag har spelat in en tribute version av just Oxygene 2, Jag använde Korg ms20
för "laser ljuden", samt ett filter från doepfer A-121 samt A-146 LFO. Det går att
få till det med Oscillatorer och LFO:er också om du inte har någon VA som klarar
av själv resonans.

Men så här låter det med ms20 & doepfer IAF:

Oxygene2

Låten i dess helhet hittar du på "Jarre Forever" plattan.

Hela låten var gjord med samplingar uppspelade med creative awe64 och
en del av synthslingor-ljuden programerade på en JD-800.

• Medlem
  • 2004-07-02 08:08

För snabb attack på leadpaden?

/Steve (äter, skiter och lever jarre dygnet runt)

Oj, såg att det lät mer kritiskt än jag menat! Lät ju skitbra, just den snabba attacken var det enda jag tyckte stack ut från orginalet. I övrigt ett jättefint hantverk.

En tributeskiva till Jarre hade varit ball att göra. Eller varför inte med lite Italo Disco

Snyggt jobat SynthX. Det är inte världens enklaste låt. I min gröna ungdom försökte jag mig på Rendez-Vous 4, Magneticfields 2, Eqionoxe 5 och Oxygene 4. Dessa låtar är så hemska så att jag inte vågat lagra dem i digital for på datorn. Man kan ju bli hackad.

Åh ljuva semseter som börjar på måndag. Hoppas det regnar alla fem veckor så att jag måste sitta inne och musicera.

• Medlem
  • 2004-07-04 02:31

SynthX: Gryffe bra. Melodin till takten ligger fel (:D) men vad gäller ljuden - Ojojoj, säger jag bara. Trumljuden, padsen och de sprudlande VCS-3-ljuden är ju spot on faktiskt. Ohyggligt likt originalet. Skulle nog sagt att du hade använt en VCS-3 om du inte sagt hur du gjort dem.

Fett imponerande måste jag säga...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-05 00:30

Jeps, jag vet att melodin är osynkad. Jag använde något sketet hård disk inspelnings program från Frankrike som inte kunde förflytta "parts" mer än 16 dels noter. 32 dels noter var för kort not värde tydligen. Men ja ja .. Jag skyller på att jag spelade in det live utan midi =).

Oxygene 2 är lite mongo .. Den börjar i 18/16 eller något sådant och hoppar över till något annat efter båda trumpet solo styckena. I cubase är det inga problem men det HD programmet som jag mixade ner i fixade inte measure ändringar, så det var lite pill och pul för att få det att funka över huvudtaget.

Om du gillar Jarre remakes, bör du titta in på Jarre.net forumet, det finns grymt bra musiker som gjort om en hel del Jarre klassiker där. En del kan man faktiskt inte höra någon skillnad mellan orginal och remix/remake, helt otroligt bra är det. Kan rekomendera remakes av en kille som kallar sig för "Phasereffect" och en norman som heter Per Kristian Risvik eller något sådant ..

Jag gjorde om Music for supermarkets part1 för ett tag sedan. Ladda ner här om du vill

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 21:35
Ursprungligen av SynthX:

Om du gillar Jarre remakes, bör du titta in på Jarre.net forumet, det finns grymt bra musiker som gjort om en hel del Jarre klassiker där. En del kan man faktiskt inte höra någon skillnad mellan orginal och remix/remake, helt otroligt bra är det.

Alltså med risk för att låta som den gamla gnälliga gubbe jag är...
Vad är syftet med att göra en karbonkopia på en låt annat än att få höra:
"OJ vad duktigt du kan HÄRMAS!!!"
Enligt mitt förmenande borde en coverversion vara en personlig tolkning!
Det är iofs bara vad jag tycker!
...men i alla fall...

• Medlem
  • 2004-07-05 01:45

Jag har hört den där norrmannen. Han hade gjort en låt från Equinoxe som var också var ohyggligt bra. Allt med en Access Virus som tydligen även imponerat folket på Access.

Music for Supermarkets, ja. Den har jag aldrig hört. Jag vet dock att det skall finnas radioinspelningar av den men jag har aldrig hittat något. Lyssnade på din version och nu vill man ju höra originalet Verkar vara en skön låt.

Jag har varit in på någon Jarresida men tror inte jag läst forumen. Skall nog ta å göra det tror jag. Verkar vara ett bra ställe att hålla sig ajour. Jag missade ju millenieskiftet i Egypten och invigningen av en vindsnurrefarm i Danmark. Är fett sugen att se honom igen någonstans.

