Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag blir så jävla trött

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det försvinner rattar från något i princip varje dag,
och det är alltid saker som är skitjobbiga att ersätta,
vintageguror, gamla analogburkar e t c.

Nu har det någon snott fyra rattar från vår MemoryMoog.
Så jävla surt så det är knappt sant.

Vad fan ska man göra? Stoppa allt som är lite kul i glasskåp, eller vadå?

Fuck

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-25 14:06

Övervakningskameror?

Ursprungligen av makari:

Övervakningskameror?

Ja.
Det har vi.
Det hjälper liksom inte riktigt, tyvärr.... Den här gången var kameran precis lite fel riktad.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 14:19
Ursprungligen av j antoni:

Det försvinner rattar från något i princip varje dag, och det är alltid saker som är skitjobbiga att ersätta, vintageguror, gamla analogburkar e t c.

Usch, fy f-n va' trist!

Ursprungligen av j antoni:

Vad fan ska man göra? Stoppa allt som är lite kul i glasskåp, eller vadå?

Ja ... hjälper det så är det kanske vettigt!

Har någon något uppslag på var jag får tag på nya rattar till en memorymoog förresten?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 17:22
Ursprungligen av j antoni:

Har någon något uppslag på var jag får tag på nya rattar till en memorymoog förresten?

Utöver de förslag som redan givits i denna tråd så kan du även testa Kevin Lightner (Synthfool) ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 14:31

Kasst! Spöstraff!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 14:31

går det inte att placera ett larm på en "lukrativ" fin ratt och placera på ngt ställe där den är lätt att sno? tjuven går in i butiken och snattar den fina ratten, varpå han/hon har satt sin sista potatis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 14:32

Men fan.
Vad folk ska hålla på.

Det är bara till att låsa in allt vintage.
Hela butiken bakom glas.
Vilket inte blir särskilt roligt. Särskilt inte för sånna som mig som är för blyga för att våga fråga om man får testa saker.. Men ändå. Det är bättre att ha prylarna kvar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 14:45
Ursprungligen av zthee:

Men ändå. Det är bättre att ha prylarna kvar.

Det bästa är väl i alla fall att sälja dem!
Skämt åsido, tyvärr får man nog låsa in grejorna om det blir stölder.
@J Antoni: Kolla med Farbror Moog själv, så länge han drev Big Briar, så hade han reservdelar till Memorymoog, även LinnTronics i tyskland som gör LAMMifikatinonen av Memorymoog har reservdelar, hoppas det löser sig!
Edit: hittade det här på Moogs sida: "General Moog Questions

Does Moog Music stock original Moog parts for older Moog products?

No. The original Moog Music service stock was auctioned off in the mid-90s. There are sources for original Moog parts:

Lintronics (Germany)
www.lintronics.biz
info@lintronics.biz

Fred McNiff
3190 Ames Rd.
Cassadago, NY 14718
(716) 962-2172
fmcniff@madbbs.com "

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 14:41

Rigga upp några feta turrets, rörelsesensorer och en stålburs som fälls ner när tjyven kommer.

Allvarligt, jäkla tjyvar. Dom borde fan klippa sig och skaffa jobb.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 14:42

Jävla tölpar !! Offentligt spöstraff ska dom ha.....

Kolla med

Fred Mcniff : fmcniff@madbbs.com

eller

Dr Senso : http://www.vintageplanet.nl/index.html

eller

Rudi Linhard : http://www.lintronics.de/

Mvh

L

Herr Antoni en släkting har haft samma problem som dig.
Det hjälper inte att sätta upp speglar eller låsa in prylarna heller, vill någon ha knappen kommer han åt den på ett eller annat sätt.
Testa sätt upp riktigt synliga kameror i synnerhet framför vintage grejjer, är inte tjuven totalt pantad så snor han inget.
Det funkade ganska bra i släktingens butik, där var det iof svindyra handgjorda skor som stals men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 15:20

Fan vad trist att det finns människor som gör sånt j****t.

Detta tar nog lite tid och kostar då ni kanske måste designa om affären. Ha en egen avdelning för vintage och be den som vill testa en vintage synth/gura m.m. lämna in ID kort. När personen är klar gör ni en översyn av varan.

MVH
Demokid

Det borde gå att montera in ett RFID (litet chip) på små stöldbegärliga saker. När de sedan passerar utgången och har med sig saken med chipet så går larmet. Sådana där RFID kan vara passiva och läsaren har en räckvidd från någon decimeter till flera meter beroende på effekt. Själva chipet är runt 1 X 2 cm så de passar inte på alla föremål. De saker som är attraktivas, som en Memorymoog, bör kanske stå inlåst och hållar under översyn. Rikta en webbkamera mot den vettja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-25 17:22

Det läskiga är att det knappast är någon som tänker sälja ratten dyrt på blocket utan en "entusiast". En "vanlig" tjuv skulle väl sno mjukvara, Triton eller liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 17:48

Man blir ju nästan lika förbannad bara av att läsa det.

