Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xbase09

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mina damer och hermafroditer. Jag utmanar er nu på att kunna finna någon trummaskin som kan mäta sig med jomox Xbase09.

haha nope

(sampler e fusk, prommer eller analoga häckar räknas, Machine Drum är kompetent men saknar faktiskt lite kött om man pratar golvdrag som grannoverkan)

Edit men jag tala för att mata jomox ljud i en ES-1 eller mpc för att förfina det hela...

Sampler e fusk som sagt MEN dessutom så går en del möjligheter bort med t.ex den inbyggda LFO'n. Man dock behålla kakan och äta upp den om man både har sampler och jomox genom att köra dom samtidigt.

Xbanka och sampla >>Xbanka och banka

Det var inte direkt mycket till recension.. men nä.. jag kan inte komma på någon trummaskin som kan leverera större fläskläppar än xbase. Eller räknas SY-1 som trummaskin? TR606 (måste köras genom boss mt2) är annars en av favoriterna..

tillägg: Jag hörde ganska nyligen att olika xbase låter olika.. någon som kan verifiera? Finns det olika versioner?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-21 11:19

Tre tror jag:

De där e coolare (utseendemässigt...vet inte hur de låter)

  • Medlem
  • 2005-02-21 11:21

huh? custom?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-21 11:35

Näe, "Dr Walker" å "TokTok" e det på bilden (Limited Edition). Dr Walker e designad av ngn snubbe i Air Liquid å TokTok designad av just TokTok (berlinsk elektroformation). De kallas tydligen SE-XBase09 å verkar innehålla Airbaseboard (dvs. samplingar från den bla.).
http://www.sequencer.de/dsynth/jomox_drummachine_xbase.html
Kanske behöver fila på tyskan lite...

  • Medlem
  • 2005-02-21 11:41

Ahaa. På så vis. Samplingar :|

Snygga va dom ivf. Men vem vet. Kanske låter lika bra endå.

mårre: Justja! De där hade jag ju glömt bort nu när jag skrev det där. Men nu var det vanliga xbase jag tänkte på. Det var olikheter i kaggen tydligen.

Jo det stämmer. Kellbacks JomoxBD låter mer 808 än min t.ex och hans hihat var också lite anorlunda har jag för mig...

TR606 blir lite speciell att jämföra med Xbase. Ska försöka bygga lite Xbase-ljud som fyller en dylik funktion som TR606 för att bräcka den när jag får tid. Annars så tycker jag att DR110 ofta är ett bättre alternativ än TR606, men det är bara jag som sagt...

Nu börjar det gå upp ett ljus här! Nu vet jag vem kallback är (tror jag)
Det var isåfall kallback själv som nämnde det när vi stod å snacka trummaskiner på svajbar efter att daniel303 lirat där

vj: jag tror aldrig att jag hört en xbase lira små korta snärtiga blippblopp-trummor som känns så rent.. så om du har lust att slänga ihop en loop i .wav lite snabbt så vore det mycket intressant att lyssna på

  • Medlem
  • 2005-02-21 15:32

Volantiz: Det är kallback som du köpte din djupfrysningsbara 606:a av.

Egentligen borde jag göra det hemma hoss Kellback. Med hans grymma noisegate så kan man få xbase09 att låta dopplereffekt

Det finns minst 2 revisioner på Original Xbase09 samt olika FirmWare versioner -- (OS 2.09 e det senaste och utvecklingen verkar ha avstannat - trots ett litet otal buggar/läs features)...

tror att det e Track/PAGE mode diffar gällande Rev1:orna - för senare Rev's har 3 extra externa MIDI-triggar track. (vilka kan loopas tillbaka med MIDI UT till IN) och fucka upp dem interna ljuden då det bara e 3 noters poly - vilket räcker OÄNDLIGT långt)

