- moogpower
- Medlem ●
Dessutom, som jag kommer ihåg rätt (det var ett tag sedan jag besökte sajten) så var allt gjort utan effekter från Virusen eller någonting annat. Det om inte annat är ju fett imponerande.
Virtual/real analog i all ära men om jag hade att välja på dem idag så skulle nog ändå välja VA-synthar därför att de är så mycket enklare att hantera och ljudet är _nästan_ där även om de ändå inte tar in de sista ynka millimetrarna mot RA-syntarna. Det avbräcket kan jag dock tåla för att få fram det jag vill ha för det är ändå bara ett riktigt analogsyntfreak som hör skillnaden.
Däremot så vill jag ändå gärna samla på mig analogmonster bara för att de är mysiga, lättillgängliga, låter maffigt samt andas synthistoria och nostalgi. En ARP2600 eller VCS-3:a skulle sitta fint. Av någon anledning är jag dessutom oerhört kåt på en OBXa, Elka Synthex och en Jupiter 8. Å en Prophet VS trots att den är digital. Eller en CS-80... ojojoj. Vangelis here i come! Bara för att ha dem, typ
Hm, man skulle kanske hala fram Polysixen och MS-20 ur garderoben å bara låta lite...
Tja, det är ju en konst i sig att kunna efterlikna något till minsta del med helt annan utrustning. Ungefär som man kan anse att en förfalskare är oerhört skicklig på att härma en annan målare. I det här fallet är det imponerande att någon kan skruva fram ljud på en helt annan utrustning som låter så lika originalet och spela upp det med sådan finess att man har svårt att höra om det är original eller inte. Det tyder på gott musiköra och skicklighet i att kunna skruva på sin synth. Meningen är inte att göra en cover med egen tolkning utan att göra en perfekt kopia. Lite annorlunda inriktning helt enkelt. Det finns ju tex band som inte försöker göra covers utan helt enkelt försöker låta så lika som originalet. Pink Floyd har tex vad jag vet minst två sådana band. Same same but different ungefär
Tja, det är ju en konst i sig att kunna efterlikna något till minsta del med helt annan utrustning. Ungefär som man kan anse att en förfalskare är oerhört skicklig på att härma en annan målare. I det här fallet är det imponerande att någon kan skruva fram ljud på en helt annan utrustning som låter så lika originalet och spela upp det med sådan finess att man har svårt att höra om det är original eller inte. Det tyder på gott musiköra och skicklighet i att kunna skruva på sin synth. Meningen är inte att göra en cover med egen tolkning utan att göra en perfekt kopia. Lite annorlunda inriktning helt enkelt. Det finns ju tex band som inte försöker göra covers utan helt enkelt försöker låta så lika som originalet. Pink Floyd har tex vad jag vet minst två sådana band. Same same but different ungefär
Beats me why?!?
För att man kan? För att visa att man verkligen tycker om originalet och/eller musikskaparen bakom stycket? För att lära sig mer om hur man gör just den typen av musik? Finns ju ganska många rutiga och randiga skäl till varför man gör det. Varför inte fråga den där norrbaggen eller SyntX som gjort sådana här versioner varför. Jag uppskattar dock deras skicklighet, musiköra och hantverk även om jag inte slutar lyssna på originalet för det.
Encore här gjorde ju en kopia av en Koto-låt. Och han gjorde det med den äran. Vet inte om hans syfte var att "showa off" och visa sig på styva linan, men det tror jag inte. Gör man en kopia så kanske man gör det för att se hur nära originalet man kan komma. Att lyssnarna blir imponerade är ren bonus och en slags bekräftelse på att man lyckats. Eller vad tror du Lemon?
Encore här gjorde ju en kopia av en Koto-låt. Och han gjorde det med den äran. Vet inte om hans syfte var att "showa off" och visa sig på styva linan, men det tror jag inte. Gör man en kopia så kanske man gör det för att se hur nära originalet man kan komma. Att lyssnarna blir imponerade är ren bonus och en slags bekräftelse på att man lyckats. Eller vad tror du Lemon?
*rycker på axlarna*
Att göra en remake kan ge nya uppslag till hur man sedan kan producera sin egen musik. Själv har jag lekt med remakes ngn gång när jag saknat inspiration att göra eget.
"Enligt mitt förmenande borde en coverversion vara en personlig tolkning!"
I mitt tycke pratar du om en remix eller remake då.
Att göra en remake kan ge nya uppslag till hur man sedan kan producera sin egen musik. Själv har jag lekt med remakes ngn gång när jag saknat inspiration att göra eget.
Håller med till 100%.. Det är grymt intressant att sätta sig in i en framgångsrik musikers tankegångar och tekniker även för en elektronmusiker. Om man orkar och ger denna process den tid som krävs så kommer det tillföra ens egna produktioner något också, helt klart.
Som när jag knäckte KRAFTWERK's alla små lustiga analoga blippljud många gånger genererade av ganska enkel subtraktiv syntes(minimoog i de flesta fall, antar jag). Ett exempel på en del tweaks jag kommit på genom KRAFTWERK jag kan nämna är "fattigmansarpeggiatorljudet" när jag tar en grymt nedpitchad sågtand(så den riktigt klickar) som sedan ökas i frekvens med en stigande envelope så inställd att den stämmer harmoniskt och kör den genom ett självoscillerande resonansfilter förslagsvis ett 24dB. Lyssna... Du lär nog säga; "-Ahaa.." om du lyssnat en del på dessa levande legender ifrån Düsseldorf...
Detta är dock kanske mer inne på området "progammera ljud" men ändå...
