Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XPC snabbar än G5 men hallå !!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 11:31

Ännu ett företag som säger att den är så mkt snabbare än Dual G5
För det första är knappast Cubase SX optimerat för Mac inte heller G5 .. får väl se om SX3 nu är så optimerat
Så att PC´n är snabbare kan ju stämma.. men det har ju inte med datorn att göra utan programtillverkarna som inte kan optimera programen.

kör Logic på mac och Cubase på PC och optimera varje dator så mkt som möjligt .. sen kolla vem som kan göra mest audiospår .. mest mjuksyntar mm istället.

http://www.musicxpc.com/

Menar du att Pro Tools inte skulle vara optimerat på Mac? Lite konstigt i så fall...

Min rekommendation är dock att ta ett djupt andetag, räkna till 10, och sen fråga dej om du är nöjd med din dator eller inte... Är du det, so what?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-05 15:20
Ursprungligen av Peter H:

Min rekommendation är dock att ta ett djupt andetag, räkna till 10, och sen fråga dej om du är nöjd med din dator eller inte... Är du det, so what?

Du hann före PeterH...
E man nöjd med det man har så e man. Allting går att bevisa med statistik!

"kör Logic på mac och Cubase på PC och optimera varje dator så mkt som möjligt .. sen kolla vem som kan göra mest audiospår .. mest mjuksyntar mm istället."

..men det är ju 2 olika applikationer.. känns inte helt rätt att jämföra.. Det man istället bör kolla är vad som passar den enskilda användaren

Exakt. En rätt enkel checklista:

Vilka program vill du köra?

Finns dom för bägge plattformarna?

Om dom gör det, var rullar dom bäst?

Fattar inte hur man orkar bli så upprörd...

Dessutom, alla här som använder 100+ Audiospår räcker upp en hand....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 16:31

Det går väl visst att jämföra !
Om nu en PC kan köra 20 av samma pluggar och macen 20 .. den dator som gör det utan att hacka är ju den som är bäst för att göra det !

Alltså är Mac med Logic snabbare än PC med Cubase.. d.v.s Mac är snabbare dator.. även i SX vad jag märkt.

Det man reagerar på.. är när ett företag skall försöka vara seriöst går ut med att deras dator är så mkt snabbare än G5.. när det i själva verket handlar om optimeringar.. De kan inte säga och klanka ner på att G5 är sämre dator, bara för att det inte finns Logic på PC.

Var inne på Fitzpatrick och läste lite om Pre-Amp´s då ser man just denna annons och klickar då på den.. och då blir man så jävla irriterad att det finns så jävla mkt folk som tror de vet ngt.. om man inte kan bevisa ngt så håll käft istället.. att lansera sin fula PC med hjälp av G5 som dragplåster att denna XCP är bättre så visst fine.. men säg då också varför den är snabbare.. inte fan är det INTEL eller moderkortet som gör att det är snabbare i alla fall.

Jag har både PC & Dual G5 .. så i no what am talking about.. därför hatar jag att läsa sånt som får den okunniga att välja fel.

Min konfiguration:
Apple: Dual G5 2*2, 4Gb Ram, 5*160 Gh Hd, Motu 828 MKII
PC: Studio 7 3.2 GHz Intel, 4GB RAM, 2*160 Gb Hd

Cubase SX 2 på båda maskinerna... samt Logic på G5. Cubase med Sampletank .. jag får mer än 10 st extra VST med Sampletank mot PC´n innan den hackar.
Med Logic får jag mer än 16st innan den hackar jämfört med PC

t.ex och detta är bara en av alla saker jag märkt.. G5 är otroligt mkt snabbare.. känns att den är snabbare även i SX.

Så den där XCP skulle jag vilja ha för den är ju snabbare än både min Dual G5 och Audiomaster Studio 7.. patetiskt.

motif, don't worry, be happy... du har ju inte blivit lurad i alla fall...

Alltså, jag borde bara låta det här vara, men hur 17 kan du gå på om att folk "väljer fel"? Man får väl för helsefyr välja vilken plattform man vill? Det finns väl andra saker än ren CPU-prestanda att väga in (tycke & smak, pris, kringkomponenter osv)? Det låter på dej som om alla som köper en PC är dumma i huvudet, och lurade av oseriös reklam...