Har ni inte någorlunda koll på tidpunkten? Kan ni inte kolla banden och ringa inte lite personer som varit i "närheten" under tiden? Sätt sedan in en köpesannons på en Memorymoog på Vendolin, erbjud rejält med pengar och lägg till att det är Stockholm som gäller. Är det ingen fjortis som har dummat sig utan någon som verkligen behövt rattarna är antalet möjliga tjuvar högst begränsat. Det är kanske mycket jobb att sätta dit en sådan typ rejält, men det borde vara dags att statuera exempel på något sätt.

När det gäller nya rattar så har Urban Music i Japan en kanske för gammal sida där de listar sådana på http://www.urbanmusic.com/cosmetic.html.
Modusonics på http://www.moogce.com/ kan också vara värt att prova.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 17:57

Fy fan vad risigt!

En bra grejj som har nämnts i tråden borde vara att ha synliga kameror. Jag blev faktiskt förvånad över att ni hade kameror inne på Jam då jag aldrig har sett någon. En tjuv tänker nog till en extra gång om han/hon ser att det finns en kamera riktad mot sig.

  • Medlem
  • 2005-01-25 18:05

Jag tror inte någon betalar denna summa som en memory nu kostar om man nu verkligen vill ha en eller vet vad en memorymoog kan prestera. Lås in den i en glasmonter tills någon riktig köpare frågar efter den och ha den inte framma. Vad ska man annars göra? Trist att butikerna ska bli museer.

Vi har tagit en kille en gång - det verkar faktiskt vara kids som inte har någon koll, i ärlighetens namn.

Men man vet ju inte.

Tack för tipsen
(och empatin, det värmer.)

Hej!

Jag har 4 st rattar till en memorymoog som jag tänkte sälja....20kr styck eller bud!

Ingen som ha ett "lock" till en ratt till Waldorf Mocrowave XT med den koniska modellen av ratt?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-25 21:25

Stjäla rattar...vilken j-vla idé...:eek:

Ursprungligen av Real Parakeet:

Ingen som ha ett "lock" till en ratt till Waldorf Mocrowave XT med den koniska modellen av ratt?

Instämmer...behöver ett till min Q...:p

Vilket skitfolk - Äh, det rakaste och enklaste e väl tyvärr att ni tvingas plocka bort alla knoppar, pinnar och rattar från grejjerna - som sedan får kvitteras ut vid köp. Även om det inte ser eller känns bra, går det iaf att dema och testa prylarna obehindrat - knappsnatteriet upphör ju iaf.

(edit: hoppas att det gick fram att skitfolket = knappsnattarna - såg att det ovan innehöll lite tvetydigheter)

Sätt dit billighetsrattar på grejerna annars - det finns ju t.o.m. en del som ser hyfsat lika ut moograttarna. När man köper prylen får man originalrattarna.

Åas försvinner ju en hel del av snyggvärdet med fuskrattar. Och det kanske är dyrt med fuskrattar. Är det bara några pantade kids så knycker de väl bara rattar på pin tjiv (och för att kunna 'skyta' för sina polare att "den här ratten har jag minsann _stulit_ höhö") och då blir det ju nödvändigt att byta ALLA rattar vilket blir ogörligt. Ni kanske ska börja sälja billiga rattar (om ni inte redan gör det; jag har ingen koll) samtidigt som ni hotar med åtal mot rattjyvar (ratt-snatt-brat) ? Åas, då snor de säkert rattlådan...

det e nog inte bara grabbsträck det här med tanke på omfattningen vad det lider kan även tänka mig att folk sitter med samma pryl i egen ägå men saknar en eller annan potthatt. knappknyckarbarbarer finns det säkert gott om till mångas förtret, det är ju inte bara JAM utan även vi kunder drabbas av detta!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 08:18

Usch, jag fattar inte att någon kan tänka sig att sno rattar från en stackars gammal synt.

det kan även vara ett klassiskt "köpa-billigare-för-det-saknas-knappar/rattar" knep - kolla ivrig prutare mot videoupptagningar den dagen - matchar personen - ta fram lugern och sätt ett välriktat i nack... ehh - konfrontera och ev polisanmäl

Bilhandlarna har samma problem. Folk vrider sönder plastbitar i sin egen bilinredning och åker till bilhandlaren och snor en ny från en likadan bil. En gummiplutt mellan motorhuv och skärm försvann (mitt eget fel) på min bil när jag köpt den. Jag åkt ut till skroten och pillade bor en likadan från ett vrak. De ville ha 10 spänn för den. Jag gav dem 20 spänn. Med detta vill jag säga att många av de småsaker som snottas är otroligt billiga när man köper dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 13:59

Nu är det iofs en rätt respektabel skillnad på ruljansen om man jämför Volvo S70 och Moog Memorymoog. Kanske omsätts 100 st Memorymoogar om året, högt räknat, i världen. Hur många Vollovosar? 100.000 ? 1.000.000 ? Volvon är också "current" och Memorymoogen "vintage". Dessutom är Volvo en bil. Bilar har framhjul, inte modulationshjul. Bilar oxiderar, syntar oscillerar. Två skilda väsen.

Bevaka tråden