Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthesizer spotting

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg en Juno106 som kunde köra arpeggio själv på "Sen Kväll Med Luuk" idag ?!?! (not! ) Men snubben som spelade på den var nog för trött för att mimspela arpeggio genom hela låten...

Hehe...såg den också och tänkte i samma sekund att nu skriver säkert någon ett nytt inlägg i synthspotting-tråden!

Appropå Synthspotting... Nån som vet vad Brasse Brännström spelar på för vit sak i Sällskapsresan 2 "Snowroller"? Den är elektronisk, helt klart, men den är formad som en ukulele och man spelar som på en sån också. Jag har sett en sån på tyska VIVA i något morgonprogram också där den spelade plingplong autokomp. Gissar Casio 1984, men modell?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 00:12
Ursprungligen av charliecrash:

Appropå Synthspotting... Nån som vet vad Brasse Brännström spelar på för vit sak i Sällskapsresan 2 "Snowroller"? Den är elektronisk, helt klart, men den är formad som en ukulele och man spelar som på en sån också. Jag har sett en sån på tyska VIVA i något morgonprogram också där den spelade plingplong autokomp. Gissar Casio 1984, men modell?

Brasse Brännström medverkar inte i Sällskapsresan 2 - Snowroller...
Förmodar att du tänkar på Klasse Möllberg (jaja..brasseklasse ) som sitter i en soffa spelandes på ett vit plastinstrument och joddlar. :kaaaka!:

Jag kan nog sätta en slant på att det är en Omnichord han lirar på.

Nördar det är vi allihopa, allihopa, allihopa, jaa meee, o du meee...

Du har ju så rätt... blandade namnen rätt duktigt där - Klasse heter han ju helt korrekt - och TACK! för den bilden. En sån ska jag jaga - säkert totalt omöjligt att tracka

EDIT: SHIT! finns den i så många varianter...
http://www.suzukimusic.co.uk/suzuki_omnichord.htm

Den äldsta Omnichorden kan höras tydligt HÄR Leta upp låten som det står omnichord på - fy fasen vad dom spelar illa

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-20 09:42

Har titta lite mer på Live-Aid DVD:n och där har jag spottat följande:

Ultravox - Minimoog och ARP Oddysey...vilket inte är så konstigt...
The Cars - har en Synclavier på scen som keyboard-killen faktiskt spelar på...cool...
Duran Duran - Nick Rhodes med sin sedvanliga Jupiter 8:a och displayen till en Fairlight (men inget keyboard)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 09:33

Angående melody club. På senaste skivan finns det inte en endaste nordlead representerad och ingen annan synt som tillverkades tidigare än 1985 heller för den delen. Det är 100% analoga syntar. Killen som spelar synt har haft bland annat en prophet 5 och en juno 60 i sina videos och det är hans egna syntar som han äger och använder på skivorna. I senaste videon där han spelar på en memorymoog kan man höra säkert 5 olika modeller med en jupiter 4 som står för den svepande paden, men absolut ingen nordlead eller liknande. I livesituation använder han sig dock av en nordlead 2 och en juno 106 bara för att gamla syntar går sönder och stämmer ur sig hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 09:58

I en intervju om deras första skiva var det NordLead och plugins. Dom kanske har råd med riktiga grejer nu...

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 10:19

Angående Melody Club igen...

Första skivan var till 90% Juno 106 men någon enstaka nordlead och softsynt dök nog upp.

Men som sagt, nya plattan är 100% analog. Om man ändå inte hör skillnad på gamla analoga syntar och VA syntar, varför bry sig? Vissa tar ju för givet att det är en nordlead på skivan medans det egentligen är en analogsynt-fantasts våta drömmar som hörs!!?? Om ni är så insnöade på analogt borde ni väl ändå kunna höra skillnad?!?!?!?!?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:01

Tjenix!

