Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-ut kort

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha....för jag hade bara i S-video-sladden i i datorn när jag körde igång den...men då ska jag försöka igen!

Spelar det någon roll vilket format man har...ska det vara Pal-B?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-23 17:13

Angående vilket PAL-format man ska ha minns jag inte vad jag körde med. Tror det ska funka med vilket som helst (bara det e PAL). Testa Mechatronics tips om overlay för det låter nice men inget jag testat.

Nu har jag lyckats med att få bild på tv:n men det hela är i svartvitt...någon som vet vad det kan vara för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 18:51

TV:n måset ställas i S-video-läge om du kör Svideo till scart...

Hmm...tror inte att jag har så många inställningsmöjligheter i min tv...men felet ligger där då alltså och inte i datorn? Kan man komma undan problemet om man kopplar in scarten via videon kanske?

Tjo!

S-video (eller Y/C mer korrekt) innebär att videosignalen har separat luminans- och färginformation, över två ledarpar. Det är möjligt att TeVen inte har stöd för Y/C, och bara får luminansinformationen = svartvit bild.
Det är lurigt det där med SCART (typiskt fransmän!) eftersom även om en apparat har SCART-kontakt så är det inte säkert att alla olika kopplingar finns implementerade. I SCART:en KAN det finnas såväl komposit (en ledare) som Y/C (två ledare) och RGB (tre ledare). Men det är inte garanterat. I många fall finns nog bara komposit, och då hjälper det inte om man har all världens adaptersladdar.

Man KAN göra ett fulhack med en konding som ryms inne i ena kontakten, och göra en Y/C -> kompositadapter (den mixar in den fasmodulerade färgsignalen ovanpå luminanssignalen = kompositsignal), men det blir ju inte broadcaststandard direkt...

Om videoapparaten har stöd för Y/C då borde det att lösa sig. Annars inte...

mvh

/Rotwang! - har bråkat med video förr...

Hehe...kanske är det dags för en ny TV kanske....men å andra sidan är det ju inte så viktigt med att kunna se datorn på tv:n. Men tack för informationen!

  • Medlem
  • 2005-02-04 18:32

Du måste ju kunna skicka komposit från datorn, och inte bara svideo (eller Y/C så Rotwang förstår ). Brukar även vara så att även om du inte har komposit ut från datorn utan bara svideo så skickar du komposit iallafall. Brukar finnas nån inställning i gkortet.

Bevaka tråden