Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket ljudkort ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-03 20:03

Jag funderar på att köpa ett nytt ljudkort men vet inte riktigt vad jag ska ha än.
Därför vänder jag mig till er för rekommendationer och råd!

Kan nämna att de kort jag tittat på och är intresserad av är följande:

Behringer BCA2000 USB2.0
Digidesign MBox USB
M-AUDIO FireWire 410, FireWire Audiophile samt FireWire Solo
ESI Quatafire 610 FireWire

Som ni kanske märker är det alla externa ljudkort som jag har listat, Jag har tittat lite på PCI kort med breakoutbox men inte hittat något direkt som fallit mig i smaken. Det enda som jag sett som varit av intresse är E-MU 1820/1820M. Känner ni till något annnat ljudkort som påminner om de här eller om ni känner till något om de här korten så skulle jag bli väldigt tacksam för feedback om hur bra/dåligt de funkar. Kan nämna att det får kosta max 4000-5000 SEK. Tack på förhand!

P.S. Jag kör PC med Windows XP D.S.

Är också intresserad, ska bli med laptop snart och behöver nåt smidigt firewireinterface. Är du intresserad av PCI kanske du vill ha denna?

Till listan tycker jag du ska lägga till Presonus Firebox, och kanske ta bort m-boxen då den inte känns riktigt optimal om du inte kör pro tools, och kör du pro tools går ju de andra bort.
M-audio 410 är den som fått mest stryk, kanske för att den var först, kanske för att den är den mest sålda. Har de fått ordning på drivrutinerna nu tro?

  • Medlem
  • 2005-01-03 20:33

ofasiken. visste inte om m-audio'ns problem. Jag måste säga att jag är grymt nyfiken på Behringers alternativ, det är billigast och man får nästan mest för pengarna där. på andra plats kommer nog EMU 1820 eftersom den har en breakoutbox. Dock har ju behringers usb2 låda problem med drivisarna och funkar för närvarande bara hyffsat och man måste ha SP2 för att det ska funka överhuvudtaget men det är ju ett nytt kort och det är ju inte ovanligt att såna dras med 'barnsjukdomar' så att säga.

Antar att du inte missat det här: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=7758

  • Medlem
  • 2005-01-03 20:57

Nä, väntar med spänning på Patbos med utförliga test där förhoppningsvis lite Latency och Reason peformance finns med i bilden

  • Medlem
  • 2005-01-03 21:05

Köp BCA2000 och testa XP, utan SPA. Sen kan du medela om det funkade.

Behöver ett äkta testis-inlägg! Good luck

  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 23:17

Nu har jag avslutat testet, hur ni gör är upp till er
Jag tycker behringer gjort ett skitbra jobb med BCA-2000
Bara att de haft bråttom.

Kommer äga ett så fort de fixar till det!

Läs mer på test-tråden:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=7758

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-04 02:49

Vill bara säga att jag sitter på M-audio fw 410 och jag upplever inga problem i Ableton. Dock så blev det knäppt med att sköta hårdvaran en gång och då fick jag använda deras midi-interface Uno. Då flöt det på finfint.

Egentligen så upplever jag inga större problem med 410, förutom att det brusar pyttepytt då det ska komma ut ljud ur det. Jag ska ju använda det live enbart, så då tycker jag inte att det är något större problem ärligt talat.

Dock har jag inte hunnit hårdtesta det med en massa induviduella kanaler ut genom utgångarna. Men det kommer...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 10:14
Ursprungligen av Clase:

Vill bara säga att jag sitter på M-audio fw 410 och jag upplever inga problem i Ableton. Dock så blev det knäppt med att sköta hårdvaran en gång och då fick jag använda deras midi-interface Uno. Då flöt det på finfint.

Clase: kör du pc eller mac? Jag är sugen på 410 också, att användas med powerbook g4.

Är det någon som kör M-audio FW 410 eller ESI Quatafire FW 610 på en powerbook? Posta gärna erfarenheter!

ESI Quatafire:

Det funkar finfint så länge man kör det med en G4 eller G5. Man bör dock tänka på att man inte kan använda kortet med 192kHz ännu, ESI väntar fortfarande på en drivrutinsuppdatering från Apple med stöd för detta. Det är även bara en MIDI in/ut aktiverad än så länge. Samma sak gäller där, Apple måste uppdatera stödet för Firewire-audio innan det händer något mer. Allt annat funkar kalas!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 17:32

j antoni: har man riktig noll-latency på hörlur/monitor? Mycket viktigt om man lägger sång och varje millisekunds fördröjning ger choruseffekt...

