Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fortsättning på ljudkortsfrågan

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 20:56

hello alla.

såg diskussionen om usb-ljudkort till ibook, och jag undrar: om jag vill spela in musik på min ibook, varför bör man skaffa ett ljudkort, varför räcker det inte med ett interface som ger mig de ljudingångar som manicken saknar?
:eek:

Det är ju det som är ljudkortet.. Interfacet alltså..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 21:08

nja, fast som jag fattat det finns det ju grunk som "bara" är interface, och det kan ju bli väldigt billigt. ljudkort är väl ljudkort plus ingångar. varför behöver man ljudkort är eg frågan? var är det som min ibook inte klarar av?

Njaee, ett interface och ljudkort gör ju samma sak egentligen. Interfacet ligger ofta utanför själva datorn och har fler fysiska utgångar, men ofta har ju interfacet också en ljukortsdel som pluggas in i burken och som därifrån distribuerar ljudet ut i de separata utgångarna. Ljudkort/interface, same shit - different names.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 22:29

varför är det då billigare med interface än ljudkort?

(tack för snabba svar för övrigt, nalle-dalle! )

Det finns ju en hel drös med snordyra "interface" i rackformat på marknaden. I alla fall JAG har inte råd med såna.. Interface betyder något som överbrygger två plattformar, tex din dator och din mikrofon/cello. Gränsen är lite luddig.

Citat:

varför är det då billigare med interface än ljudkort?

Nu hänger jag inte med. När jag hör "ljudkort" så tänker jag Soundblast o dyl, dvs ett enkelt instickskort. "Interface" då snackar vi MOTU, RME osv, alltså externa burkar. Och dom är mej veterligen inte billigare! Visserligen är det i princip samma sak, bara att elektroniken är placerad på lite olika ställen (och en viss kvalitetsskillnad såklart). Men jag blir lite nyfiken på vad det är du kallar interface, som dessutom är billigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 11:01

jag tänker typ på ett interface som heter quattro som jag kollat på, 4 ingångar tror jag. liten buk som går in via usb. när jag däremot snackat med folk om ljudkortsburkar så säger de att "ja, om du lägger 7-8000:- så kan du absolut få nåt som är ok".
jag har alltid förstått detta som något annat, något där stålar krävs för att det alls skall vara värt det. har dessutom sett urbilliga interface som begagnade kostar 500-1500 pix på vendolin och så.. känner mig bara aningen förvirrad. vad behöver jag eg för att spela in cello t ex på min dator? är det inte bara hjälp att kunna plugga in cellons mick? har datorn inget inbyggt ljudkort? vad fyller ljudkortet för funktion?
*flämt, vad mycket det blev*

Citat:

"ja, om du lägger 7-8000:- så kan du absolut få nåt som är ok"

Såna kommentarer är bara att ignorera...

I sammanhanget kan man nog säga att ljudkort = interface (även om interface såklart är ett väldigt vitt begrepp).

Kan för lite om både Mac och externa ljudburkar för att rekommendera nåt, men mer än en tusenlapp ska du aboslut inte behöva lägga för stereo in/ut i hygglig kvalitet... Och nåt slags inbyggt ljud har väl iBooken?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-03-02 11:27

M-Audio Quattro är ett ljudkort som kopplas in på USB...
Du kan dock inte koppla in en mic i det, eftersom det bara har line-ingångar.
USB fungerar sämre än vanliga ljudkort, så jag skulle nog inte försöka köra mer än en stereosignal... Har man flera USB-enheter inkopplade, så delar de på bandbredden och gör det ännu svårare att få det att fungera smärtfritt.

Jag skulle hellre välja ett PCI-kort eller Firewire-lösning - men det beror på hur kinkig du är...

PCI blir ju svårt på en iBook, och Firewire en helt annan prisklass...

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-03-02 11:49

Häpp!
Läste kanske inte riktigt allt...