Jag bryr mig faktiskt när dom ställer dit en cool analogsynt i videon när det är inspelad med en VA eller workstation. Skäms dom eller? Ett rockband kör ju med sina gitarrer.
Värst var nog en grupp som spelade ackord på en minimoog i videon. Dom visste inte att dom spelade på den festaste monosynten (bärbar) som någonsin byggts.

Jag såg en intervju med MelodyClub på ZTV. Där berättade dom att innan MelodyClub spelade dessa killar 60 tals pop/rock (när det var inne). När det var ute att lira 60 tals pop sadlade dom om och körde 80 tals pop. Sådana personer (musiker) har jag ingen respekt för... Sådana som följer trender och inte spelar musik för musikens skull.

\\Gnutten

Ursprungligen av Gnutten:

Ett rockband kör ju med sina gitarrer.

Rätt sällan, alltså..... Det är rätt mycket folk som har spons som spelar på helt andra gitarrer i videon för sponsringens skull men använder andra privat.
Det händer också rätt ofta att de lånat gitarrer från oss på JAM för olika musikvideos.
Jag tycker inte det spelar så stor roll: man får väl ändå se musikvideon som en fiktiv sak och inte någonting dokumentärt. Meningen är ju att skapa en viss stämning med videon, ser det schysstare ut med en Prophet-5 än en XP30 tycker jag det är helt ok.

Men det är ju subjektivt, tur nog :kaaaka!:

Ursprungligen av Gnutten:

Jag såg en intervju med MelodyClub på ZTV. Där berättade dom att innan MelodyClub spelade dessa killar 60 tals pop/rock (när det var inne). När det var ute att lira 60 tals pop sadlade dom om och körde 80 tals pop. Sådana personer (musiker) har jag ingen respekt för... Sådana som följer trender och inte spelar musik för musikens skull.

Ähhh, vadå? Vad spelar det för roll, de kanske inte lyssnade på sånt innan och nu gör de kanske det. Jag kan nog tänka mig att de flesta var rätt trötta på 80-tals soundet typ 1993. Nu är det en annan grej, det känns rätt nytt och fräscht för vissa och nostalgiskt för andra. Att trender kommer och går är väl rätt självklart, att man sen blir inspirerad av en rådande trend är väl ändå inte så farligt? Jag är inget stort fan av Melody Club men har rätt svårt att tänka mig att de "inte spelar musik för musikens skull". F ö har jag hört av vänner som känner dom att keyboardisten hållit på och tragglat med synthpop-artade grejor rätt länge och att han faktiskt är en stor analogfan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 13:18
Ursprungligen av j antoni:

... Meningen är ju att skapa en viss stämning med videon, ser det schysstare ut med en Prophet-5 än en XP30 tycker jag det är helt ok.

Jag håller med Man kanske rent av skulle börja hyra ut sina gamla analoga klenoder till videoinspelningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 13:15

Jag tycker Melody Club har lyckas göra riktig sköna poplåtar med sväng och bra synthljud. En bra blanding synth/gitarr.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-12-16 13:22

Och få dom trashade?

Får skriva in i det finstilta att om det blir så mycket som en repa på synten man hyrt ut så dör någon i bandet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 13:41
Ursprungligen av Real Parakeet:

... om det blir så mycket som en repa på synten man hyrt ut så dör någon i bandet.

  • Medlem
  • 2004-12-16 13:43

Lite nyfiken!

Finns det företag/affärer som hur ut tex analogsyntar?

Har själv funderat på nått liknande för att kunna hitta ett praktiskt sätt att övertyga revisorn om att en OBXA å en Minimoog är viktiga för min verksamhet!

Nu är väl inte mitt närområde speciellt studiotätt :kaaaka!:

Ursprungligen av steve:

Lite nyfiken!

Finns det företag/affärer som hur ut tex analogsyntar?

Låter som en rätt smal affärsidé, och rätt struligt också.