Sedan är det som VJsäger...:
Det e rätt stor skilnad på i a f hans och min i analoga delen -- min låter mkt, mkt, mer oborstad och skitigare i BD/SDkretsarna samt att jag har ett större pitchspann av någon anledning på grejjerna. VJ's låter mer som laserutskurna ljud - rena, exakta, korrekta, och snygga!!

resten HH, OHH, CP, RS, CR, RC etc är digitalt 8bit samplingar - vilka även här diffar mellan burkarna i karaktär som EQ/ pitch/ längd på ljuden etc... (men dessa samplingar spolas igenom analoga grejjer som VCA och EGs likt 909an troligen)

Volantiz: På Xbase har man en utmärkt kontroll på ljudens längd från riktigt korta och snärtiga till lägre fläsklägg, den så ****** tight i jämförelse med dem default "sladdrigare" 606 / 808 / 909orna... mkt tack vare att 3 noters polyn klipper av varandra.

Denna tingest lovar jag inte kommer passa dem som vill ha mänger med samtidigt trumm i tracken - det är inte eran pryl - säkert! Personligen diggar jag denna burken hejdlöst mkt......

"Jag utmanar er nu på att kunna finna någon trummaskin som kan mäta sig med jomox Xbase09."

När det gäller vad, att göra alla tänkbara typer av perkussiva ljud?

I alla tänkbara prisklasser, eller?

Varför är samplers fusk?

"Varför är samplers fusk?"

Man kan sampla en trummaskin.
En akai s2000/esi32/whatever kan låta som vilken trummaskin som helst med rätt samplingar.
En sampler är inte en trummaskin.
osv

kallback: så de nyare är helt klart att föredra alltså.. Kan man se versionsnummer på nåt sätt?

"En sampler är inte en trummaskin."

Så det är helt enkelt en krystad begränsning som lagts till för att ingen ska kunna säga emot att XBase är bäst?

Vidare kan man ju inte ersätta en XB med vilken sampler som helst eftersom många av det senare slaget saknar tillräckligt bra editeringsmöjligheter, många rattar och sequencer.

Damn. Agendat är genomskådat. Nämen ärligt talat så vorre det intressant att få feedback från folk som tycker sig ha hitat trummaskiner som är bättre än Xbase, om inte annat för att göra nya upptäckter

Ursprungligen av Vänliga jättar:

Damn. Agendat är genomskådat. Nämen ärligt talat så vorre det intressant att få feedback från folk som tycker sig ha hitat trummaskiner som är bättre än Xbase, om inte annat för att göra nya upptäckter

Men vad vill du ha ut av en trummaskin? För vad en XBase09 kostar får man ju tre stycken Korg ER-1 och det kan väl vara ett ganska intressant alternativ. En ER-1 kan förstås aldrig ersätta ett stycke XBase09 (fast tre kanske kan?) men å andra sidan kan ett stycke XBase09 inte ersätta en ER-1 heller. ER-1 har ett eget (kallt och digitalt) sound samt den fantastiskt sköna ringmodulationsfunktionen som jag tror att XBase09 saknar.

Alla bör ha en ER-1.

Ursprungligen av sisältää:

Men vad vill du ha ut av en trummaskin? För vad en XBase09 kostar får man ju tre stycken Korg ER-1 och det kan väl vara ett ganska intressant alternativ. En ER-1 kan förstås aldrig ersätta ett stycke XBase09 (fast tre kanske kan?) men å andra sidan kan ett stycke XBase09 inte ersätta en ER-1 heller. ER-1 har ett eget (kallt och digitalt) sound samt den fantastiskt sköna ringmodulationsfunktionen som jag tror att XBase09 saknar.

Alla bör ha en ER-1.

Skulle varit ganska skeptisk om jag inte hade bott i norge ett tag med en electribepojke. Vi körde lit jams och Electriben kom fram mycket bra för att den lät så himla olikt Xbase. Skulle verkligen inte villja köra Electribe utan någon analog trummaskin paralellt dock. Men visst den är fräck för improvisatören att kompletera sina analoga trummaskiner med.

