Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XPC snabbar än G5 men hallå !!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PF: det är just den attityden som irriterar många PC-ägare. Det går knappast att förneka att det finns större utbud till PC, både av hård- och mjukvara. Sen kan man tycka att det inte spelar någon roll, eftersom alla de större tillverkarna släpper för båda plattformarna, men det är en annan fråga.

Erik: jo, det är knappast en slump att Apple länge använt (vissa) Photoshopbenchmarks för att visa hur snabba G4:orna är. Men en G5:a är en väldigt snabb maskin, det går knappast att förneka. Fast jag saknar 3GHz-modellerna det skröts om för mer än ett år sen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 17:37

Jag är lika ärlig åt ena hållet som Sybariten åt andra... svinhugg går igen!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-18 17:43

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10054
kostar 14995kr å e väl liknande å till slagkraftigt pris? Design kan man ju givetvis diskutera å jag e inte säker på vad jag skulle välja men visst finns det alternativ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 17:49

Jepp, schysst Mårre. Den var ett riktigt bra alternativ. Förmodligen snabbare än iMacen också, men så brukar det ju vara. Kan dock inte trivas lika bra i Windows...

Den har ju inte Widescreen-skärm.Vad kostar den med en sån (klagar inte,bara undrar) ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 18:00

Det verkade inte finnas hos komplett.se. Den här var dock snarlik macen till utseendet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124838&cks=PRL - men då måste man gömma datorn. Och hitta vit mus + vitt tgb... En fördel är att man då även har fått en liten TV på köpet.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-18 18:03

PC används ju överallt. Se själva!

dalachriser: widescreen enough for ya?

PF:apropå iMac G5.Tror du att man kan (eller kommer kunna) köra screenhack på den?Det vore ju det optimala.

Hahaha!!

Den skulle passa perfkt i min tvåa,Mårre,hehe.

David

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 18:08

Mårre: underbar bild!

Dala: ja, det funkar. Folk i USA som fått den har tydligen redan testat.

Vad coolt.En idé för Apple vore ju att göra iCinema-skärmar till iMacs,iBooks och fattiga folk (mig).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 18:17

iCinema låter verkligen som nästa grej "för hemmet" 36" platt TV med inbyggd quadra G5 (4 x 4 ghz är lagom), trådlöst TGB så man kan sitta vid soffbordet. Och så slot-in för 3 st iBooks i underdelen av TV-datorn sedan. Med videovisning i smådisplayerna på iBooksen förstås. Självklart. DVD-brännare och hårddisk på 4 tb så man kan banda in lite program sådär. Jamenvisst! Och så 5.1-system till, också designat av Jonathan Ive.

Det låter ju grymt PF.

Tänkte mer på en budgetversion på Apples Cinema Display,hehe.
Om jag kunde få en Ive-iPod-designad (iMac G5) 20" Widescreen i LG-kvalité för (?) 8-9000 pix hade jag blivit glad.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 18:31

...lite halvt OT kanske men...
Om du kör PC & vill köra OSX: http://pearpc.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 18:32

Dala: Mmm. Vad de borde göra vore att släppa 17" och 20" som monitorer också, inklusive att de köpte upp rättigheterna till skärmdubblingsprogrammet och inkluderade det.

Lemon: Det ska visst fungera men gå väääääldigt segt.

vad är (den officiella) poängen med widescreen-skärmar egentligen ?

PF: det där med telefonsupport på 020nummer tänker jag inte ens kommentera....

Ursprungligen av sybariten:

vad är (den officiella) poängen med widescreen-skärmar egentligen ?

För mig är det perfekt med en Widescreen pga jag kan lägga ut mixerfönstret mycket mer "likt" ett riktigt mixerbord,plus att jag kan se mer av ett inzoomat spår (som är viktigt för mig).

Ursprungligen av dalachriser:

För mig är det perfekt med en Widescreen pga jag kan lägga ut mixerfönstret mycket mer "likt" ett riktigt mixerbord,plus att jag kan se mer av ett inzoomat spår (som är viktigt för mig).

Okej... fast då vill man väl hellre ha en "stor" skärm, än en som bara är "bred"

När vi ändå är inne på ämnet "datorer som är svåra att använda" :
hur f-n öppnar man terminalen?
Sitter med en Mac G5 här och det finns ingen synlig ikon.

Ursprungligen av sybariten:

Okej... fast då vill man väl hellre ha en "stor" skärm, än en som bara är "bred"

Har en widescreenskärm på min dator, och jag tycker faktiskt att det är en stor fördel. Man kan tex ha två textdokument öppna bredvid varandra, längre sequencerspår och annat. Högre upplösning är inte allt.

Citat:

När vi ändå är inne på ämnet "datorer som är svåra att använda" :
hur f-n öppnar man terminalen?
Sitter med en Mac G5 här och det finns ingen synlig ikon.

Program->Verktygsprogram->Terminal
(dra den till dockan om du vill ha den där permanent)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-19 04:54

You just did.

