Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juno D: Nytt från Roland

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Yamaha gjorde ju iofs samma jobbiga grej.. gamla underbara cs-serien.. och sedan de samplebaserade "elektroniska dansmusiks-syntarna" cs*x. Jag tycker att det är lite opassande namn.. D passar jättebra in.. men vad har den för koppling till juno-syntarna? Priset och målgruppen kanske?

• Oregistrerad
  • 2004-07-12 20:48

En XP-10 i metall!!!

...& vad betyder: "radio-ready sounds"?
...att de är inspelade i 22 khz ellerrrrrr?!?!
...& färgbeskrivningen sen: "the Juno-D?s jet-black metal chassis"...
Det var illa på 90-talet, det har INTE blivit snyggare!!!
...för att citera Denis Leary "www.whatthefuck.com"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 11:00
Ursprungligen av Lemon:

...& vad betyder: "radio-ready sounds"?

Att det är som med alla nya synthar. De har ljud skapade för dagens musikproduktion - som om det skulle vara häpnadsväckande lixom .. *suck* *dubbel-suck*

Håller helt klart med. Detta är en XP-10 i metall. Varför yrade jag om en JV-35 förut? :rolleyes:

Både Pippin och Volle har rätt tycker jag. Det är bara irriterande och förvirrande. Yamaha har ju å andra sidan gått från det nu (var jag vet) och jobbar på som Motif, som kom efter EX-serien. Korg har väl aldrig gjort som Roland gör? Förutom när de gjorde en MS-2000 iofs .. hmm ..

Ska vi ge oss in på sånt så får Korg (MS-2000) och Oberheim (OB-12) också stå i skamvrån. Casio klarar sig med äran i behåll.

Både MS2000 och OB12 siktade iaf på att göra något liknande, fortsätta en tradition (resulatet lämnar jag åt andra att kommentera). Det här är bara förvirrande tycker jag... Jag var 100% på att det var en ny VA när jag läste rubriken.

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 01:28

Man får tänka på att vi har extra mycket koll på det här forumet. Den vanlige syntköparen har nästan ingen. Då ser han namnet Juno och får en wow-upplevelse, och - ja, det kommer låta wow också. Jämfört med hans gamla Juno där hemma. Så är det vänner.

jag tycker det luktar illa när de använder fina gamla namn för o sälja skit

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 23:19
Ursprungligen av peter ripa:

jag tycker det luktar illa när de använder fina gamla namn för o sälja skit

AMEN!

Om han nu har en Juno hemma så borde han veta att den är en riktigt fin gammal synt och som dessutom låter förträffligt. Annars skall han inte ha någon Juno, oavsett modell.

Visst har vi här på forumet extra mycket koll på syntar och sånt, det bör man ju ha om man är intresserad av syntar. Tycker det är lite sorgligt att många inte har bättre kolla på det de köper. "På min tid" sökte man information med de små medel som stod till buds. Nu köper man en synt och frågar sedan hur man gör musik med dem. För dessa så kanske det är en äkta Juno. Men det är en annan diskusion.

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 02:18

Ok. Men om ni får välja: en Atari och en Juno 2:a eller en Atari och nya Juno D?

Jag väljer LÄTT den nya synten. 64 röster, multitimbral, nya sköna patchar... varför gå tillbaka till 1985 när man inte måste?

PF kör just nu Atari, 1080 och V-synth. På hårdvaruflanken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 03:27

Bah, en Juno2:a kan man ju göra egna ljud på.. Detta är ju bara pinsamt..

om fem år e en juno2:a fortfarande en juno2:a men detta e bara nånting som står i ett hörn

• Medlem
  • 2004-07-13 08:19

Håller med Peter Ripa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 09:35

peter ripa: Håller osså med dig.

En Juno har karaktär, det har inte Rolands ompackade JV-1080:sar. Men det visste man å andra sidan inte när man köpte dem nya. Den som köpte en Juno 2 vill förmodligen haft en S-50. Och idag är det väl nästan så att en Juno-2 är mer eftertraktad.