/Thomas
Ett exempel på en del tweaks jag kommit på genom KRAFTWERK jag kan nämna är "fattigmansarpeggiatorljudet" när jag tar en grymt nedpitchad sågtand(så den riktigt klickar) som sedan ökas i frekvens med en stigande envelope så inställd att den stämmer harmoniskt och kör den genom ett självoscillerande resonansfilter förslagsvis ett 24dB.
Intressant! Menar du att du använder en fyrkants-lfo för att kontrollera pitchen då, eller?
Intressant! Menar du att du använder en fyrkants-lfo för att kontrollera pitchen då, eller?
Jag måste korrigera tidigare "fattigmansarpeggiator" ala' KRAFTWERK känner jag. Minnet är bra men kort ibland. Var ett tag sedan jag tweakade så, ursäkta. Vi tar det igen, rätt denna gång;
1) Skicka ner en fyrkant i källaren (typ stäng av keyb.CV, typ LOW FREQ).
En LFO kan med fördel säkert också användas. Men det skall vara lite sport.
- Låt den puttra där nere vid nertryck så endast repetativa klick hörs.
http://medlem.spray.se/arpower/Q-force%20-%20Step%201.mp3
2) Lägg på ett 24dB resonansfilter med lite självoscillation.
- Nu sjunger filtret ganska fint ihop med den trötta triggande oscillatorn i detta fall.
http://medlem.spray.se/arpower/Q-force%20-%20Step%202.mp3
3) Lägg på en enkel stigande envelope (typ; ramp) kopplad till filterfrekvensen(CUTOFF) så att filtret öppnar sig mer och mer när envelopen gör sitt jobb. Funkar garanterat finfint med en triggad långsam sågtands-LFO förstås.
- Nu börjar vi snacka. Det självoscilerande filtret lär nu börja spela en mjuk stigande slinga.
Ställ in den så den blir harmonisk o fin.
http://medlem.spray.se/arpower/Q-force%20-%20Step%203.mp3
4) Voila! KRAFTWERK's "fattigmansarpeggiator" är knäckt!
-Nåja, tekniken i vilket fall att få fram ljudet. Dock inte det exakta "soundet" kanske.
/Thomas
Mårre:
Haha, du präntade ner det jag hade tänkt skriva så bra att jag slipper nu. Och det var väl ungefär så jag tänkte också, när jag gjorde min cover på Koto. Skrammel-kassettbandsversionen lämnade en del att önska, så det var ett kul projekt att göra en cover när den egna inspirationen sinade. Och som sagt, alltid lär man sig nått när man försöker efterlikna något.
moogpower : Ett ljudexempel på vad du menar hade inte suttit illa. Jag tappar dig någonstans i mitten av beskrivelsen på vad du försöker förklara, men jag är nyfiken på hur det låter.
testade lite kraftwerkstricks igår på min pro-one.
jag använde en sågtand i low-läge. med full resonans inställd så fick jag en kontinuerlig ton från filtret så jag fick minska en aning på resonansen. då släppte filtret ifrån sig en ton i takt med oscillatorn. det verkar alltså som att den långsamma oscillatorn triggar filtrets självoscillation?
har aldrig tänkt på att man kunde göra såhär, tack moogpower!
förresten, är det "homecomputer" det låter som? detta tricks kanske finns i fler låtar, men jag har för mig att just den låten börjar med en sån här liten sekvens.
moogpower : Tack för det uppdaterade inlägget! Nu fattar jag precis hur du menar. Testade att göra samma sak på min Juno-106, analogfaktorn i min studio är ju inte så stor. Sågtands-LFO har den inte och oscillatorerna kommer inte riktigt ner så pass långt men med fyrkants sub-fyrkanten fick jag fram ett liknande ljud, och sen spelade jag in resultatet och pitchade ner hela samplingen en oktav för att kunna höra det i samma "range". Kul!
moogpower: Synnerligen bra beskrivet! Får nog ta och göra som native, ratta lite på min Pro~One för att testa.
Har gjort liknande saker tidigare med fyrkantsvåg, men aldrig lagt på den uppåtgående envelopen, dvs jag stannade på punkt två i exemplet. Det "darrande" ljudet i början på denna låt typiskt: http://www.electromancer.com/download.php?id=a48e1862e4
hmm, har lite nördiga funderingar kring detta...
har varje litet sinusplopp en envelope med formen av en sågtand (i mitt fall) eller?
hur kan klicket från oscillatorn trigga filtrets ton?
klicket hörs inte nämnvärt när filtret låter. överröstas det av filtrets ton kanske?
jag bjuder såklart på eventuella gapflabb som reaktion på dessa funderingar :).
native : "har varje litet sinusplopp en envelope med formen av en sågtand (i mitt fall) eller?"
Du menar sinusploppens amplitud? Jo, det kan man väl säga, lite beroende på hur mycket självresonans du ställer. Den blir nog inte speciellt linjär.
"hur kan klicket från oscillatorn trigga filtrets ton?"
Klicket filtreras med 24 dB och när resonansen är så högt ställd att det blir självresonans (men ändå är ställd så att den självutsläcker efter en tid) så är det det resultat man får.
"klicket hörs inte nämnvärt när filtret låter. överröstas det av filtrets ton kanske?"
Du filtrerar ju klicket. Ett klick innehåller ju rätt mycket höga frekvenser (övertoner) och dessa filtrerar du, då du frekvensmässigt ligger en bit längre nere på frekvensskalan med filtret. Mycket resonans brukar också bidra till att grundljudet överröstas, men huvudskälet är alltså att du filtrerar bort klicket.