Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha!!!!

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 21:01

Tjenixen!

Åh vad jag vill ha den här synten, den är så j***a snygg!!!

Snygg synt

\\Gnutten

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-06 21:01

Den var minst sagt snygg...å dyr! :eek:

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-06 21:02

Jösses ... (Drägglar så att det snart blir kortis i tangenbordet) ...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-06 21:07

Skicket får mig att tänka på den kille som kontaktade Keyboard Magazine häromåret. Han "hittade" ett gammalt inköp han gjort för många år sedan, och bad dem om hjälp. Han hade köpt flera Memorymoogar (!). Utan att använda dem. Så till deras redaktion kom 3 st... tror jag det var. Eller fler? Orörda i originalförpackning. De fotade och gjorde ett reportage. Jag tror han sålde dem eller behöll en, typ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 21:14

Wow! Rejält snyggt ex och med LAMM uppdatering. Det kostar ju typ 15 tusen att göra och sedan kommer frakt till Tyskland...
Skulle vara kul att testa att få leka med en Memorymoog.

Gnutten köp den så kommer jag och leker.

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 00:11
Ursprungligen av Demokid:

Wow! Rejält snyggt ex och med LAMM uppdatering. Det kostar ju typ 15 tusen att göra och sedan kommer frakt till Tyskland...
Skulle vara kul att testa att få leka med en Memorymoog.

Gnutten köp den så kommer jag och leker.

Det är klart jag vill köpa en Memory särskillt när jag fått lekt med en ett par gånger men jag har inga pengar just nu. Fast det är klart, den är billigare än JAM's och denna är en LAMM.
Faktum är att jag blev lite besviken första gången.
Memorymoogen är komplex och det gäller att lära sig hur den fungerar. Man ska t.ex. helst inte ha volymen på VCOerna på mer än 5 i mixern. Mer än 5 och det börjar dista på ett lite otrevligt sätt. När man väl lärt sig alla små saker låter den fantastiskt.

\\Gnutten

Ursprungligen av Gnutten:

Det är klart jag vill köpa en Memory särskillt när jag fått lekt med en ett par gånger men jag har inga pengar just nu. Fast det är klart, den är billigare än JAM's och denna är en LAMM.
Faktum är att jag blev lite besviken första gången.
Memorymoogen är komplex och det gäller att lära sig hur den fungerar. Man ska t.ex. helst inte ha volymen på VCOerna på mer än 5 i mixern. Mer än 5 och det börjar dista på ett lite otrevligt sätt. När man väl lärt sig alla små saker låter den fantastiskt.

\\Gnutten

Den är ju rätt skön i unisonläge också

• Oregistrerad
  • 2004-10-06 22:03

*flämt*
Vilket skick!
Jag lekte med en polares MemoryMoog ett par gånger och uppriktigt sagt blev jag besviken.

35 lök för en LAMM-utrustad MM är inte så blodigt. Det är vad vissa lycksökare vill ha fer en icke moddad MM. Jag har aldrig ens sett en i verkligheten, men jag är rädd att jag också skulle bli besviken på den. Efter allt snack om Moog och dess nästan mytologiska anstrykning så förväntar jag mig underverk. Men jag är nog inte tillräckligt erfaren eller kultiverad för att uppskatta och förstå den magi som kommer ur den. Så vart det i alla fall när jag testade en Minimoog. Men visst skulle det vara trevligt att ägan en. Hade jag bara den sortens pengar så hade jag köpt både det ena och det andra.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-07 08:34

F-n, jag var en hårsmån från att köpa en för 20 år sen...skulle ha gjort det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 09:06
Ursprungligen av lasselu:

F-n, jag var en hårsmån från att köpa en för 20 år sen...skulle ha gjort det...

Vad hade du fått betala för en Memorymoog för 20 år sedan??

MVH
Demokid

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-07 10:36
Ursprungligen av Demokid:

Vad hade du fått betala för en Memorymoog för 20 år sedan??

MVH
Demokid

Hmmm...minnet är inte vad det borde vara men jag har för mig att det var 23 000:-...

