Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extrem G.A.S: PolyEvolver Keys!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-08 23:32

nej... men varför då inte lite fler lägen? t ex 8 voice poly / 2 osc / röst & 16 voice poly / 1 osc / röst... hade ju varit grymt soft... man vill väl ändå kunna _spela_ på en klaviatursynt?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-09 00:00

instämmer med Pf faktiskt. Ett så stort klaviatur är obefogat för 4 röster...en jäkla overkill nu när du säger det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 00:21

PolyEvolver Keyboard Mk-II kommer säkert ha 6-8 röster... undrar när den kommer???

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-09 00:53

2009

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-09 09:17

8-12 röster och jag hade köpt en direkt...:)

Då har den landat och jag har bara ett problem, var ska jag ställa den?

Priset blir f ö 23.500:- (fraktkost osv var inte inräknat)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:40

J antoni: jag har plats på mitt rum!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-18 14:47

...här finns också GOTT om plats!

Dock så kostar utrymmet: 23.500:-

Ursprungligen av agoraph0bia:

Dock så kostar utrymmet: 23.500:-

Shit, då blir det en dyr synt för mig. Och du bor ju så långt bort!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-18 17:30

Här är utrymmet graaaatis!
Kom bara!

Hähä. Jag hade verkligen inte haft nånting imot att ha en Polyevolver hemma hos mig och så långt bort ifrån Jam bor jag inte.

Älvsjö rättare sagt

Men då kommer ju igentligen frågan upp; Är den värd pengarna J Antoni? (inget negativt utan vill bara ha en kommentar ifrån en person fått testa den nu )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 15:12

Har snabbtestat den nu. Fantastiska ljud, helt fantastiska, kändes som en vettigt uppdaterad Prophet VS. Väldigt mkt VS-känsla i gränssnittet på något vis - och låter väldigt mycket VS (on stereoids). Gillar dock inte rattarna som är väldigt plastiga och fladdriga. De är förresten ändlösa, allihop. Lite ovant ibland. Men att spela på så är synten fenomenal. Väldigt levande ljud med klar karaktär. Skön aftertouch som svarar på rätt sätt. Begränsningen med 4 röster gjorde sig inte allt för påmind. Förutom i ljud där alla fyra syntdelar var stackade, oj oj. Fint. Inte ljuden man går till för standardljud direkt, snarare kul lead & fx / kanske bas. Sen är det ju underbara pitch / mod-hjul också. Lite überlyxig controller med inbyggt godis kanske. Den var förresten väldigt snygg IRL. Polysixlook men samtidigt ny känsla. Fint med blåa lysioder osv. Framför allt är mitt intryck att det är en riktigt riktigt kul "spelsynt" - eller så kanske man ska säga performancesynt, live osv. Mycket som händer i ljudet.

Fast rattarna är samma som sitter på "vanliga" evolvern, så är man van vid dom så är det ju ingen fara

Kan för övrigt berätta att när jag testade nya Buchlan på NAMM så frågade jag killen i båset om rattarna skulle vara så sladdriga (de var helt värdelösa), då hämtade han Don själv som sa "Ja." och gick därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 11:16

Har inte hunnit till JAM och testat P.E.K... kan den låta Prophet~5?

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Har inte hunnit till JAM och testat P.E.K... kan den låta Prophet~5?

Snarlikt, tycker jag, men de flesta presetsen är sådana där de fläskar på både de digitala och analoga oscillatorerna samtidigt och en massa olika modulationsgrejor, men om du ställer dig och pillar ihop en synclead eller ett padljud á la P5 själv på den så tycker jag personligen att det låter väldigt, väldigt likt. Oops. nu kommer vi säkert tvista om detta i all oändlighet hursomhelst

Jag tycker dock lite som Android, den låter som en evolver.... Det är ju det som är finessen med det hela.

Dave Smith stod själv på frankfurtmässan och tyckte det var riktigt löjligt att folk kopierade gamla synthar istället för att försöka göra något nytt. Själv är jag kluven, vill gärna ha både och på något sätt :kaaaka!:

Ingen aning, men varför vilja låta som P5 när man kan låta som Evolver...!?

Hrmmm... Är det "hybris" att skriva såhär till nån som har en Minimoog??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 13:40
Ursprungligen av android:

Ingen aning, men varför vilja låta som P5 när man kan låta som Evolver...!?

Hrmmm... Är det "hybris" att skriva såhär till nån som har en Minimoog??

För att P5:an är en av mina favvo polysyntar men MIDI interfacet är ganska enkelt. Skulle vara kul att ha en "Prophet~5 on steroides" lixom, där saker och ting kan t.ex. synkas till MIDI m.m. Att den sedan kan låta Evolver (eget) är bara en stor bonus.

En annan sak jag är orolig för är den dagen då min P5 kommer kila vidare... vad ska jag göra då??! Det skulle det vara skönt att ha en synt som förhoppningsvis håller i 10-20 år och som har P5 karaktären.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-23 15:26
Ursprungligen av Demokid:

En annan sak jag är orolig för är den dagen då min P5 kommer kila vidare... vad ska jag göra då??!

Köpa en Creamware Profit-5 ASB kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 21:23
Ursprungligen av lasselu:

Köpa en Creamware Profit-5 ASB kanske?

Ja jag är väldigt intresserad av en sådan. Inte för att den ska låta som en P5 utan för att den ser snygg ut med lagom mycket funktioner. Tänk om Access Virus såg ut så!!!

MVH
Demokid

"då hämtade han Don själv som sa "Ja." och gick därifrån"

hahaha, stenhårt

Ok, då förstår jag!
(Är själv lite orolig för hur länge min Polysix kommer att hålla, tycker att den beter sig konstigare och konstigare...)

PS. Mitt svar var skrivet med ganska så mycket glimten i ögat, men det förstod du nog...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-23 15:35

Den är ju inte analog!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-23 16:04

Talibaner...;)

Räcker det inte med att strömbrytaren är analog?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 17:49

Hajar inte att ni tjatar om Prophet 5, det är ju Prophet VS-ljudet som är riktigt intressant. Att låta Prophet 5 är ju inget trick. Det kunde VS också.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-23 18:11

...håller med PF!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 21:31

Hmm. Profit 5, klassisk design & layout, visst, men T|I... ujuj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 21:41

Vet inte men jag är väl en kass ljudprogrammerare men jag tycker inte Prophet-VS låter likt en Prophet~5 fast jag har ju bara testat min P5 och polarens VS.

Jag säger inte att VS låter dåligt, den låter underbart tycker jag men annorlunda än P5 vilket inte är så konstigt då den har DCO och Vector Synthesis. Men den låter bra mycket roligare än Wavestation.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-24 00:03
Ursprungligen av Demokid:

Vet inte men jag är väl en kass ljudprogrammerare men jag tycker inte Prophet-VS låter likt en Prophet~5 fast jag har ju bara testat min P5 och polarens VS.

Duh! :eek: Inte ett enda P5-läte här menar du? :rolleyes:

Ursprungligen av Demokid:

Men den låter bra mycket roligare än Wavestation.

MVH
Demokid

Specifiera "roligare"! :eek: :hmmm: :rolleyes:

Bevaka tråden