Det händer några gånger om året att de ringer och vill låna någon burk av oss till en video,
oftast lånar vi ut.....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:06
Ursprungligen av steve:

Lite nyfiken!

Finns det företag/affärer som hur ut tex analogsyntar?

Keyboard museum är väl ett sådant företag, även om det innebär lite simning för att komma dit!

*Note to self: Ta reda på om en MiniMoog flyter!*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 15:27

"Adolpsson och Falk - Mer Jul" gick nyss på ZTV och syntharna de såg ut att använda var en Oberheim 2-voice, en EMS VCS3 och en DR-55 Dr.Rythm från Boss.. Coola grejjer där

  • Medlem
  • 2004-12-16 13:46

steve: Du kan få hyra av mig om du vill, vad sägs om en P5:a i vardagsrummet? Blir det några repor så blir det enligt pippins recept, fast med familjemedlemmar istället för bandmedlemmar...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 14:26
Ursprungligen av jgb:

... vad sägs om en P5:a i vardagsrummet?

jgb,

Vad är det för revision på din P5:a? *nyfiken* Jag har själv en P5 rev 2.

  • Medlem
  • 2004-12-16 14:29

neriks: Rev 3 har jag för mig. 120 minnen i alla fall. Ingen midi tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 14:37
Ursprungligen av jgb:

neriks: Rev 3 har jag för mig. 120 minnen i alla fall. Ingen midi tyvärr.

Nice ... P5 är verkligen en riktig klassiker!

MIDI borde dock inte vara något problem att bygga in om du behöver det. Jag byggde nyligen in MIDI i min P5:a med gott resultat

  • Medlem
  • 2004-12-16 14:46

neriks: Vilket midikit körde du på? Vad kostade det? Och så vidare. Inbyggnaden tror jag inte är det svåra direkt, P5 är ju förberedd för någon variant av digital buss redan.

Sedan borde jag låna ett oscilloskop och felsöka varför osc B tappar klaviaturstyrningen när man kör i unison-läget...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 15:23
Ursprungligen av jgb:

neriks: Vilket midikit körde du på? Vad kostade det? Och så vidare. Inbyggnaden tror jag inte är det svåra direkt, P5 är ju förberedd för någon variant av digital buss redan.

Jag köpte ett Kenton MIDI-kit till min rev 2:a ... De tillverkas inte längre så det kan vara svåra att få tag på. Vad jag förstår så är dock rev 3:orna lättare att bygga in MIDI i eftersom det i enklaste fallet bara är frågan om att byta några EPROM. Kolla med Wine Country ...

Ursprungligen av jgb:

Sedan borde jag låna ett oscilloskop och felsöka varför osc B tappar klaviaturstyrningen när man kör i unison-läget ...

Detta borde vara ett ganska lät fel att åtgärda ... Maila mig gärna privat om du vill bolla idéer om felsökningen

  • Medlem
  • 2004-12-16 15:26

Är det bara jag som har fått för mej att P5orna strular en del.. som nu med jgb´s B osc.

Har en vän som även han hadde något strul med sin. Och en som såldes på vednolin (?)som det var något fel på.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 15:33
Ursprungligen av 18db:

Är det bara jag som har fått för mej att P5orna strular en del.. som nu med jgb´s B osc.

Min erfarenhet är att P5:an inte är värre än någon annan gammal analogsynt. Om man bara ser till att sköta om dem så fungerar de oftast väldigt bra ... åtminstone i en kontrollerad studiomiljö

Vanligtvis så anses de tidigare revisionerna av P5:an aninge instabila och struliga. Jag har en rev 2 och visst har det varit en del problem med den. Oftast är problemet dock relaterade till dåliga nätaggregat. Byter/renoverar man dessa så fungerar oftast syntarna hur bra som helst. Jag gjorde en helrenovering av min P5:a för några veckor sedan och passade samtidigt på att bygga in MIDI i den. Efter detta har den fungerar klockrent!

Bevaka tråden