Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthköpet?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dumb Dan:

Minnet är snålt, inget sväng och värst av allt:knapparna!
Dom är lika värdelösa som på ZX Spectrum, om någon minns den...

Och då är knapparna är precis samma som satt i bilstereon i någon BMW-modell.
Konstruktören av MMT8an har berättat för mig på en mässa när han satt i sin nya bil och blev helt till sig när han pillade på bilstereon och insåg att han "bara skulle ha de knapparna" på MMT8an. Bizarrt!

Ursprungligen av j antoni:

Och då är knapparna är precis samma som satt i bilstereon i någon BMW-modell.
Konstruktören av MMT8an har berättat för mig på en mässa när han satt i sin nya bil och blev helt till sig när han pillade på bilstereon och insåg att han "bara skulle ha de knapparna" på MMT8an. Bizarrt!

fan sitter du i förenta staterna och gör foruminlägg?

mitt sämsta köp är också cs1x, strax därefter kommer mc-303. mt-32 var inte så kul heller men jag gjorde fin bodysynth på den 1992 eller nåt...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-07 19:30

I mitt fall handlar det nog om slarvigt byggande...:p

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 11:41

Köpte en Yamaha SY-1 för några år sedan för 1500 kr. Det var nog mitt sämsta syntköp. Gud vilken tråkig synt om man nu kan kalla den synt.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 12:45

Är inte det Yamahas allra första synt? Koolt att höra ngt om den iaf!

Dåre som man är måste man även se den på bild:

Rätt söt iaf, lite samma designfilosofi som på Rolands första SH-syntar (och även den mig numera mycket kära Jupiter 4:an).

den allra sämsta synd i förhållande pris-prestanda som jag köpte ny är solklart KORG X# .. vilket satans skräp för att vara helt ärlig...

MC-303 jag var ung och naiv, trodde väll att det var en tb-303 med inbyggd 909.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 19:20

MC-303:an jag med. Jag läste alla varningar, men trodde att jag skulle kunna använda den som sequencer i fall ljuden sög. Jag tror jag sålde den efter typ 2 dagar. USCH.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 22:03

Fasen. Jag börjar bli övertygad om att jag ska köpa en MC303 igen bara för att ge mig tusan på att göra lite kul grejer med den! Jag gillade den skarpt! Tills jag skulle koppla den till MIDI och köra den som multitimbral modul, det gillade den inte. Men den var ju ruskigt kul att göra småskissprylar med. Vad har ni sett dem gå för, som lägst?

"Vad har ni sett dem gå för, som lägst?"

Strax under 1000,- i fungerande skick, preprut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 22:43

Skyll dig själv.

Kork Triton! är mitt sämsta köp.

Den hade kunnat vara nästan perf om ljudet inte var så förbannat komprtimerat och burkigt, jag vet att många användare tycker att den låter mycket bra, men då har de förmodligen inte tvättat öronen på länge.

Vet inte varför den låter som den gör, men filterdelen i Triton måste ju också vara bland de sämsta i historien, och det kan vara just detta som avgör ljudkvaliteten?

Filterdelen är så statisk och entonig att det är hopplöst att ratta fram en bra synthbas, det finns inte ett spår av analogkänsla och hur man än försöker att vrida till ljudet så låter det bara trist och platt.

Synthen som sådan är bra och den har ett bra urval ljud som kunde varit intressanta om de inte var så komprimerade.

Triton duger till Hip Hop där ljudkvaliteten inte är prioriterad och en massa onödiga Padljud, efxljud.

Detta är vad jag tycker!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 23:23

Här kanske?!?
http://www.blocket.se/view/4104931.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0
Garanterat prutbart den är ute på tredje annonsvändan!

  • Medlem
  • 2005-01-08 22:44

Way to go!

Modigt!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-09 00:28

Hehe! Säg 5000kr för en kasse MC303. Det vore nåt det.
btw...har du checkat dina PM Volle?

MC303 är verkligen en usel burk - jag har dock aldrig ägt en, bara lånat.
Den uslaste burken jag haft i min ägo måste vara en Korg Poly-800 MKII. Ingen punch i ljudet, katastrofal midi och absolut pisskass attack. Tummen NER!

Novation Bass Station. Gah! Otroligt värdelös synth, allt är kass med den. Ljud, känsla, kvalitet, rubbet.

Ursprungligen av sawtooth:

Novation Bass Station. Gah! Otroligt värdelös synth, allt är kass med den. Ljud, känsla, kvalitet, rubbet.