Juno D är förmodligen en vansinnigt bra synt jämfört med det mesta. Det har ju bättre specificationer än en Elka Synthex och Memmorymoog tillsammans om man vill se det på det viset. Det jag vänder mig mot är hur Roland hela tiden försöker få folks uppmärksamhet genom att döpa sina nya, ofta sopiga och billiga, produkter till 808, 909, 303 och så vidare. Klart man blir nyfiken när man ser dessa namn, men efter en snabb koll blir man åter igen besviken. Roland kommer aldrig att tillverka en TB-303:a igen. Så är det bara och de vill gå vidare och "blicka framåt". Men då skall de göra det också och inte hålla på att gröva upp en massa gamla namn hela tiden. Jag tycker det är fruktansvärt lågt och billigt att rida på gamla meriter. Mercedes had i alla fall den goda smaken att sätta namned "Maybach" på en oerhört kompetent lyxvagn som inte står originalet långt efter. Sett ur den aspekten har väl Roland lyckats då även de gamla Juno-syntarna var budgetmodeller. Men jag tror inte att Mercedes skulle döpa en inropningsmodell till 540K!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 13:06

Hmm :rolleyes: Varför hitta på något nytt då det går att använda något som redan finns?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-13 13:15

Men Rizzo, den e ju faktiskt svart nu! Major update!!

• Medlem
  • 2004-07-13 13:23

Jösses......får rysningar.......kommer ihåg gamla synder..........när jag skulle köpa på mig lite synthar efter en lång gitarrperiod (typ 8 år).

Köpte en XP10 och en mc303 nya

Mitt livs sämsta affär!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 13:28

Mårre: *skrattar* att jag inte tänkte på det :kaaaka!:

steve: aj, jag lider med dig

Pippin köpte också en ny MC-303. Men detta talar vi tyst om va? XP-10 är inte sååååå kass om du bara behöver lite bakgrundsljud. Kompisen har en och den är faktiskt med på vår gamla låt "Pentagram" (klickbar länk). Vid 2:28 kan man höra lite filtersvep och sånt - det är en XP-10!!! I övrigt är det ren och skär och brutal Wågstation på syntljud.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-13 17:19

Vad sysslar de med på roland? Den frågan ställer jag mig ytterligare en gång...det är väl den 24586:e gången jag gör det, men vem räknar?

Hmmm...den var snyggare silvrig tycker jag. Högst märklig förändring som de har gjort. Gjorde inte moog något liknande? De döpte om någon orgel till salvation eller något liknande så att alla kyrkor och frireligösa grupper skulle köpa en? Kommer inte ihåg detaljerna ordentligt.

Jag har också en mc-303...har diskuterats flitigt om den här tidigare. Realtime kontroll som inte är så mycket i real-tid, dåligt med buffertminne, och buggar på de mest märkliga ställen. Min har en dålig nätadapter också. Men men...nog om dessa hemskheter nu...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-07-13 17:20

Hehe...skriv upp mig på listan av "missnöjda f.d. MC303-ägare". Den kommer bli lång...väldigt lång!

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-13 17:21

Man borde starta en tråd om det nästan Man skulle kunna kalla tråden "den elaka tråden" :kaaaka!:

• Medlem
  • 2004-07-13 17:21

Snacka om desperata!

Claes... du tänker nog på Moog Sanctury. Fast det var något så fett som en omdöpt Memorymoog.

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 23:16
Ursprungligen av Real Parakeet:

Claes... du tänker nog på Moog Sanctury. Fast det var något så fett som en omdöpt Memorymoog.

Svar NEJ - pippin!
Sanctuary var en 8-rösters DCO-prototyp baserad på MemoryMoog, som skulle bli dess efterträdare, STENHÅRT nischad mot kyrkor(faktiskt!), men den han inte längre än till prototypstadiet, ett tidigare namn på den var också
SL-8 - mindre kul namn...

Moog Sanctury? Det skulle jag nog bli rätt salig av

SL-8 var väl prototypen för Memorymoog? Vill minnas att jag läste om detta i "Vintage synthesizers". Näe, det var nog på synthmuseum.com jag läste detta. Men de kan kanske ha fel. Har du mer information eller tips om vart jag kan läsa detta så får du gärna säga det. Sånt här är intressant.

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 23:28

Det står felaktigt i "Vintage Synthesizers" att den blev MemoryMoog, men det är nog bara Mr. Vail som chansat!

He he he, håller just precis på att läsa om hur SL-8 skulle bli en billigare modell än MM. Den skulle konkurera med syntar som Prophet-600 och liknande. Läser vidare...

Bevaka tråden