Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datoruppgradering

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag har tänkt att uppgradera min dator, men jag vet inte vad jag ska uppgradera riktigt. tänkte kolla om någon av er har några förslag på hur jag får datorn bättre till musiken. det är en pentium 4 1.8 ghz och jag har 512 mb ram i den.

dessutom:
* mitt moderkort klarar max 2.6 ghz, jag kan ha tre minneskort i och max 2 gb ram.
* jag saknar dvd-spelare och min brännare är en gammal 4x.
* datorlådan är hopplös. fläktarna (vet inte vilka, det sitter en massa fläktar där inne) snurrar ojämt och hela datorn låter som ett megafonförstärkt tröskverk.

jag använder cakewalk pro audio 9.03 och lite olika effekter. fast jag ska köpa sonar 2 begagnat snart, och det kräver ju lite mer. jag vill kunna köra mjukvarusynthar också.

fungerar datorn som den är, så jag kan köpa en tystare låda eller isolering och en dvd/brännare istället? eller ska jag köpa mer minne? eller en processor på 2.6 ghz? Eller göra mig av med datorn och köpa en ny?

tips mottages varmt. jag kan inte mycket mo hårdvara alls. jag vet vad jag har, men inte exakt vad det innebär, eller vad jag borde ha.

Jag skulle nog sälja datorn som den är och istället sattsa på något nyare helt och hållet, det verkar vara en del som behöver fixas innan den funkar bra som musikdator
Det fanns nog en tråd om ett par datorsetuper som är väl lämpade för musik, sånnt funkar bäst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-29 00:31

Vad kör du för ljudkort? Det är den viktigaste länken egentligen, åtminstone i en hyfsat modern dator - som din ju ändå verkar vara. Är det ett hembygge?

vad kan man få för datorn om man säljer den, tror du? och vad måste man räkna med för att få en ny dator, som duger till att göra musik på?

@pf
jag köpte ett audiophile 2496 för ett år sedan ungefär. det är ett hemmabygge, fast det är inte jag som har satt ihop den. köpte den av en bekant för några år sedan.

Du behöver nog inte sälja datorn, Anna. Min burk lär som en dammsugare förut, men jag köpte en tyst processorfläkt och ett billigt grafikkort utan fläkt, samt uppgraderade till en tyst hårddisk och nu är det väldigt tyst! Tror inte det gick på 2000 spänn ens, idag är det säkert billigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-29 01:13

Lika bra att haka på i tråden, jag tänker skaffa en svulstig SATA-disk, rekommendationer? Tyst är bra. Billigt är bra. Stort är bra. Pålitligt är förbannat bra...

Tyst, stort och billigt är ett måste när man pysslar med musik. Nuförtiden brukar bullernivån vara angiven när man köper hårddiskar. Maxtor har prisvärda tysta diskar, kolla efter dem!

@dalleponken:
räcker det med att köpa ny fläkt, alltså?

jag har ett bra grafikkort som jag vill ha kvar. det har tre utgångar. två för skärmar och ett för tv. msi gti4200. det har fläkt men det kan väl inte vara den som låter så mycket?

kan man itne bara köpa en ny låda som stänger inne allt oväsen?

Grafikkortet och hårddisken brukar vara minst lika stora bovar när det gäller ljud som processorfläkten. Att ha ett grafikkort utan fläkt gör faktiskt mycket! Tänk oxå på att rengöra lådan från damm då och då, för ju dammigare det blir i lådan, desto sämre kyler den och fläktarna surrar högt och ojämt. En tyst (dämpad) låda är ganska dyr, brukar ligga på mellan 1800 - 3000 papp. Sen måste du ju slita ut alla grejer och montera på nytt när du byter låda och det är ett skitgöra.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-29 01:36

3000 papp! Jösses Amalia! :eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-29 01:41

Så dyrt behöver det inte bli. Finns faktiskt IKEA-hurtsar (and the like) som man kan ställa datorn i. Det går t om att klä dem med dämpmaterial invändigt som inte ackumulerar värme + som också dämpar decibel - och man kan t om sätta in en minifläkt typ Papst (= sägs vara tystast) för att trolla bort ljud. Temp-mätare är bra att ha när man labbar med sånt bara så man inte skapar en låda med innertemperatur 90 C. Not good.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-10-29 01:42

3000 papp/lakan/långsjalar e ju i runda slängar 3 mille. Jag tror det kan gå att få tag på ngt billigare.

min låda är så oisolerad en låda kan bli. den har nämligen 110 hål i sig. hålen sitter uppdelade i fem rader med 55 hål i varje, på båda sidor av datorn. hålen är 2*2mm stora. för ventilation antar jag. jag har aldrig hört en dator låta mer än den här. förutom minallra första (en victor 8086, 5.25" diskettstation, 30 mb hårddisk och 640 kb ram. skärmen var orange och hade två nyanser).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-29 01:44

Mårrux: Hehe, jag anmärkte på drdreas som också ståkkålmsslangade fel och skrev "4000 papp" nyligen

PF: Svulstig SATA-disk... Snabb eller mycket utrymme? Jag skulle personligen inte satsa en spänn på Maxtor, utan gå på en Seagate rakt av. Nu är det ju iofs Maxtors Firewire-lösning som är fullständigt okapabel till det mesta i musikväg. Säkerligen bara deras FW-if som inte håller standard på dem vi hade på jobbet, men det gav inte direkt mersmak.

