Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-22 03:13

M-audio 410 fungerar fint för mig faktiskt. DEt blir lite brus då ska spela ljud, men det är ytterst lite faktiskt, och knappt hörbart (lyssnat genom blue sky-högtalare). Skrev i en annan tråd att det brusade massor, men det är inte sant. Kom på vad det var för fel, och det var så att det brusade bara massor då min laptop hade nät-adaptern i. Då den går på batteri är det knäpptyst. Så jag tar tillbaka allt elakt jag sagt om det kortet härmed.

Vad har du för laptop? Ska precis skicka tillbaka en dell inspiron 8600 då dess strömförsörjning orsakar både det ena och det andra.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-22 03:25

Network heter tillverkarna. Vet inte riktigt vad modellen heter i huvudet, det är deras 7040D som grund iaf tror jag. Ena och andra säger du, vad menar du då? För mig blir det bara digitaltbrus i ljudutgångarna. Det är det enda jag märkt, går nog och lösa med en annan adapter förhoppningsvis.

EDIT: kom på att det inteär det enda den ställer till med kom jag på...jag har ju ett fw-kort, och det påverkas ju där också. Det blir nog surr genom hela datorn tror jag. Inte riktigt koll...klockan är mycket nu...

Det påverkar allt som är inkopplat, har du den kopplad till en mixer blir det ju en del. Fast ju mer jag läser så verkar det som att det är så överlag med laptops, beror lite på vad det är för kontakt, jord och så.
Ska kanske påpeka att det inte är enda skälet att den åker tillbaks. Det mesta ligger på irq 11, allt från fw, usb och cardbus till grafikkort och lan. Nu finns det de som hävdar att det inte ska spela någon roll men det spökade rätt bra för mig iaf.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-22 03:39

Oj, låter jobbigt. Nej, allting funkar tipptopp och jag är jättenöjd med min laptop förutom denna "lilla bug". De har gjort ett jättebra jobb med min för övrigt. Den har inte kraschat en enda gång faktiskt.

EDIT: Glömde skriva: *peppar peppar...*

  • Medlem
  • 2005-01-22 04:01

eskimo,

Vore intressant att veta vad du har för problem med strömförsörjningen ?
Går det inte att fixa ?

Sen att allt ligger på en och samma IRQ, vart har du kollat ?
Om det är i pyttemjuk XP du kollat så behöver inte det stämma överräns med verkligheten.

Trådkapning deluxe, ursäkta sliverr, tillbaka till ämnet.

Problemet är rätt väldokumenterat, har för mig att sound on sound har nån artikeln om det t.ex.
Rycker jag strömkabeln och kör på batteri är det inga störningar alls, pluggar jag kabeln i ett äldre ojordat uttag är det också lugnt. Man kan trixa runt lite med audiokablage om man har en jordad mixer, men det löser bara utgångarna, ingångarna måste man då ha nån slags linebox eller dylikt. En massa krångel alltså och då det är datorn som är källan så känns det som att det är där det behöver lösas.
Ibook t.ex. kommer med både en jordad och en ojordad kontakt(nu vet jag inte hur det ligger till med sånt, är ett arsle el men jag menar en vanlig eukontakt som följer med vilken tv eller cdspelare som helst) så där bör man inte ha något problem. Dellen har inget sånt alternativ.

Det är iof pyttemjuk jag kollade irqn i. Grafikkortet och firewiren verkar inte lira ihop. Sen ett fw-interface installerats blev det cpu-spikes då man flyttade fönster etc. En streamande fw-audiohårddisk vågar man ju inte ens fundera på då.

någon admin kanske kan dela upp den här tråden i två vid tillfälle?

  • Medlem
  • 2005-01-22 04:38

Jepp ber också om ursäkt för "tråd kapning"

En sak som jag märkt många gånger med bärbara och oljud just när man stoppar i AC-adaptern är att sätta AC-adaptern mot samma uttag som utrustning den ska kopplas mot.

Körde en bärbar mot TV'n, så fort jag satte i AC-adaptern så brummade det i högtalarna. Uttagen satt två meter från varandra och var jordade.
Funkade utan problem så fort jag bytte uttag till samma som TV'n satt i.

Det har inte gjort någon skillnad för mig tyvärr.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-22 04:51

Inte mig heller.

som många skriver här i tråden: problemet löser man genom att köra ojordat...

jag har haft en hel del mekk med just jordade uttag och brum i bärbar, jag löste det hela genom att köra ojordat till min bärbara...
då funkar allt som det ska, så där ligger mitt tips...

however...
det finns en lösning till, den heter lineboxar med "groundlift" dvs att datorn i sig är jordad, men man kopplar till ett par lineboxar efter ljudutgångarna på ljudkortet och slår på groundlift.
detta resulterar i att datorn förblir jordad och man slipper brummet...
köpte ett par behringer lineboxar med groundlift för en massa år sen, dom var mono och kostade runt 500 spänn styck. det fanns stereoboxar från andra tillverkare men dom kostade typ 2.000 spänn styck.
vet inte hur det ser ut på den marknaden idag, men det borde finnas billigare stereoboxar att få tag på idag...

