Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

M-Audio Audiophile 24/96 funkar ej ordentligt med Mac?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har länge haft ett problem med M-Audio's Audiophile 24/96-ljudkort.
Problemet kommer när jag spelar på mitt MIDI-keyboard som är inkopplat på ljudkortet och låter ljudet gå ut via de analoga kontakterna på samma kort. Använder Reason för att lira lite piano och det funkar finfint till plötsligt ljudet svajar till 1 sekund med ordentlig distorsion för att sedan återgå till det normala. Man spelar på och allt låter fint tills plötsligt (med ungefär någon minuts mellanrum) missljudet kommer igen.

Detta problem uppkommer inte om jag låter ljudet gå ut via den inbyggda ljudutgången på datorn (en G4 "Quicksilver" med 512 MB minne och Mac OS X 10.3.5).

Jag har snackat med Luthman som har bytat ut kortet mot en nyare revision. Samma problem.
Testade nyligen kortet i en en blå vit G3a. Samma problem.

Igår tog jag mig tid och satte in kortet i en kompis PC med Windows XP och där var det inga problem. ingen distorsion hur mycket och länge jag än spelade.

Det måste alltså vara något krux med drivrutinen till Mac OS X. Eller? Är det bara jag som har detta problem?

Lyssna gärna här.

Det är lite dist på mer än ett ställe (spelade in med mikrofon mot högtalaren) men ni hör nog var i ljudsnutten felet kommer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-08 22:46

Har du provat ändra inställningarna för ljudkortets buffert?

Att köra Audiophile 24/96 på en Mac är dock rätt poänglöst,
kortets ljudkvalitet är säkert bara försumbart bättre än din
Macs interna ljudkort.

  • Medlem
  • 2004-09-08 22:58

star-affinity: Är det samma problem om du spelar upp en låt i Reason? Sprak i ljudkortet men låter ok på inbyggda ljudet? Sprakar det alltid på samma ställe i låten i sådana fall?

PF: Är inte 24 bitar 96 kHz bättre än vad nu äppelburkarna har? Hittar absolut inga specar på vad som egentligen sitter i äppelburkarna i ljudväg, vet bara att det skall vara väldigt bra för att vara inbyggt ljud, skulle dock tro att Audiophile 24/96 är bättre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-08 23:06

Mja, det är ett 24/96-kort förvisso, men att höra skillnad på det i praktiken med ett så simpelt kort - som Audiophile trots allt är - är väldigt svårt - det är näppeligen ämnat för musikproduktion, möjligen då i hemmiljö. Mina erfarenheter av kortet säger att det t om har en viss benägenhet att brusa. Det är något macarnas interna kort inte nämnvärt gör. De korten är 16/44.1 men möjligen 24/96 i G5-bestyckade macar - är ej säker på detta. För att man verkligen ska höra skillnad på macens interna kort och ett man betalar extra för bör man upp till Motu 828 och liknande kort. Enl min mening kan Audiophile inte riktigt mäta sig med klassen "över 5000 kronor", om vi ser till riktpriser de senaste 2-3 åren. Ljudkvaliteten är med andra ord förmodligen jämbördig eller endast svagt förbättrad med Audiophile-kortet.

PF: jag är rätt säker på att jag har testat att ändra på ljudkortets buffert, men det var länge sen. Ska testa igen. Tack för tipset!

jgb: nej, missljudet uppkommer inte om jag bara spelar upp musik i Reason eller via andra program. Det är bara när jag spelar på MIDI-klaviaturen. Jag skulle nog vilja påstå att det uppkommer med en sorts regelbundenhet. Kanske en minut eller lite mer emellan. Fast ibland är det inte så alls. Ibland kan man spela samma toner hur mycket och länge som helst och sen hoppa man nån oktav upp eller ned och då kommer det.

PF: Det är möjligt att du har rätt. Kanske inte är så jättestor skillnad på ljudet som kommer ut mellan det inbyggda och Audiophile-kortet. Det var främst MIDI och rejäla (RCA) kontakter för ljud in som jag köpte kortet för. Sen blir det också lägre MIDI-latency om man tar ut ljudet på Audiophile-kortet istället för det inbyggda.

Hmm...
Testade att sätta in hörlurarna i förstärkaren som jag tar in ljudet från Audiophile-kortet med. Då kunde jag spela länge och mycket med "Rhodes" som är i "default"-låten i Reason. Startade sen låten och spelade på MIDI-keybaordet i den även efter jag pausat låten. Först då kom missljudet. Knaksigt.

Testar lite till....