Nåväl, Anna-T. Du kan få köpa min Dell Dimension 8200. Kolla i Säljes-tråden för specen:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=6021

Sluta märka ord nu, Mårre! PF: klart man kan bygga in datorn i en hurts eller liknande, men ibland kan det bli rätt besvärligt när man ska koppla in och ur kringutrustningen, sen beror det på hur mycket utrymme och hur gärna man vill snickra till det. Anna_T: Vad har du för låda egentligen?

@lappalainen:

om jag köper din dator istället för den jag har så får jag:

samma processor som jag redan har
512 mb ram extra
40 gb mindre hårddisk
sämre grafikkort (geforce 2 istället för geforce 4)
samma ljudkort
bättre nätverkskort
dvd
snabbare cd-brännare
lika stor skärm
engelsk xp istället för svenskt

jag har dessutom redan ett firewirekort
och visserligen har mitt tv-kort inte radio, men det har fjärrkontroll

jag tycker att det känns som ett hån av dig att erbjuda en nedgradering för 8500 kronor, när jag frågar vad jag kan göra för att uppgradera min dator för att kunna få bättre musikprestanda.

@dalleponken:
jag vet inte. den billigaste som fanns, tror jag. det är inte jag som har köpt den. den låter förskräckligt, dock.

Anna_T: Mitt grafikkort är nog bättre än ditt (Geforce FX 5200), förutom dubbla skärmar, och det kostar en spottstyver och väsnas inte. Jag har oxå en billig låda, den kostade under 500 spänn, men det är mindre lådans fel att det låter än grejerna inuti. En tumregel vid köp av processorfläkt: ju större fläkt, desto lägre varvatal = ljud..

fast jag använder ju dubbla skärmar, så jag behöver den möjligheten. vad kan en skitstor och tyst fläkt kosta, tror du?

Om jag vore du skulle jag kolla efter ett grafikkort utan fläkt, men med stöd för dubbla skärmar, finns säkert för under tusenlappen. Plus en tyst processorfläkt förstås. De fläktarna brukar kosta några hundralappar, inte alls dyrt.

Jag har förresten bara en 1,2 GHz burk, men lyckas ändå göra musik med den..

så lådan ska jag inte göra något åt, alltså?

Lådan är ditt dyraste problem, men har du pengar till en ny och lust att pyssla så...

Det bästa tycker jag nog är att börja med att se om du kan hitta nån begagnad ljudisolerad låda för vettigt pris som du kan skicka in hela datorn i.

Anna: Ajdå, det var ju naturligtvis inte meningen att det skulle låta som ett hån. Överhuvudtaget. Plus, gammal annons och gammalt pris. Läste inte din spec på din dator till 100%, så mitt åt. Sorry.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-29 12:21

Anna T : Dalleponkens tips verkar bra, tycker jag. Vill även jag dela med mig av mina erfarenheter. Så här hade alltså jag gjort, om jag varit du:

Vad gäller datorburk, så köpte jag en Antec Sonata förra året och har varit helnöjd med den. Min förra dator lät lik din, så prioriteringar på tyst dator var väldigt hög. Nätdelen i den är väldigt tyst, den har även en stor utsugsfläkt (den sitter där bak, under nätdelen) som har självregulerande hastighet beroende på hur varmt det blir. Sonata kostar 1300 spänn i vanligt utförande (tror att jag gav något liknande för min) men går även att få med ljuddämpningsmattor för drygt 1800 spänn (jag kollade priser på datorbutiken.com ). Det bästa med den är att man slipper skruva i den när moderkort och sånt väl är installerat. Hårddiskarna sitter på gummidämpade slädar och det gör även 5.25-enheterna. Kan bara rekommendera varmt.

En tyst CPU-fläkt är också mycket viktigt. Jag köpte Zalman ZM-7000A-ALCU inklusive en Fanmate (gör att man kan regulera hastigheten på fläkten), kostar tillsammans ca 400 spänn. Hittade dock inte den modellen med fanmate på datorbutiken just nu.

Som tur var är mitt grafikkort fläktlöst, så jag har aldrig haft det problemet, men jag vet att det finns högkvalitetsfläktar i standard-storlekar, så att man kan byta ut de ibland billiga grafikkortsfläktarna mot något bättre och tystare. Byter du ut datorburken, cpu-fläkten och kanske även grafikkortsfläkten så skulle du nog klara dig undan med ca 2000 spänn.

Din dator är väl egentligen inte för slö för virtuella instrument och sådär, men det beror mycket på vilka pluggar du använder och hur mycket du lassar på. I VST-världen är det ofta ren CPU-kraft som gäller, så det kan ju vara en idé att byta processorn, men tja.. testa först Sonar 2 med ditt nuvarande system innan du bestämmer dig. 512 MB i minne räcker rätt långt även idag, jag har inte kännt att jag har behövt uppgradera ännu i varje fall.

Tips på brännaren är att byta ut den mot en combo, alltså en kombinerad DVD-läsare/CD-brännare. Kostar en 5-600 kr kanske.

Hoppas mina 5 cents gjorde dig någon nytta.

  • Medlem
  • 2004-10-29 12:41

Jag kör samma låda som encore, nöjd. Samma stuk på fläkt också. Nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 12:46

bra förslag encore!
om man bor i stockholm kan man gå till kylning.com - dom har butik vid odenplan (+webplats då naturligtvis) och är duktiga på ljud (oljud?) och fläktar och sånt.

själv har jag köpt dämpmattor från biltema (sånna som man sätter in i motrorrum) och satt in i min data. hjälper inte mot chassifläkten men dämpar alla andra ljud i datorn. vid luftintagen har jag satt på en typ av textil som man brukar ha i ventilaton för att filtrera luften.

Bevaka tråden