Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hell Dell or Swell Dell?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjo!

Varning, Lååångt tjôt kommer. (Typiskt mig...) Tag er tid eller tryck "Back"!

Det snackas mycket om DELL...
Alla tycks ha åsikter och erfarenheter, och jag må ju säga att korrelationen mellan dem är liiite spretig!

Är Dell en demon från helvetet sänd för att plåga oss, eller en prisvärd och effektiv leverantör till hög som låg av hyfsade datamaskinlösningar?

Jag insåg just hur mycket DELL det är i mitt liv! Och även här varierar omdömena från "Schysst" till "Aaaaarggghhhh!!!"
Jag sitter och knackar det här på en Dell. Inspiron 8600. Jag gillar den. Just nu iallafall, jag får ju med jämna mellanrum totala psykbryt och då hatar jag ALLT som har en mikroprocessor...
Min förra bordsdator (som just nu står i skrubben och är -ähum- fildelare, server, FTP, och tillhandahållare av floppydisk till min diskettkamera! ) är också en Dell. Optiplex GX110 P3@1GHz/512RAM. Och brandväggen är en Dell. Optiplex 560/L - med en P60!!! Dessutom med den legendariska flyttalsbuggen! (Kör Linux/Freesco brandvägg/router etc). På jobbet har jag dragits med en gammal Dell P3:a tills i förrgår då jag fick en ny svart Dell P4:a. På förra jobbet, på SVT, rådde nästan total Dell-hegemoni (Förutom videoservrarna som är SGI och redigeringarna som är Compaq) och jag led igenom ett vrak till Dell som var inkompatibel med sig själv, och en nyare Otiplex som gick som ett skott. Riktigt fin! [saknar]

Väldigt olika - ibland har de varit riktigt bra, ibland har de varit just demoner från helvetet och supportnumret till DELL har varit inprogrammerat i telefonen...
Att en laptop är specialbyggd och ganska proprietär, det accepterar man ju, men när bordsdatorerna är så special så man knappt kan göra nånting med dem - då blir man grinig.

Min Optiplex G110 hade inbyggt grafikkort. Jag ville stoppa dit ett extra för dubbelskärm. Ingen AGP-port. Nähä. Hittade ett PCI-kort. DUH! Gick inte inte inte hur jag än bar mig åt!
Jag lyckades byta processorn från en 600 till en 1GHz iallafall. Minne. Försök inte med vilka minnen som helst; Dellen säger inte ens pip, den reagerar inte. Endast godkända minnen för att den öht skall vakna! = twice the price! Hyggligt med kortplatser, men allt annat är specialspecial. Byta mammabräda? No way! Kör datorn som den är - när den inte duger längre skall man dumpa rubbet och köpa ny. Logiskt iofs för vanligt folk o företag; man varken har tid, lust eller kunskap att börja bygga om och hotrodda, och med Dells priser är det ju helt klart vettigare att bara beställa en ny. Och min G110 har i princip aldrig kraschat hårt annat än beroende på vissa programvaror. Dessutom föredömligt lätt att ta sig in i!
PCI-buss-paketet drar man ut med en spak. Hårddiskkorgen viker man ut lätt åtkomligt. PSU:n viker man också upp/ut... Snyggt! Nästan macintoshigt lättservat!

Min förra Dell på jobbet har levt i tre och ett halvt år. Bra jobbat, men liiite snålt med en 9GB disk! Snodde åt mig en extradisk av supporten och trodde den skulle rymmas därinne. Nehej då! En Två kontakter fanns det på sladden, men inga diskfästen och ingen strömförsörjning. Med diverse plåtbitar täljde jag till egna diskfästen och lät disk 2 sitta "piggyback" på den första, med luftspalt emellan. Lite lödkolv och hack senare så hade jag ström till den också. Funkade, men såg lustigt ut. Underdimensionerad kylning, så när jag körde tunga Matlab-beräkningar (principalkomponentanalys ursprungligen avsedd för bildbehandling, men applicerad på ljud istället...) så varvade fläkten upp till rena jetplansnivåer så det fladdrade i gardinerna! Jag rev av hela kåpan till datorn och ställde in den in en stor gammal ljuddämpningslåda. Smart att riva av kåpan, eftersom floppyn och frontpanelen var lite missöverensstämmande, så diskar fastnade alltid i gluggen.

