Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthköpet?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-06 15:14

Med risk för att vara lite fantasilös.. men vilken är den synth som ni minst nöjd med med tanke på pris, flexibilitet, egenskaper osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-06 15:15

Ensoniq VFX SD. Ball på ytan, buggig under och med kefft MIDI.

MC505 tror jag... Jag var nog fel målgrupp.

Roland D-110 följd av D-50.
Jag och the "LA-sound" går inte ihop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 15:59

Yamaha CS1x .. *yuck*

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-06 16:04

Korg Trident ... Trodde att den skulle låta lika fet som den ser ut ... men det gjorde den abslut inte

Roland MC-303 Groove Box. Blev ni förvånade att jag skulle skriva så?

Citat:

Yamaha CS1x .. *yuck*

Sålde min efter ett tag, men jag tycker ändå att det var ett bra köp. Utnyttjade den till max året jag hade den... Sen hade den spelat ut sin roll, och jag gick vidare mot nya storslagna syntäventyr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 16:15

Köpte en sådan här. Elektroniken var i tok dåligt skick vilket jag upptäckte då jag testade den.. Tyvärr det hände en incident hos säljaren som gjorde att jag inte kunde gå iväg tomhänt.
Jag blev akut magsjuk (kände det redan då jag var på väg) då jag inte hittade toaletten spydde jag ner säljarens diskho och disk Jag kände att jag måste köpa den då jag slapp städa upp. :hmmm:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-06 16:24
Ursprungligen av Demokid:

Jag blev akut magsjuk (kände det redan då jag var på väg) då jag inte hittade toaletten spydde jag ner säljarens diskho och disk Jag kände att jag måste köpa den då jag slapp städa upp. :hmmm:

Haha ... Jösses! Den var bra! ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-06 16:50

Och därmed har vi även ett bidrag till högen "din snuskigaste syntaffär"

  • Medlem
  • 2004-10-06 16:52

HAHAH.. det bästa jag hört..

  • Medlem
  • 2004-10-06 17:20

Yamaha FS1r. P.g.a. användargränssnittet så samlar den mest damm. Däremot så låter den så bra att jag inte säljer den...

Demokid det där var den värsta historian hittills.

Jgb: I agree with you! FS1r är den synth jag har haft längst.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-06 18:45

Emu Proteus FX...den var ingen höjdare...
Paia P9700S...fick den aldrig att fungera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 12:59
Ursprungligen av lasselu:

Paia P9700S...fick den aldrig att fungera...

Vad är det som inte fungerar. Funkar ingen av modulerna?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-07 15:28
Ursprungligen av tommyc:

Vad är det som inte fungerar. Funkar ingen av modulerna?

Filtret fungerar som det ska, tror jag...men sen är det kört...
Midin trackar inte...oscillatorerna går inte att kalibrera...noise-generatorn är död...
När jag väl hade byggt den, vilket i sig var jättekul, så orkade jag inte engagera mig i felsökning...så den står i ett skåp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 16:19
Ursprungligen av lasselu:

Filtret fungerar som det ska, tror jag...men sen är det kört...
Midin trackar inte...oscillatorerna går inte att kalibrera...noise-generatorn är död...
När jag väl hade byggt den, vilket i sig var jättekul, så orkade jag inte engagera mig i felsökning...så den står i ett skåp...

Jag hade en del skumma problem med oscillatorerna som visade sig bero på att min nätadapter var för svag. När jag köpte en kraftigare (1.5A) så blev allt frid och fröjd!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 18:50

Roland U-220, tätt följt av Roland D-70.
*Ryser* :eek:

cs1x här också.. den var verkligen ett misstag

D-50.. passar inte den musik jag sysslar med. forhoppningsvis blir jag av med den snart...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 22:08
Ursprungligen av wake09:

D-50.. passar inte den musik jag sysslar med. forhoppningsvis blir jag av med den snart...

Om den blir _riktigt_ billig så kan jag ta den, jag är lite sugen på en fjortonde! :kaaaka!:
http://blackmesa.mine.nu/~lemon/gear_a.htm

*scrolla till Roland D-50"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 19:49

Tjaa, om vi säger som så, den synth som har varit överlägset närmast att åka ut är min Yamaha S80 + PLG150-AN...

Jag skulle inte riktigt kalla den ett dåligt köp. Jag behövde (och behöver fortfarande) en bread&butter-synth, med bra klaviatur, och lite midicontrol-möjligheter är ju inte fel. De prylarna uppfyller den utan problem, det jag främst har emot den är att jag verkligen gillar att skruva och pilla på mina synthar, och då ska de vara snabba, logiska och framförallt roliga! (har inget emot komplexa saker i sig, har ju både en modular och en XTk, och de är nog mina favvos...) Menysystemet i S80:n, samt integreringen mellan S80 och PLG-kort är INTE roliga! Inte alls!! Editorn till AN-kortet är inte så kul den heller faktiskt.

Problemet är att jag inte riktigt hittat något jag tycker nämnvärt bättre om heller i samma kategori och prisklass. (K2500X/2600X är definitivt bättre, men det var det där med samma prisklass...) Byta till en Kurzweil PC88 + K2000 rack? Hmm, tanken har slagit mig...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-06 19:49

D550 - att återköpa syntar kan ibland ge otäcka överraskningar.

Tur att jag aldrig fick den CS1x jag beställde när den kom...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-06 20:24

Jag köpte en Tr-707:a förra året och sålde den rätt snabbt igen, en trummaskin var inte min grej riktigt, jag programmerade ju trummor i datorn ändå.
Sen köpte jag en RX-21 billligt för jag tänkte att jag skulle "benda" den, men det visade sig att den kraschade så fort man petade på kretskortet så det var nog det sämsta köpet, för jobbigare och tråkigare trummaskin får man leta efter.

Jag funderade visserligen på att benda 707:an men det kändes som att de var värd för mycket pengar för det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-06 20:32

Sämsta synthköpet utan tvekan: Seil Cruise ... Fy phan, vilket skit! Köpte den mest för att köparen blev så ledsen när jag sa NEJ DEN VILL JAG INTE HA, så fort jag såg den. (hade dock turen att kunna byta bort den kvickt till en affär som inte ens kollade vad som fanns i caset. Det räkte med att säga att det var en analog "synth").

Miragen var rätt kass om man ska vara ärlig.

edit: Eller får man nominera en sequencer?
Alesis MMT-8, solklar vinnare av "sämst"-pokalen.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Miragen var rätt kass om man ska vara ärlig.

edit: Eller får man nominera en sequencer?
Alesis MMT-8, solklar vinnare av "sämst"-pokalen.

oj, oväntad - har hört att MMT-8 är klockren.

många som använder den live, även "större" namn som autechre och funkstörung. behöver iofs inte betyda något egentligen, men ändå.

ruddock420: Även Orb använde den visst. Fattar ingenting.
Minnet är snålt, inget sväng och värst av allt:knapparna!
Dom är lika värdelösa som på ZX Spectrum, om någon minns den...
Till sist krävdes det en mindre brottningsmatch för att få igång Record.
Iofs så använde jag min i flera års tid, men blev faktiskt lättad när den till sist lade av...

Bevaka tråden