Jag tar MusicXCP och Apples testar med precis lika stora nypor salt, tack så mycket, och jag är fullt kapabel att tänka själv.

Detta inlägg har ingenting med Mac vs. PC att göra, utan en viss von Oben-attityd som jag har jäkligt svårt för:

Tänker inte diskutera detta vidare, men tänk över hur du formulerar dej i fortsättningen, så vi kan fortsätta *diskutera* saker och ting lugnt och sansat...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 18:12

Jo ja vet att vissa har svårt med andras tycke och smak.. och formuleringar.. HEY ! that´s me:) om du inte var intresserad hade du inte läst det.. så håll dig borta istället om du har problem.
Fritt för alla att skriva och lika frit att svara vettu.

Jag säger vad jag tycker så är det. Hatar du Bert Karlsson också ?
Mac är bättre än PC .. jag har inget att vinna på att säga det.. verkligheten för mig som använder både Pc & Mac och det är ju inga ringrostiga häckar heller.. så återigen vet jag vad jag snackar om.

Visst är PC bra ! de som köper den är inte heller dumma i huvudet men de som köper Mac är kanske smartare

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-05 18:25

Det pris man betalar för att hata andra mänskliga varelser är, att man älskar sig själv mindre.
/Eldridge Cleaver

räcker upp en hand

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 01:25

det där verkar ju vara lite allämnt falsk marknadsföring, verkar ju bara vara en barebone-shutte med en P4-propp? Ska man klå dubbla G5 måste man ju rimligtvis göra ett dubbelCPU-system iaf. Dubbla Athlon opteron kommer tydligen upp i samma kräm som G5 men den här burken... knappast.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 08:31

Det finns så många sätt att få fram bechmarks och andra prestandamätningar så att de passar ens eget syfte. Man måste ta alla dessa med en stor nypa salt.
Hur är det man säger?
"Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och..." ...tja, benchmarks...

Gode gud vad Mac klanen är sjukt besatt av sitt eget systems förträfflighet. Om man så mycket som påstår att det skulle kunna finnas nåt lika bra eller gud förbjude - ännu bättre! Ja, då kommer pöbeln som en klocka och slår ner kättarna i startgroparna för den hedniska revolution de ser annalkas.

Patetiskt.

Hoj!
/Rob

samma gäller wintel klanen.. dator som dator.. religion som religion.. trångsynthet är ytterligare ett ord för det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 13:09

Jag tyckte faktiskt det såg ut som om testet verkligen var seriöst gjort. Tills jag såg den sista bilden med hårddiskaktivitet / ProTools; 0% på PCn... Är helt ointresserad av plattformspajkastning, det leder ingen vart. Men jag tycker faktiskt att det är synd att inte fler intresserar sig för att åtminstone kolla på Apples datorer, det är mycket fina prylar.

Själv är jag dock intresserad för datorer med allt vad det innebär. Föredrar att inte tillhöra någon klan. Föredrar att kolla runt och hitta det som känns rätt för stunden. Dök på en PC-handlare som verkade schysst igår förresten, Inet i GBG hade en väldigt bra sajt. Eftersom jag har en ny iMac beställd vill jag kolla runt ordentligt så jag inte gör ett dåligt köp. Hittills känns den helt rätt, prismässigt osv.

Att jag sedan rekommenderar Mac ofta beror på att jag har en hel del erfarenhet trots allt, och för musiker borde den vara långt mer tilltalande. Kolla bara på Victors tråd om misstänkt virus och Paras tråd om knäppningar. De problemen har man bara inte med en Mac. Så är det bara, det är inget klanfärgat bullshit...

Gode gud vad PC klanen är sjukt besatt av sitt eget systems förträfflighet. Om man så mycket som påstår att det skulle finnas nåt lika bra eller gud förbjude - ännu bättre! Ja, då kommer pöbeln som en klocka och slår ner kättarna i startgroparna för den hedniska revolution de ser annalkas.

