Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar mac

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-21 11:08

Jag håller på och pejlar beggagnatmarknaden och sparar pengar just nu, det vekar som pismo är bästa valet eftersom den har ljudingång (tills man har råd med externt) som ibook och nyare PB saknar.

Nån som vet ifall Pismosnubben kan köra Protools med mbox?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-21 12:50

Nyare PB saknar inte ljudingång, de har ljudingång från och med PBG4 667 DVI och framåt. Det var bara de första modellerna av PBG4 (typ 4 modeller / 2 produktserier; 400, 500, 550 & 667) som saknade audio in. Pismo bör klara mBox, där finns ju USB så det är nog bara att tuta och köra, se till att du hittar en med 10.3 inbakat i priset bara. Eller spara lite mer och köp den nya iBooken, ingenting smakar så gott som något ingen annan kladdat på innan.

  • Medlem
  • 2004-11-21 13:01

Håller med PF. Spara lite till och köp iBooken. Jag är mycket nöjd med min trots att det inte finns ljudingång.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-21 13:20

Jag kanske kan göra en rokad och köpa mbox först och köra med den på min pc ett tag tills man hittar "den rätta" bärbara mac-en som jag letar efter? då kan man välja och vraka utan att utesluta vissa pbg4 och alla ibooks, vad velig man kan vara :kaaaka!:

En Ibook är nog ett bra köp, men det är nog en Pismo också.

Det beror helt på vilka behov du har och hur mycket pengar du är villig att lägga ut med. En ny Ibook sparkar stjärt med en Pismo när det gäller prestanda, men å andra sidan handlar det kanske om dubbelt så mycket pengar. Det är ganska många som har Pismo som livedator (vet inte hur många laptopekvilibrister du har sett, men det är den svarta bärbara macen med uppochnervänt äpple på framsidan - såg ett par stycken på Norberg tex).

Fördelar Pismo:
Större skärm
Ljudingång
Kan köra OS9
Kan köra med två batterier

Fördelar Ibook:
Betydligt snabbare och G4 (och förmodligen väldigt mycket trevligare som OS X-maskin)
Airport (WLAN) inbyggt
USB2
Lättare och mindre

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-22 09:18

Jag får helt enkelt ta och köpa en pismo när jag har råd, få kan jag testa hur det känns att köra mac för 3-4 tusen och sen kan man byta upp sig och härja när man har stålar ligger och skräpar som man inte kan spendera på syntar, snålhet lönar sig på sikt ibland.... även om det är dyrare och dumt andra gånger.

Nu återkommer jag när jag köpt nån dator..... sluta jiddra börja handla!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-12-17 21:08

Detta inlägg skriver jag på en PB G5/550!!!!

Köpte den av trevlige Kröjtz här på 99an, den är smutt så det förslår, har icke hunnit börja trixa med musik ännu, men jag har lyckats ha sönder inloggningarna så jag fick återställa datorn.

Har även köpt ett Edirol UA-1a ljudkort som verkar smidigt, ska ta och mac-a mig lite i helgen..... eller mycket.....

Ursprungligen av enapa:

Detta inlägg skriver jag på en PB G5/550!!!!

PB G5 :eek: Vart har du fått tag på den! Trodde inte de fanns ännu...
Har du hemliga kontakter inom Apple kanske

Eller så är jag helt ute och cyklar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-17 22:20

Grattis apan! Själv sitter jag också vid en bärbar liten Mac just nu, en iBook kopplad med airport express. iBooken är ett så kallat "dasslock" Fick den gratis då ingen skulle ha den till något. Kör OS X 10.3 och det snurrar! Långt bättre än jag trott faktiskt. Apple gör fina manicker.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-12-17 23:12

Jag sittrer i soffan fast inte med airport utan en kabel tvärs över golvet, skön dator trotts att jag inte riktigt kan skriva på den ännu, skriver på aldeles för många kanppar samtidigt.

Jag gillar OSX skarpt, lite suspekt innan man kommit igång.

  • Medlem
  • 2004-12-18 10:44

@ PF: Ska du sälja dasslocket nångång så hojta till. Saknar en i samlingen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-12-18 11:03
Ursprungligen av enapa:

Jskön dator trotts att jag inte riktigt kan skriva på den ännu, skriver på aldeles för många kanppar samtidigt.

Hehe!

En siffra åt vänster ska det vara en G4a förståss, nu har jag tom fått den placerad på nya databordet, man sitter skönt och det är snyggt.

Du får skylla på att det är en ny dator och nytt OS. Lätt att skriva fel

Grattis dock till den nya Macen. Är inte lite avis.

Bevaka tråden