Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket ljudkort ska jag ha?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-04 21:45

J antoni: Jo, sant. Men jag har _aldrig_ upplevt latency i Paris. Då har jag spelat in upp till 12 kanaler simultant, och med effekter påslagna i programmet osv. Det är ett väldigt stabilt program, och jag upplever att det är stabilare än många andra. Enda nackdelen med Pariset är att man behöver outboards innan det ska in, så det låter mysigare. Men men...nog om det nu...börjar bli offtopic nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:35

D-sub med tillhörande piska är inte särskillt smidigt och mobilt...

vill själv inte ha en låda... som i sin tur ska på en bunt kablar, när jag bara har behov av 2 kontakter för stunden...

Att ha RCA är väl inte det bästa, tele hade varit bättre, men man överlever.
Hellre allt fast i en liten låda än en låda med 15 svansar i bunt...

Lait:

Leveransdatum på AON är tyvärr ej satt,
förmodligen kommer det info om detta någon gång mellan NAMM och Frankfurtmässan.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-05 16:55

Kallas inte lådorna Breakout box dvs. Utbrytningslådor? Bra namn. Ljudkortet sitter såklart i datorn. De som saknar ett fast kort i datorn (MOTU alt Digi002) e såklart ett Ljudinterface.
:kaaaka!:

Aha. Insertkablarna: du tänker på stereojacken. Jag var så fast i RCA-problematiken att jag blir helt yr i huvudet.

Ja, du måste köpa eget kablage. Det är väl rätt givet, är det inte det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-05 19:26

Fin och välsvarvad bakdel enligt amino. Nästan som J Lo:s, fast i miniatyr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 21:02

Om frågan gäller phono eller telekontakter säger jag: petitess. Exakt samma ljudkvalitet. Det finns fina kablage till bägge kontakttyper. Och omvandlarpluggar mellan dem. Spelar ju absolut ingen roll för min del iaf.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-06 01:18

Nja...inte riktigt helt sant där ändå, PF. Kvalitétsmässigt är båda likvärdiga, men de RCA-kablar jag har sett går inte att laga själv. Det kan vara praktiskt i vissa lägen.

Nu känner jag lite att jag måste be alla om ursäkt - vi (snarare jag) kom lite väl långt bort från ämnet och meningen med det här forumet och den här tråden är ju knappast att jag ska stå och kräma JAM/SMMs ljudkort.

Det var inte heller min intention med de svar och kommentarer jag gav i den här tråden.

Hursomhelst; sorry. Jag tänker försöka hålla isär Johan JAM och Johan Antoni lite bättre i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-06 13:26
Ursprungligen av j antoni:

Nu känner jag lite att jag måste be alla om ursäkt - vi (snarare jag) kom lite väl långt bort från ämnet och meningen med det här forumet och den här tråden är ju knappast att jag ska stå och kräma JAM/SMMs ljudkort.

Det var inte heller min intention med de svar och kommentarer jag gav i den här tråden.

Hursomhelst; sorry. Jag tänker försöka hålla isär Johan JAM och Johan Antoni lite bättre i framtiden.

Jag tror inte någon tog särskilt illa upp, inte ens jag.

Jag är övertygad om att folk uppskattar om du snackar allmänt om "era" produkter och talar om vad som är bra och dåligt. Det enda som var lite konstigt var att min lilla, men dock lite syrliga detaljanmärkning nästan föranledde ett ramaskri. Så farlig var den inte och jag tror inte så många tar mig på allvar ändå.

Jag undrar hur jag överhuvudtaget hamnade här? Jag brukar aldrig hålla till i den här delen annars... :hmmm: :rolleyes:

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-07 01:18
Ursprungligen av j antoni:

Nu känner jag lite att jag måste be alla om ursäkt - vi (snarare jag) kom lite väl långt bort från ämnet och meningen med det här forumet och den här tråden är ju knappast att jag ska stå och kräma JAM/SMMs ljudkort.

Det var inte heller min intention med de svar och kommentarer jag gav i den här tråden.

Hursomhelst; sorry. Jag tänker försöka hålla isär Johan JAM och Johan Antoni lite bättre i framtiden.

Det spelar väl ingen större roll?
Du - liksom jag - är här huvudsakligen som privatpersoner som tycker att det är kul att hjälpa till lite. Det är då lätt hänt att man kommenterar prylar - och då kommenterar man självklart de som man känner till bäst - dvs det man själv säljer...
Det är egentligen lite synd att man inte har signaturer - för då kunde det stå i signaturen att man även är försäljare, så att de som inte känner till mer om olika medlemmar, ser tydligt att det kan finnas en liten risk för partiskhet... Dock är det också så, att om det blir för mycket partiskt eller för mycket överdriven reklam, så är det säkert flera i forumet som gnäller och säger stopp...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-06 13:11

Är inte de samma person då Johan? Vem av dem känner jag?