Det är föresten bra mycket lägre latency på den G3:a jag nu har ljudkortet i jämfört med den många gånger snabbare PCn jag testade kortet i innan! Fast där kom inte missljudet förstås...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-09 01:27

Där har du det. När du ökar buffertstorleken ökar latency. Nu har du låg latency och låg buffert, men förmodligen för lågt satt, och då pallar inte datorn = knaster uppstår.

Men även här så - midilatency är låg med interna ljudkortet också. På en G3 med MacOS 9 så får du 11 ms latency vilket är helt dugligt. På en snabbare maskin med MacOS 10.3 så kan du ställa det interna ljudkortet så du får en latency på 4-5 ms. Exempelvis G4:an du pratade om i en annan tråd.

Så om man har en bärbar Mac och ett USB-klav räcker det gott, t ex.

Om du vill veta mer om hur du gör inställningarna, berätta exakt vad det är för maskin och OS osv. Du kan förstås även vända dig till Propellerheads support / och även kolla supportsidorna på www.propellerheads.se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-09 01:44

(Ska förresten tillägga att ljudkortet du fick utbytt förut med andra ord är felfritt. De här inställningarna är väldigt viktiga för att det hela ska bli rätt. Detta knaster uppstår alltid, med exakt alla ljudkort, om man ställt buffert för lågt för vad dators CPU klarar etc. Vi skrev en artikel i förra månadens nummer av tidningen Studio som förklarar det hela rätt OK).

  • Medlem
  • 2004-09-09 06:42

Hur mycket buffert ska man ha då?
När jag kör med 512 på det inbyggda ljudkortet blir det 11 ms latency och allt funkar klockrent.
Kör jag däremot med 1024 i buffert och använder Audiophile-kortet för ljud blir det 23 ms latency, men missljudet uppkommer i alla fall. Lite kortare är det dock än om jag har lägre buffert.

Är min dator för långsam (G4 867 MHz, 512 MB RAM, Mac OS X 10.3.5)? Varför fungerar det perfekt när jag använder det inbyggda ljudkortet (Apples)?
Finns det någon annan som kör Reason på Mac och har Audiophile24/96-kortet som kan bekräfta att det ska fungera? Det är som sagt inte helt lätt att upptäcka. Man kan ibland spela på i flera minuter och allt låter perfekt, men så plötsligt; kriignhfga!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-13 16:16

Det låter som om dina buffertinställningar är OK. Då är det förmodligen keffa drivrutiner tyvärr. Kolla runt på www.m-audio.com & släng iväg mail till både dem och Propellerheads.

Inte en chans att datorn är för långsam! Den är rätt snabb faktiskt. När jag jobbade på Propellerheads (fram till 200210) så fanns fortfarande gott om folk som körde på 604e-Macar & G3:or var mer regel än undantag. Med en G4 kan man praktiskt sett inte maxa ut Reason, åtminstone om vi talar om dagens version, citera mig inte om 10 år...

Har du testat att gå tillbaka till en tidigare version av Mac OS X? Har nämligen själv haft problem med en MAC som blivit segare och segare både vid uppstart och under användande. Dock inte vid användande i det sammanhang som dit problem härstammar ifrån. Men vid konsultation med Apples support så var deras råd att man skulle gå tillbaka till version 10.3.4 pga av att den nya versionen (10.3.5) innehöll vissa "buggar" som kunde sega ner systemet och få vissa applikationer att fungera ostabilt. Vilket var just de felen som börjat visa sig på min dator. Skall dock tilläggas att jag är nybörjare på MAC så detta kanske är helt orelevant i sammanhanget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-18 20:42

Ciao!

Jag har samma problem(och ett likadant kort) verkar det som. Har testat med att ändra latency och andra inställningar, samt nya drivisar. Har även kollat så att jag inte har några schemalagda program körandes i bakgrunden. För det mesta funkar det bra, men det gör ont i mig när oljudet kommer. Lovar att höra av mig om jag kommer på lösningen.

kör G4 733Mhz, 10.2.8 (OS X)
896 ram
120 gb HD(7200 rpm) där alla ljud ligger
40 gb HD(5400 rpm) systemet - Reason

/m

massive;
Har du funnit en lösning?
Jag tror tyvärr inte att det hjälper. M-Audio får ta och fixa sina drivisar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-28 01:21

njet!

Ursprungligen av star-affinity:

massive;
Har du funnit en lösning?
Jag tror tyvärr inte att det hjälper. M-Audio får ta och fixa sina drivisar.

Det ser mörkt ut. Har testat det mesta. Bah!!

/massive

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 22:29

Maudio......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 01:28

star-affinity (tycker fortfarande ditt nicknamn påminner om ett av fabriksljuden i Ensoniq SD2) - jag antar att kontentan av dina problem är: PC-fix å trix är inte riktigt applicerbart på en Mac. Byta ljudkort internt, byta grafikkort internt; ptja, visst går det, men köp då inte samma prylar som PC-nissarna utan köp prylar som är mer anpassade / lämpliga för Mac. Prylar som säljs av specifika Mac-handlare. De är inte många, men de serverar desto fler. Sök på nätet osv och fråga på forum som här innan köp. Det är det råd jag kan ge.