  • Medlem
  • 2005-02-21 22:12

Bättre? Machinedrum. Lätt. Mer flexibel, fler sorters ljud, perfekt att midisequenca externa prylar med, inbyggda fx/eq/kompressor/dist/srr/filter/..., kan användas för att trasha externt ljud.

Det MD inte fixar är det sanslösa banket från XBase (i alla fall om man jämför med kallbacks). Däremot så är den så mycket mer. Tyvärr xbankare, md rockar.

Jag gillar Impulse i Ableton Live, men det är både en sampler och mjukvara, så nu får jag väl spö?

Om det bara gäller ljudgenerering och inte själva sequencerbiten skulle jag säga att en Nord Modular är fantastisk som trummaskin. En 707 + en NM kan nog vara en rätt underhållande kombination. Har funderat på att skaffa någon form av trummaskin som pratar midi bara för det.

En G2 är nog snäppet vassare, pga midi ut, fler knappar och möjligheter till physical modelling. Inte för att jag har någon aning om hur krångligt det är att modellera en virvel, men någon slags approximering borde man väl kunna göra?

(Nej, det är inte så att det finns en intern tävling på 99musik om att nämna NM/G2 i så många trådar som möjligt, även om man kan tro det. Inte heller får vi spons från Clavia. Även om vi borde få det.)

TR707 e inget bra val som MIDItriggare mot annat MIDIjoz (som jag sakt förut (?) sänder den inte ut midi i step edit och inte heller kan man ändra eparata notvärden eller MIDIkanal UT/IN på dem separata ljudknapparna... Så kör hellre TR505 / TR626 (den senare om du vill ha flam och shuffle bl.a)

MD rock! skulle vilja äga men har inte viljan / råd till en ännu.
- Elektron verka ha sneglat lite på Xbase med tanke på parameterlocks funktionerna etc som det funkar, det borde även gå att addera och köra på extern kranbräda för flera realtidskranar...(?)

Jag e dock inte riktigt med på MDns ljudkaraktär (ännu) men den e helt klart en grymt naiis maskin - jag kan mkt lätt simulera Xbase drivet på den... som percussionstudio slår den xbase på hårt fingrarna... men som knallpulverremsa ikke

@Volle kan ha fel ang revistion i hårvara, LFO och TRACK page modes har kanske bara med mjukvaran att göra - dock på dem tidiga maskinerna står ovan step 16 "RAMPpage" dem senare "TRACKpage"... LFOerna kom med OS v.1.23 och TACKpage med OS 2.0.

CHK OS v. xxx genom att hålla ner alla de gråa BD, SD, CHH. OHH ljud knapparna samtidigt om ni vill veta.

(jomox har troligen OSprommarna i lager, men jag rekkomederar inte att någom beställer och installerar dem själva - då maskinen är ett rent helsike att få isär och ihop -- så posta Xbankaren till tyskarna så fixar dem det säkerligen upptatering om OSuppdat e ett MUST HAVE...

jgb>>He he. Var det inte Kellbacks xbase som slog ut ljudet totalt från din Machinedrum på senaste norbergfestivalen?

  • Medlem
  • 2005-02-22 08:39

VJ: Så går det om man inte själv sköter mixern...

Visst är tidigare MPCerna också trummaskiner - då dem e hårt dedikerade åt att endast lira upp korta knallar...pga minnesbegränsningen på 32meg och i verktyg sätt är det rytm som gäller --- 1000 har ju lite mera drag i minnet m.m. men har lite färre verktyg än syskonen...stand alone sett.

4000 / 2500(??) helt annan skool - men där har/får vi nog ultimat burk.rytm i en ask!!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 17:05

inget illa menat.. men... recension?

Kul ämne, men kan inte den flyttas till en mer passande kategori?

mjohh. tråden borde nog flyttas - jag har inte i åtanke att skriva en recension i a f

Bevaka tråden