Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 04:02

Hej!

Jag är lite intresserad av JAM's JP6:or. Någon som har erfarenhet av Jupiter-6, kanske till och med kan bistå med ett ljudprov?

\\Gnutten

Amino gjorde en liten snuttelutt med enbart JP-6 för ett tag sedan. Jag tar mig friheten att lägga ut en länk till den: http://amino.mine.nu/mp3/amino_-_callisto.mp3

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 12:16

Wow låter riktigt bra, helt klart en skön låt! Är trummorna också 6:an? Vilka sköna effekt ljud du har gjort, hur har du gjort dom? Har du uppdaterat din JP6 med Europa MIDI?

\\Gnutten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 15:49

Aloha Gnutten.

Vilket sammanträffade... Jag höll precis på med att göra en lite JP6 demo eftersom så många klagar på att den låter kall och tråkig. Demolåten blev väldigt cheesy, jag tror rent av det är det smörigaste jag någonsin gjort fast jag gillar synthpop
Allt är JP6 utom trummorna som är några hemska samplingar spelade av Battery. Jag har inte gjort några coola modulerande effektljud då jag är tok dålig på att göra sådana sorts ljud.
Real Parakeet visar med sin as coola låt JP6:ans potential att göra sköna effektljud. J****gt skön låt Real Parakeet!!! Me like!

Bör tilläggas att låten är en cover av en klassiskt stycke men det hörs bara i slutet. Skulle verkligen vilja göra en riktig coverlåt av den, särskilt då det finns en hiphop version av låten. :eek:

Roland Jupiter-6 Demo

MVH
Demokid

Ska lyssna genast Demokid. Note: det är inte parakeet som gjort demon utan Amino.

  • Medlem
  • 2004-10-17 17:58

sjyssta låtar:) och bra ljud på jp6an

Mycket trevliga låtar, men minst 10000? :eek:
Känns inte värt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 18:25
Citat:

Amino: Ber om ursäkt missade att det var du som gjort JP6 låten, gillar den skarpt! Väldigt skön ljudbild! Berätta gärna hur du gjort ljuden.

10 papp är mycket pengar och sedan kanske 2 papp till om man vill installera Europa MIDI för att få en bättre MIDI spec m.m. Så det är klart att t.ex. en VA synt ger mer synth för pengarna men gud vad snygg den är.

MVH
Demokid

Önskar dock att det var jag som gjort den låten. Åh vad jag är sugen på en klassisk analog polysynt. Tur att jag inte har pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-17 18:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 19:38
Ursprungligen av waveterm:

Va... är det en JP6? Lägg ner det är ju en elgura ju??!

Juno-60:ans fiter är mer lik JP8:ans och låter lite varmare och kladdigare. Stäng av chorus på Ju60 så låter den inte lika fett men den låter fortfarande väldigt bra. Lägg på lite chorus på en Jupiter...

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 19:13

Den där Elhardt-prylen var verkligen en sån där demo som man bara förbluffat höjer på ögonbrynen av. Cool shit. Även om det inte är sån't man vill göra med en JP6 eller någon synt alls så är det ett typiskt "friggin' maestro"-arbete.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 19:35

Hata mig då!
Jag tycker fortfarande att Jupiter-6 låter tunnt.
Ta PF's Juno-demo t ex _hur_ mycket fläskigare som helst, med _en_ DCO... :eek:
...eller förrefräng nummer två i Marillions Incommunicado, med en fläskig Jupiter-8 - S T O R T !

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 19:41

...det är ganska lätt krana till ett elgitarrljud med hjälp av oscilatorsynk...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-17 19:42

Demokid: du har inte hört Professor Elhardt traktera analogsyntar tidigare antar jag?
Hans MOTM-demos var så otäckt bra att jag rös!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 19:44

Lemon: Jo visst kan man göra elgura ljud med ett sync ljud och lite gitarr effekt. Vad som gör att det verkligen låter elgura är keybordisten... fan vad han e duktig!!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-17 19:51
  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 20:08
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-17 22:36
Ursprungligen av Lemon:

No way! Det där bara måste vara "the real deal", låter sjukt mkt gura... du ville skoja till det lite nu elle?

  • Medlem
  • 2004-10-18 09:46

Haha Lemon

Låter ju som en 70tals proggare som fått en elgura i näven

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 21:20

Hey Amino och Demo. Tack för låtarna, nu vet jag lite mer om JP6:an. Ska sticka till JAM och leka lite i veckan. Fundrar nästan på en avbetalning hos JAM.

Tror inte en suck på att det är WS

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-17 22:54

Det går att komma riktigt nära guraljud om man pluggar in synten i en bra gitarrigg fast i Lemons fall verkar det lite väl likt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-17 23:37

Det kan väl vara en gura pluggad i en WS-A/D (dvs, effekterna är WS).

Man hör något underligt bakgrundsljud på den är wågstationsguran. Det låter lite som de där biljuden man kan få på en FM-synt från Yamaha. Därför tror jag mycket väl att det kan vara en Wavestation spelad genom en gitarrigg.

Det måste vara en synth...det som avslöjar är vibrato-tonerna och böjningarna...men visst låter det för jävla likt gitarr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 00:36

Hej!

En kille i tyskland som äger allt man kan ha i Roland, Korg, Moog och Oberheim m.m. Han har ingen Sequential och undrade om jag kunde göra några ljudprov för att höra om det är nått att ha... det tycker jag, cheesy men vakert på nått vis.

Prophet~5 demo

God natt
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 01:09

Det lät ju skitfint

Lemon ÄR en 70-tasproggare.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 18:04
Ursprungligen av Real Parakeet:

Lemon ÄR en 70-tasproggare.

njae... mera 80-talsproggare faktiskt.
Jag har spelat _mycket_ gitarrsaker på synthar genom åren. dels på grund av att jag spelat i band med _en_ gitarrist & dels för att vissa gitarrister är kass på att sola!
Jan Hammer är GUD på området, men det finns _många_ fler.
Bäst är förstås att ha lite bakgrund inom gitarrspel själv & jag vikarierade som gitarrist i min ungdom!
Jag har en massa skojsiga gitarrprylar på gamla W7 disketter, som för övrigt har ett överdjävligt gitarrljud, nästan i klass med Wavestation.
Vad effekter bekommer så är det så att det bara är WS egna effekter på ljudsnutten, jag äger inga externa effekter nämligen.

//Lemon

Bevaka tråden