För loopar skulle jag definitivt säga Live 4, alternativt Garage band eller Tracktion (det senare kostar $80, det förra 500kr i iLife-paketet). Live 4 klarar också av midi och VST/AU-pluggar och jag tycker personligen att det är väldigt smidigt att jobba med.
Nackdelar? Det är slött på Mac. På en G5 rullar det tydligen bra, men nånstans där vid din dator går gränsen för rimlig prestanda. (Nu använder jag mest Reaktor ihop med Live, och inte heller det är särskilt optimerat för Mac. ) Med Logic tror jag du får ut betydligt mer prestanda. Vissa test jag sett skilde det 4ggr mellan Live och Logic på samma maskin, men då var det olika pluggar (reverben iallafall) vilket gör det svårt att jämföra.
Tracktion gillar jag också - lite samma tänk som Live med allt i ett fönster, men inte fullt lika polerat. Men för $80 är det ett kanonprogram som många tycker är snabbare att jobba med än Logic, Cubase osv.
iDrum är väl bara att köpa om man vill ha det, å andra sidan följer det med en sampler (EXS24SP) i Logic som gör ungefär samma sak. Fördelen är att man får med ljud, men å andra sidan finns det mer trumljud än man rimligen kan använda att ladda hem på nätet.
Vad är det för slags musik du tänkt göra?