Nya Dellen på jobbet är snygg och betydligt tystare. Två PCI-platser har den, det hade jag specifikt begärt för att kunna peta in ett vettigt ljudkort istf att använda det inbyggda brus och dret-kortet. Jag öppnade huven och ryckte ur PCI-korgen, och skulle passa in mitt WT2496-kort däri... DUH! Det rymdes inte. På längden! På sin höjd ett vanligt sandblästerkort går in där, men inte mitt goa Egosys! DUH! igen! Och jag kan inte klippa bort lite plåt i korgen, för på andra sidan den har de placerat en massa annat jox som verkar vara vitalt...
Bara att leta efter ett nytt ljudkort som är mindre och låter bra... Suck...
Den är inte helt tyst heller, men det finns ju grader i helvetet... Annars verkar den fungera riktigt schysst.

Ute i ett par av labben på jobbet funkar det INTE bra däremot. Dussintals med små desktop-Dellar upphängda under borden, och det är alltid vaj på minst hälften av dem!
CD/DVD-läsarna brukar balla ur på löpande band, och det är alltid nåt knas så man måste hjälpa studenterna ominstallera nån applikation eller driver. Och är det Wavelab som skall in, då MÅSTE den installeras från lokal CD. Nätverksinstallation medges EJ. Tack, Steinberg!
Dessutom har datorerna bara lågprofils/halfhöjds-kortplatser. Osis att vi hade tänkt bestycka dem med ljudkort och firewirekort, men de var ju vanliga PCI-kort... DUH! Köp nytt, byt ut... Halvhöjds f/w-kort och USB-ljudlådor. USB+ljud=mörker.

Hur sammanfattar man det hela?
Dell - ruggigt prisvärt för det mesta, ungefär varannan gång blir det katastrof, varannan gång blir det helt okej!

Min laptop är ett sånt här personal-erbjudande. Och jag räknade ut att med skatteeffekter och allt, när (om) jag löser ut den efter tre år har den kostat mig strax över åtta tusen. En knapp tredjedel av vad jag hade fått pröjsa om jag köpt den cash och privat! = Helt okej

/Rotwang!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-09 14:03

Hahahaha! Har du en Optiplex GX110?

Jag hade en sån och strulade med precis samma saker. Provade med minne...nähä! Till skillnad från din så slutade min aldrig pipa...eller starta. Den dagen jag upptäckte att den inte hade AGP sålde jag den. Dock har du inte nämnt det värsta med datorn: CD-driven! En sån där laptoptunnis. Min snurrade upp å ner i varv, vissa dagar funkade den inte alls å andra dagar var den "rock solid".
Jag tycker du aspirerar på en tapperhetsmedalj som lyckats uppgradera CPUn. Jag e grymt imponerad.

Ett inlägg i precis rättan tid... Har fortfarande inte bestämt mej för om jag gjort ett misstag i att beställa Dell eller ej. Att det inte går att uppgradera skiten ser jag nästan som en fördel. Är så satans less på att hålla på och skruva i datorer att det blir en bra ursäkt för att slippa! Har beställt min exakt som jag vill ha den (med reservationen att jag funderar på att slänga i mitt ST Audio DSP24V), så det ska inte behövas några större ingrepp. Minne o dyl får helt enkelt duga ett par år. (1gb)

Funkar den inte som den ska så åker den tillbaka blixtbums. Inget snack.

Desktop-lådor är fö djävulens påfund. Går ju inte att få i nånting i dom... Hade några på jobbet, tröstlöst.

Jag hann aldrig erfara CD-driven i GX-110:an ety jag närmast omgående kastade bort den och monterade in en brännare och en DVD-läsare. Som kuriosa kan nämnas att jag faktiskt har en 5,25"-floppy i den också! Funderar på att haka på en Zipdrive på den också. Och ett interface för Commodore 1541-floppyn också. En veritabel läsa-och-rädda-alla-obsoleta-medier-som-öht-existerar-maskin!

