Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvarusyntar och dåliga ljudkort

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och en kollega pratade lite om datorer och ljudkort. han är nämligen sugen på att skaffa ett klaviatur till sin dator för att spela lite piano bara. Ett digitalpiano är för dyrt oh för skrymmande. Min idé är ett vanligt MIDI-klaviatur och kanske Reason. Då är frågan... vad krävs för ljudkort? I min värld så tycker jag att det är skit samma. Det är ändå datorn och dess processor som skall processa ljudet. Ljudkortet behöver bara ta emot en MIDI-signal (eller via USB) och sedan spela upp resultatet.

Varför har man över huvud taget problem med latency och sånt på billiga ljudkort när all processering rimligtvis borde ske av datorns CPU?

ljudkortet som skall användas måste ha stöd för asio drivrutiner.

OT kanske, men varför betala tusentals kronor för klav och Reason om han bara vill lira piano? Ett keyboard med bra pianoljud kan väl vara hur billigt som helst (nästan alla har ju sådant stående i gaderoben hemma och tackar nog inte nej till att byta mot en femhundring eller så) och annars kostar ju begagnade pianomoduler inte mer än några hundralappar på vendolin...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-06 12:42

4fronts piano-vst är gratis och låter helt ok, drar inte så mycket cpu-kraft heller. Att köpa reason bara för spela lite piano känns rätt lite overkil. Speciellt som man kan få tracktion gratis.

http://www.yohng.com/piano.html

Problemet med latency har inte så mycket med processorn att göra faktiskt. Det handlar om hur ljudkortet kommunicerar med resten av datorn, vilken prioritering det har osv. För att uppnå en så låg latency att det inte längre känns trögt att spela på mjuksynthar krävs ASIO-drivisar. Om du däremot inte har behov av att höra ljudet i realtid är det skit samma.

Men din kollega vill spela piano och då blir latency genast en aktuell faktor eftersom man vill slippa vänta på att ljudet ska svara på tangentnedslaget. Det finns fiffiga, gratis tredjepartsprogram på nätet som ger vanliga standardljudkort ASIO. Asio4all samt kx project (den senare funkar nog bara till Soundblaster Live! och senare Soundblasters). Se bara till att läsa dokumentationen ordentligt innan ni börjar mecka!

Som sisältää och makari sade här ovanför verkar ju Reason helt overkill för lite pianoklink. Med någon av de ovan föreslagna asiolösningarna och en schysst pianosoundfont behöver det inte kosta mer än klaviaturet och någon form av midi-interface. Om han köper ett nyare klaviatur finns det modeller som kommunicerar via USB och därmed slipper man MIDI-interfacet också.

Real - jag kan nog tycka att de är lite knepigt att försöka ersätta ett digitalpiano med en vanlig midiklav. Du får helt enkelt inte alls samma stuns i någon ersättande mjukvara och känsla i klaviaturen. Tyvärr

Det är inte enbart pianoklink, även "vanligt" klinkande är av intresse. Men det är inte så intressant att han vill köpa en Korg Triton liksom. Ett keyboard är ofta för stort. Han vill kunna ställa undan klaveret när han har klinkat färdigt. Ett MIDI-klaviatur behöver inte vara mycket större än tangenterna är djupa. Killen vill kunna spela lite för husbehov, varken mer eller mindre. Dessutom är han datornörd (jobbar som utvecklare) och vill köra allt på datorn.

Om man inte vill krångla med kX-drivare och sånt så är det ett ljudkort med stöd för ASOI som gäller? Och dessa finns i olika prisklasser förmodar jag?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-06 13:36

Standardsvar 1A i de här lägena: M-Audio Audiophile 24/96...mycket bra budgetkort...ligger väl på en tusing nu tror jag...

...vilket är sjukt billigt. Det krånglar inte och ger tillräckligt låg latency för att det inte ska märkas.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 22:24

fast om inte kortet inte ska användas till annat än lite midi för skojs skull - kan man inte rekomendera soundblaster audigy då? borde ju vara mer användbart än ett rent musik-kort. sen kan den ju spela soundfonts utan att man behöver fundera på vare sig VST/ASIO eller latency.
audigy har väl nån typ av ASIO-drivrutin även om den är begränsad i samplingsfrekvens, va?

Det låter som att soundfonts är det bästa alternativet. Det enda jag vet om hans ljudkort är att det är integrerat på mammakortet och att det förmodligen är rätt hyffsat till spel, lek och tjafs.

  • Medlem
  • 2004-12-08 13:57

Han kan ju testa asio4all först.
Funkat klockrent när jag testat.
Däremot brukar inte kvalitén vara upp till par med lite bättre kort ex. DA24/96.

Men det duger i krig och man får definitivt ner latency.

Nja, om han vill spela spel och sån't på samma maskin som han ska klinka med så ska han nog inte mickla med asio4all eller kx project. På min gamla gamla dator sitter ett Soundblaster Live! med kx drivisar och en hel del av kortets originalfunktioner funkar inte riktigt som de ska.

Då är det en bättre idé med ytterligare ett kort som bara sköter Reason/Cubase/whatever. Audigy har mycket riktigt ASIO, men Audiophile 24/96 är både bättre och billigare. Eller åtminstone samma prisklass.

1
Bevaka tråden