Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mono/Poly med drivande oscillator...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 16:02

Hallå!

Tänkte bara kolla om det finns någon Korg Mono/Poly ägare på 99 som har upplevt samma bekymmer som jag. Och kanske ännu hellre gjort något åt det.

Problemet är som följer. Nu har jag bara testat detta i unisont läge...

Det verkar som om en av osc inte hänger med. Det är precis som om det ligger ett portamento, men bara på en av rösterna. Jag har inte kollat vilken ännu, skall göra det ikväll. Är det någon som har varit med om något sådant här? Jag har tummen mitt i handen och skulle inte ens drömma om att öppna synthen ännu. Slipper jag så är jag lycklig... Helst av allt vill jag höra, knacka tre gånger här, två gånger där och sedan är det löst!

Någon?

En fråga till. Jag har en Deep Bass 9 som jag tänk använda som midi -> CV converter till min SH09. Den konstrar lite. För att man skall få 09 att låta, så måste man ha synthens VCA på Hold, detta medför att envelopen inte används, och synthen låter konstant.... Någon som använt en DB9 framgångsrikt med en Roland SH09? (eller någon annan synth...)

Skulle det vara något fel på 09:an så är det inte hela världen, komponenterna skall tydligen vara väldigt basic och inte alls som specialgrejorna som sitter i SH101...

Tankar? Idéer?

jag hade problem med att osc3 alltid hade portamento. visade sig vara oxid på portamentoratten som e en multiratt med en pot för varje inuti. runka på den så försvinner det nog. mitt kommer då o då tillbaka men det e snabbt fixat

  • Medlem
  • 2005-01-27 17:26

Superdigital: Är du säker på att SH-09:an får den gatepuls som behövs? Tillräcklig spänning, tillräckligt länge? Jag har inga problem med att styra min SH-09 från en 303:a, däremot har jag för mig att det var något strul med att köra den från 777:an.

Pro~One däremot har samma problem som din SH-09 om man styr den från 303:an, men funkar perfekt från 777:an. Har för mig att stryph hade en lösning på det problemet som var att sätta ett 50 ohms motstånd i serie med gate-pulsen eller något åt det hållet.

  • Medlem
  • 2005-01-27 17:38

"runka på den så försvinner det nog?" :hmmm: :eek:

:kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-01-27 17:42

Jgb : Joo. Stryph hadde moddat sin (vet inte med vad för komponenter och vart. Bad han plocka bort modden från den när jag köpte den) för att kunna köra just pro~One.

Har tyvär inget midiklav så att jag kan testa med min db9.. om det inte går att skicka via 707/909? Har ingen sh09 iheller kom jag på nu :(. Bara en 101 men det kanske inte är samma där.

Jag har lyckats någolunda bra att programera csq-X00 via den. tror även att spectral audio burkarna funkade fint.

testade en db9 för hundra år sedan och minns att det var något som var skitfel med gaten....om du har tur (?) så är det den det är fel på.

Pro~One-problemet gäller nog inte alla, min funkade perfa utan moddning.

"Har tyvär inget midiklav så att jag kan testa med min db9.. om det inte går att skicka via 707/909?"

O ja, du har väl inte missat 909:ans extra midispår?

Grejen med 303/ProOne var att 303an är för slö ner på sin gatepuls och alltså blir det inte tillräckligt mellanrum mellan gatearna för att ProOne ska uppfatta dem och den triggar knäppt. Så man sätter ett motstånd mellan signal och jord på utgången på 303an som hjälper till att dra ner gaten fort som attan. Lite fulmod men den funkar.

Det låter som att ditt db9/sh09 problem är att gaten är för klen, en del gamla Rolandburkar vill ha en rejäl spark i arslet för att trigga. Kanske kan du ratta i din db9 om den har några trimpottar, annars får du bygga en krets som hjälper dig -om du inte har en modular förstås, finns mängder av moduler till såna som kan lösa såna här problem!

Jag hade alltså en snabb 303:a

edit: eller en uppmärksam pro~one

  • Medlem
  • 2005-01-27 20:43

Nejdå.. Har inte missat extraspåret. Bara det att jag alldrig har satt mej in i det. Har inget med midi som jag använder.

köp en cool sampler och koppla till spåret

istället för interna instrument funkar dom 16 knapparna som 16 tangenter på en klaviatur bara det att du måste välja tangent precis som du väljer interna ljud, lägg upp trumljud eller annat i en sampler och sequenca 909-style parallellt med 909:ans interna ljud/spår. Funkar bra till basgångar och annat också.

  • Medlem
  • 2005-01-27 21:07

Tjoo. Får se om jag skaffar någon sampler någongång.. Har visseligen en gammal s220 eller vad den nu heter. Trasig QD-drive tyär.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 23:59

I'm back with great news! Det är absolut inget fel på min 09:a... Jag testade att köra den från min Groove M2CV och den funkar klockrent. Det är DB9 som suger. Jgb hade rätt. Den fick förmodligen inte tillräckligt mycket "juice". Helt plötsligt har jag en synth jag egentligen inte behöver. Jag köpte den enbart för att den skulle få agera extra midi-cv bruk. Får väl se om jag skall behålla den eller ej. Den låter faktiskt bättre än Basstation, men det kanske är för att det är en riktig VCO i den. (För det är det väl...?) Fast för många grejor har man väl inte dött av... Man vet aaaaaldrig...

Tillbaka till MP4, jag har rattat, rattat, rattat och rattat på portamentoratten, och till min förtjusning hänger nu alla fyra OSC med!!! Den har faktiskt stått oanvänd ett bra tag pga att jag jobbat tokmycket och inte ens haft igång prylarna på länge. En vacker dag när jag har mod skall jag öppna den och kolla efter oxid. Jag gjorde samma sak med min Pro One och det gjorde att knastert vid rattning minskade avsevärt. Dessa maskiner ÄR verkligen gjorda för att kranas...

Tack för uppslag och idéer.

grattis

  • Medlem
  • 2005-01-28 00:38

SKoj att höra!

1
Bevaka tråden