Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar mac

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-07 11:43

Min dator verkar hålla på att ge sig, den krånglar och gör mig arg, så jag funderar över en bärbar mac runt 5.000:- är prisnivån jag satsar på.

Nu kommer alla frågorna på een och samma gång:

Jag kommer inte behöva nån värsting jag klarar mig gott och väl på min 1,46ghz/256mb just nu. Behöver köra midi och runt 10 audiospår och lite VSTdistar, vilket program som jag ska köra vet jag inte just nu.
Har kollat runt på beggade macar i 5tusenkronersklassen och det verkar vara ett par olika modeller som finns på annonsidor.
iBook G3 runt 500mhz
Powerbook G3 Pismo/Lombard 300-500mhz

Vad är skillnaden mellan iBook och Powerbook förutom att iBook är vacker att se på?

Ljudkort: visst är dom interna ljudkorten helt ok, kan ju åtminståne vara lika bra som mitt AudioWerk8?

OS är också lite rörigt, vilken verision bör man ha?

Finns det nått kul gratisprogram som kan hantera vstpluggar och enklare midisequensing?

Externdisk: En usb skulle vara praktisk att bara flytta över filer från min pc, men om jag kör midisport4x4 och eventuellt Mbox samtidigt funkar det då?

Sist men inte minst: Nån här som har nån lämplig dator att sälja? det verkar ju minst sagt otäckt att köpa en från nån okänd som kan ha vart och klättrat i berg och tältat i fuktiga klimat med den i väskan.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-07 12:58

Pismo med OSX. Fråga avart, han kör på det å e (så vitt jag vet) nöjd. Lombarden e snik-Pismo så den ska du nog inte ha.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 13:25

Man borde väl få en snabbare iBook G3 för 5000:-?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 14:38

Jag fick en Powerbook G4 / 400 för 4600:-, iofs ett klipp men den är vrålbra. Den käkar min farsas iBook G3 / 700 till frukost. En G4-processor bör datorn absolut ha, helst iaf. Är 5000 verkligen super-super-max? Jag tror 6500:- ger dig något rejält nämligen. Se till att hålla koll på sajterna som gäller; www.99mac.se, www.mactorget.nu, www.datafynd.se, www.macskroten.se, www.vendolin.se, www.blocket.se. Finns säkert fler oxå!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-07 14:39

Erik: Vart bör man leta efter bättre priser? jag har kollat mactorget och 99mac och det verkar vara rätt dyra priser på dom, är det dags att ta fram prutaren i mig?

avart och ni andra som kör på liknade modeller, vad har ni för några tankar och erfarenheter??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 14:43

OS-version; antingen OS 9 (9.2.2) eller OS 10 (10.3.3) bör du satsa på. Nian fasas ut mer och mer. Och är helt borta i vissa kretsar. Egentligen inte heller jag rekommenderar någon som är ny på Mac då det gärna kräver att man vet lite om Mac. Tian är det hetaste just nu och mycket mer stabil osv, med det snygga aqua-gränssnittet osv. OS X med andra ord. Minne: minst 384 mb, lagom är 512, riktigt bra är 640 mb, över det = extremt bra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-07 14:44

pf: jag skrev samtidigt som dig, maxtaket har ett par parametrar(jobb och saker som ska säljas) som spelar in om alla stämmer så kan nog det stiga uppåt 6,5. Jag får kolla in de andra sidorna efter g4er och se vart det bär.

Kolla www.apple-history.com för fullständig inf. om de flesta macar som funnits genom tiderna.

Tillägg:
Kolla även http://forum.macworld.se/macborsen/ och kanske www.macborsen.se (hittade den nyss så jag vet inget om den).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-08 21:02
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-08 22:46

Bra länkar, då kan jag kolla upp de book-ar jag ser på annonser, lite tunnt med g4 till bra priser, ska definitivt ha en g4a har jag tänkt ut.... då kan jag gärna vänta ett tag tills jag hittar en bra.

pf: vart hittade du din så billigt? du vill inte tjäna en 500lapp eller så på din?

Nu ska jag gotta mig i lite härliga apple sidor ett tag tills alla stålar och sånnt kommit på plats sen jäklar!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-08 22:47

Det gäller att hänga på låset och svara först på annonser. Hade lite tur. Men en kille i GBG har lyckats köpa en likadan för 4200:- t om!

  • Medlem
  • 2004-10-09 19:31

De andra har redan postat de länkar jag också rekommenderar, men här är det svar jag skissat på i alla fall:

Inget under PB G3 500 Mhz tror jag är att rekommendera.

