Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xbase09

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 11:47

Hur är det med en xbase, om den får midi in skickar den då din-synk ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:43

Genom att läsa manualen har jag nu svarat på min egen fråga

"All devices that support the Roland DIN Sync format can be synchronized to the Xbase09 regardless of the Xbase09's clock setting.

Clock trigger and Start/Stop signals are transmitted independant of the play modes as long as the sequencer is running. This means that they are also transmitted when the Xbase09 is syncing to MIDI clock.

This is an additional "MIDI to DIN Sync" interface that can be used at all times. "

  • Medlem
  • 2005-06-08 15:53

Har för mig det var något lurt med den din-synken, kallback kan berätta mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:54

Kallback: Berätta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 16:40

altermark, mjo, där verkar de som om det har lite problem med att få det tight.. Hm. Fast jag körde min 606:a med kallbacks xbase i gbg och det var inga problem.. nu när jag tänker på det

  • Medlem
  • 2005-06-08 16:47

Ah, tyckte jag hade svarat på det här förut!

http://www.99musik.com/forum/showpost.php?p=63391&postcount=12

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 17:22

Med andra ord, det funkar om den är midislav? Men om den ska köra själv så går det illa?

Jürgen Michaelis är mannen som konstruerade xbase09/ moddade 909an hårt m.a.o.

det som händer när xbase09 e master mot mina slavade TB303 är att dom glider iväg och ligger inte tight - precis som ni e inne på - hans TB var nog den enda som slavade snyggt typ

kanske funkar för er att slava xbase09 mot midi för att få det att funka, men jag har inte orkat släpa på en midimaster med bonusljud för det hela när det bankades acid. hmm det senare verkar jag själv lagt av med mer och mer efter att 303 blivit lite poppis igen...

ska kolla det där lite extra noga ang mid-slaveriet och DINjox.
låter det stå på ett tag samt lite titt som tätt parameterlocka satan på xbase.

kan hojta här hur det gått om inte fler gör detta i o f s, då det bara handlar om en maskin+maskin och dem kan vara individ(uellt)betingade kanske inte hela sanningen kommer fram?

^^^^funkar här! 303 slavad fr xbase slavad fr mpc, och nu e jag trött i skallen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 09:01

Men Kallback, jag hade för mig att du sa att man bara kunde parameterlåsa 2 ljud per pattern, men man kan ju låsa varje separat sextondel.
Håll ner bassdrum, tryck write. tryck 1 och 8.
tryck write så att den inte blinkar, utan bara lyser.
håll ner bassdrum och tryck 3 och 14, ratta runt. (3 och 14 blinkar).
tryck write 2ggr så att den bara lyser. (den slocknar mellan).
håll ner bassdrum och tryck 4 och 12, rattar runt. (4 och 12 blinkar).
då har man 3st olika parameterlåsta ljud. Upprepa för hur många gånger man vill ha nya ljud.

Ska kolla hur bra den går på DIN-synk till 606:an. Går det bra så kommer jag kanske få en MSY-02:a till övers. (~back, byta mot något skoj? Nån ful effekt kanske?)

har jag varit oklar nu igen? Ährxzh!

PATTmode:
TRACKwrite | WRITEblink = du skriver nu över samtliga 16step enligt kranalägen i realtid som seq trillar över likt «motion~seq» på ES1 alltså.

STEPwrite | STEPblink = individuellt step med parameterlock enligt kranlägen

detta förfarande gäller på alla 4 track med ljud ja
(+de extra midikanalerna för Ext MIDI / TRACK PAGE...)

PATTmode som ovan:
TRAKwrite [ljudknapp+WRITE] och WRITE blinkar...
STEPwrite [ljud+step] tryck 2x om step är tänt, eller 1x om det e släkt för att få det att blinka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 17:33

Ja, oklar hela 2ggr

Men det är typ världens bästa låda! Fast jag tycker att min 606:a laggar liiiite. Men det kanske bara är inbillning..?

Edti: Det var inte inbillning, det var delay på aux

hajjarrunurå?? eller kolla i manualen istället - jag e trött ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 17:40

Ja, hajar fett! Har parameterlåst hela dagen! Och lagt LFO på allt har jag också gjort.

jag har aldrig använt lfo ännu, hihi

MSY-2 ! jag vet inte vad jag ev kan ha i inbyte - men det låter bra - jag kanske hittar nått på nån hylla eller i nån trådback - annars börjar det bli lite skralt med grejjer här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 18:13

Eller så får du slåss med Volle om den, för han var också intresserad

ahha...men Volliz va vellan först, så jag får väl ge mig!

(tänkte att man kunde kanske modda MPCn och ha den inbyggd och offra ett MIDIjack)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-20 04:20

alltså:
xbase09 är fläskigast i stan
och MD är ballast...

men fixar MD din sync?
varför har jag för mig att den gör det? jag kann inte hitta någon info om det alls, alltså borde det väl betyda att den INTE gör det?

jgb? du som har en....
upplysning?
vorre bussigt

reset: det gör den inte

däremot går det att använda impuls-maskinen för att trigga t.ex. sequencern i en jx-3p eller liknande, har inte kollat så mycket mer på potentiella användningsområdena.. signalen lär ju behövas höjas för rätt mycket gear... men man kan ju styra pulsens längd och sånt. hmm..

edit: xbase verkar inte fixa din sync heller för den delen, och verkar inte som jomox planerar att lösa vad nu buggen är med det hela... typiskt jomox..

xbase fungerar bra att synka åt ena hållet.. jag har för mig att den måste vara slav

Ah, det var trevligt att höra!

jo .. xbase skickar fin DINsynk ut om den slavas mot midi...men då tappar den halva svänget istället...

manualen:
MIDI Clock [The Xbase09 as slave]
The Xbase09 can be sync'ed to external devices via MIDI clock. The MIDI clock signal has
resolutiion of 24 ticks or pulses per quarter note (24ppq). This equals 96 ticks over the lengt
of a bar in 4/4 time. Therefore the Xbase09's rhythmic resolution is only half as fine when it
synchronized to MIDI clock (the resolution of the Xbase09's internal sequencer is 48 ppq).
This means that uneven shuffle settings are quantized to even settings. This can lead to a
finely set groove scheme sounding different when played back by the Xbase09 syncing to
MIDI clock..."

--- så ovan berör vellan bara folk som kör xbase som master och rätt som det e måste slava den och får "fulSväng" på sina patterns...

men det hela går vellan att åtgärda med att gasa på svänget på individuella steg, om man vill att den MIDI-slavade maskinen ska shaffla med i samma ĦAMMOK som mastern kör på

[kör ju gärna binaural-xbases och nyttjar hela svängpaketet man får ur "dragspelet" med 2st - vilket ger att dem överlag e permanent ihopkopplade som master&slave, då behöver jag inte bry mig alls egentligen kring ovan]

Bevaka tråden