Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentarer ang VIRUS

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla, är det någon som kan prata på lite om Access Virus syntharna?
Jag har istortsett ägt alla roliga synthar (med midi då menar jag) och är
lite sugen på att köpa mig en Virus. Vad tycker Ni folk här om den synthen egentligen, för/nackdelar mm mm...

I första hand har jag tänkt mig Virus kB, tycker C är lite för dyr.

Kommer ett byte av Indigo mot min Nordlead2 vara ett misstag (hmm saknar några oktaver då...)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 09:00

Jag har en Indigo I. Innan jag köpte den så testade jag bl a Nordlead 2 och Nord Modular. Jag blev aldrig speciellt imponerad av Nord-syntharna rent ljumässigt, jag föredrog filtrena på Virusen som känns smaskigare. Nord-syntharna kändes lite hårda och torra i jämförelse, även på ljud där Virusen inte använde en massa effekter.

Virusens akilleshäl är väl att den är lite dov i ljudet, den saknar lite topp. Om man är ute efter lead-ljud med riktigt gnistrande diskant så är nog en Nord (eller nån Waldorf) en bättre på det.

Det där med att det skulle vara en fördel med en synth som saknar interna effekter har jag aldrig riktigt förstått. Det är ju bara att låta bli att använda dom om man inte gillar dom. För mig är effekterna ofta en del av ljudet, många ljud skulle aldrig ha blivit till om jag inte direkt kunnat lägga på det där delayet, flangern, bit-reduceringen etc. Det är inte samma sak att ha en extern effektburk, då kan man inte spara effekten med varje ljud lika enkelt.

Jag skulle inte vilja byta bort min Virus mot en NL 2 iaf. Den nya Modular 2 däremot... Hmm...

Var inne i en musikaffär igår och lekte med Virus rack.
Blev inte alls imponerad, var mycket effekter på som man fick plocka bort hela tiden.
Men det är ju klart, hur bra brukar fabriksljuden vara, kassa oftast. Editerar man lite friskt så låter den säkert bra. Var bra bottendrag i den och snabba ENV, filterna var ju inte så värst imponerande, fast börjar man leka med båda samtidigt så kan man nog göra sköna grejjor. Var ju ganska pilligt med rack-versionen.

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 12:37

rack, du menar den allra minsta med 4 rattar eller så?

eller menar du "vanliga" fast utan klav?

den med 4 rattar heter rack....den andra heter desktop...
Och det var ett jävla fjuttlande med de 4 rattarna

• Oregistrerad
  • 2005-02-09 13:14

haha, testa en fullstor... lite lättare att jobba med

sitter på en virus B desktop i gbg ifall du är där ifrån och vill testa!

hade varit kul att testa, är sugen på Virus kB nämligen men har inte testat Virus på länge så jag minns inte vad jag tyckte och de hade bara den sura racken hemma på Andreasson musik här i Gbg. Sen så lär ju du ha programmerat lite roliga ljud också, vart bor du i Gbg (du kan "maila" privat)

Eftersom vi snackar lite Virus vs. NordLead kan jag tillägga ett jag har/haft både NordLead 2 & 3. Tröttnade på 3:an, sålde den och köpte en Virus KC för pengarna. Nu till saken; jag tycker att Virusen är oslagbar... Jämnfört med 2:an är den så mycket mer, inte minst pga effekterna. Skulle aldrig göra mig av med min nyfunna kärlek; den svarta och syntiga KC:n. Och förresten så var den inte så dyr heller. Köpte den på jam.se för 11.995:- "ny" (demoex).

Jag har en Virus Classic Desktop.

Kan bara säga att jag är helnöjd med den. Den kan såååå mycket mer än tranceleads om man bara skruvar lite. Allt från Kraftwerk-blipp-blopp till italo-polysynt till distade DnB-basar.... No problemo.

Jag har haft den i 3-4 månader nu och den får mig fortfarande att tappa hakan med jämna mellanrum.

Största plussen: Filterna och arpeggiatorn. Jag kan fortfarande sitta i timmar och leka med dessa... Den är så otroligt genomtänkt, varenda detalj i denna synt är lysnade genomförd. Lätt att pilla med för nybörjaren och har ett otroligt djup för den som vill och vågar utforska... Läste i SOS-testet att det inte är möjligt att få denna synt att låta illa. Det stämmer tycker jag, den mysiga klangen finns där hela tiden.