USB skulle jag ändå undvika - men det är jag, det.
Prisklassen skiljer förstås, men som så många gånger annars, så får vad man betalar för - speciellt om det billiga alternativet är USB...

Fast USB-ljud har ju ändå funnits rätt många år nu, och begränsar man sej till stereo in/ut så tror inte jag det ska vara några problem.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-03-02 12:07

Nej - enbart stereo bör fungera bra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-02 12:33

mBox är alltid prisvärdast eftersom det inkluderar programvara som är värt mer än vad ljudkortet kostar, micpres för cello och ett program som är svinbra när det gäller att redigera och spela in audio. För 2-3tusen får du en mbox.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 14:00

åh, tack för alla svar. jag behöver få sånt här grundligt förklarat en gång för alla liksom!

apan: vad är micpres?
har inget program för inspelning ännu, har bara audacity för att klippa upp prylar jag spelat in hos andra..

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-03-02 14:15

micpre = micpreamp, som krävs för att kunna koppla in en mic...

Jag har kört Mbox tillsammans med Ibook och det gick riktigt bra.
Mboxen har två ingångar med micpreampar (mikrofonförstärkare) av bra kvalitet (Focusrite). Båda dessa ingångar är valbara mellan Mic/Line/Instrument. Så det går bra att koppla in t.ex. en elgitarr direkt in i Mboxen.
Pro Tools LE följer med och behöver man inte använda mer än 32 kanaler audio så tycker jag det fungerar underbart bra. Dessutom får man ju light versioner av både Reason och Ableton Live

Det är en djungel att ta sig igenom när man ska välja ljudkort :eek: jag valde Mboxen för att jag tycker om Pro Tools och just nu inte behöver spela in mer än 2 kanaler åt gången. Just ja, Mboxen har ingen MIDI.

Ett ljudkort behövs ju för att kunna spela in och upp ljud med datorn. Det finns ett inbyggt i Ibooken men jag vet inte hur pass bra det är. Eller om det har någon ingång för att kunna spela in. Hur som helst så finns ju ingen mikrofonförstärkare på det ljudkortet.

Polysonic kör någon rövare på Novation Speedio just nu,
kostar 1.595:-. Löjligt mycket för pengarna IMHO.

Funkar störtskönt med min Pbook.

Har dubbla micpre's med fantommatning, hörlursutgång, direct monitoring, led's för aktivitet (MIDI, AUDIO, samplingsfrekvens).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 17:49

antoni: det där lät ju riktigt bra! bättre än mboxen kanske? ingår något program då som med mboxen?

den mick jag har på cellon är ju en kontaktmick f ö, som inte behöver fantom. behöver man ändå en preamp?

Japp.det behöver du,din mik (och alla andra mikar) kan inte ge en tillräckligt stark signal för att höras (enkelt uttryckt).Därför har man en preamp mellan instrument och tex dator.
Du hör på själva namnet PRE..AMP vad den gör. :)Det finns bara en sorts mic som behöver fantommatning,och det är kondensatormiken.Alla andra mikar (kontaktmik,dynamisk mik,band mic behöver bara förstärkningen i en PreAmp).
Enkelt förklarat vad fantommatning gör är att ge miken ström (så du vet).
Sen borde du absolut tänka på att köpa en budget kondensatormik istället för kontaktmiken.En kontaktmik är jättebra live,men låter lite nasalt och tunt på en inspelning.
Även den billigaste Kina-miken slår en proffsig kontaktmik på fingrarna.
Men köp en sån när du vill och har råd och satsa först på ett ljudkort och på att ha skoj med att spela in.

  • Medlem
  • 2005-03-02 17:53

antoni: Har Du inga problem med hörlursutgången?

Min brummar hela tiden av datorljud.

Ursprungligen av Kloon:

antoni: Har Du inga problem med hörlursutgången?

Min brummar hela tiden av datorljud.

+1

Ursprungligen av Kloon:

antoni: Har Du inga problem med hörlursutgången?

Min brummar hela tiden av datorljud.