PB G3 500 Mhz (Pismo): har två FireWire-portar(& 2 usb), klart användbart, den kan ta upp till 1 GB i minne, själv har jag 640 MB i min och OS X rullar på riktigt fint (är själv mycket förvånad) Något att kolla på vid köp av en beg Pismo är huruvida skärmen vid start skiftar lite i rosa. Ett förekommande ålderstecken på vissa Pismos. Det skiftar beroende på vem som levererat TFT-skärmen till Apple´s PB-tillverkare. Min är lite rosa i nedre vänstra hörnet, men det försvinner inom en minut efter start. Inget stort problem så länge det inte är värre, men stöter du på någon sådan Pismo borde det ju ge dig viss prutmån hur som helst... Pismon är lite av en favorit bland PB-kännarna eftersom dess processor går att uppgradera, hd:n är mycket lättbytad och den kan ha tillbehör i sitt modulfack (zip-drive/extra hårdisk/extra batteri/cd el. dvd-brännare). Häromdagen var det någon på MacFeber som efterlyste "en Pismo-best med G5:a"

- - -

PB G4 - TiBooks:

PB G4 400/500 Mhz: Skillnaderna mot PB G3 är designen, 15.2" widescreen-skärm, G4 processorn, bara en FireWire-port och ingen ljudingång(!!!!). I ren prestanda är skillnaden mellan denna PB G4 & PB G3 marginell. OS X drar väl fördel av G4-processorn, men än viktigare är mängden RAM. Oavsett - de flesta nyare musik/ljudprogram vill oftast ha G4. Stor skärm är fint, kolla skärmfästena bara, dom har rapporterats vara lite opålitliga på TiBook.

PB G4 550/667 Mhz: Lite bisarr uppdatering då prestandan på dessa maskiner från flera håll rapporterades vara sämre än på föregående PB G4-modell! Förklaringen låg i att Apple gett dessa maskiner mindre level 2 cache till processorn...

PB G4 667/800 Mhz: Ljudingången kom tillbaka! False Messiah har en PB G4 800 mhz om jag inte missminner mig?

PBG4 867 Mhz/1 Ghz - sista revisionen av "teflonpannan", kanske lite surt för de som köpte den, bara två månader efter kom Aluminium-PowerBook (fast då bara i 12" & 17"-storlek förvisso).

- - -

PB G4 - Alu: Dagens modeller, som är inne på 3:e versionen nu. v4 kommer efter den 2:a november.

- - -

Nåt att tänka på gällande iBook är att de i praktiken är segare än en, på pappret, långsammare PowerBook pga av diverse snålare(billigare) konstruktioner på insidan.

Generellt sett så kan det finnas en poäng med att försöka komma över "sista" modellen (sista revisionen) i en familj PowerBook/iBook. Ofta är modell-seriens "barnsjukdomar" då åtgärdade.

Operativen på nämnda macar är OS 9 (9.2.2) eller OS X (10.3.5)

Mitt tips är nog en TiBook, version 3 - men det kanske kan bli svårfunnet och aningen över din budget?

PM:a mig så skickar jag en översikt jag gjorde för ett halvår sen till en kompis. (Han köpte sin första Mac - en iBook 12" - för några veckor sedan).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-09 21:05

Tack för bra info avart!

Då ska jag sålla bort g3er under 500mhz och g4er som inte har ljudingång eftersom jag tänkt använda det interna ljudkortet ett tag.

EDIT: vad kan man ge för en G3 pismo 500mhz med minst 256mb?

Jag tänkte sälja min ibook G3 om en månad. Så om det är av intresse så har jag följande:

Ibook G3 600 Mhz
640 Mb RAM
20 Gb hårddisk
Airport-kort (trådlöst nätverk)

Just denna version av ibook hade ett skärmfel som Apple gav utökad garanti för. Den garantin utnyttjade jag för en månad sedan och passade på att klaga på typ allt. Så nu när jag fick tillbaka den så har den:

Helt ny skärm
Helt ny CD-läsare
Helt nytt Logik-kort (Applespråk för moderkort)
3 månaders reparationsgaranti

Den är i bra skick och har använts varsamt som mail, surf och ordbehandlings-dator.

Om det är av intresse så hade jag tänkt mig 6500 spänn för den, men kan sälja tidigast om en månad.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-10 22:01

Ska smälta all info ett tag och se över kassavalvet och se vad det blir för book.

Om jag går tillbaka till början, "Jag kommer inte behöva nån värsting jag klarar mig gott och väl på min 1,46ghz/256mb just nu" visst måste Martins ibook vara åtminståne eller tom snabbare än min burk jag har nu? det är ju svårt att jämföra....

