- Real Parakeet
- Medlem ●
Japp, nu har man lagt en massa pengar på ett sådan där ljudort ni säger att man skall ha Då får man istället en massa knäppningar. Jag har i och för sig inte orkat lusläsa manualen och gjort alla 6563443 konfigureringar som troligtvis är nödvändiga. Skiten skall ju bara funka liksom.
Jag skall testa att byta ut lite kablar då det även kan börja dista mitt i en inspelning och att ena kanalen plötsligt kan försvinna. Men knäppningarna lät inte som något kabelproblem.
Ja, fy s*tan för datorer... Öka buffertstorlekarna, är väl mest givna kandidaten. Kolla att ljudkortet inte delar IRQ med nåt?
Själv fick jag byta grafikkort innan allt rullade som det skulle. (Därför är jag lite kluven till ny dator, har ingen lust att börja om nu när allt funkar som det ska... )
Slipper man verkligen *allt* sånt här med Mac?
Knäpp och knaster är oftast för liten buffert, testa att öka en bit. Man slipper inte allt sånt här med Mac men en hel del.
Ni snackar om"DMA Buffer Size" nu va..? Den stod på 512 sampels. Jag testar att dubblera den. Det kom faktiskt upp en ruta som talade om att den för liten buffer size kunde orsaka knäppningar och världsomfattande översvämniongar. Jag återkommer med en säljesannons om det inte funkar.
avart: så trodde jag också, tills jag köpte ett motu828 (mkI) till min 1ghz 12" powerbook.
får en massa statiska pops när jag startar logic, och sen när jag trycker på record knappen första gången i logic.. blandannat.
har inte kunnat lösa det ännu. (har senaste driversen, så det kan inte vara det)
ruddock,det låter konstigt.Jag har inga problem alls med 828mkII vare sig med iBooken eller G5:an.
Kan det vara FW-kabeln eller någon annan kabel?
avart: haha, okej.. det är ju ett sätt att se det på
dalachriser: jag har ett mkI, jag kör en av de nyare powerbooksen (12"'s 1ghz'arn) så jag har funderat om det har något med det att göra.. annars har jag hört att vissa 828'or som gjordes i början när dom lanserade dem kunde ha lite små problem.
Ok,jag trodde det var mkII.
Säkert irq som krockar. Jävla skit. Kolla irq när du bootar inte det som syns i windows xp. Stoppa in en diskett innan du startar datorn så kan du kolla irq. Enklast är att byta pci plats och testa om det blir bättre, testa alla om det inte funkar. Kolla att du har nya drivrutiner också. Funkar inte det heller kan du skicka det till mig... Vilket kort blev det?
tim: irq som krockar är inte att leka med. men vad är det du säger om diskett för att kolla irq? du får förklara lite för jag blev nyfiken.
RP: tycker att 512 samples låter ganska mkt redan det. och det dubbla låter väldigt mkt. det beror väl väl på vad du har för burk + mjukvara.
men kolla upp irq:n så att den inte delas med grafik eller nätverket.
bongo: Irq brukar visas på skärmen precis innan datorn försöker att boota från nån disk, om du har en diskett (icke bootbar naturligtvis) i när du bootar upp så hinner man läsa vad som står på skärmen. Datorn måste såklart vara inställd på att den ska boota från disketten först också. I winxp så visas inte dom rätta irqerna av någon knäpp anledning.
Kortet ska helst inte dela irq med något.
bongo: Irq brukar visas på skärmen precis innan datorn försöker att boota från nån disk, om du har en diskett (icke bootbar naturligtvis) i när du bootar upp så hinner man läsa vad som står på skärmen. Datorn måste såklart vara inställd på att den ska boota från disketten först också. I winxp så visas inte dom rätta irqerna av någon knäpp anledning.
Kortet ska helst inte dela irq med något.
Måste sticka ut hakan lite och berätta om ett sätt som är snäppet smidigare, Om du av nån anledning vill frysa en bild under uppstart, om det så är BIOS bilden eller den 'DOS' bilden som visar all hårdvara så är det bara att trycka en gång på knappen 'Pause / Break' som vanligtvis sitter högt upp till höger på ett standard PC tangentbord. Då fryser den bilden och sen är det bara att trycka ner en tangent (t.ex. space) så rullar den igen efter det, bra va?
När jag ändrade till 1024 sampels så verkade det som att knäppningarna försvann.
Rimligen 1024/44100 = ~23ms
Låter bra. Min egen reaktionstid är bortåt 5000 ms.
Försent pf, illusionen är redan krossad av ett tidigare inlägg i tråden...
Dessutom slog det mej att jag redan läst om det konstiga nätagg/firewire felet på vissa G5'or. Men det är klart, grafikkortsproblemet som jag hade är förmodligen en Mac ganska immun mot.
Häpp! Ruddock - det låter som hårdvarufel på din 828. Har själv använt två olika, intensivt och med i princip alla gångbara musikprogram och i både MacOS 9 och X. Aldrig några missljud. Så den har nog något som inte är riktigt tiptop låter det som.
...det ska det nog inte vara, har testat det på andra burkar (pc dock då, men..)
EDIT: Tilläggas är att jag har hört (av ett flertal) att motu828 ska fungera bättre om det delar en firewireport med en firewire hdd (?!) ... helst ska man ha en 2-way split hub-grunka också, och inte koppla dem seriellt - eller vad man ska kalla det.
...får se om det löser sig då när jag får hem min fw-disk
Jag slapp aldrig de där knäppningarna. Jag hat inte testat så nog tidigare, men idag har jag testat att spela in en massa audio. Det funkade bra att spela in på två stereokanaler på samma gång. Men lite mer kaglar och två XLR->Tele-adapter så kan jag spela in på 4 stereokanaler samtidigt. Jag blir sugen på att skaffa ett Delta 1010 till så att jag kan plugga allt rätt upp i datorn och ritualslakta mixern.
Men så var det det där knäppningarna... det verkar inte som att de spelas in eftersom de dyker upp på olika ställen hela tiden. Det har snackats om IRQ och eventuella konflikter. Mitt ljudkort går på IRQ 21(?). Trodde att vi bara hade 16 IRQ:er att leka med. Eller finns det virtuella sådana också? Är det i så fall bättre att försöka ha ljudkortet på en "äkta" IRQ?
Några idéer?
Ett Midiman (eller heter de M-Audio?) Delta 1010LT.