Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om Logic Express 6.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag funderar på att köpa logic express 6 och undrar vad som krävs av min dator. Jag har en Power Mac G4 867 mhz med 1 Gb ram, kommer detta att funka?
I så fall, hur många audio kanaler tror ni jag uppskattningsvis kommer att kunna jobba med?
Jag kommer också att vilja arbeta en del med loopar och undrar om Logic är bra till detta? Jag har också hört att man skall kunna annvända idrum till Logic, stämmer det? Och i så fall vart kan man få tag på den?
Har ni några tips på externa ljudkort som fungerar bra till logic express 6 (ca 2000 kr)? Jag behöver bara kunna spela in ett instument i taget (koppla in mic i ljud kortet).
Vore tacksam för svar!

mvh

Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-13 16:24

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=6485 kan vara en bra början. Din dator funkar bra till Logic, i synnerhet till det du ska göra. Kolla även in Ableton Live 4 - www.ableton.de som kanske t om är än mer lämpat. Bra ljudkort är t ex ett begagnat Digidesign M-box (köper du ett sådant ingår även Pro Tools LE, även detta kan vara ett vettigt program att använda).

Jag gjorde ett test för en tid sedan (när G5 introducerades) och testade Logic. Dels använde jag som jämförelse min 2 x 867 Mhz med 1 Gb RAM. Jag postar testet i tråden som PF hänvisar till då den tar upp ungefär samma ämne.

För loopar skulle jag definitivt säga Live 4, alternativt Garage band eller Tracktion (det senare kostar $80, det förra 500kr i iLife-paketet). Live 4 klarar också av midi och VST/AU-pluggar och jag tycker personligen att det är väldigt smidigt att jobba med.

Nackdelar? Det är slött på Mac. På en G5 rullar det tydligen bra, men nånstans där vid din dator går gränsen för rimlig prestanda. (Nu använder jag mest Reaktor ihop med Live, och inte heller det är särskilt optimerat för Mac. ) Med Logic tror jag du får ut betydligt mer prestanda. Vissa test jag sett skilde det 4ggr mellan Live och Logic på samma maskin, men då var det olika pluggar (reverben iallafall) vilket gör det svårt att jämföra.

Tracktion gillar jag också - lite samma tänk som Live med allt i ett fönster, men inte fullt lika polerat. Men för $80 är det ett kanonprogram som många tycker är snabbare att jobba med än Logic, Cubase osv.

iDrum är väl bara att köpa om man vill ha det, å andra sidan följer det med en sampler (EXS24SP) i Logic som gör ungefär samma sak. Fördelen är att man får med ljud, men å andra sidan finns det mer trumljud än man rimligen kan använda att ladda hem på nätet.

Vad är det för slags musik du tänkt göra?

Jag kör Logic Express på en G4 867Mhz och det är fullt tillräckligt.
Brukar ha två spår för gitarrer, ett för bas, och 2-3 stycken för sång på alla låtar men brukar sedan lägga till ytterligare några spår med bakgrundsgitarrer som knappt hörs och ibland även tamburin eller bakgrundsägg osv osv. På en normal låt har jag mellan 6 och 10 audiospår (många med effekter), och hurmångaspårsomhelst som spelas ifrån EXSP24.

Det har hänt någon enstaka gång att någon kanal med mycket effekter på segar ner datorn men då trycker man bara på freezeknappen så frigörs all kraft som effekterna på det spåret använt.
Jag tror inte du behöver en snabbare dator men om du däremot tänker jobba mycket med loopar så vet jag inte om Logic är rätt för dig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-13 17:46

Iofs kan man jobba med loopar om man använder ReCycle. Man ska kunna "dra och släppa" Rex 2-filer rätt in i Logic-arren. Funkar detta med Express tros?

jajustdetja, det glömde jag att nämna: ihärdiga rykten gör gällande att Logic 7 ska få samma loopmotor som Garage band, så att jobba med loopar skulle bli enklare i såna fall. Samma rykten säger att Logic 7 dyker upp i oktober, så det kan vara värt att vänta. Det är i såna fall Apple Loops, och jag vet inte hur det funkar med vanliga samplade loopar. Live har en automagisk recyclefunktion för loopar, vilket kan vara ett plus om man inte vill skaffa fler program.

För att utvidga det romaneko sade så kan jag nämna att jag kört 15-16 audiospår + ett otal effekter (mest kompression och eq, men också en eller två reverb) på min PB550, på den interna hårddisken och med ganska dassig processor för just ljud (liten cache). Det var iofs OS9.

  • Medlem
  • 2004-09-13 18:34

"ihärdiga rykten gör gällande att Logic 7 ska få samma loopmotor som Garage band, så att jobba med loopar skulle bli enklare i såna fall"

...mm, men illavarslande om man inte har G5 kanske?

"Ihärdiga rykten"? Snarare rena fakta eftersom Apple har en pressrelease från den 15 Januari i år som tydligt säger vad som kommer att ingå i Logic 7.

http://www.apple.com/pr/library/2004/jan/15nextgenaudio.html

"?The next generation of Logic will bring a new level of sophistication to computer-based music production,? said Rob Schoeben, Apple?s vice president of Applications Marketing. ?With Sculpture and UltraBeat, Logic users will have the ability to create more dynamic and expressive sounds than ever before, and with support for enhanced Apple Loops, they?ll have the convenience and flexibility of loop composition combined with the power of a world-class sequencer.?

"Guitar Amp, a new full-featured guitar amplifier simulator, recreates the sounds of the best known guitar amplifiers by providing impeccably developed amp emulations along with parameters for configuring all other details that make up signature amplifier sounds"

Okej, jag hade för mig att det var okonfirmerade rykten (förmodligen efter att ha läst för många trådar om just Logic 7:s eventuella features).

Jag får tacka för alla svar! Nu känner jag att jag fått lite mer kött på benen inför det stora valet av program! super

1
Bevaka tråden