Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

röst-syntes

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-07-30 13:09

Jo, det jag syftade på var att HAL sjunger "Daisy", vilket datorn gör i FM´s mp3-länk också.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-30 13:24

Daisy var den första melodin som en dator spelade har jag hört. Då inte sjöng, utan spelade med små enkla *bliiip blip bliiiiip*, typ. Läste att Kubrick ville visa att HAL gått tillbaka i evolutionen genom att låta honom sjunga den. (Han går ju faktiskt bakåt i evolutionen, efter att han får det ena efter det andra kretskortet att bli urkopplat.) Lite rolig kuriosa.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-30 14:22

Mmm. Ni kan ju fatta vilket HELL ON EARTH det hade varit att programmera datorns dialog filmen igenom... med hålkort... Fy satan!!! Ljudfilen Mårre lade upp tog nog sin orimliga tid att göra bara den. Men det låter alldeles fantastiskt! Någon som vet något om såna där gamla stridsmaskinsdatorer (med inköpspriser i övre regeringsbudget) - hade de vad man idag kallar "ljudkort" ? Högtalare inbyggd?

Tror förresten att valet av skådespelarröst i stället för dator också kan ha berott på att man ju inte lika lätt hör vad datorn säger... vilket ju är av relativ vikt...

Men jag tror säkert Bell Labs finns med i credlistan i filmens slut (filmen är inte slut förrän alla eftertexter har rullat klart, okay!

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-07-30 20:26

Tror de valde att ha en skådespelarröst för att få fram känslorna ordentligt. HAL är ju den enda ombord som får ha det. Tror inte riktigt att "dagens teknik" då filmen gjordes hade så mycket känsla i sig. Sedan resonerade väl kubrick som så att 2001, då kan datorer verkligen snacka.

Lite mer kuriosa om HAL. Han skulle egentligen hetat IBM, men företaget (IBM alltså) tyckte det var lite dumt att få sitt varumärke sammankopplat med en mördarmaskin, så de drog sig ur. Kubrick tog därför och bytte namn på datorn. Det gjorde han ganska simpelt genom att ta IBM minus en bokstav bakåt i alfabetet.

Hur fick de fram HAL's röst egentligen? Måste ha varit ganska simpelt trots allt. Någon udda choruseffekt och något filter kanke?

Bevaka tråden