Det är få jag känner som kör mac som är särskilt evangelistiska, och jag har stött på minst lika många PC-fanatiker som anser att alla andra plattformar är totalt värdelösa. Jag har stött på människor som hävdat att enda anledningen att folk kör Mac är att datorerna är dyrare - alltså en statusmarkör.

Jag håller helt och fullt med om att PC ger bättre prestanda för pengarna, men om man ska upp i liknande prestanda så kostar det pengar, speciellt om man räknar in operativ, support, alla extraprylar och så vidare. Många ljudprogram är också dåliga på att utnyttja dubbla processorer, och tar man inte hänsyn till det så kommer siffrorna se väldigt olika ut.

De gör en stor affär av att de får ut fler spår än en G5, men det beror så vitt jag vet mest på hårddisken och just hårddiskprestanda är ju bland de lättaste sakerna att öka. Processorprestanda är kinkigare. Inte minst att benchmarka, vilket testet visar: samma dator klarar mellan 16-21 (G5) och 15-20 (XPC) pluggar på identisk maskinvara och med samma inställningar (24/48), vilket visar att mjukvaran har rätt stort inflytande. (Det handlar trots allt om 30% skillnad i prestanda på samma maskin.)

Att de 1) antingen inte är helt ärliga eller 2) inte är helt kunniga i benchmarking tycker jag bevisas av två saker.
Dels diagrammet där de jämför "throughput" mellan USB2 och Firewire, vilket handlar om maxöverföringshastighet (för musen över "USB 2.0" till vänster) - alla tester jag sett har gett Firewire 400 bättre överföringshastigheter i praktiken jämfört med USB2. (På liknande vis skulle man kunna hävda att en G5 DP2.5 har 10MFLOPS i prestanda, vilket iofs stämmer i teorin, men inte i praktiken.)

Den andra saken är diagrammet över diskprestanda. Diskprestanda är väldigt linjärt: ska du skyffla mer data behöver disken jobba mer, oavsett plattform. De jämför siffrorna mellan PT LE på Mac och PC, och hävdar att PC:n använder 0% av disken, även när den spelar upp 32 spår 24/96. Är det någon mer än jag som skulle vilja ha en sån hårddisk?

Ytterligare en sak slog mig: titta på antalet pluggar vid 48 respektive 96kHz. På macen halveras antalet, medan det är en eller två färre på PC:n. Eftersom 96kHz innebär dubbelt så mycket jobb för processorn så kan man sluta sig till att antingen 1) XPC:n är magisk och klarar av att göra dubbelt så mycket utan att det gör någon skillnad, eller 2) TrueVerb jobbar internt med 48kHz på PC. (Det här är en kvalificerad gissning från min sida, eftersom de av oklara skäl använder Renaissance Verb för 48-testerna och Trueverb för 96-testerna. Men eftersom RVerb verkar ha liknande prestanda på PC och Mac kan jag inte tänka mig särskilt många andra förklaringar till att G5:an plötsligt klarar hälften så mycket.)

Okej, nu har jag lagt ner alldeles för mycket tid och möda på att svara på ett troll-inlägg. :rolleyes:

False Messiah:

Bra att du inte tar åt dig iallafall...
FLAMEWAR!!
/Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 13:52

:rolleyes:

Kan du inte berätta nå't kul i stället Roberth?
Skapa upp något annat ämne, snacka om annat.

Ursprungligen av PF:

:rolleyes:

Kan du inte berätta nå't kul i stället Roberth?
Skapa upp något annat ämne, snacka om annat.

Jag vill inte delta i diskussionen - bara lämna en kommentar på allt det maginnehåll jag kände lukten av i FM´s inlägg. Jag vidhåller min position att diskussionen är patetisk.

Sen kunde jag ju låta bli att yttra den uppfattningen, men det har jag inte vett till. En likhet mellan mig och FM med andra ord. :kaaaka!:

Kram på er
/Rob

Ursprungligen av Roberth:

Jag vill inte delta i diskussionen - bara lämna en kommentar på allt det maginnehåll jag kände lukten av i FM´s inlägg. Jag vidhåller min position att diskussionen är patetisk.