Minnena fick jag fatt i genom jobbet. Jag tror det var Kingston. 2x256MB. Fungerade. Tack!

Okej skall vi instifta en dator-tapperhetsmedalj att utdelas årligen efter ett sedvanligt nominerings- och omröstningsförfarande? Med tanke på hur många som öht brottas med den knepiga kombinationen datorer och musik torde konkurrensen bli massiv! ALLA här är ju kvalificerade...

/Rotwang!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-09 14:34

Den tappraste och mest lydiga datorn jag haft, Atari 1040 ST, har nu skickats mot PF. Alltså postförskott. Det kändes som en bra grej att äntligen göra upp med den. Och sitt förflutna. En dator kan man liksom inte ha kvar på samma sätt som en gammal synt. Inte jag iaf. Å andra sidan är det väl den femte eller sjätte Atari jag gör upp med så fan vet. Men till PC finns ett program som kan konvertera de gamla Atari-diskarna och det är en räddning. Kommande Dell kommer förvaras på ett sådant sätt att den ljudisoleras rejält. Hoppas den inte låter mer än en stationär G4 iaf för då blir det jobbigt... Jag ska inte skruva mycket i den, siktar på att köpa ett beggat Motu 2408 (MK I eller II duger bra) med tillhörande PCI-kort. Sedan lär jag väl uppgradera till mer minne om det känns behövligt. Endast skärm, mus och tgb kommer vara synligt vilket gör att den känns som en bra grej.

  • Medlem
  • 2004-10-09 17:16
Ursprungligen av PF:

Den tappraste och mest lydiga datorn jag haft, Atari 1040 ST, har nu skickats mot PF. Alltså postförskott. Det kändes som en bra grej att äntligen göra upp med den. Och sitt förflutna. En dator kan man liksom inte ha kvar på samma sätt som en gammal synt. Inte jag iaf. Å andra sidan är det väl den femte eller sjätte Atari jag gör upp med så fan vet. Men till PC finns ett program som kan konvertera de gamla Atari-diskarna och det är en räddning. Kommande Dell kommer förvaras på ett sådant sätt att den ljudisoleras rejält. Hoppas den inte låter mer än en stationär G4 iaf för då blir det jobbigt... Jag ska inte skruva mycket i den, siktar på att köpa ett beggat Motu 2408 (MK I eller II duger bra) med tillhörande PCI-kort. Sedan lär jag väl uppgradera till mer minne om det känns behövligt. Endast skärm, mus och tgb kommer vara synligt vilket gör att den känns som en bra grej.

Hehe hade en 520STFM en gång i tiden samt en Amiga 500.
Roliga maskiner, synd bara att dom inte vidareutvecklade datorerna i och med att dom var flera år framför PC'n.

Gick inte atari-diskarna att läsa rakt av i en PeSe?
Jag har för mig att vi lyfte över alla gamla Cubase- .arr-filer rakt av när vi migrerade från den stabila Atarin till PeSe-träsket.
Jag har för mig att vi plockade över lillebrorsans textfiler, en diktsamling, som han pulat med på sin atari oxå rakt av till PeSen...

Men det var ju ett tag sen. En modärn PeSe kanske inte befattar sig med såna där gamla 720k-diskar?

Själv är jag glad över mina kartonger fulla med gamla ataridiskar eftersom min MC500-sequenser vill ha dem, och de är svåra att hitta i handeln idag.

/Rotwang!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-09 14:57

Hehe! Jo, den kanske inte har diskdrive? Då slipper jag bry mig om möget...

Nu har jag iaf en 2408 MK II på G!!! :kaaaka!:

Ett förbannat trevligt ljudinterface I say I say I say.

Tror det lutar åt swell Dell...

  • Medlem
  • 2004-10-09 17:09

Har "ganska" stor erfarenhet av dom dom tre "stora" och det man kan säga är att alla har sina botten-napp och lysande exemplar.

