Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

laptop/powerbook?

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-08-18 15:20

IBM Thinkpad 600X. En sådan skaffade jag mig nyligen. "Bara" PIII 500MHz å 196MB RAM men den e stabil som få. 3300kr med docka, 15" CRT å en massa kablage å grejer.
Dessutom ruskigt cool (snyggaste laptopen jag sett å känt på).

  • Medlem
  • 2004-08-18 17:57

"(snyggaste laptopen jag sett å känt på)"

Yes! Mac vs Pc: 0-1 :kaaaka!:

lite mac frågor

ibook12":
Hur många spår tror ni man skulle kunna köra på en ibook 12" med Nuendo 2?
Vad för ljudkort skulle rekommendera till den?

PB15"
Hur många spår tror ni man skulle kunna köra på en PB15" med Nuendo 2?
Hur mycket RAM bör man ha? Räcker det med 512 eller ska man minimum ha 1GB?
Eller funkar det att ha en 156 + en 512:a i den? RAM köper man inte på Apple Store har jag läst nånstans - billigare på andra ställen - stämmer det? Är det en dum idé att ev köpa en PB15" i USA? (billigare)

Hur är det med OS - om jag då ev köper den i Danmark kan jag slå om OS till "svenska"? (antar att det blir danskt osx som ingår om jag köper här)

Nåt mer jag bör tänka på om det blir en Mac? Hmm... :hmmm:

På min iBook G4 800MHz med extern hårddisk så klarar jag 32 kanaler.På den interna så TROR jag det skulle ligga runt 16-20 kanaler.Då hade jag 640Mb i RAM och få pluggar igång.Sequencern var Logic Pro.
Ljudkort beror på hur många ins du vill ha.Jag kör på Motu 828mkII med ett Swissonic ADAT Interface.Det ger mig 20 ingångar som fungerar perfekt.Till och med när den ext. HD:n är inkopplad (Firewire).
När jag reser "lätt" kör jag på ett Tascam US-122,då får man 2in2ut med inserts och Midi som tar ström från USB:n=bekvämt.Har inte strulat nån gång hittills på 1 år (peppar peppar).

Jag har kört 14-15 audiospår på min PB550. Hårddisken är flaskhalsen, så med en 5400-varvare i borde det gå att få upp en bit till, och med en extern disk så får du fler än du behöver. (På osxaudio.com så var det någon som hade testat en ibook 800MHz med extern firewiredisk och fått ut 24 spår i 24/96.)

Minne vill man ha så mycket som möjligt. OS X funkar på 512MB, men rullar bättre med mer minne. Jag har 768MB i min, det räcker gott och väl (men då kör jag inga jättestora samplingar). Apple Store är dyrt på minne.

OS X är lätt att ställa om till olika språk - det är bara att ställa om i någon av inställningarna så kan man byta. Jag tror standardinstallationen har alla språk, men det går ju att köra en slimmad installation med bara svenska och engelska om man vill spara lite plats.

Kruxet att köpa grejer från utlandet kan vara om de går sönder - mycket jobbigare att skicka fram och tillbaks över Atlanten bara för att få datorn fixad, och Apple Sverige kan nog vara kinkiga om du köpt datorn någon annanstans.

Tack för alla svar och info. Uppskattas!
Okej nu verkar det som om det står mellan antingen en ibook 12" eller en pb12"
Ska man stoppa in bluetooth och airport i en ibook så blir det ju inte så stor skillnad mellan dom prismässigt. Och det är väl bra att ha både bluetooth och airport eller?
Sen kan man ju stoppa in en 5400rpm HD i pb 12":an. Det är ju en skön liten portabel mojäng jag är ute efter. Men sen såklart vore det trist att skaffa en G4 pb och så visar det sig att G5 pb:orna kommer snart...hmm.

