Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akai S-1000 eller S-1100?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Planerar att inforskaffa en Akai S-1000 eller S-1100 inom en valdigt snar framtid, och till detta ska jag skaffa en Atari 1040 med Cubase att anvanda som sequencer. Det jag undrar ar dels om bada gar lika bra att anvanda med en Atari, och dels vilken sampler av dessa tva som ar att foredra da man star infor att skaffa sin forsta sampler.

Tack pa forhand!

Ingen större skillnad på dom, tror 1100 har effekter. S-1000 är billigare, men se till att få med extrakortet med digitala ut o in + scsi annars fixa en S-3000XL. Köp inte hårdvarusampler utan scsi, då kan du glömma koppla en hd till och måste slåss med tråkflåppys.

På alla akaisamplers: KOLLA SÅ DISPLAYEN VERKLIGEN LYSER ORDENTLIGT. Har haft flera med svagt ljus i och det är superjävlairriterande i längden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-09 03:43

Shlobban, fick du ett tips om det senaste våren '88 och "tummen ur" precis nu?

Hahaha, nej jag gillar gamla saker helt enkelt. Var bara ett ar 88 sa det skulle ha varit svart.

Ska se till att kolla displayen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-09 04:10

Hehe! Vad ska du göra för musik då? Kitet lånar ju sig själv rätt automatiskt till tankar på lite oldskool sådär. Av några olika slag...

Det blir nog mestadels hiphop beats. Fast jag avskyr den termen, blir den musik jag kanner for att gora helt enkelt =). Men jo, lite hiphopinspirerat blir det nog, inte na javla chingy eller Jay-z dock, hehe!

S1100 är att rekommendera. S1000 har ett irriterande knäpp på alla låga toner som du inte vill ha. Basåtergivningen är mycket bättre i S1100. Det är gamla samplers men ändå bra. Se till att få en modell utrustad med SCSI ,annars har du ingen tillgång till de tusentals bra CD-ROM som finns till Akai..

Ursprungligen av Dalleponken:

S1000 har ett irriterande knäpp på alla låga toner som du inte vill ha...

Det kallar jag en feature och den går att programmera bort i programmen med filterenvelope. Faktiskt det knäppet kan man höra tydligt på många technoproduktioner, just på en samplad 909BD/808BD, och jag tycker det är mysigt, nästan analogt. S-1000 har jag haft många tusen bra timmar ihop med.
Förresten, inte alla displayer piper, och endast på stereo OUT. Och S-1000 är visst stereo fasrätt, men om man plågar polyfonin med supersnabba toner i stereo är det klart den får lite lite spel ibland, men defintivt sällan.

  • Medlem
  • 2005-01-09 06:06

Jag har haft min S3000 i över två år, och har aldrig använt SCSI Jag kör med floppy disketter eller MIDI-kabel direkt till datorn..... jag = old skool som fan

no offence... men S3000 kallar inte jag särskillt old school vare sig man använder SCSI eller floppy. Att använda floppy istället för SCSI är nog mest bara en vågad sport

Eller det kanske är avkopplande att sitta å vänta på att samplingarna förhoppningsvis ska ladda?

Japp! Old Scool är inte att utnyttja ett modernt instruments potential till 10%, snarare att utnyttja ett gammalt instrument till 200%.. Sorry!

Om displayen lyser trött på en Akai - ta det som en anledning att pruta rejääääält på en redan billig samplare! Dvs tokfynda!
Sedan köper ni ett stycke EL (Elektro-Luminiscens)-panel från Elfa för nån dryg hundring och byter ut den själv! EL-panelen är en tunn grej man klipper till rätt format med sax! Är man lite händig så går det finfint. Största jobbet är att ta sig in i Akaien - den är byggd som en stridsvagn med lika mycket plåt och en miljard skruvar! Är ni på skojhumör kan ni ju välja någon annan fräck färg när ni ändå håller på och mekar.

