Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

laptop/powerbook?

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dator:
Ska skaffa antingen en laptop eller powerbook (kanske iBook)
Nu är ju grejen att jag kan PC så på ett vis borde jag kanske hålla mig till det fast samtidigt har jag varit nyfiken länge på att prova Mac. Hmm..
Kommer väl fortsätta göra huvuddelen av min musik på den stationära PCn och mer ha den bärbara till skisser och för att dra hem till polare som spelar och få dom att göra lite pålägg osv...
Så - vilka bra alternativ finns där? Hur är Dell´s bärbara? Vad finns det annars i PC väg? På Mac sidan är jag mest sugen på en PB12". Den verkar enormt läcker.
Attans svårt detta....

Ljudkort:
Har redan ett RME Multiface så en bra lösning vore väl att skaffa ett RME HDSP card bus (PCMCIA kort) så den går att använda till en bärbar. Men vad finns det annars för bra ljudkort till bärbara? Gärna nåt litet. 2 in/ut räcker egentligen.

Multifacet funkar ju inte till iBooken iallafall.Sitter på en iBook G4 själv,som rullar bra som fan måste jag säga (till och med fast jag har USB 1.1 ljudkort till den).Men om du är van vid PC så skulle jag tipsa om att kanske gå Dell.
Den enda anledningen att gå Mac (tycker jag) är väl om man diggar OsX och kör Logic.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 14:12

Det finns iofs gott om andra program som funkar svinbra; Steinberg, Propellerhead, Motu, de gör bra Mac-program måste jag säga. Jag tycker du är värd en Powerbook, känslan går inte av för hackor. Det är bara att kolla utseendet på datorerna, en Dell... ptja, säkert bra pris, men uj vilken plastig och ful upplevelse. Macens känsla är genomgående och gäller även operativsystemet. Som dessutom är byggt på mycket mer modernt tänkande än Windows, som fortfarande egentligen inte förändrats så mycket sedan Win 95. Longhorn blir väl mer intressant, men på Mac-sidan är man snart redan framme vid 64-bitarsteknologi; ja, första halvan av nästa år så kommer OS X 10.4 som erbjuder detta. Nuvarande version är 10.3.5 och flyter fantastiskt bra, även på min gamla PBG4 400.

  • Medlem
  • 2004-08-15 14:20

PF: Vad jag har hört så gör Steinberg och Propellerheads bra program till Windows också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 14:41

Självklart... jag ville bara bemöta kommentaren att enbart Logic skulle vara vettigt för Mac. Det finns långt fler som jobbar med bägge plattformar förstås. Men Tublenco har ju Nuendo och det är alltså bara att installera.

Bara så att du vet, 12" Powerbook har ingen PCMCIA-plats, så det är USB eller Firewire-kort som gäller där.

Jag har en PB 15" som jag är väldigt nöjd med, och har svårt att tänka mig att använda en bärbar utan widescreen (dessvärre), men om du kör PC hemma tycker jag att Mac inte är ett självklart val. Mer trassel med att byta filer osv, och det gäller att du kör program som finns på både Mac och PC om det inte ska bli krångligt att flytta låtar.

Jag har ingen större erfarenhet av bärbara PC, mer än att IBM:s bärbara är i nivå med Apple, men då handlar det om ungefär samma prisnivå..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 14:51

Trassel att flytta filer?! Inte med OS X. Skriv in PCns ipnummer, logga in på PCn, flytta filer hejvilt. Själva filerna är 100% kompatibla...

Håller med dig där PF - en PB är ju attans snygg och den stora anledningen att jag vill ha bärbart är för att skriva manus på så nåt snyggt vore ju inte fel. Vill iofs också kunna surfa trådlöst i lägenheten.
Och min dongle till Nuendo ska funka på både Mac/PC har jag förstått. Även de andra VSTi från Steinberg som jag har ska funka på Mac enligt boxarna. Står iallfall PC/Mac på dom. Men hur lätt är OSX att komma in i? Jobbar iofs nu med en G5:a med Avid på ett TV prg som jag klipper men är inne i Avid hela tiden så där blir det ingen större skillnad mellan PC/Mac.