Ja,
alltså,
den har direct monitoring med zero-latency.

Men man stänger ju ändå av kanalens mjukvarumedhörning när man har det påslaget, eller är det bara jag som inte fattar vad du menar?

Ursprungligen av Brunzine:

j antoni: har man riktig noll-latency på hörlur/monitor? Mycket viktigt om man lägger sång och varje millisekunds fördröjning ger choruseffekt...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:02

Det var nog jag som uttryckte mig konstigt, jag vill stänga av mjukvaru-zerolatency. Det jag är ute efter är en allt-i-ett där jag slipper preamp för inspelningsgain och mixerbord för lyssning. Och det verkar man ju isåfall få vilket är mycket bra.

Ursprungligen av Brunzine:

Det var nog jag som uttryckte mig konstigt, jag vill stänga av mjukvaru-zerolatency. Det jag är ute efter är en allt-i-ett där jag slipper preamp för inspelningsgain och mixerbord för lyssning. Och det verkar man ju isåfall få vilket är mycket bra.

Ok, jodå, right on the spot!

Och vad kan herr Antoni erbjuda för superdeal på Quatafire åt oss härliga 99musikare?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 14:40

Hur fungerar Quatafire till PC? bättre antar jag om det är gjrort till PC först.

Jag är ev sugen på ett med, om priset är rätt! samköp?
Annars väntar jag på BCA-2000, eller behåller, ska testa klart ikväll!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-04 18:30

Brunzine: Jag sitter på en PC, tyvärr...

Latencyfri medhörning har jag på min focusrite voicemaster pro. Så det klarar jag mig utan iaf...fast det blir ju ytterligare en grej (om än väldigt bra) att bära med sig för portabla inspelningar.

För övrigt så har jag förstått hur "bortskämd" jag har varit med mitt paris-system alla dessa år då jag haft det (har det fortfarande kvar), för det här med latency är något helt nytt för mig. Tidigare har jag även suttit med machinedrum och syncat hårdvara, och där blir det aldrig latency heller...min fråga är; hur överlever man?

Ursprungligen av Clase:

För övrigt så har jag förstått hur "bortskämd" jag har varit med mitt paris-system alla dessa år då jag haft det (har det fortfarande kvar), för det här med latency är något helt nytt för mig. Tidigare har jag även suttit med machinedrum och syncat hårdvara, och där blir det aldrig latency heller...min fråga är; hur överlever man?

Hmm, om jag inte minns fel så är (eller var) det hyfsat låg latency på PARIS för den tidens system men i dagsläget är det ungefär som vilket standard PCI-ljudkort som helst med ASIO driver?

Ingen latency är det ju tyvärr inte, iallafall

Du kan definitivt få ett ljudkort med samma specar för bra mycket pengar nuförtiden. Men PARIS var sjukt bra när det begav sig och ett riktigt schysst alternativ till ProTools med mera.

  • Medlem
  • 2005-01-04 18:39

johan: hur funkar Quatafire på en PC? Känner du till latency osv? jag har tittat lite på ESI's PCI kort också eftersom de lär ha väldigt bra latency osv. Har du något annat tips om du kikar lite på de kort jag ställt up så kanske du får en hum över vad det är för typ jag söker.

Vi (eller rättare sagt Sweden Midi Music som är distributörer) har haft rätt lite problem med Quatafire,
det största strulet var inga MAC drivers från början, samt några enstaka måndagsex (har för mig att dessa dock var den första batchen som bara gick ut till oss och andra butiker och inte till några kunder).

Jag hatar att skriva upp våra egba artiklar på forum för det kan lätt tolkas fel, men jag vågar säga att Quatafire är ett schysst kort med låg latency, självklart beroende på konfiguration med mera men vi har några kunder som kör det på runt 2ms utan några problem och det är ju riktigt trevligt.

  • Medlem
  • 2005-01-04 18:48

Ok, tack för det och jag tycker du kan säga det med gott mod eftersom det var ju ändå ett av korten jag spanat in och tycker verkar intressant.