Jag klarar mig utmärkt på den prestandan.... tro mig.... ni har väll alla lagt märke till att jag får en hel del musik gjord.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-10 22:04

Tyvärr apan, så är Martins iBook inte snabbare - snarare ganska långsam. Men den är trevlig och snygg och kul att hålla på med.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 23:16

En iBook G4 1Ghz 14", 640mb/60gb gick för 7900 på Tradera nyss...

Ursprungligen av Erik:

En iBook G4 1Ghz 14", 640mb/60gb gick för 7900 på Tradera nyss...

Det är något skumt om en ibook 14" 1 Ghz gick för 7900...med tanke på att den kostar 13.495,00 ny på Apple Store, och den släpptes för inte allt så länge sedan (April-Maj om jag inte missminner mig).

Billigaste nya ibooken går för runt 11.000, och det är en 12"

Jäklars.....jag är lite overpriced kanske. 7900? Wow.

Jag har en PB550 och kan mycket riktigt meddela att det inte är någon riktig höjdare för musik. Framförallt är det liten cache som sänker prestandan, men för allt annat är det en smidig burk - widescreen är ett stort plus, och Quartz Extreme gör det till en trevligare burk i OS X än Powerbookarna innan. Jag hade en Pismo innan, och prestandamässigt var den jämförbar: något snabbare (5-10%?) på allt som inte hade med Altivec/G4 att göra.

Ska man hålla på med musik så är en Pismo eller senare powerbook eller en Ibook 600+ det man vill ha. Modellerna innan har långsammare systembuss, vilket drar ner prestandan en del. Och jag tror du vill upp i hastigheterna om du ska få något snabbare än din nuvarande burk (säg 800MHz+, men det är svårt att jämföra hastigheter rakt av), men 10 audiospår, midi och pluggar klarar en Pismo definitivt av.

För en äldre mac för musikproduktion av apkaraktär skulle jag köra OS9. Mer prestanda, mer snabbjobbat, men en del antika mackonstigheter (minneshantering...) och få eller inga nya program som släpps. Ska du ha den som enda dator installerar du lämpligen OS X på en andra partition för surfning osv.

Program? På liten budget rekommenderar jag Tracktion, smidigt och gör det du begär för 80$. Finns också i en PC-version om du vill testa innan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-11 20:13

Så om man vill snåla så köper man sig en pismo och pillar in massa ram? hur är det med diskarna i en sån gammal pb-g3, Ultra ATA/66 säger mig ingenting faktiskt. Kanske är det smart att köpe en pismo och en massa käk/etc och på såvis bli lycklig utan massa datakraft?

Är 3,5lax för en pismo/500mhz/384ram rimligt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 20:14

Japp, det får man säga. Blivit erbjuden det? Bara att slå till.

Definitivt ett bra köp för det priset. Om du ska köra OS X så stoppa i lite mer minne, men för OS9 är det bara att köra. Lägg pengarna mellan på en extern disk eller en större och snabbare intern. Jag har kört omkring 16 audiospår på min Pismo, men efter det protesterar den.

Om du mot förmodan skulle behöva reservdelar så har jag en ickefungerande Pismo hos min bror (dom gillar inte att få öl hällda i sig).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 21:59

Bröder? De älskar väl öl? (Sorry...)

Vad man får vara beredd på med en Pismo är att CDn inte längre kan läsa DVD-skivor. Har hänt på 2 av de 3 Pismo jag varit i kontakt med. Sen är det förnuftigt att skaffa en 5400 rpm's hårddisk, dom är tystare och snabbare

http://www.mactorget.nu/view.php?id=17271

Pismo 500MHz för 4500kr. Lite litet minne, men annars verkar den okej.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-19 07:46

Jepp, den vore perfekt! Jag är i data-nöd, min dator verkar dö en smärtsam död... tror inte den överlever vintern.

Men jag måste avvakta ett tag till, det är lite osäkert med jobbet just nu, och så ska gammla bilskrället in på provtagning nästa vecka.... det kan säkert gå åt ett par kronor till att fixa med den. Om det går smärtfritt så kommer Kraftbook att införskaffas.

Jag fick erbjudande av en återförsäljare att ta in min ibook för 5500 kronor, så mitt pris är nog inte så högt trots allt (med tanke på att återförsäljare alltid betalar lite mindre än vad den är värd).

Jag fick även valet att byta in den och lägga ett par tusenlappar emellan och få en PB G4 12" så eventuellt gör jag ett byte istället.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-10-19 09:57

Kör på det Martin, jag kommer nog knappt att ha råd med en gammal pismo ändå.

  • Medlem
  • 2004-10-19 15:34

Tjohoo! iBook 12" 1.2 GHz beställd. Bara att vänta nu då.... tråkigt.... vill ha nu!

Bevaka tråden