Skumt,
jag har inte märkt av något speciellt - jag föreslår att du kontaktar supporten på stället du köpt den på för att få hjälp med problemet.

Mystiskt att två har samma problem också, då måste man ju verkligen ta det på allvar.

"Det finns bara en sorts mic som behöver fantommatning,och det är kondensatormiken"

ICke.. Men däremot så är det vanligtvis enbart kondensatormickar som behöver det.. men det finns undantag!

Ville göra det så enkelt som möjligt Volantiz.

sorry.. sitter å läser faktaböcker här.. på sånt humör nu

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 21:07

jo, det där med kontaktmicken ja.. den är inte optimal för inspelning, det enda den är aktuell för är inspelning där det skall läggas effekter på cellon och så, så att man ändå trasar sönder ljudet, eller att man lägger effekt mellan cellon och datorn.
nå, en preamp nehövs alltså. vad kan sådant kosta, vad skall man tänka på där?

tack alla, åter igen, för all hjälp!

När det gäller preamp så ska du ha en så enkel som möjligt.Ju enklare desto renare signal och billigare pris.
Nu vet jag inte vilket ljudkort du ska ha,men iomed att du vill ha en preamp också,så borde du satsa på ett ljudkort med preamp inbyggt.
Om du kör iBook (kommer inte ihåg) så kan jag tipsa om Edirol UA-25.
Den har allt du behöver,låter VÄLDIGT bra för sitt pris och rullar klockrent på din iBook.
Det Edirolen ger dig för ca 2200:- är:
2st preamps med 48volt fantommatning (så du kan mika saker i stereo om du vill)
1 digitalingång (så du kan uppgradera Edirols preamp till en bättre i framtiden om du vill)
Midi så du kan spela mjukvarusynthar
Hörlursuttag (behöver jag väl inte förklara )
Main ut (så du kan lyssna i stereon/studiomonitorerna etc)

ett plus med Edirolen är att du inte behöver väggström till den.Den tar all ström ifrån din iBook inklusive 2x48volt fantom.Vad det betyder är att du kan traska dit cellon låter bäst,och spela in där.

Jag kör på en iBook med Edirol,och klagar inte.

Vad en micpreamp kostar kan variera med många tusenlappar. Det finns så många olika tillverkare.
Men många ljudkort har ju inbyggda micpreamps. Det du ska tänka på är väl att vissa mikrofoner som sagt behöver fantommatning, alltså är det bra att ha. I övrigt är det ju en smaksak. Jag tycker t.ex. inte alls att Behringers preamps låter särskilt bra, men preampsen i mitt billiga Yamaha mixerbord är helt okey enligt min smak. Likaså Focusrite preampsen i Mboxen. Don efter person. Du kanske tycker om rörljud så du vill ha en micpreamp med rör i? Olika preamps färgar ljudet olika mycket, påverkar ljudets karaktär olika mycket och på olika sätt.
Preampens (mikrofonförstärkarens) tekniska funktion är ju helt enkelt att förstärka signalen från en ljudkälla. Rent fysiskt så är det ofta en liten ratt märkt "Gain" som du vrider på för att ställa rätt nivå, samt en kontakt för att plugga in mikrofonen. (Och en massa jox under ytan naturligtvis... )
Om du nu ändå ska köpa ett ljudkort så kanske du ska se till att det har micpreamps. Då slipper du köpa fler manicker som tar plats

Vad har du för behov? Hur många kanaler behöver du kunna spela in samtidigt? Vad ska du spela in? Behöver du ha MIDI? Har du redan en del utrustning - kanske ett litet mixerbord, mikrofon eller MIDI-interface? Vilket program vill du helst använda att spela in, redigera och mixa i?

När det gäller inspelning av cello är jag lite nyfiken är det någon som har tips på bra uppmikning? Tips på mikrofoner att använda? Jag har ett vagt minne av att vi spelade in cello vid ett tillfälle och då valde en vanlig sm57:a. För att det lät bra. Kan minnas fel...

Bevaka tråden