Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fula syntar då??

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om vi vänder på det då..? Vilka är dom fulaste syntarna då?
Är det dom med minst rattar och spakar eller..?
Jag tycker ju själv att Alesis Quadrasynth är en ful rackare..(fast jag haft en)
Han som designade volymratten måste varit synskadad!

...Eller Casio Cz-serien, ser ju ut som instrumentpanelen på en 70-tals-skoda!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-02 22:15

En hemorgel med inbyggd bilstereo, kan det bli fulare?

Neeeeej...cz-serien är ju snygga ju!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-02 22:23

Om man bortser från alla leksaks-synthar och keyboards så tycker jag att Yamaha DX-7 platsar bland de fulare ...

  • Medlem
  • 2004-10-02 22:21

Denna är väl ingen höjdare?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-02 22:24

Siel Crusie

  • Medlem
  • 2004-10-02 22:28

DX7an är väl sexig, särskilt om skicket är bra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-02 22:36

Ful-snugg:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-02 22:42

Håller med neriks. Bajsbrunt har aldrig varit snyggt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 22:48

Teisco 400 F - Yuk!

Jag tycker att korg triton förmodligen är den mest tråkiga och opersonliga synthen....den ser ut som en avancerad hemmakeyboard och saknar attityd överhuvudtaget!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-02 22:54

Mja, isåfall landar min röst lätt på Yamaha Motif. Yamaha måste ha den sämsta designavdelningen.

Ursprungligen av Mårre:

Mja, isåfall landar min röst lätt på Yamaha Motif. Yamaha måste ha den sämsta designavdelningen.

Vadå?? Tycker du inte om silvermetallic??

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-03 13:23
Ursprungligen av OLW Rulez:

Vadå?? Tycker du inte om silvermetallic??

Snarare att displayen e för liten, "hajfenorna" (eller spoilers) på gavlarna ser fruktansvärt fula ut samt att hela maskinen ger ett "sådär"-intryck på mig. Ljuden e bra men det e det enda positiva. Triton å Fantom har större skärmar å det e bra (även om Fantom inte heller e ngt designmästerverk).

Jo i och för sig så är nästan motifen värre...men triton fick helt enkelt symbolisera den sortens synthar

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-02 23:12

Roland AX1 och AX7. De är ohyggligt fula. Konceptet är bra, men designen är fruktansvärd!

Jag håller med enapa om att siel cruse är skitful.
Ok,sen har vi ju alla nya emusynthar! Jag skäms ;0)

Jag har nog lite annorlunda syntsmak om man jämför med er tror jag,
Tycker att Triton är ful men tycker samtidigt att triton rack är något av det snyggaste som finns.
Virus Classic tycker jag ser förjävlig ut men älskar Indigon i både original silver och redback edition (redback är lite snyggare dock.)
Gillar utseendet på Alesis ION men tycker att Micron är något av det fulaste som tillverkats.
Vilket ställer till det för mig, vill egentligen ha en micron (liten, smidig, reverb, sequenser osv) men kommer nog ändå att skaffa mig en ION igen för den är så snygg.
Har en mysko hatkärlek för MS2000R oxå, en av dom första syntar som jag tyckte om utseendemässigt, men tycker inte om att jobba med den (har haft 2st).
Cwejman synten fick mig att bli knäsvag förövrigt, liksom Machinedrum (som jag äntligen har skaffat en efter att ha drömt om den i flera år.)
Ogillar äldre syntars utseende med få undantag såsom Prophet 5 till exempel.
Gillar inte alls "Wave" och nämn inte andromeda för högt när jag är med *yuck* (Om vi inte pratar om den ombyggda "Aurora versionen som nämdes i någon tråd förut.)
Så tycker jag iallafall,

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-03 00:48
Ursprungligen av Dualrange:

Gillar utseendet på Alesis ION men tycker att Micron är något av det fulaste som tillverkats.

Hoppla! Där ser man! Jag tycker nämligen helt tvärtom. :kaaaka!:

Ursprungligen av Mårre:

Hoppla! Där ser man! Jag tycker nämligen helt tvärtom. :kaaaka!:

Jo det är ju bara det att jag har rätt och du har fel :hmmm: :rolleyes:

Yamaha YS-200 utan tvekan. Kan ni tänka er att jag haft en sådan och jag gillade den.

Bild från vintagesynt.org

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-03 00:59

Håller med mårre där faktistk. Micron är enkel och clean i sitt upplägg, vilket passar en liten mindre synth alldeles utmärkt tycker jag. Önskar jag hade köpt en micron istället för en microkorg som är hur plottrig som helst... (micron fanns iofs inte på marknaden när jag köpte microkorgen, men jag önskar...jaja...ni fattar...:D)

Tycker nog att dx 7 är riktigt ful, så ful att den borde vara olaglig.

jag håller med enapas om att Roland SH-1000 är Fulsnygg... jag har haft en sån och den hade kunnat vara lite snygg om dom gjort dom där färgglada flipparna undertill lite sexigare. Dom gjorde mig mycket irriterad.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-03 14:42

Det finns många olika aspekter på estetiken vad gäller syntar. Det kan vara materialval, ljuden, gränssnittet, eventuell tryckt grafik osc.

Tittar man på materialval så är t.ex. Casios CZ-serie och många andra syntar från samma period rätt fula i och med att det är svart/grå plast med pastellfärgade plastknappar. Jag har själv en CZ-101 som förvisso låter fantastiskt bra men som är ful och plastig.

Sedan finns det andra burkar där det ser ut som om man har satt en PRAO-elev på att göra den grafiska designen (oftast är det logotypen som suger mest). Av exemplen nedan har jag t.ex. en 777:a och återigen måste jag säga att det är en fantastisk maskin, byggd i riktig plåt med solida träsidor och massor av sköna rattar MEN så har de klämt dit en logotyp som är riktigt amatörmässig. Tyvärr.

Wiards moduler är också i en klass för sig när det gäller anti-estetiska paneler. Det ser ut som om Nordman har fått designa dem.

  • Medlem
  • 2004-10-03 14:55

Igentligen finns det inga fula syntar, bara fula syntare.

En synt som vid första intrycket ser förjävlig ut kan bli riktigt snygg om den låter jävligt bra....däremot en ful syntare...äsch jag säger inget mer!

Jag håller delvis med kloon...det finns egentligen inga fula synthar...de flesta har någon charmig detalj som gör dem snygga..och en pryl kan ju faktiskt vara fulsnygg!

Bevaka tråden