Okej så Multiface funkar alltså inte på en ibook och PB12". Bra att veta. Tackar för den infon. Vad finns där annars för ljudkorts alternativ till iBook/PB12"?
Kanske är det lite overkill att skaffa en PB. En iBook kanske är ett bättre alternativ.
lasselu: hade du inte nyligen skaffat en iBook? Som gammal PC användare - vad tycker du om den?

Vad finns det för PC alternativ?
Sneglar lite på denna Dell:
Inspiron 8600c
Fast då med mer RAM minne, 7200rpm HD osv...
Men den är ju allt annat än vacker....hmm. Fast iofs kunde det var praktiskt att köra den som VSTi player ihopkopplad med den stationära.

Tänkte iallfall köpa bärbart vid månadsskiftet så kom gärna med fler synpunkter och tips. Bärbart är ju ganska dyrt så alla info uppskattas...

Helt sant som PF skriver.Nuendo rullar så vitt jag vet fint på Mac.Till PC också för den delen.Jag skrev Logic för det var det som övertygade mig att köpa Mac.
Då är det väl egentligen OsX det handlar om i stora lag.Är det värt de extra pengarna,JA det är det om jag får välja.Har aldrig haft så skoj framför sequencern som det senaste året jag haft Mac. Vet inte varför....det bara är så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 15:25

Att komma in i OS X från att vara diehard-Windows tror jag går på ett par kvällar. Det är småskillnader, t ex att CTRL används på att annat sätt i Mac. Men det vet du säkert redan; knappen kommando gör ju det jobbet.

Två tangentbord från stenåldern, som här får statuera exempel.

Dockan i OS X förstår man sig på direkt tror jag, dit drar man vad man vill, släpper därifrån så försvinner genvägen. Där lägger man alltså de programikoner man jobbar med mest - eller allihop om så önskas.

Lite suddig bild, men här används knappen CTRL; CTRL-klicka (eller högerklicka) på ikonerna i dockan så kommer ibland en massa alternativ för hur man vill göra med applikationen i fråga.

På hårddisken ligger i ett svenskt OS X mapparna Användare, Program, Bibliotek och System. Inte stor skillnad från Windows egentligen, förutom att man slipper en massa slaskfiler i OS X, lättare att hitta m a o. När man ska installera ett program blir det allt vanligare att man bara stoppar in CDn eller laddar hem filen, öppnar den om den ligger som imagefil (.dmg på Mac-lingo):

Dubbelklicka på den övre och den undre ikonen skapas. Dubbelklicka på den och den virtuella enheten öppnas. Där ligger programfilen. Dra och släpp den i Program-mappen och programmet är installerat. För att avinstallera, dra till papperskorgen och töm.

Komplext?

Med risk för att bli portad här snart :eek:
Men kolla in på http://www.frostnetwork.net om du ska ha en PC.
Det som är bra med deras laptops är att bland annat firewire portarna fungerar som dom ska tillsammans med ljudkorten, tyvärr inte alls vanligt på PC sidan :hmmm:
Plus att hårddiskarna är den nyare snabbare varianten på 7200 RPM.
Kort sagt så säljs dom med en garanti på att dom skall fungera att göra musik på.
Tyvärr så blir dom dock dyrare än dell och andra märken, men man kan ju inte få allt.

Det här får jag inte betalt för att säga, men det tycker jag ändå

Jo jösses - gör hela tiden fel med copy/paste på G5:an och när jag kommer hem så försöker jag med Mac kommando på PCn - super buskis!, hehe. Tog också ett tag innan jag fattade hur faskien man fick in en CD på G5:an. Började med mac för evigheter sen så kanske en "1/2 switch" går ganska fort.
Hur är det egentligen med G5:a som PB? Är det flera år in i framtiden eller?
Om det blir Mac kanske en ibook är bättre att starta med och gillar man det skaffar man en bättre PB senare. Grejen är att hela sommaren har jag varit inställd på en PB/iBook men nu när det börjar bli dags för köp är jag inte lika säker längre. Skulle jag enbart gå på utseende vore valet enklare. Nu kan jag ju PC så pass väl så det vore ju såklart enklare att gå den vägen fast samtidigt ser jag det som om de ska ha två olika uppgifter och därför kan det kanske vara bra att sepera dom lite så att den ena är PC och den bärbara är en Mac..hmm igen. Jisses vad svårt det är.... :hmmm:

tack för tipset Dualrange - ska kolla upp frost.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 15:45

Jag visade bara lite, eftersom Tublenco frågade. Portad?

