Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

röst-syntes

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-07-25 00:08

är det någon som vet hur röst-syntesen i gamla technohiten "das boot" med U96 är framställd? robotrösten som säger "one two three techno, maximum velocity, alles tanzen" osv... är det en dator, en maskin, en vocoder, eller vad är det egentligen...? och kan man återskapa rösterna på något sätt? (skulle passa perfekt i musiken jag håller på med nu!)

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-07-25 01:24

Är inte det någon text to speach program på commodore amiga500 ? Har för mig att den lät precis så som das boot rösten.

• Medlem
  • 2004-07-25 01:43

Jag har fått för mig att den röstsyntesen är portad till PC i AnalogX SayIt. Jag kan ha helt fel förstås, men det är bara att ladda ner från www.analogx.com och testa...

STspeech är min gissning.. (atari)

• Medlem
  • 2004-07-25 08:24

STspeech och Atari är alldeles rätt. Kul program det där.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-25 14:42

Angående talsyntes. När det ändå diskuteras här. Florian Schneider i Kraftwerk har patent på sin Robovox som han använder. Var finns den att köpa? Antar att den inte finns till salu, men ändå...diggar ljudet enormt.

Om han bor kvar här i Düsseldorf kan jag ju alltid springa och fraga honom Men tyvärr ingen aning.

Hmm... Det är ingen vocoder da? Det trodde jag nog, men när jag tänker efter (tada!) sa kanske det är en talsynthes som ligger bakom. Ball! Men AnalogX tror jag kom en del ar senare - ett kul program förresten det med. Gjort ett par "hits" med det

• Medlem
  • 2004-07-25 15:07

mycket korrekt är det STSPEECH till atari som används i U96-låtarna.... jag tog hem en emulator och fick igång programmet och hade rejält skoj igår natt tack för hjälpen alla

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-25 18:45

Kada: Hittade du en länk på nätet så får du gärna länka till denna oas.

Mr. Schneiders robovox är en form av vocoder, men ändå inte. Jag misstänker att han har tagit patent på den och håller den helt för sig själv. För att skydda Kraftwerksoundet liksom. Hans ungar säljer nog idén kommersiellt och tjänar grova pengar.

Coolt kada - länka gärna som sagt!

Kraftwerk-rösten har jag för mig är ett ISA-kort som är en svårkontrollerad analog röst-synt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-25 23:04

Såg specsen på robovoxen. Alltså patentet, då såg det väldigt vocoder ut. Det används dock talsynthes väldigt mycket på till exempel numbers.

Karl Bartos använder dock ett jobbigt svårprogrammerat ISA-kort som han kör i en gammal IBM på communication. Kan hända att det är något som hängt med sedan kraftwerktiden.

F.ö. är jag helt såld på talsyntes nu. Älskar syntesen i Monomachine. Den är dock väldigt svårprogrammerad och gör sig väldigt sällan förståd.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-25 23:29

Clase : Ja, vem är inte såld på talsyntes? Säga vad man vill om Kraftwerks "The Mix"-album, men det var den skivan som verkligen satte standarden för hur talsyntes ska låta för min del. Även den talsyntesen som bl.a. Benny Benassi och vår egen PF använder (OS 9 Mac nånting?) låter inte dumt heller. Låter det inte syntetiskt (men ändå med ett tydligt uttal) så är det inte tillräckligt bra enligt min lilla åsikt. Glöm inte att prova SAM på C64:an också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 00:12

http://www.kaelabs.com

Låtexempel: http://www.alla-letade-och-sedan-fann.de/ (Min egen ängel - där jag försökte få den att sjunga på svenska - och slutet på Yellow Orange). Macens egen talsyntes används som "motor", och det är programmet Skriv text / Simple text i (ett komplett installerat, engelskt) OS 9 som snackar i huvuddelen av Yellow Orange.