Jag kör ibooken jordat.. och den skickar ut riktigt snygga signaler. Värre är det däremot med HP'n som jag kör ojordat.. jag ska spela in det nångång så ska ni få höra på nåt ballt

Men visst kan man på ibooken välja mellan ojordat eller jordat? Men om det funkar med jordat hos dig men inte med ojordat så måste du ju ha samma problem fast tvärtom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 15:03

Eskimo: Det där är rent önsketänkande!

Macen låter inte skräp oavsett.

:kaaaka!:

yapp.. fick med kontakter för både jordat och ojordat.

Jag testade precis vidare lite med HP'n.. den låtar massor även på batteri.. men den vart nästan tyst efter att ha muteat cd audio och ryckt strömsladden.

  • Medlem
  • 2005-01-22 20:01

PF:

Så roligt när någon påstar att något är perfekt
Eller har "moppeljudet" försvunnit från IMac'en ?

imac != ibook

  • Medlem
  • 2005-01-22 21:33

PF:

Hade inte tänkt att detta skulle ses som Mac bashande.
Har, tro det eller ej, inget emot Mac utan det är upp till var och en vad man anser är bästa platform.
Men när man kategoriskt säger att allt Apple/Mac är bra/bäst, så anser jag att man försöker banka i andra att skaffa Mac.
Med andra ord inte belyser för och nackdelar för respektive val.

Har själv 25års erfarenhet av datorer och har nog sett det mesta sen tidigt 80-tal. Sinclair, PC, Mac, Atari, Amiga, Digital Alpha, VAX etc. etc. är det jag har erfarenhet av. Detta säger jag inte som en "piss-contest" utan för att exemplifiera att jag har använt annat än PC i mitt liv.
Personligen är jag nog mest förtjust över Amiga'n, men det är ju som sagt passé.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 21:19

Haplo; Jag har hört talas om att vissa iMac G5 har haft ett missljud, dock ej i audio ut / in utan från nätdel eller fläkt el dylikt. Dock har jag sett ett smärre antal iMac G5 IRL och igång, och dessa har inte haft missljudet. Jag är störtless på allt plattformsbashande & all dryg attityd "towards Mac" på den här sajten, jag talar av erfarenhet och kunskap grundad på över 15 års datoranvändande - och då har jag använt i stort sett allt. Det är inte skitsnack när jag säger att Apple har konstruerat sina datorer från ett sant multimediaperspektiv - där ljud är en vital del. HP, Dell mm har inte riktigt samma perspektiv, de gör mer datorer som ska funka bra i en kontorsmiljö med Office. Deras satsningar på ljud är vad jag sett närmast obefintliga. Apple har med Garageband - ett hyfsat seriöst program för musikproduktion - och det ingår i alla datorerna. Jag kan tänka mig att Sony Vaio är på Macens nivå vad gäller kvalitet på ljudkortet, men kan inte lova det. Vet faktiskt ingen annan lika gigantisk datortillverkare som har samma perspektiv på att INTE tillverka "datorer" utan "kreativa verktyg". Nu drar jag mig ur denna och liknande diskussioner, tycker bara det är ett meningslöst bangande av panna mot cementvägg. Det är inte av egen vinning jag rekommenderar Mac, det är för att försöka sprida lite ljus på ett område inte så många här verkar känna till - förutom mig, Volantiz, False Messiah, Dalachriser och någon mer. Fortsätt gärna köpa billiga PC-datorer, men förvänta er inte att komma ens i närheten av vad t om billigaste macen faktiskt levererar. My 5 cents.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 21:40

Jag är absolut inte kategorisk. De som anser så bör börja med att läsa vad jag skriver i stället för att läsa in annat i vad jag skriver. Använder själv hemmavid en Dell just nu och den funkar bra när den väl är konfigurerad med MOTU-drivare och annat. Försökt få den såld vilket inte har gått så då får man försöka ompröva situationen och göra det bästa av det hela. Men jag tycker verkligen inte att Windows är kreatörens gode vän. DET tycker jag att Macen är. För övrigt kan jag inte räkna, för jag har varit nyfiken på datorer sedan 1981-82 ngn gång... när jag såg ZX81 först (och lärde mig "10 Print "Nisse"; - 20 Goto 10 - Run), och det är väl en stund det med.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-22 21:44

Each to his/her own. Fattar inte varför det (nästan) alltid blir flame-war i datatrådarna... :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 21:54

