Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juno D: Nytt från Roland

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-12 09:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 09:28

En JV-35++ ..? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-07-12 09:37

Jösses!

Nu måste Roland kränga dåligt med syntar, när byter de namn på Fantomen till Jupiter F

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 09:40

Trist att läsa att en juno har "Patches organized in categories such as Piano, Guitar, Orchestra, etc."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 09:41

*ASG*

Jag blev inte så värst imponerad av specifikationerna på den däringa Juno-D:n faktiskt. Alla nya synthar som kommer har ju "dagens ljud" och är "mix-ready", men det kanske är bra för låtskrivande preset-fetichister?

  • Medlem
  • 2004-07-12 09:44

En 1080 med klaviatur och lite extra lullull? Arpeggiator, "one-finger chord triggering" och rytmbox? "Hundreds of radio-ready sounds"... skrämmer i alla fall mig.

Jisses, ser ni inte det? Det är 70-talsorgeln som är tillbaka, i ny förklädnad!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-12 10:13
Ursprungligen av jgb:

En 1080 med klaviatur och lite extra lullull? Arpeggiator, "one-finger chord triggering" och rytmbox? "Hundreds of radio-ready sounds"... skrämmer i alla fall mig.

Jisses, ser ni inte det? Det är 70-talsorgeln som är tillbaka, i ny förklädnad!

Min första reaktion också...

Där sjönk min aktning för Roland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 10:28

Äsch Roland har ju gjort sånna här produkter i alla år känns det som.
Minns ni inte deras hemska EG-101?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 10:30

Nämen huu!! Hur kan dom kalla denna skapelse för Juno!! När jag läste inlägget och innan jag klickade på länken trodde jag dom gjort en VA version av Junon.
I min fantasi såg jag en synth som liknade Juno-60:an fast med kanske 2 OSC, 2 envelopes och lite andra nymodigheter fast fortfarande charmigt enkel... en ny förbättrad JP8000 helt enkelt.
God vad besviken jag blev när jag såg bilden och läste detaljerna.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-12 10:36

Det kanske handlar om sommar-NAMM-närmar-sig-och-vi-måste-ha-någonting-att-visa-syndromet...

  • Medlem
  • 2004-07-12 10:58

Kunde de inte ha gjort en nedskalad V-Synth istället? Där har ju Roland lyckats få fram något som känns NYTT till skillnade från det här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 11:16

lasselu: Tyvärr har du nog rätt ..

jgb: En nedskalad rackversion av den vore inte dumt alls faktiskt!

De är ju föffan pinsamma de där japanerna på Roland. Har inte de någon slags kultur där de skall visa sina förfäder respekt och såna där grejer? Här våldför de sig på ett gammalt fint namn. Men så är det ju inom bilindustrin också.

Jag tror att Roland nuförtiden vänder sig till den nya otåliga generationen som skall ha allt på en gång och som måste ha ett nytt intryck var 20:e sekund och som tror att TR-909 och dess geliker uppfanns för technomusikens skull. Lång mening va..?

Det är säkert en jättebra synt, men varför döper de den till "Juno"? Det är ju enbart för att få uppmärksamhet och publicitet. Men dålig publicitet är väl kanske bätre än ingen publicitet. Jag hade respekterat Roland mer om de hade gjort ett dataprogram som föreställt en Juno-synt.

Alltså... Herregud! Roland! Nääee!!?

Efter att kanske inte valt den allra fettsnålaste viktväktarmenyn i fredags så slog jag till på en 3 rätters beståendes av en 22kg fläskfet Roland Jupiter-8, en brännande varm o go Moog Source samt en hård o fet fast bestämd Seq. Circ. Pro~One och förfestade sedan lite med mina gamla ack så charmiga Roland DIN-sync.kompisar såsom Roland SH-101, TR-909 och en TB-303 lite lätt distad. Och nu läser jag detta!!!?... "JUNO?".. sure.. Denna maskin får mig verkligen att få ståpäls!!! YEAH!! Way to go Roland!!! NOT!

Riktigt kul att dom äntligen börjat lansera småmysiga leksaksorglar som på allvar börjar konkurrera med Bontempi och andra respektfulla märken som återfinns på välsorterade leksaksaffärer nära dig...