Mina drömsynthar i respektive prisklass (baserat på begagnatpriser jag har sett):

20 000:- -------> MemoryMoog
15 000:- - 20 000:- ARP 2600
10 000:- - 15 000:- Oberheim OB-Xa
5 000:- - 10 000:- Roland Jupiter 6
0 - 5000:- Moog Prodigy

• Medlem
  • 2004-10-07 13:05

Hittar du en ARP2600 i bra skick med klav under 20papp så köp direkt :eek:

Ursprungligen av steve:

Hittar du en ARP2600 i bra skick med klav under 20papp så köp direkt :eek:

Eller en Jupiter 6 för 5.000:-

• Medlem
  • 2004-10-07 13:19

Eller tipsa mej

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 15:05

Memorymoog är bångstyrig men låter varmt och fluffigt men även funkigt. Inte Oberheim-värme (salig fetma) utan mer definition som i minimoogen. Inte heller så långt ifrån Prophet 5, men Memorymoog har ju ytterligare en oscillator, så det blir mer rundör. Och så kan den ju låta som en bezemuth from hell också om man stämmer den rätt. "Om man ställer in den rätt kan den låta som en Maserati" ))

Det står ju en MM inne på musikbörsen i gbg...39.000:- ska de ha för den om jag inte minns helt fel....konstigt att de vågar ha den stående bland de andra syntharna då? Om man går över till gitarrhörnan så finns det gitarrer för typ 20.000 - 30.000 och dom förvaras minsann bakom glas!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 15:12

Du vet ju hur svettiga & flottiga gitarrister blir när de ser sina drömguror...

haha...men keyboardister svettas nog också när de ser en memorymoog...och hur lätt är det att rengöra när handsvetten rinner ner emellan tangenterna?

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-07 15:17
Ursprungligen av toandfro:

haha...men keyboardister svettas nog också när de ser en memorymoog...

Hehe ... snarare dräglar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 17:59

Memorymoogen är stört skön inte bara i unisonläge!!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 19:26

Den är jävulskt tung dessutom. Hur mkt väger den egentligen, 40 kg?! Klart lustig liten pryl att bära omkring på i bussar och annat i hardcase...

Kan informera alla tvivlare att jag:

1. Missade en 2600 i Uppsala för 10 500:- (säljpris) för bara några år sen. Men har sett fler under 20 papp genom åren. Men prisläget kanske har höjts nu...

2. Hörde från killen som köpte min AN1x att han hade haft svårt att bli av med sin Europa-uppgraderade JP6 för 7500:-

Prisgränserna som jag angav hade som syfte att visa "klassgränser" mer än att man skulle hitta en JP6 för 5000:- eller en Prodigy för 0:-!!!! Numbskulls!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-07 21:44
Ursprungligen av Hackemoff:

Kan informera alla tvivlare att jag:

1. Missade en 2600 i Uppsala för 10 500:- (säljpris) för bara några år sen. Men har sett fler under 20 papp genom åren. Men prisläget kanske har höjts nu...

Skämmes! Skämmes tamejfan!

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 21:49

Om man inte har bråttom att sälja sin synth så får man det priset man vill ha. Analogsyntar växer inte på träd och vill man ha analogtljud så är det bara äkta som funkar.

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 21:57

Ettor & nollor - USCH! (Ironi!)

...vill man ha analogtljud så är det bara äkta som funkar.

...& självklart spelar man in på _band_ & pressar bara vinylskivor, för annars är ju själva finessen med analogt borta! :rolleyes:

...eller spelar(& stämmer!) live såklart!

• Medlem
  • 2004-10-07 23:53

. Vill man ha analogtljud så är det bara äkta som funkar.

Håller jag helt med om:) Analog rules.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 21:59

Om man inte har bråttom att sälja sin synth så får man det priset man vill ha.

Gäller bara analog & kultsyntar av rejäl dignitet. Allt annat är stört omöjligt att sälja idag. Jag kan tänka mig sälja min V-Synth, men lär ju knappt få något för den. Och då är det inte kul.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 00:17

Jo det är klart det bara gäller ovanliga synthar. Folk tror på allvar att man bara behöver betala 8000 (Ha Ha) för en JP6... Det är en väldigt ovanlig polyfonisk analogsynth som låter jävligt bra. Den låter faktiskt lite som en polyfonisk SH101 (inget dåligt betyg). Den låter bättre än en Jupiter-8 ibland.
Installerar man Europa MIDI är den faktiskt mer avancerad än MKS-80, samma chip fast MIDI CC, Arpeggio sync till MIDI Clock m.m m.m.

Vad jag menar är att analogt kommer tyvärr alltid vara finare än VA. Som att köpa en jävligt bra Japansk sportbil. Den har bättre teknik, väghållning m.m. men tyvärr saknar den körglädje och känslan att köra en Limited, Italienskt fullblod med en V12 i ryggen som dessutom otroligt fett och kostar 2 miljoner kr...

MVH
Demokid

Bevaka tråden