Ursprungligen av PF:

Är inte de samma person då Johan? Vem av dem känner jag?

Du känner Johan Antoni bäst tror jag

Amino:
Tack!

  • Medlem
  • 2005-01-06 13:17

j antoni: Tycker att du lyckas mycket bra med det!

j antoni >> Det viktigaste är väl ändå att vi alla får ta det av dina kunskaper och erfarenhet av musik och instrument. Om det sedan slinker med några säljargument och pushningar för vissa märken i ren iver må väl vara hänt. Det överlever vi

Kör så det ryker!

  • Medlem
  • 2005-01-06 14:16

Johan: Min mening med tråden var att få bra tips på bra ljudkort och personligen tar jag inte illa upp eller något sånt p.g.a. att du postar. Jag har bett folk om en uppfattning sen är det ju ändå upp till mig (och alla andra) att göra en bedömning av värdet i vad som sägs. Jag ser det inte heller som något säljargument utan snarare som att det inte är så konstigt om du är bevandrad i just produkter som ni säljer (annars vore det väl lite skumt?) :kaaaka!:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-06 23:06

Oj, vilket intressant tråd! Fortsätt gärna att tipsa om fler ljudkort ...

Jag sitter själv i den situationen att jag skulle behöva ett ljudkort. Även fast jag mest använder analoga syntar när det gäller mina instrument så inser jag mer och mer att det kanske inte är så dumt att använda datorn som inspelningsenhet! Jag hade först planer på att införskaffa en 24-kanalig rullbandare men priset för den rullbandare som jag hade siktet inställt på avskräckte mig för mycket! I morgon ska jag försöka ta en runda bland Stockholm's musikaffärer och titta på lite ljudkort ...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 07:25

Någon som hittar några recensioner på Quatrafire?

googlade häromdagen, men gick inge bra. fick massa skumma sidor bara, inga vettiga tester...

Finns en i tidningen studio, vet inte vilket nummer. Jag kan ge dig en annars i nästa vecka förhoppningsvis.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 12:35

Ja, vore kul om du kunde ge mig en, du kör PC med va?
kul att höra en "svenssons" åsikt

Ska rota i studio-nummren med, kikade på IDG´s testsida, där testet borde ligga med, men icke... skumt!

Jo, kör pc. Tror att det är samma studionummer som hade en artikeln om att spela in akustisk gitarr.

edit: yup, kollade på studiohemsidan, nummer 3-04 är det, den med bloodshy & avant -artikeln.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 12:42

Hittade nu via studios hemsida: Studio 3-04

ska ta mig en titt

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 13:15

Angående Tele vs. RCA: Om nu Tele är så överlägset hur kommer det sig då att RCA används i high end hi-fi anläggningar för hundratusentals kronor? Verkar ju helt vansinnigt. Den enda skillnaden mellan kontakttyperna är att tele är mer robust och således passar bra i studion där de kopplas i och ur oftare än i en hi-fi anläggning.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 13:44
Ursprungligen av bewing77:

Angående Tele vs. RCA: Om nu Tele är så överlägset hur kommer det sig då att RCA används i high end hi-fi anläggningar för hundratusentals kronor? Verkar ju helt vansinnigt.

Alla drar en massa automatiska slutsatser här. Vem har sagt att tele är ett överlägset format? Ingen vad jag kan se.

Ursprungligen av bewing77:

Den enda skillnaden mellan kontakttyperna är att tele är mer robust och således passar bra i studion där de kopplas i och ur oftare än i en hi-fi anläggning.

Här slår du slår huvudet på spiken. Jag tror nämligen att ett ljudkort som QuataFire för 4.500 kr i första hand är tillverkat för studion och inte för en hifianläggning.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 13:28

bewing77: Lite vansinnigt är det men RCA lade manken till för att få deras kontakter som standard på alla apparater. Man kan jämföra lite med VHS vs Betamax tror jag. Finns ett svenskt forum där de diskuterar bland annat kontakter och kablage (www.prisjakt.nu) och där har jag sett diskussioner kring varför RCA tekniskt sett är ett sämre val, men typiskt nog verkar sidan vara nere nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 13:56

RCA eller tele = en smaksak

Slutdiskuterat

Nej, men den här diskusionen verkar inte leda någon vart...

  • Medlem
  • 2005-06-21 09:22

Det blev ett ESI Juli@ tillsammans med en Behringer Eurorack UB1002 Mixer. (Det här var iofs ett tag sen nu. Jag är väldigt nöjd dock)

Bevaka tråden