Det man ska fundera över är om man är ute efter den support som dom stora tillverkarna har eller om man själv vill ha total kontrol. Därmed också ha sig själv att "skylla" om något inte stämmer.
Det man inte tänker på är att det sker en omfattande validering av hårdvaran tillsammans med dom operativ som är tänkt att supporteras på datorerna.
Därför försöker man "optimera" hårdvaran att fungera så stabilt som möjligt. Därför kan exempelvis ett minne från en tillverkare fungera men inte en annan, dom har helt enkelt inte testat alla kombinationer som finns där ute.
Vilket ingen lös-komponent-snickrad dator heller har.
Nu är ju dock inte världen perfekt så detta stämmer ju inte alltid med den erfarenhet man får av diverse maskiner.

Som sagt oavsett tillverkare så kommer ni att finna maskiner med problem och andra utan. Det behöver inte ens vara en specifik modell som det är problem med utan vissa maskiner vill helt enkelt inte fungera som man vill. Måndagsexemplar helt enkelt.

När det gäller desktop-modeller så beror det på vilken man köper in (i frågan om utbyggbarhet). Det finns (från alla tillverkare) modeller som ska ta så liten yta som möjligt på skrivbordet och med det så tillkommer kompromisser.
Man närmar sig helt enkelt en bärbar-dator i form av lösningar för att få ner storleken. Nu behöver man ju inte välja dom modellerna så det är ju upp till var och en vad man prioriterar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 23:23

Ptja, de var flera år framför DOS, men de var bleka kopior av Apples datorer. Men det ville du inte höra... De var väldigt prisvärda dock. Idag har jag köpt mig ett Motu 2408 MKII i alla fall, 4 laxar. Känns som om PCn kommer bli en ordentlig musikverkstad.

Hehe

Min Atari ST körde äpple-program i emulator. Och snabbare gick det!

Fast jag hade bara de gamla macplussarna på skolan att jämföra med förstås.
Men DE i sin tur kickade ju stjärt med IBM-skrällena så det var en fröjd att se!

Samma processor i macen och ST:n iaf. Good old 68000!
Samma processor satt f.ö. i Ensoniq EPS!

/Rotwang!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 23:35

Ja _min_ åsikt vet väl _alla_?

Citat:

Samma processor i macen och ST:n iaf. Good old 68000!
Samma processor satt f.ö. i Ensoniq EPS!

Och Amigan. Och Yamaha TX16W... Synd att Motorola tappade bollen, det var en trevlig professor.

  • Medlem
  • 2004-10-12 11:40

Min erfarenhet av Dell är bara bra. Men då är jag typen av företagare som köper överdimensionerat till användning och leasar skiten över 2 år.

Framför allt älskar jag min Dellskärm!

Kommer absolut inte öppna skiten å mecka, är inte det som att be om problem när man har en dator som går som en klocka!

Om ett år så går denna leasingen ut, så då köps den loss för en 5 hundring å så in med en ny Dellburk.

Life is esay, easy as Dell

  • Medlem
  • 2004-10-12 11:42

Bara en reflektion över den riktiga djäävulen, Microsoft

Tankade av misstag hem en uppgradering av XP, så nu går typ datorn på halvkapacitet, plus inga av mina grafikprogram funkar som de ska :hmmm:

Kan man avinstalera en uppgradering av windows???????

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-12 12:15
Ursprungligen av steve:

Kan man avinstalera en uppgradering av windows???????

Svar: ja...via Kontrollpanelen som med vanliga program...
Har däremot aldrig testat så jag vet inte vad resultatet blir...:)

Ett tips är att först bara testa med att slå av Windows egen brandvägg...den är på som default efter man lagt på servicepacken och ställer till det både här och där...jag slog av den och efter det har jag inte haft några problem...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-12 12:18

Ah! SP2-firewallen e väl mysig? Dödar allt möjligt åt en å ger ifrån sig ett litet knappt ohörbart ljud.

SP2 var ingen rolig upplevelse. Tur att jag testade på jobbet först: Windowshelvetet bootade inte efter installationen! Efter ett par timmars felsökande testade jag att uppdatera BIOS. Och det hjälpte... Suck!

Sen har Eclipse lagt av också. Vet inte om det är relaterat, men det skulle inte förvåna mej.