Det finns ingen portad medlem på detta forum. Ej ens någon som är
i riskzonen. Forumet är till för att man kan tala fritt och att taket
ska vara högt. Det var min grundidé och så blev det...

Snacka på!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 15:52

PBG5 borde vara en realitet kanske framåt senhösten eller våren 05.
Men visst är det svårt, särskilt när man är inne i att ständigt göra alla
prisjämförelser. Apple konkurrerar helt enkelt inte med priset utan
med andra parametrar. Bärbara PCs kan vara fantastiskt billiga och
säkert göra uppgifterna helt OK, men de kan inte mäta sig när man
väger in apples andra parametrar; känslan, gränssnittet - en grym
skillnad. Fläktarna brukar exempelvis inte ens snurra igång; ljudlöst.

Men visst finns schyssta PC-laptops; Sony Vaio=fantastisk skärm...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 16:02

Korrektion: "Säkert göra uppgifterna helt OK" stämmer inte; PCs är ofta
väldigt snabba på att lösa jobbet. Se bara till att få en processor som ej
blir för varm: läs: Pentium M (= mobile). Du blir säkert nöjd med en sån
med stor och bra bildskärm. Ställ den inte bredvid din kompis G4 17"
bara för då blir du kanske lite ledsen i ögat...

Jag skulle inte vänta på PBG5. Även om de presenterar den säg i oktober så 1) kommer den förmodligen inte levereras förrän 2 månader senare och 2) man ska aldrig köpa första revisionen av Apples datorer. G5:orna har varit relativt smärtfria, men det saknas inte rapporter om struliga datorer. Och 3) räkna inte med att den blir billig.

PF: i teorin ska nätverk mac-pc funka, men i praktiken har jag upplevt en hel del strul. Det är alltid lättare mellan samma plattform, och när det gäller musik så tycker jag man ska hålla det så smärtfritt som möjligt.

En ibook är en väldigt trevlig dator, så det tror jag skulle vara ett bra alternativ. Mindre smärtsamt att punga ut 12000kr för något man upptäcker inte passar än istället för 25000. (Om du inte vill sälja Powerbooken billigt till mig om du upptäcker att mac inte är din grej - då ska du definitivt välja en Powerbook. 15", lysande tangentbord och Bluetooth tack! )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-15 21:38

Jag håller med om att man ska hålla det smärtfritt, men jag hade faktiskt inga problem att flytta data fram och tillbaka, och då menar jag verkligen inga. Kanske har du inte kört OS X 10.3 ihop med senaste Win XP som jag? Det funkade nämligen väldigt bra. Med all sannolikhet lättare än att skicka filer PC till PC faktiskt, jag menar; kommando K, skriv smb://192.. (ipnumret till PCn) och - det räcker. Förutsatt att man då har delat en mapp på PCn innan. Jag gjorde en delad mapp i vilken jag lade alla mina filer, på så vis delade jag hela PCn till Macen.

Ja, kanske inte tillför så värst mycket just nu, men iom att jag nyligen köpte mig just en PB 15" med upplyst tangentbord och alla andra standardtillbehörigheter (bluetooth, airport express, dvd-brännare etc...) Mycket nöjd hittills. Faktum är att med den processor som sitter i (1,5 GHz) och med 512 i RAM så är den klart skön att jobba med. Upplever den inte som direkt seg (beror på multitasking kanske), men inte heller vrroooaamm-snabb s.a.s

Har dock inte hunnit att konfa upp den för musik än något nämnvärt utan koncentrerat på att lära mig OS:et. Det mesta löser sig direkt efter lite letande, men vissa saker känns skumma. Jag har precis som du tublenco suttit med Windows-baserad PC i snart 10 år, samt administrerar ett på jobbet, så mycket av det sitter i. Men, övergången var lättare än jag trott. Men, jag säljer inte av henne.