S1100 har alltså effektkort, jag har för mig att den stereosamplar fasrent till skillnad från sin föregångare (fasfel kan ju som bekant drabba basen rätt hårt), och så har den nån funktion för "hårddiskinspelning" som knappast är intressant nuförtiden.
Min har SCSI och digitalutgång och SMPTE för videosynk etc. Det uschliga med SCSI-implementationen är att den ofunkar ihop med en PC. Har man en äppladator går det visst fint. Själv har jag bara hängt på en gammal zipdrive. Det finns ju MIDI och jag har inte bråttom eller gigantiska pianosamplingar!

Har manualen förkommit finns S1000 på Akais site, dock inte S1100. Det skall inte vara så stor skillnad, men är det kris så kan undertecknad bistå...

Fram för gamm-samplers!
Vita samplare är fint. Det började i Australien 1979...

/Rotwang!

Ett annat aber med med Akai S1000 är att displaybelysningen ger ifrån sig ett konstant högfrekvent pip, det var faktiskt den främsta orsaken till att jag sålde min, i min hemstudio ska det bara pipa när tangenter trycks ner.. Kanske det blir bättre om man byter ut lyspanelen?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 21:45

Hur fungerat displayen på en s-950?
Kan man byta den själv?

Displayen piper endast på stereo OUT??? Jag fattar inte. :rolleyes: Displayen piper ju så fort strömmen slås på??

Inte på alla S-1000, jag vet att vi fixade det via AKAI's general. Det är nån komponent som är sliten om den piper, så var det. Dom skickade ny komponent, jag tände lödkolven och vips var den tyst - det här kom jag först ihåg nu. Kommer oxå på att min S-3000XL piper lite om displaybelysningen är tänd, men bara tills den blivit varm.
Med stereo OUT menar jag att det hörs i utgång L o R inte 1-8. Hade bara samplern i sig låtit, hade jag inte bekymrat mig om det.

Tjosan!
I nio fall av tio torde pipet vara en rent mekanisk vibration någonstans.
Elektroluminiscenspanelen drivs med en växelspänning på några hundra hertz, och kan skapa mekanisk resonans lite här o var, kanske rentav i själva drivmodulen. Min akaj piper inte, men min förra Roland Ju-2 pep som attan! Mekanisk resonans är inte ovanlig i vanliga nättransformatorer heller.

Skulle själva EL-paneldrivmojen vara lite darrig och tendera att vibrera så lär det ju inte vara något större problem att peta dit en ny. Sådana drivmoduler köper man oxå från Elfa.
Annars är det väl bara att ta en sån där tätskum-spruta som byggjobbarna har, sticka in den i nåt av ventliationshålen och så pumpa på...

/Rotwang! - lite dämpad

Ok, då förstår jag! Har inget minne av att min S1000 pep i själva ljudutgången, men det kanske den gjorde.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 23:01

S1100 har inbyggd effektenhet. Ska du verkligen köpa en S1xxx? Jag menar den låter inte så lo-fi och har ganska lite modulationsmöjligheter. Då är S950:an roligare och har dessutom ett filter med resonas.

\\Gnutten

Displayen på S900/950 behöver du nog inte oroa dig för. Den lilla displayen är av gammal hederlig grön typ och de lyser väl tills någon slår ihjäl dem. Jag har två pipdisplayer - Yamaha SY77 och Korg Wavestation. De tre Wavestation jag ägt har pipit som attan. Displayljuset på min SY77 lyser med sin frånvaro. Hur komplicerat är det att sätta dit en sådan där EL-panel? Jag tror att en röd hade gjort sig på den.

För övrigt... hade in Akai S1100 SCSI som standard?

  • Medlem
  • 2005-01-10 00:09
Ursprungligen av Real Parakeet:

Hur komplicerat är det att sätta dit en sådan där EL-panel? Jag tror att en röd hade gjort sig på den.

Jag bytte panelen på min TG77. Det var inte svårt, men ganska pilligt. Jag köpte EL-ljuspanel på Elfa, och den var tyvärr lite för kort så det är två mörka fält på sidorna. Fördök hitta rätt storlek innan du börjar löda är mitt tips alltså.

1
Bevaka tråden