Bastrummor görs, precis som du säger SynthX, vanligtvis av ett självoscillerande filter som sveper snabbt nedåt med hjälp av filter envelopen. Eller en ramp-lfo om du hellre vill det enapa!
När det gäller virvlar, så visst, det går att göra med bara lite brus. Men för att simulera en riktig virveltruma något så när så ska du tillsätta ljudet av trummans skinn också. Detta ljud kan du t ex skapa genom att använda en sinusvåg med lämplig pitch som du mixar med bruset efter smak. Anledningen till att det funkar bäst med en sinusvåg (eller triangelvåg) är att om vi skulle filtrera bort övertonerna från t ex en sågtand för att skapa ett liknande ljud, så filtrerar vi ju även bruset. Det ska ju behållas i princip ofiltrerat för att skapa själva snare-ljudet.
Om du har tillgång till ett självoscillerande högpassfilter i din synt så finns det ett annat sätt. Använd endast brus som ljudkälla. Ställ in högpassfiltret så att cutoffen är ungefär där du vill skapa pitchen som skinnet ska ha, t ex 300hz. Sätt resonansen ganska högt upp, så att det självoscillerar, men ändå inte riktigt på max. Lågpassfiltret används inte så det kan vara helt öppet. Vips så har du en virveltrumma där ljudet av skinnet är skapat av filtrets oscillation! Svep cutoff för att ändra pitch och justera mängden resonans för att ställa in balansen mellan brus och skinn. Detta trick funkar bl a fint på en MS-20.
Det där var ett par stycken metoder som jag har använt för att skapa bra virveltrummor.