Jissies - det är ruggigt svårt att välja...hmm. Vad säger ni om ibook 12" kontra pb 12"? :hmmm:

Funderar även på ett M audio Firewire 410 kort. Vad tror ni om det?
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-focus.html

  • Medlem
  • 2004-08-24 06:06

PB 12" rekommenderas, helt klart - den kan (om så önskas) dessutom utrustas med dvd-brännare, det tillvalet finns inte till iBook 12". PB 12" har med sitt snabbare minne & cpu något längre livslängd. Allt trådlöst kan vara bra att ha om behovet dyker upp. PB 12"´s´aluminiumskal gör den också till en helt annan upplevelse än iBook 12", solid och just "skön" var ordet... *sneglar avundsjukt på sambons dator (PB 12") intill* Nej, valet är lätt: PB 12" med extra allt! (Fast minne köpes som sagt inte hos apple!) MEN - kan du vänta någon månad så gör det. Möjligen så kommer det en sista revision av PB G4 i oktober/november... (http://buyersguide.macrumors.com/)

Jag har M-Audio FW 410. Funkar finfint, låter bra men är lite svårt att pressa ned ända till buffert 64. Så vid 44.1 MHz får man leva med 5 ms latency, i alla fall på min dator vilken borde vara snabb nog med god marginal. Men jag störs inte av 5 ms, så jag gillar M-Audio.

Tänk bara på att man måste ha 6-pinnars FW i laptopen för att kunna försörja FW410 med ström utan adapter. Eftersom det är Mac är du nog home safe, men kolla för säkerhets skull.

Har oxå ett FW 410, bra kort. Men om du emot förmodan köper PC så räkna inte med strömförsöjningen via FW porten då den ger ifrån sig "data" missljud. På en mac borde det vara helt ok ändå tycker man.

Det blev en PB12" 1.33GHz. :kaaaka!:
Nu ska man bara finna ett ljudkort till den. Var inställd på ett M audio Firewire 410 men har läst att det är en massa problem med det till Mac. Nån som vet? Alternativ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-10 21:00

Men du kan ju inte ha docken på vänster sida, ikoner, symboler m.m. på vänster sida är ju sååå windows. Nä, höger eller nedåt ska det vara.

Grattis föresten till ett schyst datorköp.

Härligt Tublenco. Ser ut att vara en schysst mp3-spelare. Å mycket därtill...
Får också gratulera. Jag är inne på 6:e veckan och kunde faktiskt inte vara mer nöjd. Har dock inget dedikerat ljudkort utan kör på det inbyggda, som jag f.ö. har 6ms latency på.

Jag har bara läst igenom några av inläggen men känner dock att jag måste skriva ett inlägg.
Det vore en lögn att säga att jag tycker om datorer nu för tiden men då jag har ett större hat mot portastudios så köpte jag en G3 Powerbook för några år sedan och utan att ljuga är det fan det bästa jag någonsin köpt. Den har uppdaterats med åren så nu har jag en Powerbook G4 som troligen slår alla portastudios i världen.
Med ett undantag är Logic det enda jag någonsin har haft installerat på den och jag har aldrig någonsin haft problem att spela in spår efter spår utan att datorn klagar.

För något år sedan fick jag en ekonomisk kris och fick datorlös flytta hem till mina föräldrar där jag installerade Logic på mina föräldrars PC som, efter papper, var bra mycket bättre än min förra PB.
Alla problem jag fick tog nästan lusten ur musikskapandet.

Jag är långt ifrån en macevangelist men om man mestadels använder datorn till musik så hade jag knappt under pistolhot rekommenderat någon att köpa en dator som kör Windows.

Jag kan visserligen bara prata för Logic på Mac men med förhoppningen om att ingen tar illa upp så tror jag att om alla Cubaseanvändare som kör Windows hade provat Logic OSX i några månader så hade Steinberg fått lägga ner utvecklingen.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-10 23:38

Jag har kört PC, sedan mac å sedan PC igen. Visst skulle jag vilja ha en mac igen men jag lider definitvt inte. PCn gör det den ska å under den tid jag kört winXP (ca 2 år tror jag) har jag inte haft en enda krasch å då använder jag den till spel, internet, musik å universitetsarbeten dagligen.

Så där ja - nu har jag varit hemma hos en polare som hjälpt mig lite med den.
Nu kan jag även synka den til mobilen osv...
Inatt ska jag kolla på en DVD film i sängen :kaaaka!:

...och detta skriver jag på PB:n. Tjo hoooo!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-11 00:42

Tuben, grattis till ett finfint köp! Vad blir det för film?