Va lustigt... rackversionen av den har jag haft mycke kul med

Verkligen? Hur då? Man kan ju inte göra någonting med den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-09 03:50
Ursprungligen av sawtooth:

Verkligen? Hur då? Man kan ju inte göra någonting med den.

Fel! Man kan svära och slita sig i håret för mindre!

Den enda synt som har bytt program på sig själv trots att man haft Program Change avstängt på exakt alla ställen! Och det var på rackmodellen. Som snabbt byttes rakt av mot... ja, gissa? MC-303! I det läget var faktiskt den digitala 303:an alldeles särdeles välkommen och uppskattad, kanske det som grundlade min positiva syn på den silvriga boxen?

"Va lustigt... rackversionen av den har jag haft mycke kul med"

..säger han som samlar på leksakskeyboards

"Den enda synt som har bytt program på sig själv trots att man haft Program Change avstängt på exakt alla ställen!"

jag har för mig att tidiga versioner av waldorf pulse också är duktiga på sånt

Redsound Darkstar.. Verkligen oinspirerande och väldigt tunna ljud. Omöjlig att skruva till ljud med innan man totalt ledsnar.

  • Medlem
  • 2005-01-09 10:03

Min spectral audio neptune är nog mitt sämsta köp..synthen är bra..om jag gjorde trance..
vilket jag inte gör...den är en vildhäst i mitt stall med kontrollerbara instrument..jag har inte lyckas göra NÅGOT passande med den
Att den sedan skakades sönder när jag skickade den med posten för att få den såld gör inte att jag tycker om den mer.
Nu har jag en synth med en icke fungerande cutoff som hela tiden skenar iväg som jag inte kan använda...vad gör man med en sådan?

Nr 1: Basstation key
Nr 2: Basstation rack
Nr 3: Nordlead
Nr 4: Nordrack

Ja, vad kan jag säga, jag var analogtaliban på den tiden och dom här syntarna var en stor besvikelse när jag ville koppla in min atari bland all spänningsstyrd verksamhet. När jag hämtat mig från BS-key-köpet hittade jag en billig rack och tyckte att jag gjorde ett klipp, en billig skitsynt har ingen dött av tänkte jag....men jag dog nästan när jag testade rackens extra features som var en del av köpargumenten.

Fallet Nord -lead/-rack är fortfarande en gåta, den lät helt enkelt lam jämfört med mitt ljudideal på den tiden. När jag sålt Leaden dröjde det inte länge tills en rack fanns hemma....fattar än idag inte hur det gick till. Var jag full?....passande försvar kan kanske hämtas från andra sammanhang:

någon: -hur fan kunde du gå hem med henne?
jag: -hon var ju snygg!

Dom är ju snygga dom små claviorna...

Kanske borde ge NL en ny chans idag när jag är analog/digital/VA/mjukvaru-taliban. Gråter nästan blod när jag läser granntrådar och upptäcker att det fortfarande existerar "straightsyntare" som håller stenhårt på uttjatade analogargument.

Crumar BIT01 var heller ingen höjdare. Visst, den lät lite analogt, men maken till oinspirerande gränssnitt kommer bara Korg Poly-800 i närheten av. Så fort man hissade upp resonansen mer än till 1 så försvann ALL bas. Att sedan filtrena läckte så att alla ljud fisslade och tisslade kan man möjligen se som en feature. Jag kan acceptera ett oinspirerande gränssnitt om synten i sig belönar en med att låta fantastiskt och inbjudande, men så jävla kul lät den inte. Varken den eller Poly-800.

Kawai K4r är också en burk som är genuint dödstrist att göra ljud på. Men den kunde å andra sidan låta rätt okej om man inte var ute efter ljud med lite tryck i. Just det där smacket i ljudet är något jag saknar på många maskiner. Roland JV-1080´s syntbasar är helt oanvändbara om man inte dubblar, tripplar och kvadrupplar dem. De basar man ändå kan få ur den låter bara... döda. Äckligt. Den har för mycket General MIDI och på tok för lite käftasmäll. Men den har andra starka sidor. "Dödsbasarna" på JP-8000 är heller inget att skriva till mor och far om. Juno-106 hade bättre "omphf" i botten. Är det bara jag som tycker att "moderna" japan-syntar är pinsamt klena i smacket? Min Waldorf kan låta som en 10-kilos gädda rätt i bakhuvudet.

Har också haft en BIT01 och sålde den för att den var attans trist.

Vad menar Pippin? JV1080 kan ju basa till det som om Domedagsberget fick hobbitbesök! Det gäller att ratta på rätt ställe, vet du.

Fast det är sant att defeta basarna lyser med sin frånvaro i den oexpanderade varianten.

Bevaka tråden