Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-ut kort

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som vet vad man behöver för sladd för att koppla mellan datorns tv-ut-kort och tv:n? Och var kan man få tag på en sådan sladd?

  • Medlem
  • 2005-01-20 17:26

Hur ser kontakten ut på kortet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-20 17:27

En S-video-sladd tror jag, alternativt med scart-kontakt i ena ändan.

Jo jag tror att det är S-video...det glömde jag att skriva...men var hittar man en sådan sladd tro? (Gärna online)

Överallt? Clas Ohlson?

Hmm...det ska kollas på direkten...

Hittade inget faktiskt...heter de S-video eller har de något annat namn?

  • Medlem
  • 2005-01-20 18:05

det går annars bra med en vanlig röd/vit eller röd/svart ljudkabel.. som man har till stereon.

Ursprungligen av 18db:

det går annars bra med en vanlig röd/vit eller röd/svart ljudkabel.. som man har till stereon.

Fast då funkar det inte med S-video utgången eller?

Ah...nu hittade jag rätt tror jag...de hade på netonnet...ska det vara en sån med scart i ena änden och S-video i den andra?

Har köpt på Clas Ohlsson. Siba, El-giganten o dylika brukar också ha.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:06

Om det e koaxkabel ja. Det finns båda varianterna. Jag har båda på mitt kort (ATI Radeon 9550).

Ursprungligen av Mårre:

Om det e koaxkabel ja. Det finns båda varianterna. Jag har båda på mitt kort (ATI Radeon 9550).

Har ingen aning faktiskt....det är en S-video utgång på grafikkortet och en scartingång i teven...men men...kanske borde gå in på claes olhson och kolla istället för jag hittade inga sådana sladdar på nätet iallafall.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:08

Det beror på vad TVn har för ingångar. Min TV har AV-anslutning på sidan där man kan koppla in gul, röd och vit RCA eller S-VHS. På baksidan sitter det en SCART. Har för mig att använder du gul RCA eller S-VHS måste du även koppla ljudkablar (röd å vit RCA) in i TVn för att få med ljudet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-20 18:09

Hur pass bra blir bilden på TV?

Det beror väll på grafikkortet och teven, men jag har hört att det inte är någon höjdare. Skulle vara jädra bra när man kikar på film med datan.

Citat:

Hur pass bra blir bilden på TV?

Allt ifrån knappt användbart (som jag har haft) till klockrent (som på en god väns vulgostora tv). Vet inte riktigt vad som spelar störst roll, men antagligen grafikkortet...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:11

Jag har kört DivX-filmer på TVn å det har funkat helt ok. DVD ser jag ingen skillnad på men har ändå precis skaffat mig en DVD-spelare som tar de flesta formaten. Har snubblat för sista gången på den där sabla kabeln nu.

Vad är det för inställningar man ska göra i datorn när man har fixat en sån sladd...eller hur gör man för att få bild på tv:n rättare sagt?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:15

toandfro: vad har du för kort och tv då? Ingen lucka på TVn där det kan gömma sig kontakter under?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-20 18:16

Det blir nog te å kila ned på Clas i morrn och köpa kabel och testa, man kan nog ha glädje av det för dvd har jag ingen och inte heller några planer för en heller.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:18

Du går in i bildskärmsinställningarna (olika på olika kort). Som det ser ut på mitt kort:
http://www.visit.se/~more10/tv-kort.jpg
(Sorry om filen e lite stor)

EDIT: en lurig grej e att man inte kan koppla in kabeln medan datorn e igång. Starta om med kabeln kopplad.

hos mig ser det ut precis som hos Mårre.
om du ska koppla in till TV. gå in i Överlagring och välj bioläge... då anpassas bilden på TV:n efter vad du spelar upp för film i någon mediaspelare i datorn.. mycket fiffigt

Var hittar man inställningarna för tv-kortet?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 19:25

"Egenskaper" för grafikkortet (för du har väl inget speciellt TV-kort?). Högerklicka på skrivbordet å välj "Egenskaper/Properties".

  • Medlem
  • 2005-01-20 19:36

Har du s-video på kort och s-video in på tv så går det bra... det finns ju sådana att köpa (som har gul kontakt) men det är ju helt vanlig mono

Nu har jag köpt en sladd och allt som behövs men jag lyckas inte få någon bild på tv:n....vad är det för inställningar som behövs göras i kontrollpanelen?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-23 16:33

har du kollat min bild?
http://www.visit.se/~more10/tv-kort.jpg
Där ser du en "on"-knapp längst upp till vänster i "tv-rutan". Du måste alltså aktivera den utgången. För att få upp den bilden som jag postat, välj "Egenskaper" för grafikkortet, därefter "Inställningar (sista fliken) och "Avancerat". Svårt å ge bättre hjälp för du har ju fortfarande inte sagt vilket grafikkort du har...

Jo jag kollade in din bild...men när jag följer din beskrivning så ser jag att TV:n är "highlightad" istället för den sekundära bildskärmen...grafikkortet är ett Radeon X300 om det nu säger dig något

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-23 17:06

DÅ verkar det ju vara rätt så långt. Använder du SCART ska du ställa in TVn på en AV-kanal (men det har du säkert redan gjort?). Kom ihåg att TVn måste vara på INNAN du startar datorn (annars funkar det inte hos mig).

Bevaka tråden