Största minusen: Det något dova soundet, kan dock justeras med EQ i de flesta fall. Oscillatorerna låter klent utan lull-lull, särskilt i de lägre frekvenserna. Vocodern är shite också, liksom choruset. Dessutom är ju TI på gång, kanske bäst att vänta in den? Om inte annat kommer ju priserna på beggade Virusar att förmodligen skunka betydligt.

Mina 2 ören...

"Oscillatorerna låter klent utan lull-lull"
Vill ni ha stake i oscillatorerna så kan nog en Waldorf Q fixa det. Men den är inte lika väluppfostrad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 00:21

Vill man ha ouppfostrat kan man ju alltid köra Darkstar:en.

Ja, hur är den egentligen? Men det kan vi ju ta i en annan tråd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 00:44

Är också väldigt sugen på att köpa Virus, men det verkar som att varenda ny - och därmed dyrare - modell verkligen springer förbi de äldre varianterna rejält. Så man kanske skulle spara ihop en slant till TI:n dyker upp. Ligger inte C-serien rätt högt i pris fortfarande?

RP: Den är kaos, enkelt uttryck, och ljudet behöver i regel piffas upp en del i efterbehandling. De flesta hatar den, jag tycker att den är rätt skojig. Använde den mycket förut för att skapa intro/outro-prylar, men den kräver sin beskärda del av tålamod och/eller tur.

Citat:

Är också väldigt sugen på att köpa Virus, men det verkar som att varenda ny - och därmed dyrare - modell verkligen springer förbi de äldre varianterna rejält. Så man kanske skulle spara ihop en slant till TI:n dyker upp. Ligger inte C-serien rätt högt i pris fortfarande?

Håller inte riktigt med där. Det är förhållandevis lite som har uppdaterats i och med nya modeller tycker jag, främst fler röster. En Virus A har ju samma filter, effekter (minus reverb) och funktionalitet som de senare modellerna. Den saknar en oscillator, men det gör väldigt liten skillnad, de tre som den har räcker långt. Det är först nu, i och med Ti:n som den verkar tagit ett språng framåt, mest tack vare VST-integrationen.

Min enda synth är en Virus kb och jag älskar den.
Dels är den snygg att ha framför sig och dels låter den kalas (iallafall i mina öron)
Typ 80% av allt jag gör startar på den. Den triggar verkligen igång min inspiration.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 10:20
Ursprungligen av pepelogu:

Håller inte riktigt med där. Det är förhållandevis lite som har uppdaterats i och med nya modeller tycker jag, främst fler röster. En Virus A har ju samma filter, effekter (minus reverb) och funktionalitet som de senare modellerna. Den saknar en oscillator, men det gör väldigt liten skillnad, de tre som den har räcker långt. Det är först nu, i och med Ti:n som den verkar tagit ett språng framåt, mest tack vare VST-integrationen.

Ok, tack! Hörde att B-serien och C-serien var ljusår ifrån varandra, men då var det alltså bara säljsnack? :rolleyes:

Ja, definitivt säljsnack. Det som skiljer dessa två är 24 röster kontra 32, EQ, ett moogfilter (som inte är i klass med originalfiltrena) plus lite andra mindre detaljer. Jämförelse finns här:

http://www.access-music.de/comparisonchart.php4

Virus Classic Desktop är i stort sett identisk med B-modellen. (Fast snyggare )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 13:07
Ursprungligen av pepelogu:

Ja, definitivt säljsnack. Det som skiljer dessa två är 24 röster kontra 32, EQ, ett moogfilter (som inte är i klass med originalfiltrena) plus lite andra mindre detaljer. Jämförelse finns här:

http://www.access-music.de/comparisonchart.php4

Virus Classic Desktop är i stort sett identisk med B-modellen. (Fast snyggare )

Tack igen! Jag lirar ju mestadels digitalpunk ändå så.

• Oregistrerad
  • 2005-09-10 01:32

ja vill oxå ha en virus... ingen som säljer till 99pris?

1
Bevaka tråden