Tackar
Känns väldigt spännande med PBn. Hoppas OSX inte är för svårt att lära sig.
Behöver lite inspiration till min nästa kortfilm så det blir "Rushmore".
En av mina favorit filmer.
http://imdb.com/title/tt0128445/

  • Medlem
  • 2004-09-11 06:54

Gratulerar!

Trevligt!
Har själv varit inne på att ge upp pc'n och börja köra mac istället, men har aldrig blivit riktigt övertygad. Frej har varit på mig några gånger med varma tips om powerbooks.

Min HP Evo laptop funkar fint med Indigo pcmcia ljudkort. Helt bisarrt vad man kan vräka på med prylar i Logic utan att CPU'n börjar lida.
Men ibland händer det ju, att Windows kraschar... Det på bekostnad av inspiration och tid. Usch...

Vad skulle ni rekommendera för firewire ljudkort till PBn?
Var inställd på M audio Firewire 410 men läst en hel del att det ska vara ganska dåligt.
Nån som prova det där ESI 610? Eller nån som vet när Echo Audio kommer med nåt firewire kort (som tydligen ska vara på gång)
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/

Fin är den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 02:34

Ett säkert "kort" är första Motu 828, men då får du ingen MIDI på köpet. Den första varianten av 828:an har fördelen att den är extremt lätt att konfigurera. 828 MKII är mycket ballare på alla sätt, men även dyrare & bjuder på en viss "amount" av krångel i och med att den har ett litet LCD-gränssnitt som åtminstone förvirrade mig (och Volantiz, som har en sådan) när vi försökte leka med det första gången... Han har iofs sagt att han fått bättre koll på kortet nu. Första 828 har ej MIDI, 828 II har 1 st uppsättning in / ut. Steinberg Midex 3 är ett bra å billigt komplement för dig som kör Nuendo å SX.

Jo Motu 828 verkar ju vara ett väldigt bra kort men kanske lite väl stort då jag vill ha nåt mer portabelt. Helst ska det vara en liten portabel firewire grunka med lite ljud in/ut gångar, preamp och midi. Verkar ju tyvärr inte finnas så många alternativ. Är det nåt kort på G som ni vet om? Hur bra är egentligen det inbyggda ljudkortet i en PB? Har ju en AMT8 som jag kan använda som midi interface tilsvidare. Hmm...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 02:45

Som sagts en miljard gånger iaf av mig...

Det interna ljudkortet är svinbra och kan faktiskt användas rätt seriöst.

Helt klart kan du köra igång med det iaf. Och Garage Band har du ju fått med av snälla äppelpäppelapple! Måste absolut testas.

Åh är det? Kanon. Då kan man ju leka med det tillsvidare. Har egentligen inte råd med ett ljudkort nu ändå.

Garageband: Grejen är att när jag fick PBn så var där Garageband i den men sen när min Mac expert vän ominstallerade OSX så var det borta och det verkar inte finnas på nån av skivorna jag fick med den. Datorn är egentligen 2 månader gammal så kanske Garageband inte ingick då eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 02:57

Jo, för tusan. Det ska ligga på de grå skivorna som följer med. Garage Band är en del av programpaketet iLife. Taskig kompis du har som inte installerar det programmet till en musiknisse som du! Garage Band är en succé... jag har kollat in det som hastigast och tyckte det var kul. Ser fram emot att åtminstone göra någon låt med det när jag får mitt nya äpple.

Okej - det är ju 3st skivor som jag fått med.
1. Installera och återskapa program 1 av 2
2. Software install and restore 2 of 2
3. Apple Care Protection Plan

På CD2 så är väl bara för OS9 eller? För den skivan körde vi aldrig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-12 03:09

OS 9 används inte alls, bara Classic-läget, men till detta blir utbudet mindre och mindre. Det fasas ut helt enkelt. På CD2 bör du alltså hitta iLife-paketen. Go!

ah där var det ju - tackar PF
nu ska här installeras....

Kan du ge fan i att fota ur den vinkeln där det blir så uppenbart hur sketans tunn skärmen är och hur flashigt äpplet lyser i mörkret?! VA?!

Bevaka tråden