Mårre: På grund av att om du är duktig på Volvo och Saab tycker du inte det är så kul om någon påstår att de knappt duger till att frakta svin. På grund av att om du är duktig på MPC så blir du inte så glad om någon påstår att man inte kan göra bra beats med den. Like that.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-22 22:03

PF: jag pekar inte ut ngn men jag kan ju nämna (eftersom du skriver just MPC) att om ngn skulle nämna att t.ex. MV8000 e sjutusen ggr bättre än MPC4000 så skulle jag inte kommentera det. De flesta som ska köpa en så vital del i sin studio som en MPC eller en dator e tror jag inte köper pga kommentarer från ett forum utan kollar sina egna "kanaler" å testar själv. I alla fall hoppas jag det (jag kanske e naiv men själv skulle jag aldrig lita 100% vad några nissar jag inte vet vilka de e säga sin åsikt på ett forum).
Jag tror oxå att flame-war stjälper mer än det hjälper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 22:18

Jag med. Men vi hittar nog flamesen på olika ställen bara.

  • Medlem
  • 2005-01-22 22:58

För att inte fortsätta flame'a vidare så lägger jag ner detta.

Let's make music.

Nu har jag testat att köra ibooken ojordad.. fungerar perfekt då också. Jag har iofs bara testat det med motun.

haplo: vad är det för moppeljud du nämnde? Har det något med ojordade laptops att göra?

"Men när man kategoriskt säger att allt Apple/Mac är bra/bäst, så anser jag att man försöker banka i andra att skaffa Mac."

Du får se det som du vill.. jag tror inte att någon har något emot det. Men dina kommentarer om ämnet vet jag inte riktigt hur jag ska tolka. Jag säger iaf att osx är ganska mycket bättre just nu än pc/windows om man nu inte fastnat mer för applikationer som faktiskt fungerar bättre/endast på pc.. och/eller verkligen gillar att bråka med massa småsaker lite då och då. Men det säger jag för att vi är på ett musikforum där vi snackar om att använda datorn till musikproduktion. Mer allmänt så finns det mycket mer att diskutera.. men det kan man ta på sweclockers eller liknande forum.. gärna inte här. Jag kan även säga att jag föredrar att banka i folk här att tjacka billiga ljudkort från m-audio istället för ungefär lika billiga men imho mycket sämre kort (för musikproduktion dvs) från creative (som faktiskt har väldigt bra kort för mycket annat, delvis pga sin väldigt lättanvända hårdvaruaccelleration blahblah).. alltså av i stort sett väldigt lika orsaker. .. och nä.. jag tror inte att jag vill ha någon motkommentar angående det här i den här tråden.. den har redan gått lite för OT.

"De flesta som ska köpa en så vital del i sin studio som en MPC eller en dator e tror jag inte köper pga kommentarer från ett forum utan kollar sina egna "kanaler" å testar själv"

99musik är en bra kanal om man vill ha sådana tips tycker jag (det gäller bara att försöka välja ut vem/vilka man ska lyssna på.. jag lyssnar hellre på musiker än datatekniker då det gäller musik). Jag började med mac tack vare övertygelse härifrån.. annars så hade jag nästan helt säkert kört med en hd-porta idag (jag var iaf på jakt efter en sådan precis innan jag köpte flenos gamla mac för 2 år sedan)

Macen är tyvärr inte helt skonad från det här problemet heller, finns en del trådar på 99mac om man behagar söka, vad jag förstått handlar det mer om AC-trafona i sig och inte så mkt om plattformar och målgruppsfilosofi. Det ligger i deras natur att jävlas helt enkelt. (trafona alltså, inte apple ) Och min dell kan(ska) bara köras jordad så där är den helt enkelt stekt. Absolut kalas med ibook att den kommer med ett alternativ. Kalasdator i övrigt också, känns närmare än någonsin för mig, faktiskt så nära att jag kört upplösningen 1024x768 ett par dagar bara för att känna efter om det är nåt jag skulle kunna trivas med.
Att det sen är den enda dator som skulle smälta in i mjölkbaren i clockwork orange gör ju inte saken sämre.

[CENTER]

I'm gonna be cured allright...[/CENTER]

  • Medlem
  • 2005-01-23 01:22

Som jag sa Volantiz så struntar jag i att flame'a vidare.
För egen del spelar det inte så stor roll vad folk väljer bara dom är nöjda.
Givetvis är inte Windows någon fullständing lösning (långt därifrån) vilket jag inte heller påstått.
Motivet för inlägget var något helt annat än att diskuttera Mac vs. PC.

Men som sagt, ha det så skoj oavsett platform och detta är definitivt sista inlägg i denn tråd (från mig ).

Bevaka tråden