Ursprungligen av Peter H:

SP2 var ingen rolig upplevelse. Tur att jag testade på jobbet först: Windowshelvetet bootade inte efter installationen! Efter ett par timmars felsökande testade jag att uppdatera BIOS. Och det hjälpte... Suck!

Sen har Eclipse lagt av också. Vet inte om det är relaterat, men det skulle inte förvåna mej.

samma sak hände mig! skärmen blev bara svart när sidan för inloggning skulle dyka upp. själv kom jag aldrig på tanken att uppdatera bios. (faktum är att jag inte har den blekaste hur man gör). men jag vågade inte chansa mer, så jag kör bara sp1.

är det stor skillnad? förlorar man mycket på att strunta i sp2?

Citat:

skärmen blev bara svart när sidan för inloggning skulle dyka upp

Hmm, inte riktigt samma fel då, min burk totalfrös på Windows XP loggan...

Nu är Eclipse igång igen, vete 17 vad som hade hänt.

Förutom alla "säkerhets-fixar" är enda skillnaden jag märkt med SP2 att Explorer är mycket instabilare...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-12 12:51

Åfan? Jag har kört det nu i ett tag å inte haft ngt som helst problem (förutom firewallen, fast den stänger man ju av).

  • Medlem
  • 2004-10-13 08:42

Jag slängde iofs in Pandas antivirus i samma veva, kanske har nått med problemen att göra?

Sy :hmmm: mantecs program gör mig knasig!

  • Medlem
  • 2004-10-13 08:45

ok

Gillar inte vad jag hör med att de tagit bort en del stöd för gamla prylar!

Måste vara därför min Illustrator 8.0 inte funkar

Anna_T; Jag skulle i ditt fall prova att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort, men att uppdatera bios är ju aldrig fel det heller om det finns en nyare version med buggfíxxar och osv...
Det Microsoft har gjort i SP2 (förutom att förbättra brandväggen och lagt till en popup stopper osv) är att dom har tagit bort en del stöd för gamla saker, vilket innebär att vissa äldre program och drivrutiner inte längre fungerar som dom ska. Så man bör kolla innan att ens prylar är aktuella. Jag själv sitter och väntar på nya drivrutiner ifrån m-audio till mitt ljudkort.
Sedan är det förstås dom vanliga buggarna och felen som ibland kommer med ett nytt servicepack, i detta servicepack så är väl det mest omtalade att dom har begränsat hastigheten för Firewire800.

  • Medlem
  • 2004-10-12 16:21

Dualrange: Microsoft har _inte_ begränsat hastigheten för FW800 generellt. Däremot har de blivit hårdare på hur FW-drivrutiner skall skrivas, om drivrutinerna inte uppfyller de kraven så stryps hastigheten för FW800.

Gick vi inte igenom just detta i tråden som dök upp just när SP2 för XP släpptes?

jgb: jajaja har faktiskt inte läst just det inlägget. Så då har jag helt enkelt fel i föregående inlägg.
Peter H; Min IE är precis lika stabil som förut, fast nu slipper jag ha en popup blocker installerad oxå..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 17:24

..."fulhackade" Xp-Pro-versioner har en tendens att kunna krascha då MS har låst en del Corpnycklar.

Citat:

Peter H; Min IE är precis lika stabil som förut, fast nu slipper jag ha en popup blocker installerad oxå..

Inte IE, Explorer. Som i filhanteraren och skalet. Vet inte varför, men när jag ska öppna vissa mappar så totalfryser den i flera minuter. Hände aldrig innan. Första gångerna hade jag inte tålamod att vänta, så jag bootade om, därav min kommentar om instabilitet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 18:38
Ursprungligen av Peter H:

Inte IE, Explorer. Som i filhanteraren och skalet. Vet inte varför, men när jag ska öppna vissa mappar så totalfryser den i flera minuter. Hände aldrig innan. Första gångerna hade jag inte tålamod att vänta, så jag bootade om, därav min kommentar om instabilitet.

Prova att importera disken igen i diskhanteraren.

Bevaka tråden