Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS-DOS sequencer nostalgi

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, det är svårplacerat, men när jag tänker på sånt här får jag känslan av att ha tagit ecstasy!

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 14:40

timothy : Det här är inte mer nördigt än att diskutera olika revisioner av Prophet 5:or.

Jag provade förresten att tanka hem Voyetra Sequencer Plus Gold och prova det lite. Hittade äntligen det där Adlib-trumset:et jag nämnde tidigare i den här tråden. Wohoo!

Johannes: Jag har fått nys om en urgammal "bärbar" IBM 386 med röd monokrom plasmaskärm. Frågan är bara om jag kan hitta något Sequencer Plus-kompatibelt midiinterface till den, har du några teorier?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 16:32

Dalleponken : Ett SB32, SB16 eller liknande ska fungera utmärkt. Drivrutiner finns ju att ladda ner på Voyetra's sida. Jag provade dock bara de interna FM-klanger och inte MIDI-interfacet på kortet, men det kan jag ju också testa.

Jag vet att SB-korten funkar, såg det i deras filarkiv, men den här datorn har inga kortplatser, den är egentligen en vanlig laptop, men lite klumpigare.

Så frågan är om det går att använda sig av något seriellt/parallellt midiinterface eller liknande. Det är ju lite knivigt med så gamla maskiner, då det inte fanns några riktiga standards.

En sån här ska det vara.. Ser att bärbar är den väl inte, men den har bara MCA-bussar så ett SB-kompatibelt kort är inte att tänka på.
http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/alf/ps2_p70/

Dalle:
Ah! P70:n, den snyggaste dator som tillverkats? Om du inte vill ha den så ge den till mig

De är verkligen så så grymt snygga och inget annat kan så inge känslan av hur mycket bättre framtiden var förr. Det är en bärbar dator, om man är stark och har ett bilbatteri

Men visst har den kortplatser; två stycken. Det krävs dock svart bälte i datorisärskruvning för att komma åt dem.

Denna dator är tyvärr ett riktigt monster; inte en endaste del är standard. Det finns SB-kort till MCA-bus; jag hittade ett Creative SBPro 2 MCV (MicroChannel Version...) på Blocket för nåt år sedan. Det finns också företag som fortfarande säljer ljudkort till MCA-maskinerna men tyvärr är de ruskigt dyra och inte riktigt kompatibla med SB så de funkar bäst i OS/2 eller Windows. Dessutom gör MCA-bussen att vissa saker inte är riktigt mjukvaru-kompatibla med sina ISA-motsvarigheter även om de är det i teorin...

Ett av de största problemen är att hitta fungerande hårddiskar. Diskarna är i ett eget format som IBM hade som heter ESDI. Tyvärr är det inte kompatibelt med något - det fanns helt enkelt typ 4-5 olika modeller av ESDI-diskar som öht passade i P70:n. De är väldigt svåra att hitta också, de jag fått tag på genom åren har varit på loppisar och liknande; just de ESDI-diskar som satt i P70:n var i sammanhanget relativt vanliga i Sverige eftersom de också satt i Model 55sx som var hyfsat vanlig på företag.

Har datorn SCSI-kort kommer saken naturligtvis i ett annat läge.

På Voyetras sida finns drivrutiner för följande externa interface:

Music Quest Note 1 / Note 1+
Music Quest 2/Port SE (Music Quest var väl Opcode, va?)
Roland SC-7
Yamaha TG-100 och CBX-T3
Korg 05R/W & AG (jag vet inte vad AG är men det står så)

I värsta fall har jag en version av CakeWalk 4 for DOS som funkar med EgoSYS MTS64/4140, de är kanske lite vanligare och är ju ett väldigt stabilt interface även till modernare burkar (btw, om någon vill skriva en 4140/64-driver till XP så har jag reverseengineerat Cakewalk-drivrutinen till MTS-64 (inte bara disassemblerat) som jag kan dela med mig av). Dock har jag inte kört den på P70:n och det är inte säkert att det funkar för MicroChannel är bara 99% kompatibelt med timingen i ISA-parallellportar, nen det kan jag givetvis testa om du är intresserad.

Ska du använda din MCA-burk seriöst bör du börja hänga på USENET, comp.sys.ibm.ps2.hardware. De tipsar då och då om ljudkort på Ebay etc eller säljer ur sina enorma skrotlager.

Encore:
Ja, det är nog bäst att jag startar en DOS-sida för min del; jag börjar ju spåra ur rejält här!

Vad kul! Förhoppningsvis får jag hem burken nästa vecka för att testa över jul. Röd plasma, behöver man mer julbelysning än så? Jag såg ett seriellt MIDI-interface på eBay som skulle passa, men hinner tyvärr inte bjuda på det, då auktionen går ut i morgon.

Det här med MCA är ett aber, standarden verkar bara ha funnits ett fåtal år innan IBM gav med sig och återgick till ISA. Testade Sequencer Plus på min urgamla Thinkpad 486 i dag och det verkar fruktansvärt snabbjobbat, jag hittade direkt alla snabbkommandon utan att ha läst någon manual. Men med lite tålamod borde jag kunna hitta ett kompatibelt interface som passar även P70'n.

Hej.
Kul att ni upptäckt seq plus gold,är det första och bästa som skapats för pc.n har själv andvänt det under ca.10 års tid,har också provat andra men orkar ej lära mig alla funktioner i dessa.Använder ett Music Quest 2/Port SE,till min bärbara samt ett Roland MPU-401 till min gamla stationära 486:a,funkar kanon!.

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-27 23:39

Dalle : Hur går det med burken och sequencandet?

Tyvärr har jag inte fått burken än, gubben som äger den håller på att bygga en dansstudio så han har inte haft tid att rota fram "min" fina burk..

• Medlem
  • 2004-12-29 00:10

Har en IBM 50z hos päronen, hade ett SB Mono till den men sålde kortet -93 eller något sånt
Vilken skilnad det blev att spela Terminator

Men efter att ha gått från Amiga till PC så fanns det en hel del att önska.
Har även ett SB16 i kartong samt ett GUS Max någonstans.

IBM's PS/2 burkar är väl något av det stabilaste jag använt.
Sen upptäckte väl dom också att man inte kännade pengar om inte skiten går sönder då och då

ni som vill pilla med detta har jag ett COMportsInterface över för MIDIn: http://dankadata.com/ddd001.html vet inte till vilket pris··300sek?

Bevaka tråden