Jag har egentligen bara provat två, NI Kontakt och Steinberg Halion (1), och jag gillar det första bäst. Det som är trevligt med Kontakt är att det är modulärt uppbyggt (vilket gör att den nog blir lite CPU-snålare - de samplingsfeatures man inte vill ha kan man ta bort) och att det verkligen känns som en sampler på något sätt.
Nu kan det iofs varit en barnsjukdom i Halion men när jag provade det så var det något vajsing med attacken på amplituden. Så fort man ändrade attacken till ett värde över 0 ms så blev attacken direkt för mjuk. Det fanns liksom inga mellanlägen. Men Halion verkar iofs ha många finesser när man importerar multisamples - jag tror den med hjälp av filnamnen kan lägga ut samplingarna på rätt plats - vet inte om Kontakt kan det. Å andra sidan har Kontakt väldigt trevliga time och tone-stretchalgoritmer som verkligen väcker kreativiteten i en. Interfacet dessa program emellan är nog en smaksak, men enligt mig är Kontakt snyggare.
Jag tror Halion är ett bra val om man är typen som mest pysslar med stora multisamplade instrument och bara vill pilla på en detalj då och då, medan Kontakt mer lämpar sig till de som ofta samplar själv och gärna bygger ett nytt trumkit per låt. Aja, lite ouppdaterad på programvaran - till skillnad från hårdvara uppdateras ju de här samplers med jämna mellanrum - men det var iaf mina 10 ören.