Sen kunde jag ju låta bli att yttra den uppfattningen, men det har jag inte vett till. En likhet mellan mig och FM med andra ord. :kaaaka!:

Erkänner villigt att mitt inlägg var rätt magsurt, men det är mest för att jag tycker hela diskussionen är så idiotisk. Jag föredrar Mac personligen, men jag har inga problem att erkänna att det finns poänger med PC och att Mac är långt ifrån himmelriket.

Därför är det ledsamt både med enögda macförespråkare (som PF förmodligen är ett gränsfall till ) och med människor som måste försvara sitt datorval genom att hoppa på Apple.

Sen var dessutom testet ganska korkat, och som sagt antingen medvetet lögnaktigt eller utfört av folk som inte kan testa datorer.

Ursprungligen av false messiah:

Erkänner villigt att mitt inlägg var rätt magsurt, men det är mest för att jag tycker hela diskussionen är så idiotisk. Jag föredrar Mac personligen, men jag har inga problem att erkänna att det finns poänger med PC och att Mac är långt ifrån himmelriket.

Därför är det ledsamt både med enögda macförespråkare (som PF förmodligen är ett gränsfall till ) och med människor som måste försvara sitt datorval genom att hoppa på Apple.

Som Mac-användare är det alltid trist när någon klankar ner på ens datorval, men det är inte heller jättekul när ens "med-Macare" överreagerar. Det här är ju inget Mac-forum, och då kan man inte begära att man ska kunna vara alltför känslomässig om sitt datorval utan att andra sidan reagerar.

Det finns, märkligt nog, massor av folk som bara måste skriva andra på näsan att de har fel för att de köpt en annan pryl än de själva valde, antagligen för att inte deras eget val ska framstå som fel. Det är jobbigt.

Kom ihåg att en majoritet av svenskarna anser att de har bättre bondförnuft än de flesta. Anledningen är helt enkelt att vi alla vet mer om vår egen situation än de flesta andra, så det stämmer om man bara minns att det är ens egen situation man är expert på.

Macen passar mina behov utmärkt, men jag påstår ingenting om vad andra behöver, i alla fall så länge de respekterar mitt val.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 15:05

Håller helt med dig False Messiah! Jag har också stört mig på att wintelevangelister försöker förringa Mactalibanernas argument genom att kalla dem för macevangelister
Ang. benchmarks: Apple friserar helt säkert också sina benchmarks. Liksom säkert xpc.

Men grabbar grabbar vad det handlar om i slutändan är ju att man kanske inte vill betala 3000 SEK extra för att datorn skall se ut som en designad espressobryggare
(samt ha färre möjligheter)

sybariten: kortfattat.. du har verkligen missat nåt. Det är 2 helt olika system med olika lösningar på samma problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 16:11

Sybariten, jag håller inte med.

Vad kostar en modern, snabb & snygg märkes-PC med 1,25 gb DDR-RAM, 17" widescreen-TFT-skärm (1440 x 990) med enorm skärpa, DVD-brännare, 160 Gb hårddisk, nätverk, modem, USB2, firewire, bra ljudkort m audio in / ut, högtalare, snygg mus å snyggt tgb, programvaror (OS mm) samt 90 dagars fri 020-telefonsupport ? Det är vad jag beställt i form av iMac G5. Extraminnet från www.komplett.se. Mitt pris är ca 17000:-.

Dessvärre kan man inte brygga espresso med den dock!

PCn får gärna se ungefär så här smutt ut också;

Alternativ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 16:23

BTW. Färre möjligheter?! Har aldrig hört något så dumt...

Jag kallar inte virus & allmäna problem för "möjligheter"

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 17:25

Vi lägger ner nu. Alla måste väl ändå se vartåt denna tråd barkar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 17:28

Nja, men jag ville faktiskt höra om det finns något PC-alternativ med lika slagkraftigt pris. Uppgav felaktigt 1440 x 990 dock, 1440 x 900 är det (förhållandet 16:19 tydligen?). Programpaketet är grymt gediget också. Tycker inte det är ett överpris själv... mycket pengar, visst, men...

Bevaka tråden