Benny Benassi använder också Macens egna röst/talsyntes, och inte Vocal Writer, men jag har hört det i någon utgiven låt, kan bara inte minnas vilken just nu. Erasure har också använt talsyntesen i Macen. Det finns flera röster att välja på, t ex Victoria, Zarvox, Whisper.

air använder whisper till låten how does this make you feel iaf

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 00:24

Mmm, men det är alltså inte Vocal Writer utan macens eget, menade jag. Uttryckte mig nog lite klumpigt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-26 03:23

Encore: Naturligtvis ska man höra vad som sägs, dock ska man ju såklart höra att det är en dator som snackar. Vill jag ha en röst som låter "prefekt" så drar jag mina egna stämband genom en autotune. Resultatet blir ungefär det samma känns det som. Riktigt rullande "R" och kantigt utal är underbart. Framför allt då de framför posei. Jag tror aldrig jag har hört ett text-to-speech program låta lyckligt någonsin. Att datorer är lyckliga måste vara en omöjlighet. Som gjort för hjärtkramande poesi!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-26 23:18

fitter, happier, more productive, comfortable.....

Ursprungligen av Clase:

Jag tror aldrig jag har hört ett text-to-speech program låta lyckligt någonsin. Att datorer är lyckliga måste vara en omöjlighet. Som gjort för hjärtkramande poesi!

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-27 00:23
Ursprungligen av makari:

fitter, happier, more productive, comfortable.....

Hahahaha! :kaaaka!:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 03:26

Du har fel! Det finns nämligen en röst som heter... Laughter? Orkar inte dra igång macen just nu, men... en av rösterna skrattar hela tiden. Kan fixa ljudexempel... någon gång framöver... On demand...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-26 03:27

Jösses! Det visste jag inte! Låter det verkligen bra? Måste höra detta! I'm demanding, I'm demanding!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 03:28

Bra? Det låter helt jefla hysteriskt, gör det...

Vi gör på det roligaste sättet: Skriv en text, på engelska eller fonem-svenska (klurigt som tusan, du måste skriva som svenska låter med en engelsmans uttal, typ... jag är en clown... 'jarg air ayen klaun' el likn)... så ska jag klistra in den på Macen å spela in... Lång text då... gärna längre än... detta stycke.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-26 06:45

Oj...nu ska jag klura ut något. Ska hem och sova nu, har jobbatr natt nu igen...återkonmmer med någon fin dikt ikväll. Blir väl något med Fröding antar jag.

Snubblade över det här: http://mediamogul.seas.upenn.edu/pennsound/authors/365/365-Days-Project-03-03-bell-telephone-labs-computer-speech-1963.mp3

"In the next section, the computer sings a familiar ditty"

• Medlem
  • 2004-07-30 01:28
Ursprungligen av false messiah:

Snubblade över det här: http://mediamogul.seas.upenn.edu/pennsound/authors/365/365-Days-Project-03-03-bell-telephone-labs-computer-speech-1963.mp3

"In the next section, the computer sings a familiar ditty"

Wow... En förklaring till varför HAL sjunger som han gör i "2001"....

Tack för länken!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 16:25

Underbar fil, FM. Med Vocal Writer följer Daisy också med, som demolåt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-26 17:23

Här är en fullt tillräcklig dator för att köra Macens röstprylar:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47962

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-26 23:30

false : Härlig röstsyntes-demonstration! Inte minst med musik-ackompanjemang a'la Commodore 64 anno 1982. Man har nog haft mycket kul i Bell-laboratorierna genom tiderna. Är det inte Bell Laboratories som ligger bakom den första vocodern "Voder" också? Har också hört en liknande demo med den vocodern där de även intervjuar tjejen som "styr" vocoderns uttal. Häftigt!

Daisy finns också som demo i C64:ans SAM. (eller har det varit den där text-to-speech-grejen som följde med Soundblaster 16 en gång i tiden?)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-29 23:13

Way cool: Benny Benassi använder Speech med kommandon för pitch. Det läste jag om någon gång på nätet. Man kan alltså få den att sjunga med hjälp av enkel programmering som man gör i parentesform. Typ Put ((Pitch-50)) Your ((Pitch 30)) Hands Up. Fräckt.

Rösten han använder mest är Victoria - High Quality. Hon låter som en Mirwais-processad Madonna ungefär!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-30 12:55

Men nu var det väl ändå en skådespelare som gav HAL sin röst?

Bevaka tråden