Begår dom inte längre harakiri i japan?

moogpower: snart kommer väll 'bontempi 106' antar jag

Ursprungligen av ruddock420:

moogpower: snart kommer väll 'bontempi 106' antar jag

He he he... :kaaaka!: Man kan helt klart börja fundera på hur långt det kan gå...

...utför...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-12 13:27

Hoppas att de släpper ett schysst demonstrations-band i still med pippins Yamaha-band...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 13:32

Lasse: jag ser oxå fram emot ett sånt. Skrattar så jag tjuter till det pippin la upp :kaaaka!:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-12 14:36

Notera att den har D-Beam!! Det som e sååå ovanligt på Rolandar idag...
En rackvariant på v-synth finns på sätt å vis redan: VP-9000 (dock utan VA-delen å COSM).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-12 15:32
Ursprungligen av Mårre:

En rackvariant på v-synth finns på sätt å vis redan: VP-9000 (dock utan VA-delen å COSM).

Vari-OS är ju också något av en rack-variant...och betydligt intressantare än VP9000...

Skulle man göra en riktig rack-variant av V-Synth så måste den definitivt ha löstagbar skärm á la Akai-samplers...eller en jäkligt bra mjukvaru-editor...

  • Medlem
  • 2004-07-12 14:44

Mmm... VP-9000, en typisk utvecklingsprodukt. Inte direkt någon storsäljare vad jag vet. Ungefär som Yamahas FS1r, vilken kändes som ett testskott som inte fungerade riktigt. Tyvärr så var det väl det sista skojiga som Yamahas utvecklingsavdelning fick göra, för resten av slanten blir det stora workstations som kostar så mycket att en vanlig hemmaanvändare börjar piratkopiera mjukvara istället.

Korg skall ha en rejäl eloge för legacy-paketet däremot! Bra pris, bra funktion, samt hårdvara involverat. Även om nu hårdvaran "bara" är en USB-kontroller.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-12 17:01

lasselu: justja! VariOS glömde jag (verkar som om Roland glömt den med dock). Tråkigt att man inte verkar få reda på hur den (VariOS) funkar bara. Hur många Jupiter8 å TB303:or man kan köra samtidigt som man lajjar med samplingar...

  • Medlem
  • 2004-07-12 18:54

Mårre: http://www.soundonsound.com/sos/sep03/articles/rolandvarios.htm vet. Låååång artikel, men läsvärd. Korta varianten verkar vara att man laddar in den synth man vill leka med, och då är hela maskinen dedikerad till den.

Kan man ladda den med en XP-10 eller JX-1?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-12 20:19

Tycker det är trist att ni är så negativa. Roland har rätt att döpa sina produkter hur de vill; Juno är ett klart bättre namn än "VPSX-28" eller ngt annat kryptiskt. Japanerna kommer inte gå tillbaka till att bygga subtraktiva & simpla junosyntar igen, det här är ju en bra nybörjarsynt, bara att koppla ihop med datorn och skapa loss. Tycker den var snygg också. Känns som om många här är rena bakåtsträvarna.... Rolands budgetmodeller är klart prisvärda och bra för den som vill testa det här med syntar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-12 20:29

PF : Nä, det känns väl rätt som du säger att Roland inte kommer att sträva tillbaka till analoga/subtraktiva byggen igen, men då undrar man ju varför de vill kopplas till det namnmässigt. Blir kul sedan om några år, när folk ska sälja sin "Juno" och missförstånd uppstår. Fast alla här har ju missat att det är Rolands D-serie dom namn-anammat. *fniss fniss*

PF: visst, dom har rätt att döpa produkter hur dom vill, men jag kan förstå om folk tycker att de solkar ner de klassiska namnen genom att döpa halvtrista romplers till dom. Nu har iofs Roland sysslat med det här större delen av 90-talet, från MC-303 och framåt - JP-8k är väl den enda i den serien som klarat sig med äran i behåll?

Jag tror du skulle börja skrika helgerån om de släppte en hemkeyboard med namnet D-50X tex..

Bevaka tråden