Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cubase eller Logic? Newbie

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena
Jaha, så hade man tänkt att investera i mjukvara. Men jag får ju stora skälvan när
jag ska bestämma mig.
Jag har förut kört Cubase 2.5... dvs innan VST tiden och hårdvaruinspelning.
Kunde typ grunderna.
Nu sitter jag med Tunga datorn G5 2,5 Ghz x2 och 2,5 Gb RAM.
Och har "fått tag" på logic express. Känns som lite svår... Hittar inte riktigt. Plus att det
är inte så lätt som (enligt mig) det borde vara när det är Apples grejjer.
Jag har mycket vana och kunskaper av FinalCut och OsX.
Jag vet ju fördelen att hålla sig inom "applefamlijen"
Men i det här fallet är jag lite osäker.
Nu vill jag ju inte bli begränsad... Eftersom det handlar om en investering så spelar inte priskillnaden någon större roll.

Vad bör jag välja? Fördelar / nackdelar
Finns det ingen sajt med "FLYTT från cubase till Logic för dummies" eller nåt?

• Oregistrerad
  • 2004-12-23 23:04

Inte föratt jag har en Mac,men hade jag det skulle valet vara Logic!!!
Man lär sig snabbt.

ok!

Finns det inga bra introduktionssajter?

^ det här borde väl vara en..
mitt intryck av cubase sx (som logic PC användare) är att det är onödigt många mixers/fönster/effekt rack att hålla reda på.

jag får också för mig att logic är mer integrerat i mac än cubase är i pc.. om det makes any sense.
i slutändan är båda förmodligen svinbra bara du sätter dig in i grejerna.
grattis till nya dunderburken!

• Oregistrerad
  • 2004-12-24 01:25

Jag kör själv en G5 dubbelpropp med Cubase SX3.. och tycker Cubase är bättre än Logic på många sätt.
Att Logc skulle vara bättre för att Apple äger det .. är inte hela sanningen.
Sedan kan du inte föra in dina låta du gjort i SX till Logic om du inte gör om de till midifiler.
Logic stödjer inte VST och VSt till AU adaptern fungerar inte alltid till hundra.
Jag vill mena att känner du dig som jag, programmet skapar inte musiken utan är bara ett verktyg, du kan göra precis lika mkt i SX som Logic (om inte mer) Mixerdelen är bättre i SX än i Logic mm.
Fördelen är också att man kan skapa projekt som går att flytta till PC plattformen utan ngn konvertering.
Logic har för mkt smått pill i pill och ser bara grötigt ut.
Cubase SX rullar kanon på G5 och så fort ett 64 bitars operativsystem släppts så kommer SX stödja G5:an fullt ut.. m.a.o om det inte går fort redan så kommer det gå fortare.

Jag kör nästan uteslutande bara mjukvara allt från Natives hela utbud till Steinberg, Spectrasonic och jag litar till hundra att allt skall fungera varje dag utan krasher och Cubase SX levererar verkligen det.

Både Cubase och Logic används av proffsen, så vilket program du använder är nog egalt för slutresultatet. I såna fall kan du lika gärna välja ett program som passar dig och ditt sätt att arbeta. Logic har sina fördelar och Cubase har sina, så det bästa vore om du kunde få tag på demoversioner av båda och testa ett tag. Cubase SX3 är nog en smula annorlunda än v2.5, så det är inte säkert att du känner dig mer hemma där.

Dessutom tycker jag du borde kika på Digital Performer. De som använder det säger att det är ett mycket mer macigt program, med smidigare gränssnitt osv. Värt att kika på.

1
Bevaka tråden