Eskimån har då iaf redan beställt sig ett Quatafire.

amino: du kan spara väldigt mycket plats med kontakterna utanpå istället för inuti (rca vs tele) vilket inte nödvändigtvis är en snålhetsaspekt utan just en storleksaspekt då det handlar om ett fw-interface. De kunde säkerligen gjort en halvracksbox med telekontakter eller slopat ena paret midikontakter för samma pris.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-04 20:24

eskimo:
Om nu utrymmet är otroligt viktigt så hade det både varit smartare och proffsigare att använt ett par D-subkontakter och ett par piskor. Nej, den här lösning var alldeles säkert den billigaste... Fick du ett par tuffa högtalare med på köpet? :kaaaka!:

Ursprungligen av amino:

eskimo:
Om nu utrymmet är otroligt viktigt så hade det både varit smartare och proffsigare att använt ett par D-subkontakter och ett par piskor. Nej, den här lösning var alldeles säkert den billigaste... Fick du ett par tuffa högtalare med på köpet? :kaaaka!:

Det är knappast av budgetskäl som de valt RCA kontakter och stereotele.
Typ 99% som skaffar kort i denna stil är folk som vill ha det så mobilt som möjligt = litet.

Du tjänar max ett par dollar i tillverkningskostnad om du sätter på RCA istället för tele.

Clase: Jo, exakt så är det ju. Paris var dock ett riktigt coolt system.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 13:26
Ursprungligen av j antoni:

Det är knappast av budgetskäl som de valt RCA kontakter och stereotele.
Typ 99% som skaffar kort i denna stil är folk som vill ha det så mobilt som möjligt = litet.

Du tjänar max ett par dollar i tillverkningskostnad om du sätter på RCA istället för tele.

Rör det sig om ett par dollar så är det väldigt mycket pengar. Kortet (borde sådana lådor kallas ljudkort egentligen? ) kostar drygt 2.500 kr i USA och runt 3.500 i Europa med moms. Med tanke på hur stora kostnader ett sådana företag har för produktutveckling, programmering, support, garantier och delvis också distribution är jag övertygad om att tillverkningskostnaden för ett QuataFire är max 500 kr. Ett par dollar, dvs nästan tre procent är en väldigt stor besparing då...

I vilket fall som helst hade lådan kunnat göras ännu mindre och uppvisat bättre kvalitet om de som jag tidigare skrev hade använt D-Sub-kontakter och piskor.

Ursprungligen av amino:

Rör det sig om ett par dollar så är det väldigt mycket pengar. Kortet (borde sådana lådor kallas ljudkort egentligen? ) kostar drygt 2.500 kr i USA och runt 3.500 i Europa med moms. Med tanke på hur stora kostnader ett sådana företag har för produktutveckling, programmering, support, garantier och delvis också distribution är jag övertygad om att tillverkningskostnaden för ett QuataFire är max 500 kr. Ett par dollar, dvs nästan tre procent är en väldigt stor besparing då...

I vilket fall som helst hade lådan kunnat göras ännu mindre och uppvisat bättre kvalitet om de som jag tidigare skrev hade använt D-Sub-kontakter och piskor.

Jag vill inte bråka men en dollar eller två är inga problem i dessa sammanhang.

Jag känner Ches rätt bra (som i princip är mannen bakom ESI) och har vid ett flertal tillfällen fått möjligheten att se nya produkter innan de är färdiga och komma med synpunkter. Jag åker till USA i nästa vecka för att bl a besöka NAMM och träffa en hel del av våra leverantörer. Eftersom jag också är rätt inblandad i Sweden Midi Music som bl a är svensk generalagent för ESI så kommer jag också denna gång förmodligen träffa Ches.

Jag är hyfsat insatt i hans filosofi och vet t ex hur de resonerade bakom vilka kontakter och pottar som skulle sitta på baksidan av Near-serien monitorer, den nya midiklaviatur/ljudkortshybriden Neon med mera.

Många (eller snarare flertalet) av deras produkter utvecklas löjligt nog på det sättet att de först sätter ihop produkten och sen sätter priset, i motsats till att jobba mot ett projekterat pris redan från dag ett.

Självklart har de ett stort påslag för att kompensera utvecklingskostnader etc men tro mig,
de går alltid igenom prestanda väldigt ordentligt först.