Tack för tipsen.

De säger ju att kortet ska funka med Mac. Jag tänker inte ge upp!
Ska ta och testa kortet i en snabbare dator. Om det är samma fel där ska M-Audio få sig en omgång!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-29 00:35

Hit them hard.

Tyvärr hör de till företagen som säljer så sjukt mycket att de sällan verkar bry sig om enstaka kunders märkliga problem bara. Det gäller f ö Apple också...

Nu är det bevisat!
Problemet händer inte bara "enstaka kunder".

Igår var jag på Musikbörsen här i Malmö och testade ett helt nytt M-Audiophile (alltså inte mitt) på en lika ny G5:a med dubbla 1,8 GHz processorer. Gissa vad? Samma problem där.

Hur de kan sälja en produkt som är så specialinriktad på en viss sak och den sen uppenbart inte fungerar som den ska fattar jag inte. Men man upphör väl aldrig att förvånas i denna värld.

Ska ta och ringa M-Audio ikväll och se vad de säger.

ljudkort...

interna kortet i G5:an är på 24 bitar och 44.1/48 KHz samplingsfrekvens.
Låter mycket bra och går att ställa in ner till 3 ms latency (128 bitars buffert)
Kör 6 ms och har aldrig varit med om drop outs och missljud, köpte ett Audiophile när jag skaffade Macen, men det funkade inget vidare med missljud som har beskrivits i den här tråden, så nu får det funka som Midi-interface

dött Midi

[Det är den #/!!"=?€#&"!!! drivrutinens fel! Nu blir det inget missljud, istället så dör MIDI-signalen efter ett tag. V Ä R D E L Ö S T !]

Är det därför som midit har börjat att lägga av efter en stund med 2496?

Har råkat ut för det titt som tätt efter att ha börjat att använda den nya drivrutinen, trodde att det var nåt fel med 10.3.6-uppgraderingen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-30 20:32

Bara klåpare på Musikbörsen skulle ens komma på tanken att köra sunkkortet Audiophile i en G5:a. Det är liksom som att lyfta in baksätet från en Volvo 240 i en Rolls, bara för att 240n hade... brunare nyans av brunt i tyget? Bizarre.

Snackade med M-Audio. De erkände att det var ett drivrutinsproblem och sa att de jobbar på en ny. När den skulle komma visstes inte, men det är i alla fall "high priority" på att få ut den.

Vill bara påpeka att Audiophile 24/96 låter 100 ggr bättre än Maccens inbyggda.
Körde på det inbyggda en vecka innan jag köpte ett AP24/96, och det har enorm latency, pumpar rejält om man använder fler än c:a 4 kanaler och låter helt enkelt illa.

Har inte haft något av problemen som nämns tidigare i tråden. Laddade ner drivisar ifrån m-audio´s site och det rullar klockrent.

Ursprungligen av monsito:

Vill bara påpeka att Audiophile 24/96 låter 100 ggr bättre än Maccens inbyggda.
Körde på det inbyggda en vecka innan jag köpte ett AP24/96, och det har enorm latency, pumpar rejält om man använder fler än c:a 4 kanaler och låter helt enkelt illa.

Har inte haft något av problemen som nämns tidigare i tråden. Laddade ner drivisar ifrån m-audio´s site och det rullar klockrent.

Kör du in MIDI och ljud ut via de analoga RCA-kontakterna utan missljud så får jag gratulera.

Jag fick ett tips om att testa drivrutiner på den tyska webbsidan http://www.m-audio.de
Har laddat ned dom och de verkar ha ett annat (nyare?) build-nummer...

Ska testa och se hur de fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-05 17:39

"Körde på det inbyggda en vecka innan jag köpte ett AP24/96, och det har enorm latency, pumpar rejält om man använder fler än c:a 4 kanaler och låter helt enkelt illa."

Och du har helt rent runt omkring... och bakom spakarna? Interna ljudkortet ger 3 ms latency i Reason. Pumpar rejält... om man överstyr? Visst. Det interna ljudkortet låter helt enkelt väldigt bra.

De där tyska drivrutinerna var inte ett dugg bättre...

jag tycker ni klagar väldigt mycket! när jag satte in 24/96:an i min pc dog hela skiten för moderkortet brändes!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-10 12:06

Jag förstår inte vad ni gör...jag har kört Audiophile i säkert 3 år i tre olika datorer å har aldrig haft ngt problem.

Bevaka tråden