Den funkade till och med alldeles utomordentligt bra som DVD-spelare åt grabben i bilen när vi åkte till Göteborg. dock räckte inte batteriet med till 2 hela filmer. Men det blir att investera i ett extra batteri, eller en transformator för 12volts uttaget i bilen.

Så mitt sista ord blir (i alla fall i nuläget): iMac... do you?

iTarzan... ...you jane.

Jag undrar också vad det finns för pc-laptops som funkar, är lite småsugen, frost ser ju fina fisken ut men 20 papp, no can do.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-16 00:29

Ja...jag är också sugen på laptop för live-bruk. Dock är priset lite saftigt så...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 12:58

HP har en serie bärbara.

"pavillion" tror jag en serie heter.
Jag får en sån om några veckor, har kikat en del, dels är de rätt snygga, sånt är smaksak ioförsig, smidiga, har det mesta.
Min har tex:
PCMCIA
Firewire. 1 port
USB2. 4 portar
17" wxga

m.m m.m

Så jag kan koppla in det mesta till den, i ljudkortsväg blir det ett PCMCIA kort, vid namn Indigo I/O.

2000:- två in, två ut. låg latency och allt.
Perfekt!

kika på HP iallafall om du ska ha pc i bärbart format.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-16 14:36

Låter schysst, 4 usb-portar är klart generöst och mkt bra. Jag har bara 2 och det är alldeles för få. Vad blir priset och hur är den specad?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 11:51

Jag köper den via jobbet, så priset är inte något jag kan uttala mig om, då det inte stämmer för andra.
Brutto m.m.

Men spec:

3.2 P4
1024mb ddr
17"wxga
m.m.

Pavillion 7000 serien är den med i om nån vill se mer spec.. www.hp.se

men om du är ute efter fler USB, tror jag nog att även längre modeller är väl utrustade med usb m.m.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-17 12:23

Even longer models? Förstod inte riktigt där... Nejdå, själv är jag helnöjd, men det är ju _bra_ med 4!

Tackar för all info. Hur svårt som helst att bestämma sig. Tror nog en PB blir lite overkill för mig just nu. Fast en iBook är fortfarande intressant fast då blir det nog mest att ha den som "skrivmaskin". Vad tror ni om en HP NW8000?

HP NW8000

Kom gärna med mer köpråd/tips osv. I månadsskiftet ska jag köpa en...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-18 10:26
Ursprungligen av tublenco:

Tackar för all info. Hur svårt som helst att bestämma sig. Tror nog en PB blir lite overkill för mig just nu. Fast en iBook är fortfarande intressant fast då blir det nog mest att ha den som "skrivmaskin".

Om du köper en iBook så kommer du snart att upptäcka att det faktiskt är en riktigt kompetent dator som klarar av mer än att bara vara "skrivmaskin".

  • Oregistrerad
  • 2004-08-18 10:04

PF: Längre = Lägre

Min HP är "den värsta" tror jag just nu, så de har mycket mindre modeller, till bättre priser.
Tycker du ska kika på dom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-18 11:04

Jag körde Mac i många år. Men har haft några PCs. Nu senaste året hade jag en XP-PC. Men nu har jag en Powerbook igen och det är som att komma hem. Helt underbar upplevelse varje gång man öppnar den och gör sig redo för att jobba med något nytt. Kreativt verktyg - verkligen. PCn funkar också men det är inte alls samma känsla. Att dra igång en PC är mer som att dra igång... en grävskopa. Vilket väl kan vara bra också ibland. Men jag föredrar verkligen känslan i ett riktigt kreativt verktyg. Seeing _is_ believing. Alla borde testa.

Tycker iBook har en enormt lyckad design även den. Och ett otroligt pris, för vad man får, man får bara som ett exempel med AppleWorks som är kompatibelt med Office men känns mycket snyggare och roligare.

tublenco: Stirra dig inte blind på specar tycker jag.. Gå till olika butiker som säljer de modeller du kollat upp så att du kan känna på dom. Saker som tangentbord, skärm, tyngd, känsla när man lyfter den osv tycker jag betyder väldigt mycket för hur man kommer trivas med sin laptop.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-18 15:16

Där har vi det!

Stirra dig blind på specar. Och stirra dig blind på bilder. Vad vill du ha?

Bevaka tråden