Nu är det snart semester å då jävlar... (kommer jag förmodligen inte att göra ett skit som vanligt ;D).

Här är norrmannens hemsida http://www.perkristian.net/ och här är en direktlänk till hans remix med endast en virus och ingenting annat: http://home.online.no/~per-kr/Stuff/PK_Equinoxe5_VirusKB.mp3

Per Kristians låt var ännu ett fantastikt exempel på att det inte alltid är vad man har för utrustning, utan hur bra man kan utnyttja den.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-05 13:33

Ah ja, Per Kristians Equinoxe-remake ramlade jag också över för inte så länge sedan. Lite missar här och var (jag e också en äkta Jarre-nörd) men överlag väldigt bra gjord cover. Fast jag håller inte med dig riktigt Futurepast, utrustningen måste ju först och främst ha möjligheterna för att man ska kunna utnyttja dem. En Virus är ju ingen dumt val alls till den här formen av musik. Men det är klart att jag förstår hur du egentligen menar.

Det var som tusan! Vilket fantastisk jobb han gjort den där norrmannen!
Helt gjord på VA alltså... Impressive... Dock med sina små små missar, men helheten! Helt fantastisk!

Fast visst, om man skall vara riktigt petig och dryg så låter det något statiskt samt återfinns inte samma glödande värme/fetma som i orginalet men det kan också bero på Jarres brutala Dolbyskåp och rullbandare och kompressorer och kanske inte oscillatorerna och filterna, I don't know, really. Men med viss reservation för vissa ljud som basgången som nästan verkar kräva en riktigt fet analog(som en ARP2600 i orginalet kanske?) och mattorna som... nej.. SLUTA nu Thomas... Ok?

Men förutom det, så får man väl sälja sin ARP2600, moog, Oberheim, Prophet, Roland, Korg ms20 och ElectroHarmonix SmallStonePhaser och allt annat tungt godis nu för en Access... Yess..

Eller..?

Inte riktigt.. Hold IT now..

För trots all den där fantastiska emuleringen av analog fetma så är det något som inte riktigt går hem hos mig. Vad är det exakt? Jag har börjat slås av det mer och mer den senaste tiden på div. elektroniska produktioner inom olika grenar som jag misstänker görs mer och mer med ettor och nollor.

Är det mjukvarosyntharna eller att det är FÖR exakt och FÖR rent i programmen eller nåt i bussarna/ljudkorten eller en kombination? En polare till mig är en riktig klippa på att göra musik inom en mängd olika grenar och han kör uteslutande bara Cubase SX och pluggar och lull lull genom DirectX och avgudar dess möjligheter men kan erkänna samma sak i ärlighetens namn många gånger...

Men skillnaderna är som sagt |HÅRFIN| om än obetydlig i många fall idag. Det visar inte minst norrmannens fantastiska jobb. Arturias V motorer samt Accessmaskinerna är ju faktiskt en smärre revolution för hela mjukvarosynthens pondus mot råanalogerna.

Sen så innehar råanalogerna en känsla samt en del inbyggda speciella begränsningar/möjligheter som för mig skänker en väldigt stor kreativ del i mitt musikskapande. Det är ju som sagt upp till var och en att känna efter. Och eftersom de flesta inte ens får möjligheten att får känna efter så finns ju kanske endast mjukvaroplattformen som det enda alternativet.

Mjukvarosynthar har verkligen inte blivit att betrakta som ett substitut till råanalogerna längre. Gränserna börjar suddas ut allt och mer ljudmässigt samtidigt som möjligheterna mångfalldigas genom mjukvaran samt tiden som åtgår för att nå fram till färdigt material.

Men trots all denna datormagi så säljer jag inte mina maskiner(eller för den delen köper konceptet rakt av), jag köper bara fler analoger konstigt nog...

Börjar jag bli en gammal seg motsträvig gubbe nu som saknar 70 och 80-talet eller har jag några poäng?

/Thomas

• Medlem
  • 2004-07-07 14:02

Njaaa visst har du en poäng!

Håller med om att ettor och nollor låter lite för välpolerat och rent. Sen är det väl kanske mkt känsla, sinne och vetskap som spelar in. Hade norrbaggen sagt att han gjort låten på 2600, obxa, vcs3 & Eminent så hade man nog varit mindre kritisk. Men med vetskapen av att det är en Virus så lyssnar man lite extra noga samtidigt som man tittar kärleksfullt på sina svart rattförsedda älsklingar vilket leder till att man kan höra en löiten nyans skillnad vilket ger tummen ner(dagens längsta mening)

Bevaka tråden