Dalle:
Ah! P70:n, den snyggaste dator som tillverkats? Om du inte vill ha den så ge den till mig
De är verkligen så så grymt snygga och inget annat kan så inge känslan av hur mycket bättre framtiden var förr. Det är en bärbar dator, om man är stark och har ett bilbatteri
Men visst har den kortplatser; två stycken. Det krävs dock svart bälte i datorisärskruvning för att komma åt dem.
Denna dator är tyvärr ett riktigt monster; inte en endaste del är standard. Det finns SB-kort till MCA-bus; jag hittade ett Creative SBPro 2 MCV (MicroChannel Version...) på Blocket för nåt år sedan. Det finns också företag som fortfarande säljer ljudkort till MCA-maskinerna men tyvärr är de ruskigt dyra och inte riktigt kompatibla med SB så de funkar bäst i OS/2 eller Windows. Dessutom gör MCA-bussen att vissa saker inte är riktigt mjukvaru-kompatibla med sina ISA-motsvarigheter även om de är det i teorin...
Ett av de största problemen är att hitta fungerande hårddiskar. Diskarna är i ett eget format som IBM hade som heter ESDI. Tyvärr är det inte kompatibelt med något - det fanns helt enkelt typ 4-5 olika modeller av ESDI-diskar som öht passade i P70:n. De är väldigt svåra att hitta också, de jag fått tag på genom åren har varit på loppisar och liknande; just de ESDI-diskar som satt i P70:n var i sammanhanget relativt vanliga i Sverige eftersom de också satt i Model 55sx som var hyfsat vanlig på företag.
Har datorn SCSI-kort kommer saken naturligtvis i ett annat läge.
På Voyetras sida finns drivrutiner för följande externa interface:
Music Quest Note 1 / Note 1+
Music Quest 2/Port SE (Music Quest var väl Opcode, va?)
Roland SC-7
Yamaha TG-100 och CBX-T3
Korg 05R/W & AG (jag vet inte vad AG är men det står så)
I värsta fall har jag en version av CakeWalk 4 for DOS som funkar med EgoSYS MTS64/4140, de är kanske lite vanligare och är ju ett väldigt stabilt interface även till modernare burkar (btw, om någon vill skriva en 4140/64-driver till XP så har jag reverseengineerat Cakewalk-drivrutinen till MTS-64 (inte bara disassemblerat) som jag kan dela med mig av). Dock har jag inte kört den på P70:n och det är inte säkert att det funkar för MicroChannel är bara 99% kompatibelt med timingen i ISA-parallellportar, nen det kan jag givetvis testa om du är intresserad.
Ska du använda din MCA-burk seriöst bör du börja hänga på USENET, comp.sys.ibm.ps2.hardware. De tipsar då och då om ljudkort på Ebay etc eller säljer ur sina enorma skrotlager.
Encore:
Ja, det är nog bäst att jag startar en DOS-sida för min del; jag börjar ju spåra ur rejält här!