Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag blir så jävla trött

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PF:

Bilar oxiderar, syntar oscillerar. Två skilda väsen.

Det finns väl mycket i en gammal Moog som kan oxidera eller??
Det finns väl inte en enda gammal analogsynt som inte behövt få sina insidor rengjorda från oxid.

Läs mitt inlägg en gång till PF. Då kanske du förstår att jag inte jämför bilar med syntar. Jag jämför stölderna av delar till respektive mojäng. Nu är det kanske inte så lätt att få tag i rattar till en Moog (eller Ferrari Daytona), men det lär nog inte kosta många spänn att köpa en regelknopp till en Roland XV-5050 eller vad de heter nuförtiden. Och då får du en ny knopp.

förr kunde man köpa det mesta ur div restlager hos tillverkarnas servicecenters, jag var lite av en stammis på Roland Scandinavia vill jag minnas - och märkte hur snabbt saker och ting gick åt hos dem (då de började införa supplement, då originalen var slut). Undrar om dessa stölder har ökat p g a att tillgångarna minskat (?) eller om det var lika illa förr ute i butikerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 15:17

http://www.vendolin.se/annons.php?147901 :eek: :hmmm:

Edit: Det var visst bara ett sammanträffande. :kaaaka!:

Helt sjukt!
Nu har det mest creepy av allt hänt:

rattarna dök upp, de låg i en hög i ett hörn. Vi är rätt så säkra på att de inte låg där när vi blev av med dom eftersom det upptäcktes när vi städade. Har personen ifråga månne läst detta på 99 eller vad är det frågan om? Hursomhelst känns det skönt att slippa lägga ner arbete + 400:- på projektet.

Vi funderar allvarligt på att börja sälja rattar med mera istället. Vi gjorde det under en period, men då enbart till gitarrer och stärkare. Man kanske borde börja sälja mixersliders med mera som goodwill. Kostar ju inte så mycket om man slipper hålla nån större logistik på det (och inte har lager på hemsidan e t c). Tack allihopa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 15:39

Hm! Tjyfen kanske blev rattfull när han försökte få styrning mot utgången.
Skönt att det löste sig!

Det är väl kanske inte att föredra men vad sägs om lim?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-26 16:04

Skönt att det löste sig Johan! Det där med att sälja rattar låter som en bra idé tycker jag! Kul om man kan byta ut trista man har nu utan att behöva köpa 100+ st från ngn amerikansk sida.

Tycker rattforsaljning ar en supergod ide. Nog for att Jam har ratt mycket goodwill anda, men vafan lite till kan inte skada. :kaaaka!:

/Rob

Ok,

då kör vi på det. Skicka gärna request på vad som skulle vara intressant (vilken typ av rattar) till mig så jag vet var jag ska börja,
det är alltid bra att känna till "marknaden"

johan(at)jam.se

  • Medlem
  • 2005-01-26 17:36

Förmodar att det inte är frågan om några orginalrattar isf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 20:42

Vad sägs om lite Juno-slidertoppar? De brukar väl saknas ibland..

Ett par DX rattar skulle heller inte skada, min har inga nämligen :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-01-26 20:50

MS-20-rattar av alla slag verkar ha en tendens att försvinna. Iofs så vill man nog oftast då ha original, men det kan ändå vara bra att ha i förrådet.

  • Medlem
  • 2005-01-26 20:52

HAr en gammal ratt över.. En som förmodligen kommer från Roland JP4 och liknande. Även nägon knapp från Korg m/p eller P6.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-26 21:52

Vilken härlig tråd. Läste den förstsa gången nu, och den hade både intrig, leda och värk, samt ett lyckligt slut! Vad glad jag blir!

Saknar en sliderknapp (eller vad det nu kan heta) till min Akai AX73. Lite jobbigt i längden att gräva med naglarna i sliderspåret för att komma åt knappfästet (eller vad det nu kan heta). Men enklast är nog att byta ut den andra också till någon lämplig på ELFA istället för att jag rätt på en originalknapp.

JätteNAIIIS tanke att införa inköp av koppar !! Men barabarer kommer nog stryka längs era väggar till trots. Ni kan ju börja med att beställa in lite godis till Moog-människan (det var en mem'moog har jag förmig). Nog för jag inte tror att den personen vågar köpa några efter detta...SÅ det får bli en naiis läxa till den personen om denne nu läst denna tråd >:]
(fråga först om det finns möjlighet att köpa in grejjer, det vinner man ju förfan på!!) *ursäkta*

Snygga rattar på en Microwave XT skulle jag inte tacka nej till. Frågan är bara hur man lossar de där gummitutorna som redan sitter där?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 16:03

Lyckligt men olyckligt slut. Som sagt, är tjuven en läsare av 99 som fick dåligt samvete? Känns ju trist om vi har såna personer bland oss.

Problemet med att ta sig tid för att "sätta dit" personen i fråga är ju att värdet på rattarna inte är så högt och därför kommer det att klassas som snatteri; ingen större påföljd. Är det dock några fjortisar kanske det svider när föräldrarna får veta det hela.

Men det kanske är så att ni inte borde ha värdefulla vintage-grejer framme till allmänt pill, utan bara plocka fram dem för demo under kontrollerade former.

Jag skulle behöva en sån där vit topp till en omkopplare på min Moog Prodigy..

Bevaka tråden