Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analoga trummor

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-24 19:22

Halloj,

Sitter och programerar lite analoga trummor på min modular. Men vet ej riktigt hur man får till en bra virvel. Bass kagge är väll "bara" ett lågpass filter (hög resonans) med lite env mod med lång release?

Har ni några bra tips ? Har typ aldrig gjort trumljud på någon analog synth förut, speciellt inte virvel trummor. (Hi hats och andra "boing boom tjack" -ljud är redan klart).

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-24 19:35

Virvel gör man väll generellt med brus som grund, sätt en bra envelope och sen är det bara att filtrera och lajja runt tills den blir bra.

Har för mig att det (som alltid) finns bra texter hos www.soundonsound.com

Baskagge kan man använda en pitchenvelope till också. Jag har fått fram rätt roliga trummor på min Casio CZ med bara en sinusvåg och pitchenvelope.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-24 20:05

För kickdrums är ett bra trick att modulera pitchen med en nedgående ramp-LFO som ska triggas varje not, jag vet inte ifall din synt kan det.

Bastrummor görs, precis som du säger SynthX, vanligtvis av ett självoscillerande filter som sveper snabbt nedåt med hjälp av filter envelopen. Eller en ramp-lfo om du hellre vill det enapa!

När det gäller virvlar, så visst, det går att göra med bara lite brus. Men för att simulera en riktig virveltruma något så när så ska du tillsätta ljudet av trummans skinn också. Detta ljud kan du t ex skapa genom att använda en sinusvåg med lämplig pitch som du mixar med bruset efter smak. Anledningen till att det funkar bäst med en sinusvåg (eller triangelvåg) är att om vi skulle filtrera bort övertonerna från t ex en sågtand för att skapa ett liknande ljud, så filtrerar vi ju även bruset. Det ska ju behållas i princip ofiltrerat för att skapa själva snare-ljudet.

Om du har tillgång till ett självoscillerande högpassfilter i din synt så finns det ett annat sätt. Använd endast brus som ljudkälla. Ställ in högpassfiltret så att cutoffen är ungefär där du vill skapa pitchen som skinnet ska ha, t ex 300hz. Sätt resonansen ganska högt upp, så att det självoscillerar, men ändå inte riktigt på max. Lågpassfiltret används inte så det kan vara helt öppet. Vips så har du en virveltrumma där ljudet av skinnet är skapat av filtrets oscillation! Svep cutoff för att ändra pitch och justera mängden resonans för att ställa in balansen mellan brus och skinn. Detta trick funkar bl a fint på en MS-20.

Det där var ett par stycken metoder som jag har använt för att skapa bra virveltrummor.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-07-24 21:04

Kolla på SoS hemsida som false messiah säger...jag vet att det finns där...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-24 21:47

Ypperligt bra beskrivning av native. Sitter själv och gör virvlar på rätt sätt med min analoga neptune 2. Blir mycket mysigt på det sättet.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-25 01:16

Så där ja, färdig lekt för i kväll. så här blev det.
Lite geky takt men va fasen

Låter mysigt :).

Du har samplat då förstår jag?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-25 02:24

Nej ingen sampling. Spelade in spår efter spår och patchade på modularen vart efter Sampling är fusk Jag använde dock mycket effekter på de olika ljuden.

Aha! Jag trodde du hade skapat ett litet bibliotek med olika kickar, virvlar etc som du sedan valde ut ditt aktuella trumkit ifrån.

Hur får du spåren i synk då? Kör du en analog sequencer för att trigga modularen och låter sequencern tar emot midiklocka från t ex cubase eller?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-25 11:45

Jag spelade in midi spår med t.ex hi hat ljudet och spelade in det på hård disk efter att jag var klar sedan fortsatte jag bara med nästa midi spår och nästa ljud och så vidare. Ljuden använder ganska många moduler per ljud, så även om jag hade en analog sequencer hade det inte funkat. Men jag ska nog göra om bas & virvel trumman på något annat sätt .. Det här va inte riktigt va jag ville göra kom jag på ...

Clase: Har du en Neptune II:a? Fa höra!!! Har tjatat om den länge nu - en av de jag allra helst skulle vilja ha. Den är bara helt otroligt snygg och verkar minst sagt rolig att arbeta med. Bildbevis och ljusdokumentation erfodras snarast

SynthX: Jo, att du körde varje trumljud för sej hajjade jag. Trodde du körde typ en Doepfer MAQ16/3, midisynkad mot din hårddiskinspelare, för att trigga trumljuden.

Så din modular har midi då?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-25 14:25
Ursprungligen av native:

SynthX: Jo, att du körde varje trumljud för sej hajjade jag. Trodde du körde typ en Doepfer MAQ16/3, midisynkad mot din hårddiskinspelare, för att trigga trumljuden.

Så din modular har midi då?

Jag har en Roland MPU-101 midi > CV converter. Det fanns ett midi interface till Modcan för länge sedan, men den är tagen ur produktion.

Oberfunker/Clase: Är också lite nyfiken på Neptune'n. Den verkar vara fin. Riktiga vco:er och allt . Lite synd att det är en rackare bara. Kan man få höra en truddelutt Clase?

Hmmm, jag glömde det kanske mest självklara, midi > cv converter. Har ju t om en kenton pro-solo själv ;).

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-25 14:39

Oberfunker/Native: Jo, jag har som sagt en Spectral Audio Neptune 2'a. Dock så är den i min studio, som har noll kontakt med den här datorn. Ska bygga ett nätverk mellan dem två så jag kan langa över lite musik så ni kan höra. Min personliga åsikt om den är att den är mycket mysig och go att arbeta med, så snart man kommer underfund med hur den arbetar. Den ena oscilatorn saknar octavväljare, vilket gör att osc 1 alltid får göra "överstämman". Det innebär att man alltid får spela väldigt högt upp på keyboardet. Detta har inte alla kopplat och tycker därför att den är grötig, klen, eller allmänt dålig.

Det enda ljudexemplet som jag har upplagt på nätet just nu, är en låt snutt. Om ni går in på www.cheshirecat.tk och klickar på musik och sedan väljer att lyssna lite på "the water" och lyssnar på basen så...tyvärr är det ett dåligt ljudexempel. Lovar att fixa något.

1
Bevaka tråden