När det kommer till DSUB osv så skulle det nog tyvärr avskräcka rätt mycket folk med en piska. Anslutningar som kan klassas som "specialkontakter" ses av många av kunderna med en stor skepsis. Dessutom hade det väl som tidigare nämnts inte kännts speciellt mobilt.

Resonemanget "Borde såna lådor kallas ljudkort egentligen" förstår jag inte alls. Varför skulle de inte göra det?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 14:20

Johan fråga de på Esi när deras Firewire keyboard kommer jag tror de döpte den till AON.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 16:43
Ursprungligen av j antoni:

Jag känner Ches rätt bra (som i princip är mannen bakom ESI) och har vid ett flertal tillfällen fått möjligheten att se nya produkter innan de är färdiga och komma med synpunkter. Jag åker till USA i nästa vecka för att bl a besöka NAMM och träffa en hel del av våra leverantörer. Eftersom jag också är rätt inblandad i Sweden Midi Music som bl a är svensk generalagent för ESI så kommer jag också denna gång förmodligen träffa Ches.

Nu misstänker jag starkt att din relation till honom är att du är kund och han är leverantör. Tror du då att du får reda på precis hur deras utveckling går till och hur de tänker och resonerar? Tror du t ex han redogör för alla brister som finns i deras produkter och produktion? Det gör ingen säljare för något företag som överlever länge.

Ursprungligen av j antoni:

När det kommer till DSUB osv så skulle det nog tyvärr avskräcka rätt mycket folk med en piska. Anslutningar som kan klassas som "specialkontakter" ses av många av kunderna med en stor skepsis. Dessutom hade det väl som tidigare nämnts inte kännts speciellt mobilt.

Men nu måste man väl plocka med sig insertkablar och RCA<->phono-adapters istället? Vad är skillnaden? Jo, piskorna brukar ingå när man köper sådana ljudkort, får man t ex insertkablar med sig när man köper QuataFire?

Jag kan inte uttala mig om vad folk vill ha. Jag kan bara tala för mig själv att jag väldigt gärna undviker tekniska prylar där de försöker få in så mycket som möjligt på en så liten yta som möjligt. När de sedan dessutom enligt mig snålar med en sådan sak som kontakterna, ja, då tycker jag det ser riktigt billigt ut. Är det ingen som håller med? Förutom då Digidesign, MOTU, RME, Mackie, PreSonus, Echo m fl. Inte ens Edirol, M-Audio och Terratec använder RCA eller dubbla kanaler i stereotele i den prisklassen.

Ursprungligen av j antoni:

Resonemanget "Borde såna lådor kallas ljudkort egentligen" förstår jag inte alls. Varför skulle de inte göra det?

För att det är lådor och inte kort. Ljudlådor borde de väl heta.

"Nu misstänker jag starkt att din relation till honom är att du är kund och han är leverantör. Tror du då att du får reda på precis hur deras utveckling går till och hur de tänker och resonerar? Tror du t ex han redogör för alla brister som finns i deras produkter och produktion? Det gör ingen säljare för något företag som överlever länge."

- Ok, det här börjar kännas lite larvigt faktiskt. Jag PMar dig angående detta istället och förklarar allting för jag tycker det känns näst intill olustigt att redogöra för vår privata relation till Ches/ESI som jag tycker känns väldigt utlämnande att förklara här med tanke på att diskussionen handlar om RCA kontakter på ett ljudkort.

"Men nu måste man väl plocka med sig insertkablar och RCA<->phono-adapters istället? Vad är skillnaden? Jo, piskorna brukar ingå när man köper sådana ljudkort, får man t ex insertkablar med sig när man köper QuataFire?"

- Jag fattar inte varför man ska ha insertkablar till Quatafire i första hand?

Ska du bygga ett stationärt system så köper du väl ett annat kort. Ska du ha ett kort som är bärbart i litet format så är Quatafire ett schysst kort. Sen har du möjlighet till multipla in och ut samt extern mixning ifall du skulle vilja ha det.

" Förutom då Digidesign, MOTU, RME, Mackie, PreSonus, Echo m fl. Inte ens Edirol, M-Audio och Terratec använder RCA eller dubbla kanaler i stereotele i den prisklassen."

- Jo. Men ingen annan har vad jag vet ett FW kort i den prisklassen som är så litet och har så många features. Vill du ha fett med in och ut balanserat osv så har ESI andra kort för det.

Bevaka tråden