Tfnsupport är något jag själv så att säga inte har ett skriande behov av, men det är bra att den ändå finns. Jag nämnde bara lite av det som ingår. Borde väl räknat upp programpaketet i stället - det är digert.

Jaja. Jag blir nöjd iaf...

Och om man mot förmodan är intresserad av mer info kan man förstås ta en liten titt på www.apple.se/imac men det är förstås helt frivilligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 20:03

Widescreen rules ! Skulle aldrig byta mina 2st 23" Aluskärmar även om jag skulle byta system.

Räcker upp en hand också för över hundra spår, senaste låten var 167 spår med 43 VSTi instrument

  • Medlem
  • 2004-09-19 20:44

motif: Minimalist in i själen? Harrejevvlar! Jag är imponerad. Varje litet ljud på eget spår? Är seriöst intresserad av vad man använder så många spår till. Gör gärna en egen tråd om det, berätta om hur en låt kommer till hos dig. Vore mycket intressant!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 22:41
Ursprungligen av jgb:

motif: Minimalist in i själen? Harrejevvlar! Jag är imponerad. Varje litet ljud på eget spår? Är seriöst intresserad av vad man använder så många spår till. Gör gärna en egen tråd om det, berätta om hur en låt kommer till hos dig. Vore mycket intressant!

Jobbar man med sångstämmor och körer så plockar de 30-80 spår i Audio som skickas till grupper och får sina effekter mm.
Musiken är sällan mer än 10-20 spår beroende på hur många effektljud osv man vill ha.
Men som Together låten så är Lead sång inspelad på 6 spår, sen är den inspelad med viskning 4ggr som panorerats ut, Låg stämma 2 spår, understämma 6 spår, Överstämma 6 spår, Adlibs 6 spår, Övrigt typ wail mm 2-3 spår.
Detta är en ganksa normal uppsättning spår och här kommer vi upp i 32-33 spår med bara sång.

160 spår är EXTREMT mkt men den låten är extrem i sig också där är allt dubbat 10 ggr och musiken har 50 spår.
Visst kan man välja att göra programchange och använda en o samma för 2 olika ljud om de inte behöver spelas samtidigt men den tiden känns lite som förbi när man kan göra allt snabbare o bättre.

"Harrejevvlar!"

Ja för faen! jag blir rädd för mig själv när spåren överstiger 5 och cpu-mätaren når 8%

Tror att alla som ligger över det bör satsa på en karriär som ångvältsförare istället

  • Medlem
  • 2004-09-19 21:12

Bionik: Japp. Särskilt skrämmande för sådana som mig som har gått från att köra allt brutalt in på ett stereospår till att nu faktiskt nyttja fyra stereospår. Har inte fastnat i flerspårsträsket än riktigt...

jgb, samma här. Använde två spår tills för ett par veckor sen när jag tog mina första trevande steg i mjukvarustudions värld.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-19 22:20
Citat:

När vi ändå är inne på ämnet "datorer som är svåra att använda" :
hur f-n öppnar man terminalen?

Terminalen ska inte folk som tycker datorn är svår använda...
Finns liksom ingen anledning att ha den "up front" eftersom den
är till för överkurstrixande.

Ursprungligen av PF:

Terminalen ska inte folk som tycker datorn är svår använda...
Finns liksom ingen anledning att ha den "up front" eftersom den
är till för överkurstrixande.

Passa dig, you're pushing it man!!!
Debatten slutar här för min del. Macfolket har överträffat sig själva

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-19 23:16

Väl talat. Ber om ursäkt om jag framstått som enögd. Är ingen cyklop!

  • Medlem
  • 2004-09-20 00:45
Ursprungligen av PF:

Väl talat. Ber om ursäkt om jag framstått som enögd. Är ingen cyklop!

Hur vet vi det ?

Sen är det ganska fånigt som många skrivit att diskuttera Mac vs. PC i prestanda eftersom ingen egentligen optimerar längre.
Det var inte som på den gamla goda tiden där man inte hade sjuttioelva options och kunde programmera skiten ur datorn.
Nu är det mer...funkar skiten...ja...rör det inte

Man ser samma typer av diskussioner i dom flesta ämnen och det brukar låta på samma sätt. Prova en Intel vs. AMD tråd så ser ni samma junk.
Sen finns det ett par saker i OSX som verkar vara bra lösningar ex. Exposé eller vad det nu heter. Vet inte hur bra det fungerar men skulle personligen inte köpa en Mac ändå, så tillvida inte ett program jag bara måste använda bara finns för Mac.
Vilket är det som spelar roll i slutändan.

Hade en snubbe på jobbet som lockades av hypén av Apples design och det fina gränsnittet. Skaffade en PowerBook för 30k+ och hade egentligen ingen tanke på varför han köpte en Mac.
Så det lär bli en surf-dator för över 30k kr
Han tyckte för någon vecka sedan att OSX sög för att man inte kunde spara bilder från internet
Apple knappen och klicka på råttan kanske hade hjälpt.

Poängen är att för honom är en PB ganska meningslös.
Åtminstone bra mycket dyrare än vad han har behov för.

Bevaka tråden